Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Poll

Beluchting is belangrijk voor de groei van de gist. Hoe belucht jij?

Ik belucht niet.
Ik laat het gekoelde wort 1 keer in het gistingsvat kletteren.
Ik laat het gekoelde wort 2 keer of meer in het gistingsvat kletteren.
Ik roer heftig in het wort.
Ik gebruik een aquariumpompje om het wort te beluchten.
Ik belucht alleen de giststarter met een aquariumpompje en niet het wort.
Ik belucht zowel de giststarter als het wort met een aquariumpompje.
Anders.

Auteur Topic: Hoe belucht je?  (gelezen 15088 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Hoe belucht je?
« Gepost op: 11-03-2004 22:45 u »
Deze poll is oorspronkelijk gestart op 19 september 2002 door Adrie.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline wim

• Super lid
  • Beter 10 bier onder het waterslot dan 1 in de maag
Re:Hoe belucht je?
« Reactie #1 Gepost op: 18-04-2004 06:26 u »
De mensen die gebruik maken van een pompje,

Wat voor een filter hebben jullie?
Zelf twee bruissteentjes 1 in een maatglas 100ml met H2O2 3% (40ml) en 1 in het wort.

:degroeten:

Wim

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 18-05-2004 11:44 u »
Ik heb laatst een artikel gelezen waarin werd gesproken dat 6 ppm zuurstof al genoeg is voor een gezonde gistgroei. Die sla je er zo in met een pollepel of iets dergelijks! Als ik al ooit ga beluchten, dan zal het alleen de giststarter zijn.
gr
MO

Offline wim

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 18-05-2004 12:09 u »
Zeg MO mag ik weten waarom je eigenlijk niet belucht?
 ;DHet lijkt welhaast of je een beetje een luie brouwer bent (1 staps maisch, niet beluchten)  ;D Je vult in dit kader zeker ook het liefst af in 0.75l flessen  ;D (nee hoor grapje, volgens mij bestaan er geen luie brouwers, zelf blikbrouwen is nog aardig wat werk)

Wim

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 18-05-2004 12:53 u »
Ik belucht niet omdat ik uitstekende resultaten behaal zonder. En misschien zijn mijn giststarters wat groter dan die van anderen. Hoewel ik ook wel korrelgisten gebruik. Ik heb tweemaal belucht, en ik haalde toen hetzelfde resultaat als met niet beluchten.
Natuurlijk ben ik geen luie brouwer, maar ik houd wel van zo simpel mogelijk. Vandaar.
gr
MO

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #5 Gepost op: 19-05-2004 13:08 u »
Met de Vier Broeders hebben we een keer gebrouwen in de proefinstallatie van het KAHO te Gent. De giststarter stond bij het brouwen natuurlijk al klaar en deze werd permanent belucht. Daarna werd het wort ook nog eens belucht met pure zuurstof.

Ik heb zelf gemerkt bij het maken van een giststarter met Schneider gist die ik gedurende twee dagen permanent beluchtte, dat de hoeveelheid gist aanzienlijk groter leek dan in een vergelijkbare giststarter met dezelfde gist maar dan zonder beluchting. Ik denk dus dat beluchting van de giststarter zeker invloed heeft op de hoeveelheid (en de conditie) van de gist.
Bij de Dolle Brouwers is mij een keer verteld dat de gist voor het maken van de zware bieren ook in de starter al permanent wordt belucht om de gist extra actief te maken omdat ie anders niet ver genoeg doorgist in zo'n zwaar wort.

Momenteel heb ik een giststarter met Brigand gist staan en die belucht ik ook gedurende de twee dagen voor het brouwen permanent. Na het brouwen ga ik het wort ook nog gedurende een uur of twee beluchten.

Ik denk ook dat het sterk van de gebruikte gist en de zwaarte van het wort afhangt of veel beluchten noodzakelijk is. Het is bekend dat sommige gisten meer zuurstof willen dan andere voor een soepele vergisting. Wheeler en Protz maken hier in hun boek ook melding van. Zij stellen dat sommige gistsoorten voor de amateurbrouwer minder geschikt zijn omdat zij ook tijdens de hoofdgisting nog af en toe extra zuurstof zouden nodig hebben.

Groeten,

A3

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #6 Gepost op: 19-05-2004 13:36 u »
Ik zal er overheen gelezen hebben, maar hoe belucht jij je starter A3?

Herman

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 19-05-2004 13:57 u »
Ha Herman,

Ik hang er een beluchtingssteentje in en belucht (via een fles met waterstofperoxide) met een aquariumpompje volgens een opstelling die HIER te zien is (zie ook †DIT †onderwerp.

Groeten,

A3

Offline fritz

• Senior lid
  • Land: be
  • Brouwerij De Maanberg
« Reactie #8 Gepost op: 19-05-2004 14:52 u »
Sluit je de starter dan gewoon met een prop watten af A3?

Groetjes,

Fritz

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 19-05-2004 15:04 u »
Ha Fritz,

Dat doe ik inderdaad! Hierdoor komt er geen stof en ongedierte in mijn starter en door de continue lucht- en CO2 stroom die de fles uit gaat kunnen er ook geen ongewenste micro-organismen in (ik vraag me trouwens af of die wel door de watten heen zouden komen).

Aangezien de Brigand-gist nogal lastig is (stopt vaak bij een te hoog SG) ben ik benieuwd of het beluchten van de giststarter een positief effect heeft op de vergisting.

Groeten,

A3

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
  • Brouwerij Maallust - "Met toewijding gebrouwen"
    • Fanclub van het bier van Henk
« Reactie #10 Gepost op: 19-05-2004 23:54 u »
Hoi Adrie,

Heb je geen last dat de starter de fles uit schuimt als je gaat beluchten. Bij mij ontstaat er altijd vreselijk veel schuim tijdens het beluchten.

Groeten,

Henk :proost2:

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 20-05-2004 13:30 u »
Ha Henk,

Dat is een kwestie van een fles die groot genoeg is. Ik heb nu 2 liter giststarter staan in een 5 literfles. Er onstaat inderdaad aardig wat schuim, maar het blijft in de fles. Ik zie trouwens nu net dat er een behoorlijke hoeveelheid gist op de bodem ligt en dat de starter enorm troebel is van de gist. Zo gaat ie goed...

Groeten,

A3

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 21-05-2004 09:29 u »
Brouwers,

Het beluchten van de giststarter van de Brigand is wederom een succes. Al 10 uur na het pitchen schuimde het wort door het waterslot heen. Bij het beluchten van het wort merkte ik al dat dit bier zeer persistente schuim heeft. Nu (15 uur na het pitchen) heeft  het wort een temperatuur van 30 graden (omgevingstemperatuur 20 graden). Een zeer snelle en hevige start dus. Benieuwd of hij nu ook ver doorgist.

Groeten,

A3

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 11-06-2004 19:34 u »
En jawel dus, zoals ik in het onderwerp over de Brigand-kloon schreef, is het bier nu uitgekomen op 1006.
Ook de gist voor ons bokbier heb ik 2 dagen belucht en de vergisting kwam supersnel op gang. Ik heb het beluchtingsexperiment nu met 4 bieren gedaan en bij allevier heb ik een snellere start van de vergisting en een goede doorgisting. Beluchten van de gist wordt dus mijn stadaard aanpak. Bier brouwen is eigenlijk heel simpel: het komt neer op het creŽren van zo optimaal mogelijke omstandigheden voor de gistgroei. Verwen je gist en er kan eigenlijk alleen maar een goed bier uitkomen.

Groeten,

A3

Offline wim

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 12-06-2004 06:29 u »
De theorie hierachter is toch dat in de aerobe fase de gistcellen zich vermenigvuldigen teriwwijl ze in de anaerobe over gaan tot het daadwerklijk omzetten van suikers tot alcohol door verschillende soorten te consumeren en enzymen te produceren die ander soorten suikers omzetten?

Je hebt die goede korrelgisten die je pitched en vervolgens hoef je het wort niet meer beluchten omdat ze garanderen dat bij een goede bewaring er voldoende vitale springlevende gistcellen aanwezig zijn voor het omzetten van suikers in alcohol.

Wim

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #15 Gepost op: 12-06-2004 14:51 u »
Onlangs heb ik voor het eerst een giststarter gemaakt. Ik heb meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt deze te beluchten. Dit deed ik met een staafmixer. Even goed mixen zodat er veel lucht in het wort wordt geslagen, et voila. Het werkte goed. Mijn wort heb ik ook op deze manier belucht vlak voor de gistgift. Het begon in een paar uur al te bobbelen. Dit ga ik vaker doen.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #16 Gepost op: 12-06-2004 15:19 u »
Een staafmixer lijkt me daar niet het meest geeigende instrument voor, deze gebruik je ook voor andere doeleinden neem ik aan? Het risico dat iets niet geheel schoon is, is namelijk best groot.

Herman

Offline wim

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 12-06-2004 21:21 u »
Of gewoon een dedicated blender voor de giststarter, elke uur even vijf minuutjes de gistjes goed laten schrikken  ;D

Wim

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #18 Gepost op: 13-06-2004 11:49 u »
Het lijkt me veel simpeler (schoon te houden) en goedkoper om het te doen zoals ik - gewoon een erlenmeyer met een waterslot erop. Als je die maar voor de helft vol doet (ik heb altijd een 2 l erlenmeyer voor een 1 l starter) kun je die heel goed en makkelijk schudden - daar zijn ze namelijk voor ontworpen! Bovendien kun je het wort heel makkelijk ontsmetten omdat het pyrex glas is, gewoon op het gasfornuis kopen. Ik zie echt niet waarom een blender dan handiger zou zijn.

:degroeten: JW.

Offline wim

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 13-06-2004 12:36 u »
Mee eens hoor JW,
Inderdaan zou ik ook geen blender kopen, maar heb netjes een systeempje staan met twee bruissteentjes en waterstofperoside en natuurlijk een aantal erlemeyers klaar voor gebruik. Maar het is wel een grappig idee,  brouwen lijkt uberhaupt best wel veel op koken en dan ook nog eens blenders en staafmixers gebruiken.

Wel leuk is het om te zien dat met vrij eenvoudige keuken apparatuur een hoop gedaan kan worden, want hoe meer geld er over blijft hoe meer er kan gaan naar mout, gist, hop en energie en hoe meer er dus gebrouwen kan worden.

Zelf zou ik bang zijn de gistjes te doden of dermate te verstoren zodat ik nooit zou overwegen een staafmixer te gebruiken, maar het werkt klaarblijkelijk wel en dat zijn altijd mooit dingen om te horen.

Wim

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
« Reactie #20 Gepost op: 13-06-2004 13:29 u »
Mijn staafmixer wordt gelukkig goed onderhouden en is normaliter vrij van onreinheden. Voor gebruik heb ik het effectieve deel van de staafmixer in een maatbeker met water, citroenzuur en sulfiet gelegd opdat het apparaat ontsmet zou zijn. Ik moet toegeven dat ik dit heb gedaan bij een 'blikbrouwsel' wat ik uit nood heb gebrouwen om in de bierconsumptie van aankomende nazomer te voorzien, ik kan er anders niet tegenop brouwen hier...

Offline wim

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 14-06-2004 18:29 u »
Het lijkt mij dat een stafmixer de gistcellen stuk kan maken, maar dat was bij jou dus niet het geval, leuke info hoor.

Wim

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #22 Gepost op: 14-06-2004 22:17 u »
Voor stukmaken ben ik niet bang - die gistcellen zijn echt een aantal ordes van grootte kleiner dan wat die staafmixer nog kapot kan maken. Hygiene lijkt me wel evt. een probleem - die dingen zijn nou eenmaal niet gemaakt om te ontsmetten. Maar goed, verder hang ik de 'brouwen en laten brouwen' filosofie aan - het zal vast met een staafmixer ook goed gaan!

:degroeten: JW.

Offline Hopmans

• Super lid
Re: Hoe belucht je?
« Reactie #23 Gepost op: 06-11-2004 19:24 u »
Hoi brouwvrienden,

Ik beluchte ook altijd met een aquariumpompje totdat ik laatst een bepaalde aanslag zag in het doorzichtige slangetje. ik vind het eigenlijk maar linke soep. En een stel watjes houden bacterien echt niet tegen. Ik ben van mening dat als men gaat beluchten met een pompje dat men dat net zoals Adrie moet doen. Voorlopig belucht ik maar weer met een garde die een half uur in sulfietwater heeft gelegen.

Groetjes,

Hoppie† †:degroeten:

Offline Adrie

• Super lid
Re: Hoe belucht je?
« Reactie #24 Gepost op: 18-02-2005 10:41 u »
Naar aanleiding van de "nieuwe" manier van gistkweken is wellicht je beluchtingsgedrag veranderd. Je kunt je stem nu wijzingen.

Tags: