Niet tappen

Gestart door Adrie, 13-10-2008 16:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wat is de belangrijkste reden dat jij geen tapinstallatie (met bv. Soda-kegs) hebt?

Ik vind het te duur om alles aan te schaffen
10 (15.6%)
Ik houd enorm van bottelen
2 (3.1%)
Ik heb geen ruimte voor vaten en een extra koelkast
2 (3.1%)
Ik drink liever meer verschillende bieren na elkaar dan het aantal taps dat ik maximaal kan hebben
12 (18.8%)
Ik ben bang dat het bier bederft voordat ik het op heb
12 (18.8%)
Ik ruil veel bieren/geef veel bieren weg
0 (0%)
Ik ben bang dat ik teveel ga drinken met een tap bij de hand
4 (6.3%)
Ik heb er gewoon nooit aan gedacht om een tapinstallatie te maken
2 (3.1%)
Ik tap wel!
20 (31.3%)

Totaal aantal stemmen: 63

nomino

Het zou kunnen zijn maar ik heb hiervan deze zomer niets gemerkt.

Adrie

Citaat van: René K op 15-10-2008  18:34 uHeb je wel ook idee dat het bier bitterder wordt naarmate het bier langer in de fust zit? Dit heb ik weleens gelezen op een Amerikaans forum.

Ha René,

Ben jij de Bibere die op NorthernBrewer vragen over soda-kegs had gesteld? En hoe bevalt je tapinstallatie nu?

Adrie

Bedankt voor je reactie, Nomino.

Citaat van: Adrie op 15-10-2008  13:56 uMijn vraag aan de ervaren tappers hier: welke ervaring hebben jullie met de houdbaarheid van een fust (mede in relatie tot de bewaartemperatuur)?

Kan, behalve Nomino, geen van de 14 overgebleven tappers hier iets zinnigs over zeggen? Of drinken jullie sneller dan jullie kunnen brouwen (wat optie 7 van de peiling een stuk reëler maakt)?

Oscar

Nee, helaas kan ik nog niets over zeggen. Ik tap eigenlijk helemaal niet zoveel. Meestal staat ie nutteloos in de schuur.

thibolleke

Mijn eerste vatje moet nog gevuld worden dus.... :-[

De-Geert

Ik heb toevallig gisteren een Amerikaanse "homebrewer" gesproken. Hij heeft een tap-installatie met 5 of 6 taps en vertelde dat hij met sommige (zwaardere) bieren soms wel een jaar deed zonder dat het bier slechter werd. Hij gebruikt het systeem al 10 jaar.


René K

Citaat van: Adrie op 16-10-2008  09:06 uHa René,

Ben jij de Bibere die op NorthernBrewer vragen over soda-kegs had gesteld? En hoe bevalt je tapinstallatie nu?

Klopt!

De installatie bevalt super! Heb inmiddels 2,5 fustje geleegd. De eerste keer heb ik middels 'forced carbonation' het bier verzadigd. Dit leverde bij mij echter veel schuim op bij het tappen. Het 2e fustje middels de 'set and forget' methode. Het bier werd dankzij de UT100 tussen de 3.5 ºC en 3.7 ºC gehouden. Dit met een druk van 0.7 bar gedurende 4 dagen leverde een perfect bier met voldoende koolzuur op. Het tappen kon ook met deze druk :duimop:.
Deze methode ga ik hoogstwaarschijnlijk iedere keer gebruiken.

Het is echt een genot om je eigen bier te tappen!  :proost2:

Citaat van: Adrie op 16-10-2008  09:56 uMijn vraag aan de ervaren tappers hier: welke ervaring hebben jullie met de houdbaarheid van een fust (mede in relatie tot de bewaartemperatuur)?

Kan, behalve Nomino, geen van de 14 overgebleven tappers hier iets zinnigs over zeggen? Of drinken jullie sneller dan jullie kunnen brouwen (wat optie 7 van de peiling een stuk reëler maakt)?

1 fustje heb ik nog halfvol staan op kamertemperatuur. Ongeveer 3 weken nu. Binnenkort even kijken of het bier nog goed is!
Dus binnenkort meer hierover.

Adrie

Citaat van: René K op 16-10-2008  11:29 uDe installatie bevalt super! Heb inmiddels 2,5 fustje geleegd. De eerste keer heb ik middels 'forced carbonation' het bier verzadigd. Dit leverde bij mij echter veel schuim op bij het tappen. Het 2e fustje middels de 'set and forget' methode. Het bier werd dankzij de UT100 tussen de 3.5 ºC en 3.7 ºC gehouden. Dit met een druk van 0.7 bar gedurende 4 dagen leverde een perfect bier met voldoende koolzuur op. Het tappen kon ook met deze druk :duimop:.
Deze methode ga ik hoogstwaarschijnlijk iedere keer gebruiken.

Mooi, gefeliciteerd! Kun je geen foto plaatsen van je tapinstallatie (ik neem aan dat je een tapkoelkast hebt gemaakt)? Wellicht ook leuk voor een nieuw onderwerp: laat je tapinstallatie zien. Heb je 4 mm bierleiding? Hoe lang is jouw bierleiding?

Al op druk binnen 4 dagen, dat is behoorlijk vlot.

Citaat van: René K op 16-10-2008  11:29 uHet is echt een genot om je eigen bier te tappen!  :proost2:

Dat lijkt me nou ook.

Citaat van: René K op 16-10-2008  11:29 u1 fustje heb ik nog halfvol staan op kamertemperatuur. Ongeveer 3 weken nu. Binnenkort even kijken of het bier nog goed is!
Dus binnenkort meer hierover.

Ik ben heel beniewd. Drie weken op kamertemperatuur onder koolzuurdruk zou toch moeten kunnen.

René K

Zal binnenkort even een foto plaatsen. Momenteel heb ik alles (koolzuurfles + fust) gewoon in de koelkast staan. Even deurtje open en tappen maar.
Natuurlijk wil ik op termijn nog een mooie kedgerator maken maar dit is nog niet direct noodzakelijk.

wiwi

Hier staat niks meer.

jacob

Citaat van: Adrie op 15-10-2008  13:56 uMijn vraag aan de ervaren tappers hier: welke ervaring hebben jullie met de houdbaarheid van een fust (mede in relatie tot de bewaartemperatuur)?
Ik heb wel eens een tarwebier een half jaar onder de tap gehad, dat bleef gewoon goed eigenlijk werd het alleen maar beter want in het begin vond ik het niet zo lekker  maar na een paar maanden begon ik er weer aan en was het een stuk beter te drinken. Maar ik heb geen sporen van schimmels of bederf kunnen ontdekken.
 

René K

Dat is goed nieuws Jacob. Komend weekend zal ik mijn fustje weer eens gaan koelen en zien of het bier nog goed is.

Adrie

Citaat van: jacob op 18-10-2008  23:29 uIk heb wel eens een tarwebier een half jaar onder de tap gehad, dat bleef gewoon goed eigenlijk werd het alleen maar beter want in het begin vond ik het niet zo lekker  maar na een paar maanden begon ik er weer aan en was het een stuk beter te drinken. Maar ik heb geen sporen van schimmels of bederf kunnen ontdekken.

Kijk, dat is inderdaad goed nieuws!

Het is natuurlijk erg verleidelijk om een bier direct na het fustelen op druk te zetten en te tappen. Maar een tijdje je bier laten rijpen kan natuurlijk in de meeste gevallen helemaal geen kwaad. Ik vind de meeste van mijn gebottelde bieren ook pas echt lekker na een maand of twee op de fles.

Een fustje barley wine zou ik bijvoorbeeld minimaal een half jaar laten liggen voordat hij op de tap gaat. Als je genoeg kranen hebt, kun je hem natuurlijk wel aansluiten en af en toe een monstertje nemen. Blijkbaar is dat geen belemmering voor de houdbaarheid van het bier. En waarom zou het ook? Als er alleen koolzuur bij komt kan het bier toch niet bederven? Ik begin te begrijpen waarom sommige tappers 10 kranen hebben.

De-Geert

Zou het met die 5 L blikken en een beerking ook zo goed gaan?
Het grootste nadeel van die dingen vind ik dat ze in een paar dagen leeg moeten. Als dat een paar weken is, krijg ik ze makkelijk leeg.



jacob

Ik voeg wel suiker toe voor het fustelen ( :weetniet:) dus ik weet niet of dat ook geldt voor overcarboniseren.
raar woord fustelen

René K

Citaat van: jacob op 20-10-2008  17:08 uIk voeg wel suiker toe voor het fustelen ( :weetniet:) dus ik weet niet of dat ook geldt voor overcarboniseren.

Dit kan inderdaad. Als je teveel suiker toevoegt dan kun je teveel koolzuur krijgen. Meestal wordt voor bieren op fust, of van die 5 liter blikken, 3 gram suiker per liter gebruikt. 

Jacques

Volgens mij is de term: afvullen op fust.

René K

Even een beloofde update. Het halfvolle fustje dat inmiddels ongeveer een maand op kamertemperatuur heeft gestaan is vanmorgen gekoeld.
Uit het fust waren destijds een paar pintjes getapt. De aansluitingen werden losgekoppelt en het fust werd op kamertemperatuur weggezet. Het fust bevat een Weizen.

Zojuist een Weizen getapt, de druk in het fust is behouden (0.7 bar). Wel is het koolzuur minder in oplossing dan een maand geleden. Dit komt waarschijnlijk door het bewaren op kamertemperatuur. Het bier was echter nog goed te drinken! Niks geen smaken van oxidatie of veroudering. Wel mag het bier weer wat meer koolzuur bevatten (dus opnieuw koelen met druk op het fust) maar op dit moment ben ik al lang blij het bier niet bedorven is.
Voor mij het bewijs dat bier mits het onder koolzuur bewaard wordt een maand later nog steeds goed is!

Bij dit fust is niet gekozen voor nagisting (dus afvullen zonder suiker), maar voor afvullen onder koolzuur. Het bier werd in het fust geheveld en vervolgens heb ik de koolzuurfles aangesloten. Nu een beetje druk op het fust (ongeveer 0.2 bar) en even aan het overdrukventiel trekken. Op deze manier ontsnapt het zuurstof en heb je veel minder oxidatiegevaar.

Dit is volgens mij ook 1 van de belangrijkste aspecten om het bier goed te kunnen bewaren in een fust. Alhoewel ook met nagisting in het fust het bier goed moet kunnen blijven. Hier heb ik echter nog geen ervaring mee.

Mannen ik tap er nog eentje!  :proost2:



Herman

René,

Volgende keer eerst koolzuurdruk op het fust voor het afvullen. Koolzuur is zwaarder dan zuurstof, dus je vult dan nog veiliger af.

De eerste Maris Otter is gebrouwen neem ik aan?


René K

Citaat van: Herman op 26-10-2008  22:05 uRené,

Volgende keer eerst koolzuurdruk op het fust voor het afvullen. Koolzuur is zwaarder dan zuurstof, dus je vult dan nog veiliger af.

Klopt Herman, toch heb ik nu geen last van oxidatie. De aanwezige gist heeft waarschijnlijk toch het beetje zuurstof dat aanwezig was opgebruikt.
Maar inderdaad is eerst afvullen met koolzuur wel veiliger. Heb trouwens wel zo getapt vanavond. Eerst koolzuur in het glas en vervolgens hierin tappen. Onzin natuurlijk maar ziet er wel grappig uit :D.

Citaat van: Herman op 26-10-2008  22:05 uDe eerste Maris Otter is gebrouwen neem ik aan?

Klopt! 2 brouwsels achter elkaar waarvan 1 brouwsel met 100% maris otter. Het 1e brouwsel met Maris Otter mout is de Waddenchouffe die nu heftig aan het vergisten is bij 16.5 graad.

thibolleke

Citaat van: Herman op 26-10-2008  22:05 uVolgende keer eerst koolzuurdruk op het fust voor het afvullen. Koolzuur is zwaarder dan zuurstof, dus je vult dan nog veiliger af.

Dit volg ik even niet. Als je eerst druk opbouwt, kan je toch die fust niet openmaken voor je bier erin te hevelen. En als je de fust openmaakt, dan ontsnapt al die koolzuur toch gewoon?

Herman

Hoi Thibo,

De overdruk ontsnapt, maar in je fust blijft nog wat koolzuur achter en geen zuurstof. Omdat je hier je slang in legt, vul je dus af zonder dat er zuurstof bij komt. Hiermee een potentiele bron van oxidatie wegnemend.

René K

Als je het fust opent nadat je het hebt afgevuld met koolzuur zie je de koolzuur in het fust. Het lijkt wel op mist. Dit blijft gewoon in het fust hangen. Je moet er zelfs nog wat moeite voor doen wil je dit snel uit je fust krijgen. Het blijft dus wel degelijk hangen in het fust.

Adrie

Citaat van: René K op 26-10-2008  21:59 uHet halfvolle fustje dat inmiddels ongeveer een maand op kamertemperatuur heeft gestaan is vanmorgen gekoeld.
...
Voor mij het bewijs dat bier mits het onder koolzuur bewaard wordt een maand later nog steeds goed is!

Dat is goed nieuws, René! Als het gevoelig bier als een Weizen bij kamertemperatuur (ten minste) een maand goed blijft, dan blijft gekoeld bier nog veel langer goed en is er voor minder gevoelige biertypen al helemaal geen probleem. Essentieel is natuurlijk wel dat je fusten goed schoon en ontsmet zijn voordat je ze afvult. Ik ben nu helemaal overtuigd: ik ga (na mijn eerste brouwsel in de nieuwe brouwerij) een tapinstallatie maken. Ik ga maar vast op zoek naar een geschikte koelkast.

Ik lees en hoor trouwens ook dat het heel goed te doen is om bieren op fust af te vullen op fles als je eens een paar flessen mee wilt nemen of mee wilt doen aan een wedstrijd. De truc is om de flessen te koelen (totdat zij maximaal de temperatuur van het bier hebben) en dan langzaam het bier erin te tappen. Het beetje ontsnappende koolzuur zorgt voor afdrijving van zuurstof. Om de koolzuurdruk te behouden moet je wel direct een kroonkurk erop doen. Er hebben zelfs mensen wedstrijden gewonnen met bieren die op deze wijze zijn gebotteld. En als je het helemaal super wilt doen kun je zelf vrij eenvoudig een tegendrukafvuller maken (bouwtekeningen zijn op internet te vinden).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.