Drooghoppen / voor- en tegenstanders

Gestart door thibolleke, 14-10-2008 23:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thibolleke

Citaat van: dirk op 14-10-2008  22:11 uDit bier ga ik zeker drooghoppen :D
Waarom zo enthousiast over drooghoppen?

Ikzelf ben niet echt een voorstander van drooghoppen. Ik vind het meestal geen meerwaarde aan het bier geven, en zelfs onaangenaam smaken.
Soms, zoals in een Orval of sommige Amerikaanse IPA's kan het dan weer heerlijk zijn. Maar ik laat het liever achterwegen.

oranjeboombiertje

Wacht maar Thibo, jij krijgt zaterdag wat gedrooghopte bieren van mij, dan weet je dat het echt wel lekker is in een bier ;D

 :degroeten:
Wesley

thibolleke


oranjeboombiertje


Jacques

Citaat van: thibolleke op 14-10-2008  23:49 uWaarom zo enthousiast over drooghoppen?

Ikzelf ben niet echt een voorstander van drooghoppen. Ik vind het meestal geen meerwaarde aan het bier geven, en zelfs onaangenaam smaken.
Soms, zoals in een Orval of sommige Amerikaanse IPA's kan het dan weer heerlijk zijn. Maar ik laat het liever achterwegen.

Helemaal mee eens Thibo. Ook ik ben geen liefhebber hiervan. Veel te veel gerommel vind ik. En het hoparoma dat je toevoegt blijft maar een paar maanden te proeven. Daarnaast sluit ik niet uit dat je door het drooghoppen alfazuren in het bier brengt die natuurlijk niet geïsomeerd worden omdat niet meer gekookt wordt. Onlangs heb ik begrepen dat deze niet-geïsomeerde alfazuren voor een versnelde oxidatie van het bier kunnen zorgen.

Adrie

Citaat van: Jacques op 15-10-2008  08:07 uEn het hoparoma dat je toevoegt blijft maar een paar maanden te proeven.

Maar dan heb je wel de eerste paar maanden een heerlijk extra hoppig bier.

Citaat van: Jacques op 15-10-2008  08:07 uDaarnaast sluit ik niet uit dat je door het drooghoppen alfazuren in het bier brengt die natuurlijk niet geïsomeerd worden omdat niet meer gekookt wordt. Onlangs heb ik begrepen dat deze niet-geïsomeerde alfazuren voor een versnelde oxidatie van het bier kunnen zorgen.

Heb je dit probleem dan niet bij late hopgiften? Tijdens de laatste 15 minuten van het koken worden maar weinig alfazuren omgezet. Trouwens, ook van hoppen die langer koken wordt lang niet alles omgezet. En niet-geïsomeriseerde alfazuren zijn toch nauwelijks oplosbaar in water/bier?

Jacques

Ze zijn inderdaad minder goed oplosbaar maar dat betekent volgens mij niet dat ze niet in het bier terecht kunnen komen.

RobinB

Citaat van: Jacques op 15-10-2008  08:07 uOnlangs heb ik begrepen dat deze niet-geïsomeerde alfazuren voor een versnelde oxidatie van het bier kunnen zorgen.

Onlangs heb ik vernomen dat dat ook niet persé hoeft te gebeuren :D
Dit was een bier dat een jaar na dato nog steeds hoppig en zeker niet geoxideerd was (de SN bigfoot 2007).
En dat terwijl hij wel gekoudhopt was zie: de site van de makers met Cascade, Centennial en Chinook

Adrie

Citaat van: Jacques op 15-10-2008  09:34 uZe zijn inderdaad minder goed oplosbaar maar dat betekent volgens mij niet dat ze niet in het bier terecht kunnen komen.

Dat wil ik graag geloven, maar waarom zou dit met koudhop meer gebeuren dan met een reguliere late of zelfs vroege hopgift?

thibolleke

Ik ga hier weer eens iets zeggen he:

Dryphop vind ik vooral smaak toevoegen. Meer smaak als extra aroma. En dat smaakje moet ik niet zo.
Het grappige is, die smaak vind ik bitter overkomen.
 :pan:

Jacques

Citaat van: Adrie op 15-10-2008  09:43 uDat wil ik graag geloven, maar waarom zou dit met koudhop meer gebeuren dan met een reguliere late of zelfs vroege hopgift?

Bij drooghopen is er helemaal geen isomerisatie. Vaak worden aanmerkelijke hoeveelheden gebruikt.
Overigens ben ik ook geen liefhebber van een hele late hopgift. Dat geeft in mijn beleving een onaangename wrange smaak naast de gewenste toename van het hoparoma.

JWVG

Wat is voor jou in die optiek TE laat, Jacques? Als jij een lekker hoparoma wilt in je bier, hoe laat voeg je dan nog hop toe?

 :degroeten: JW.

Jacques

Voor mij ligt de grens op 10 minuten.

Hopmans

CiteerDrooghoppen / voor- en tegenstanders
Merkwaardige titel.
Niet dat ik in hokjes wil denken, maar het hangt een beetje van het bier af wat je wilt brouwen.

 :degroeten:

René K

Het lekkerste bier dat ik gebrouwen heb is wel met drooghop geweest, Saaz. 1 gram per liter in een IPA. Het is voor mij dus zeker iets om weer te gaan doen.
Een volgend brouwsel met drooghop wil ik voor de helft drooghoppen. Als ik een bier drink die gedrooghopt is dan ben ik ook altijd wel benieuwd hoe deze zal smaken zonder drooghop.

jelle

hallo

Voor een mooi hoparoma is drooghoppen wel erg goed.
Zelf doe ik dat met IPA en ook nog wel met een pils of stoombier.

Groet Jelle

thibolleke

Citaat van: Hopmans op 15-10-2008  18:25 uMerkwaardige titel.
Niet dat ik in hokjes wil denken, maar het hangt een beetje van het bier af wat je wilt brouwen.

 :degroeten:

Toch kan je wel een lijn trekken tussen mensen die er voor en tegen zijn denk ik.
Ik ben, zeg maar, "een tegenstander". Dat wil niet zeggen dat ik daarom geen drooggehopte bieren lust of beweer dat het een slechte brouwmethode is...
Dit topic is ook begonnen als reactie, dat drooghoppen niet altijd een beter bier geeft.

Ach, wie weet bekeert Wesley mij deze zaterdag zelfs nog.  :D

Citaat van: jelle op 15-10-2008  18:46 uhallo

Voor een mooi hoparoma is drooghoppen wel erg goed.
Zelf doe ik dat met IPA en ook nog wel met een pils of stoombier.

Groet Jelle
Maar je proeft dat drooghoppen toch ook he? Iedereen proeft dat? Zo'n beetje als Jacques ook omschrijft bij heel late hopgiften.

Menno

Als je maar niet zegt dat je met drooghoppen 'smerig' bier krijgt... ::)


 ;D :degroeten:

oranjeboombiertje

Kom op zeg Menno, jij weet toch ook wel dat alleen bieren die zuur zijn smerige bieren zijn ;)

 :degroeten:
Wesley

Menno

Nee, dat weet ik absoluut niet, Wesley!  :lessmile:

Hulde aan de Geuze Oude Boon!  :groots:

jelle

Citaat van: thibolleke op 15-10-2008  19:38 uMaar je proeft dat drooghoppen toch ook he? Iedereen proeft dat? Zo'n beetje als Jacques ook omschrijft bij heel late hopgiften.


Dat is ook de bedoeling van alle hopgiften na 20 min voor einde koken

groet jelle

Caspar

Ik ben zelf een groot fan van koudhoppen, maar ik vind het zeker niet in alle biertypen passen. Ik pas het eigenlijk alleen toe in bittere bieren zoals IPA, Barley Wine en Russian Imperial Stout.

Ik vind late hop-giften een ander aroma geven, minder aggresief, grassig en vers. Op zich kan ik me wel voorstellen dat sommige mensen dit niet lekker vinden.

Een Doppelbock of Dubbel zou ik bijvoorbeeld nooit koudhoppen ;D.

VEMP

Zelf houd ik van gedrooghopte bieren. In mijn IPA was het prima, heerlijke Amarillo geur en smaak. Nu heb ik een quadrupel gedrooghopt met Summit, bij wijze van proef. Deze smaakt meer "romig", een rare smaak. Het komt door de hop, maar waar ligt dat aan? Bij de RIS is de drooghop ook heerlijk. Zou een wat zoeter bier reageren op drooghop?

Caspar

Ik denk dat het meer met je verwachtingspatroon te maken heeft, in een Quadrupel verwacht je gewoon niet echt hoppigheid... zeker niet als er erg sterke gist gerelateerde smaken in het bier zitten. Of komt de gekke smaak uit de Summit zelf?

RobinB

Ik vind het zeker erg lekker in bieren waarin het past. Het hoeft voor mij niet in ieder bier.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.