Terugblik Hobbybrouwendag 2008 in Oss

Gestart door Gerb, 18-10-2008 21:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerb

Mannen, ik ben weer thuis, wel weer een lange rit. Ik was om een uur of half 7 vertrokken met de trein uit Oss en nu sinds 5 minuten thuis. Het was echt wel weer een superleuke dag.

Ondanks de wat rillerige temperatuur waren de gesprekken als een warme douche. De bieren van de tap van Edgar, Wesley, Henielma, Maasland en wellicht nog een paar waren erg goed. Wesley had zijn eerste commerciële bier, een IPA, toepasselijk "Bijdehand" genoemd van tap.
De presentatie van Bert was zeer praktisch ingegeven en ondanks dat ik geen HERMS heb of een ontzettende klusser ben, was het zeer de moeite waard en goed adiovisueel overgebracht.
Het petje op-petje af spel was dit keer ook weer erg lastig, om te beginnen door het ontbreken van de petjes en niet te vergeten door de pittige vragen. Het kaf werd definitief gescheiden door de vraag of wat de reden was dat brouwerij de Prael zijn naam heeft verandert van De Parel in De Prael. (Het antwoord is natuurlijk dat er al een bier bestond dat zo heette). Uiteindelijk wist David (een Broeder) de titel "Biernerd van het jaar" te bemachtigen.
De verkiezing wie heeft het beste idee voor een bier heeft 15 inzenders opgeleverd. Inzending varieerden van een bokbier, blond, bosbes Russian Imperial Stout, pils, aspergebier tot koffie stout. De jury bestaande uit onder meer brouwers van Aflligem, Lindeboom, Maasland hadden er hun handen vol aan en namen de tijd om te beslissen. Uiteindelijk na een tijdje werd de top 3 voorgelezen. Dat waren Henielma (asperge bier), een voor mij onbekende brouwer (pils blond) en ondergetekende (Espresso Stout). Elke brouwer moest zijn betoog houden waarom zijn bier het beste bier was. Na 5 minuten overleg van de jury ben ik er als beste uitgekomen en mocht ik shoppen in de Maltoss winkel.
Verder waren er de brouwdemonstraties, CCT demonstratie van Hopmans,  klam schroten door Edgar en het vullen van een Beertender vaatje door Henielma te zien.
Het was weer een topdag, ik heb weer een tas met bier mee teruggenomen. Ik denk wel dat er minder mensen waren dan vorig jaar, vooral vanwege het weer.

Tsjerk

Heb ik de rooktonnen met paling over de kop gezien?  ::)

Johannes

Nee dat niet Tsjerk, de palingman was dubbelgeboekt, moet je nagaan. Jammer, ik had me nog zo hard gemaakt om de man er uberhaupt te krijgen. Paling en bier ---> Yummiesmiley  ;D

Jacques

Even wat foto's.




















Klik hier voor alle foto's.

Filmpjes volgen nog.

Hopmans

Nog gefeliciteerd met je overwinning Gerb.
Expresso-stout klinkt best wel cool, en is commercieel goed verantwoord.
misschien wel een idee om zo de stout weer terug te krijgen in onze bier-cultuur.

Ik heb ook een leuke dag gehad, en weer lekker wat bijgekletst met mijn brouwmaten.

 :degroeten:

Gerb

Waarvoor dank! Ik ben erg  verrast en gelukkig met de prijs. Gelukkig ben ik altijd wel creatief met van alles. Ik vond het een beetje jammer dat er geen flessen te zien waren.

Meesterbrouwers.nl

Gerb,

Ik was er dit jaar helaas niet bij, maar gefeliciteerd met het de prijs!

Ga vooral zo door!

Groet,

Ton

Gerb

Ton, ook hier weer bedankt. Aanstaande vrijdag gaat het vuur weer onder de pannen. Als je tijd en zin hebt, kom je maar langs. Ik spreek je graag over de brouwcommune in de Haagsche omstreken.

Jacques


oranjeboombiertje

Het was een gezellige dag. Ik vond het wel wat rustig dit jaar maar dat kan aan mij liggen. Helaas niet het volledige fust bijdehand op gegaan maar na sluitingstijd heb ik, net als Martin vorig jaar, een hoop mensen er blij mee kunnen maken.

Wat ik ook leuk vond was dat met de keuring mijn bier als "te bitter" werd omschreven maar dat na de keuring toch een van de keurders als eerste een bijdehandje kwam halen ;D

 :degroeten:
Wesley

Caspar

Ik was gister na een super gezellige dag weer thuis om een uurtje of 9, lekker nog een IPA'tje gedronken met mijn vriendin en toen in slaap gekukeld ;D.

Het was inderdaad wat rustig, maar dat deed de pret niet drukken, leuke mensen, lekker bier... wat wil je nog meer ;). Het Bijdehandje van Wesley ging er in ieder geval goed in bij mij :proost:.

Volgend jaar weer!

Gerb

Nog even een foto van mijn bier.

Caspar

Mooie presentatie Gerb :duimop:. Je hebt de bovenkant van de flesjes in was gedoopt?

William

Dat ziet er inderdaad heel mooi en sfeervol uit zo'n Oost-Indiëvaarder die het zwarte goud komt brengen. Gefeliciteerd met wederom een succes  :hoera:

Muldermans

Zo te zien heb ik heel veel gemist gister :( Ziet er onwijs gezellig uit.

Gerb ik waardeer je flesje enorm, mooie afbeelding op je etiket, goed over nagedacht en dan die verzegeling. Erg origineel.
Nu ben ik ook wel benieuwd hoe hij smaakt :biersmile:


Gr
Marijn :proost:

Gerb

Ik heb wel naar was gezocht, maar heb dat niet kunnen vinden. Ik heb dus een geurkaars gesmolten en daar heb ik de flessen ingedoopt. Aan het kaarsvet zat er wel een hele penetrante potpourri geur, maar daar heb ik de keurders niet over gehoord. Ik had trouwens ook nog een schatkaart gemaakt, maar ik zag niet hoe ik die in dit marketing concept kon aanbieden  ;)


JWVG

Ziet er erg mooi uit, Gerb. Met jouw vorige etiketten hadden we kunnen weten dat je veel kansen zou maken  :duimop:. Gebeurt er nou iets met dat idee? Het zou volgens mij zo bij de Texelse bierbrouwerij (met het Texelse VOC verleden - de brouwerij ligt een paar 100 meter van de Wezenputten, waar alle VOC schepen water insloegen voor ze naar de oost vertrokken. Daar heb je zo een mooi verkooppraatje bij bedacht  :D) in productie kunnen. Daar zouden toch een boel toeristen voor moeten vallen, met zo'n verpakking erbij? Wel jammer dat ik niet zo kapot ben van de brouwprestaties op Texel, dus misschien een beetje zonde.

 :degroeten: JW.

Gerb

Nee, volgens mij gebeurd er niets mee. Het was puur voor de lol. Het nostalgische verkooppraatje had ik al op de achterkant van de fles gezet.


Gerb

En vooruit de schatkaart ook nog maar even. Die vond ik toch niet passen en niet mooi genoeg.


Hopmans

Ik zou er wel wat mee doen.
Dit ziet er echt gelikt uit!
 :groots:

thibolleke

Ja wow, echt goed Gerb.
Maar zijn die flesje gisteren nu getoond geweest aan iedereen? Ik heb ze gisteren in ieder geval niet gezien.
Je moest mij daar trouwens nog één van ruilen! >:D

Spijtig dat ik zo laat er pas aankwam. Ik denk dat het bijna half 5 was of zo. Toch nog de lekkere biertjes van't vat kunnen drinken. En ook weer iedereen eens terug gezien.
De pizza achteraf was ook best nog gezellig.
Een geslaagt dagje, al stond ik wel zonder trein in Roosendaal om 12 uur 's nachts.


Oscar

Die schatkaart moet je verkopen, zodat mensen naar het bier opzoek kunnen gaan  :idea:  ;D ;D

William

Citaat van: Gerb op 19-10-2008  12:20 uNee, volgens mij gebeurd er niets mee. Het was puur voor de lol. Het nostalgische verkooppraatje had ik al op de achterkant van de fles gezet.

Zonde dat ze dit gisteren niet hadden laten zien bij de presentatie, dat had de presentatie nóg meer glans gegeven.
Gelukkig heb ik gisteren dit bier met jou geruild - kan ik eens kijken of het alleen maar mooie praatjes zijn of dat er ook een kwaliteitsbier gebrouwen is.

Ik vond trouwens de teneur van de bierbeoordelingen meer liggen op presentatie dan op beoordeling van het bier zelf. Men was duidelijk niet gecharmeerd van complexe bieren (.. ga eerst maar eens een simpel bier brouwen  :o)

JWVG

Citaat van: William op 19-10-2008  13:21 uIk vond trouwens de teneur van de bierbeoordelingen meer liggen op presentatie dan op beoordeling van het bier zelf. Men was duidelijk niet gecharmeerd van complexe bieren (.. ga eerst maar eens een simpel bier brouwen  :o)

Ha William,

In de aankondiging was natuurlijk al duidelijk gezegd dat het hierbij (voor de verandering) vooral zou gaan om de presentatie, dus dat is op zich niet zo verwonderlijk. Maar zeiden ze tegen je dat je eerst maar eens een simpeler bier moest gaan brouwen :o? Dat lijkt me op z'n minst nogal belerend, en trouwens ook onterecht want ik heb meer dan genoeg prima biertjes van je gedronken  :biersmile:.

 :degroeten: JW.

William

Citaat van: JWVG op 19-10-2008  13:30 uMaar zeiden ze tegen je dat je eerst maar eens een simpeler bier moest gaan brouwen :o?

Daar kwam het wel op neer ja. Niet dat ik me er ook maar iets van aantrek hoor. Ik brouw voor mezelf ;D .

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.