Wat doe je met mislukt bier?

Gestart door Jacques, 11-03-2004 23:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Het brouwsel werd dus niet wat je ervan verwachtte of het is bijvoorbeeld zwaar geinfecteerd en echt niet te drinken. Wat doe je:

Ik spoel het door de gootsteen, want dit wil ik niemand aandoen.
51 (39.2%)
Ik geef het aan mijn ergste vijand / vervelende bierviend in de hoop dat ze nu nooit meer langskomen.
2 (1.5%)
Ik bewaar het in de hoop dat het ooit nog beter wordt.
48 (36.9%)
Ik laat het iedereen proeven om ervan te leren en laat eerlijk zien dat het ook wel eens niet lukt. {Bijkomend voordeel: De betere bieren lijken voor iedereen nu nog beter}.
29 (22.3%)

Totaal aantal stemmen: 129

Jacques

Op 30 april 2002 oorspronkelijk geplaatst door Sander Jochems.

wim

Eigenlijk zou de optie destileren erbij moeten.

:degroeten:

Wim

Oscar

Ik zat er net aan te denken om een dergelijk topic te openen, maar hij bestaat al, dus zetten we deze maar weer even in het zonlicht.  :)

Natuurlijk is het vervelend als een bier mislukt is, maar ik denk dat velen het bier te snel weggooien en/of door de gootsteen spoelen. E.e.a hangt ook van de soort mislukking en/of welke fout er in het bier zit, en vooral of je de opslagplaats/flesjes snel weer nodig hebt.

Zelf heb ik ook nog een partij bier wat niet helemaal koosjer is. Maar wat doe je hier nu mee ?

* Normaal gesproken als ik een pan soep maak gaan er 1 of 2 flessen bier van 0,75 liter is (licht verzuurd bier).
* Vanavond heb ik met 2 flesjes bier mijn pannenkoeken beslag aangemaakt.
* Ik kan mij voorstellen van een flesje bier ook niet misstaat in een macaronisaus
* of in een potje stoofvlees
* of je kunt een flesje bier gebruiken om er na het vlees bakken je jus er mee te maken (nog niet geprobeerd trouwens).

Maar je mislukte bier (lichte infectie, of geur/smaak afwijking) kun je prima gebruiken bij het bereiden van je eten aangezien er dan nog verwarming plaats vindt, waardoor ongewenste stofjes vaak verdwijnen, en zuren hebben vaak (of soms) een positief effect op je eten...


Iemand nog ervaringen hiermee? Volgens mij zijn er genoeg mogelijkheden/alternatieven.. :)

Lorejas

Blokjes kip laten smoren of sudderen of hoe heet dat, in bier (of eigenlijk iets wat bier had moeten zijn) met wat gember en knoflook en uien. En dan wat rijst erbij met roerbakgroenten of zo.

Maar het duurt dan wel lang voordat zo'n krat leeg is....

Oscar

Citaat van: Lorejas op 16-11-2011  00:01 uMaar het duurt dan wel lang voordat zo'n krat leeg is....

Als je iedere dag 1 flesje gebruikt is zo'n krat zo weg..:)

John

Iemand zoeken die er whisky van maakt (bij iedere wijn- of bierclub is er wel iemand die dat wil/kan) en een deal maken dat er een gedeelte voor mijzelf overblijft...

MM

Mijn mislukte bieren hadden bijna altijd een recept dat niet in balans was. Deze bieren worden over het algemeen beter met de tijd.

HuygenMeester

Citaat van: Oscar op 16-11-2011  00:06 uAls je iedere dag 1 flesje gebruikt is zo'n krat zo weg..:)
Tja,  maar ik heb zo'n 100 flesjes.  :nut: Dat wordt zeuren,  >:(  dus heb ik een kennis die sterke drank stookt.
Hij houdt zich aanbevolen om mijn bier te stoken. Helaas ( voor hem) heeft hij dat nog niet hoeven doen... :biersmile:
groet
 :degroeten:
Auke

Sjaak_Deventer

Citaat van: Jacques op 11-03-2004  23:06 uOp 30 april 2002 oorspronkelijk geplaatst door Sander Jochems.

Had waarschijnlijk te veel Heineken die dag op...

Ontopic: Destilleren..

koffie

Bewaren!
Al zeker 2 keer gehad dat ik na 1 slok het bier door de gootsteen spoelde, terwijl het lekker best lekker bleek te zijn :)

We hadden laatst pils gebrouwen maar de ondergist stond te warm. De ondergist is dus vergist op een bijna bovengist temperatuur. Gevolg niet te zuipen, zuur en vies.
Inmiddels is het nog steeds niet mijn ding, maar is het voor andere prima te drinken  :biersmile:

Ons allereerste  brouwsel was een bockbier. Blijkbaar hebben we hier een melkzuurfinfectie in gekregen. Van deze bock hebben we later de gist opgekweekt om er weer een bock mee te maken. Van die bock is de gist weer opgekweekt voor een 3e bock.
Alle bocken hadden dus die infectie.
Naïef als we zijn hebben we die niet geproefd en waren we zeer tevreden :) Op het ONK werden we keihard afgeserveerd vanwege de infectie, terwijl wij 'm juist zo weer zouden maken :)

Oscar

Citaat van: koffie op 27-11-2011  10:07 uOns allereerste  brouwsel was een bockbier. Blijkbaar hebben we hier een melkzuurfinfectie in gekregen. Van deze bock hebben we later de gist opgekweekt om er weer een bock mee te maken. Van die bock is de gist weer opgekweekt voor een 3e bock.
Alle bocken hadden dus die infectie.
Naïef als we zijn hebben we die niet geproefd en waren we zeer tevreden :) Op het ONK werden we keihard afgeserveerd vanwege de infectie, terwijl wij 'm juist zo weer zouden maken :)

Zo zie je maar weer dat sommigen te kritisch op hun bier zijn, andere weer niet. Maar hieruit blijkt dat jullie een zuurtje wel kunnen waarderen. Op een wedstrijd scoor je daar niet mee. Maar wellicht dat een geuze of lambiek wel aan jullie besteed is (of wellicht later in jullie "quest for beer"  ;D ).


koffie

Geuze/lambiek/Rodenbach zijn inderdaad onze favorieten ;)
Aanstaande donderdag gaan we een eerste poging tot een Vlaams Rood doen  ::)

casa di kuki

Is iemand wel eens serieus ZIEK geworden van zijn bier? Eerlijk zeggen! Met al die verhalen over infecties, oxidatie etc ben ik eigenlijk erg benieuwd of dat soort dingen kwaad kunnen... Toch wel handig om te weten voordat je je hele vriendenkring een lekker zuurtje voorzet.

heijligers

Ik ben maar een keer ziek geworden van hobbybier, maar dat kwam door de kwantiteit, niet door de kwaliteit.
 :biersmile: :biersmile: :proost: :proost: :proost: :nut: :nut: :lekkerbier: :lekkerbier: :shelp: :verbergen:
Iets te fanatiek op een proefavond. ....

casa di kuki

Citaat van: heijligers op 19-02-2013  23:00 uIk ben maar een keer ziek geworden van hobbybier, maar dat kwam door de kwantiteit, niet door de kwaliteit.
 :biersmile: :biersmile: :proost: :proost: :proost: :nut: :nut: :lekkerbier: :lekkerbier: :shelp: :verbergen:
Iets te fanatiek op een proefavond. ....
Haha maar dat was vast geen proefavond van MISLUKTE bieren dan.

heijligers

Dat waren prima bieren.

Ik heb zelf nog geen gootsteenbier geproduceerd, maar wel een "dubbel-geinfecteerd" geproefd. Rook naar zuurkool, smaakte best lekker met een zuurtje. Hier wordt je echt niet ziek van. Vergelijk met bieren die zuur horen te zijn.

Zolang het geen "enge" infectie is zul je er wel niet ziek van worden.

casa di kuki

En wat is een enge infectie dan? Deze discussie wordt alsmaar interessanter.

Jacques

Citaat van: casa di kuki op 19-02-2013  23:23 uEn wat is een enge infectie dan? Deze discussie wordt alsmaar interessanter.

Infecties waarvan je ziek kunt worden komen normaal gesproken in bier niet voor. Niet voor niets was in de Middeleeuwen bier een veilige drank en water niet.

Pepe

Een hoop mensen roepen destilleren maar ik dacht dat dit nooit zo'n geweldig resultaat oplevert omdat er hop is gebruikt.
Heb het persoonlijk nog niet geprobeerd.
Voor whiskey gebruik je geen hop. Misschien dat je iets krijgt wat drinkbaar is maar of het geweldig is .. het blijft een noodoplossing.

ciesvandekwis

Bier gaat uitstekend om vlees in te marineren, wat kruiden erbij, daarna op de BBQ, gegarandeerd succes!

smaalle

Ik zou het 2 keer over de potstill laten gaan. Van de hop merk je niet veel meer. De biersmaak komt niet mee in de run. hop wel maar je kunt het altijd gebruiken voor schoon te maken of iets te steriliseren als het te sterk is.

Pepe

Twee keer een potstil? Wellicht dat je de hopfractie er ook nog wat uit kan krijgen met een fractioneerkolom.
En misschien dat een koolstoffilter nog wat kan verwijderen.
Tja, en inderdaad anders gebruiken voor schoonmaak doeleinden.

Wel erg veel moeite voor schoonmaak alcohol. Je overigens ook een ruim volume beschikbaar moeten hebben en/of een redelijk alcoholpercentage...

George81

Ik ben ook aan het inlezen over destilleren, over bier destilleren lees ik dat de hopoliën je ketel vervuilen en dat is lastig te verwijderen.
In hoeverre dit klopt weet ik niet, een niet al te gehopt bier zal niet zo heel veel hop bevatten.

McMelloW

Op het forum Thuis Destilleren kan je er heel veel over vinden.

Pepe

Ben ooit begonnen via homedistiller.org  Ook een welbekende aanrader!

 :)

Oscar

Mijn bier mislukt nooit... dus geen idee wat je moet doen met mislukt bier. :P

bjorri

Citaat van: Oscar op 15-11-2011  23:45 uZelf heb ik ook nog een partij bier wat niet helemaal koosjer is. Maar wat doe je hier nu mee ?
Commentaar overbodig toch...  :proost2:

Raymond293


matthew

Citaat van: Oscar op 15-11-2011  23:45 uZelf heb ik ook nog een partij bier wat niet helemaal koosjer is. Maar wat doe je hier nu mee ?

CiteerMijn bier mislukt nooit... dus geen idee wat je moet doen met mislukt bier.

??? je spreekt jezelf tegen Oscar  ::) :P

pincopallino

Citaat van: Pepe op 20-02-2013  07:54 uEen hoop mensen roepen destilleren maar ik dacht dat dit nooit zo'n geweldig resultaat oplevert omdat er hop is gebruikt.
Heb het persoonlijk nog niet geprobeerd.
Voor whiskey gebruik je geen hop. Misschien dat je iets krijgt wat drinkbaar is maar of het geweldig is .. het blijft een noodoplossing.

Na destillatie ( 2/3 maal ) is er geen enkel smaak meer aanwezig behalve alcohol van X % deze kun je uitstekend gebruiken al desinfectiemiddel voor kleine voorwerpen.

seed7

Wat doe je met mislukt bier?

Je kan er altijd nog een Brettje bij doen...

s7.

Oscar

Citaat van: bjorri op 21-02-2013  07:43 uCommentaar overbodig toch...  :proost2:

Nee toch niet. Deze "partij" is een partij van een commercieel brouwsel wat we met het HAB hebben gemaakt en wat verzuurt was. Dus geen thuis gemaakt brouwsel... :)

bjorri

Wat jij wilt...

Maar je films zijn prachtig, komt er binnenkort weer een nieuwe aflevering van brouwTV?

McMelloW

Vanavond kunnen zien in Tournee Genrale.  :) Gewoon destilleren  :biersmile:

Oscar

Citaat van: bjorri op 21-02-2013  21:15 ukomt er binnenkort weer een nieuwe aflevering van brouwTV?

Yep... :)

heijligers

Je gaf toen aan dat deze in januari zou worden opgenomen. Is dat ook gebeurd?

Zo ja, mogen we al weten waar :D ?

Benskiej

Ik laat het twee keer destilleren zodat je mooie zuivere alcohol krijgt... Goed om apparatuur mee te ontsmetten :)

Paul Bier

Binnenkort start de cursus bierkeurmeester. Lijkt me prima lesmateriaal  ;D

Gerald

Citaat van: Paul Bier op 10-10-2013  22:25 uBinnenkort start de cursus bierkeurmeester. Lijkt me prima lesmateriaal  ;D
Ik heb nog wel 10 flesjes voor dit goeie doel in de aanbieding. 1e op de PM/mail is de gelukkige.

groeten.
Gerald Bennink.

Lincolnm3

Destilleren en maak er heerlijke whisky van.
 

JayDie

Citaat van: Lincolnm3 op 11-10-2013  10:43 uDestilleren en maak er heerlijke whisky van.
Eau de biere; zodra er andere ingrediënten in het brouwsel zitten dan mout, water, gist mag het (in Schotland) geen Whisky meer heten.

GeBaxke

Brood bakken met een verzuurd biertje heb ik wel een paar keer moeten doen  :D. En dat smaakt dan een beetje als zuurdesem brood, lekker.

Ronnie


dennisbier

Destilleeropstelling. Filteren over aktiefkool. Koffieboontje erbij. Lekker likeurtje.

Rickske

Ik geef het aan mijn ergste vijand in de hoop dat ze nooit meer terugkomen. Ik doe veel in de achtertuin als moestuin. Helaas hebben de slakken daar weet van en die lusten mijn vers opkomende sla ook. Als de slakkendruk te hoog is voer ik ze bij met mislukt bier..

RobinB

Slakken komen toch op bier af?
Dan krijg je alleen maar een groter probleem toch?

Beter ergens anders in de tuin dumpen om ze weg te lokken. ;)

arluijen

Citaat van: RobinB op 14-01-2014  10:56 uSlakken komen toch op bier af?
Dan krijg je alleen maar een groter probleem toch?

Seau, en of dat zo is. Ik bewaar mijn lege flessen in een tuinbank die ook dienst doet als opslag bak. Meestal bij het schoonmaken van flesjes kom ik dan 1 of 2 slakken tegen per krat. Als ik na een BBQ nog eens achtergelaten flessen tegen kom die niet omgespoeld waren is het helemaal feest. Ik zou het niet over mijn sla gooien, zou iets zijn als extra slagroom op de vla spuiten om je kinderen het niet te laten eten.

On topic: Ik geef het aan iemand die destilleert in mijn directe omgeving (is in 10 jaar pas één keer voorgekomen). Andere bieren waren hooguit, laten we zeggen, iets té experimenteel, maar zeker drinkbaar (het smaakte alleen heeeeeeel erg naar pepernoot). Ook de mislukte batch heb ik diverse keren geproefd om zeker te zijn. Niet ziek van geworden, waren alleen heel veel esters en bijsmaakjes bij ontstaan.

Rickske

Het is inderdaad zo dat slakken op bier afkomen, mislukt of niet. Als ik dus slakken in de tuin heb zet ik een diep bord of ingegraven potje gevuld met bier klaar. Daar eindigen de slakken dan in. Kan je ze zo aan de kip of composthoop voeren ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.