BuBs Imperial Russian Stout

Gestart door BuBS, 16-10-2008 15:17 u

Vorige topic - Volgende topic

BuBS

Na het proeven van de Narke Kaggen Stromakts Porter 2006 en daar zeer onder de indruk van te zijn. Kan ik het natuurlijk niet laten om ook z'n soort bier te brouwen.
Hier het recept.

Voor 26 L Bruto.
124 EBC
  70 EBU
Begin sg ± 1102
Brouwzaal rendement 77 %

7 kg pale ale mout
2 kg bisquit mout
1 kg karamel 150
1 kg havervlokken
0.5 kg chocolademout ontbitterd
0.5 kg Acacia honing
0.4 kg zwartemout ontbitterd

30 gr Pelgrim Emelisse hop  8 % FWH
40 gr Admiral 11.2 % FWH
30 Gr Admiral 11.2 % 30 min

Guinness gist van Wyeast
Xl pack in 3 L starter / afgieten en door starten in 5 L, dit allemaal op magneetroerder.
Wel gistvoeding van Wyeast gebruikt. Als de 5 L is uitgezakt, afgieten en met 1 L verse wort on de koelkast.
Al deze moeite voor het hoge begin sg, het biet moet wel een beetje uitgisten ( 1020 / 1025 )
De hoofdwort moet nu wel gaan beluchten, voor een uurtje of 6 a 8.
In de lagering gaan er housnippers in, deze staan nu al in de whisky, de whisky voeg ook gewoon toe.
De havervlokken ga ik nog roosteren in de oven, 25 min op 200 °C

Moet toch een geweldig bier worden, alleen één probleem. Het bier heeft wel een lange bewaar tijd nodig.

BuBs

Adrie

Het water loopt me in de mond. Maar 1 kg cara150? En dan toch willen vergisten tot 1020? Een vergistingsgraad van 80% met de Guinness gist? Heb ik nog nooit gehaald. Maar je voegt natuurlijk wel heel veel toe en honing verhoogt de vergistbaarheid nog.

Ik ben benieuwd.

Waarom is dit trouwens een IRS, terwijl je een (imperial?) porter had geproefd?

Als je trouwens ook nog eens whiskey gaat toevoegen bij de lagering, hoe ga je de hergisting op fles dan doen? Met champagnegist?

Oscar

Tjeemig, dat zal een zwaar alcoholisch bier worden. Met een beetje geluk > 10% met een lichte whiskey tint  :)  en flink wat body met enige
restzoetigheid. Lijkt mij allemaal lekker, als ie einding bij de 1020 zit ja al met 11,5% alcohol in je bier, bij 1025 zit je op 10,5.  ± 10% vind ik
wel een beetje het maximum hoor voor een bier...maar misschien proef je dat niet zo, bij dit bier met zoveel tegenwicht aan mout, restsuikers en
karamel stoffen.

BuBS

80 % met Guinness heb ik al een paar keer gehaald, dus dat moet wel lukken.
De hergisting wordt wel een uitdaging, of een beetje gist van de starter bewaren. Of gewoon een korrel gebruiken, bijvoorbeeld een US-05.
Verwacht je problemen met de whiskey, het is maar een 200 cc.

BuBs

Caspar

Pfoei, daar zit wel een flinke lading caramel en donkere moet in. Ik moet zeggen dat je lef hebt en dat is :duimop:. Mooi recept :brouwen:.

De-Geert

Irish Ale:
Attenuation: 71-75%
Alcohol Tolerance: 10% ABV

Ik ben benieuwd of je die 80% gaat halen. Het lijkt mij sterk.

Oscar

Oh ja, wat ik altijd mis in dit soort recepten in het brouwzaalrendement. Want nu krijg je een beginner die dit gaat nabrouwen en dan zich afvraagt hoe het komt dat ie op een SG van 1200 uit komt... :o 

Adrie

Citaat van: BuBS op 16-10-2008  15:31 uVerwacht je problemen met de whiskey, het is maar een 200 cc.

Het is inderdaad niet zoveel, maar het is al zo'n hoogalcoholisch bier en je moet ook nog hergisten.

Voor de hergisting zou ik eerst een kleine giststarter maken en die op het hoogtepunt van activiteit toevoegen, zodat de gist op zijn actiefst het bier in gaat.

BuBS

CiteerIrish Ale:
Attenuation: 71-75%
Alcohol Tolerance: 10% ABV

Ik ben benieuwd of je die 80% gaat halen. Het lijkt mij sterk.

Al mijn Guinness ervaringen van de afgelopen 10 jaar, het kan !

bier 32 IRS                  78 %    9.5  % alc
bier 45 porter               77 %    9.6  % alc
bier 50 stout                63 %    4.8  % alc ( ??? )
bier 83 IRS                  73 %    9.6  % alc
bier 102 Porter             69 %    6.5  % alc
bier 117 Export stout    70 %    6.7  % alc
bier 129 Export stout    80 %    8.0  % alc
bier 144 Export stout    80 %    8.0  % alc
bier 172 Export stout    78 %    7.7  % alc
bier 184 Porter             80 %     6.9 % alc

BuBs

BuBS

CiteerOh ja, wat ik altijd mis in dit soort recepten in het brouwzaalrendement. Want nu krijg je een beginner die dit gaat nabrouwen en dan zich afvraagt hoe het komt dat ie op een SG van 1200 uit komt...   

Aangepast

Oscar

Hmm ergens zitten er nog verschillen tussen promash en BrouwVisie als ik je recept nareken, kom ik op een rendement van 71,8 uit. Maar goed, what' s in a name  ;D

BuBS

Rendement is ook helemaal niet belangrijk, als ik maar ongeveer op de 1100 uit komt.
En ProMash liegt nooit ;)

Oscar

Citaat van: BuBS op 16-10-2008  15:59 uRendement is ook helemaal niet belangrijk,

Niet zo zeer of het nu 70 of 80% is, wel belangrijk dat je weet hoe hoog ie bij jou is.. :weetbeter:

Citaat van: BuBS op 16-10-2008  15:59 uEn promash liegt nooit ;)

BrouwVisie ook niet... :brouwen:

Maar 't zal een "mooi bier" worden voor de winter... :lekkerbier:

De-Geert

Citaat van: BuBS op 16-10-2008  15:52 uAl mijn Guinness ervaringen van de afgelopen 10 jaar, het kan !
Dat je 80% kan halen geloof ik ook wel, maar de combinatie met het hoge alcohol en caramout% geeft bij mij twijffels.
In jouw rijtje staan er een aantal die de 80% gehaald hebben, maar ze hebben ook allemaal een lager alcohol%. Er is er 1 die in de buurt komt (svg 77, 9,6% alcohol).

Maar goed, ik ben niet de porter/stout expert. Al lust ik ze wel  :lekkerbier:

Citaat van: Oscar op 16-10-2008  15:39 uOh ja, wat ik altijd mis in dit soort recepten in het brouwzaalrendement.
Wat ik mis is moutstort in percentages. Al die kilo's zeggen niet zo veel, als je een ander rendement hebt of andere hoeveelheden brouwt.

BuBS

Klopt De-Geert, maar mijn gistmanagement was vroeger een stuk slechter dan nu.
Maar inderdaad, het blijft een uitdaging.
 :lekkerbier:

BuBS

Een uur geleden de stort gedaan, valt niet mee om een stort van 12 Kg in een pan van 50 L in beweging te houden. Heb al een beetje spierpijn in mijn schouder  >:(

Menno

Daarom zijn mannen-met-bierbuik échte bikkels!  >:D

BuBS

Menno

Citaat van: BuBS op 20-10-2008  15:55 uHoe zo ...... bierbuik  :weetniet: :weetniet:

Och, ik refereer aan het vooroordeel wat amateurbrouwers wel eens over zich heen krijgen... ;D

Oscar

Citaat van: BuBS op 20-10-2008  15:44 uHeb al een beetje spierpijn in mijn schouder  >:(

Kom op man, een beetje brouw-fitness... ;D  is gezond voor je... (maar zet 't niet op het etiket !  :police: )   :D

BuBS

Zo klaar,
Alles schoon en weer op zijn plek.
Goed gebrouwen, gist op het juiste moment ingezaaid en op de juiste temp.
Begin SG 1106 :lekkerbier: met de starter erbij, zit ik op ongeveer 1103.
En nou maar wachten.

Gr BuBs

Oscar

Mooie score hoor! Van de winter maar een dagtripje Zeeland doen. ;D ;D  :proost2:

BuBS

Je bent van harte welkom Oscar, misschien te combineren met het winterbierfestival in Essen.
Even een update, na 1 1/2 dag staat het sg op 1040.
Bij 1025 ben ik tevreden, maar zo ver zijn we nog niet.

Gr BuBs

Oscar

Citaat van: BuBS op 22-10-2008  11:04 umisschien te combineren met het winterbier festival in Essen.

We houden contact... :proost2:

BuBS

Net het bier overgeheveld, hoofdgisting is wel voorbij.
Het SG 1027 en dat maakt dus met hergisting 10.8 %
Het bier zit dus nu op 74 % vergisting percentrage.
Het hout & whiskey zijn toegevoegd en nu een 1 1/2 maand lagering.
De smaak is nu al veel belovend.

Gr BuBs

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.