Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brouwzaalrendement  (gelezen 4738 keer)

Offline tn91780

• Junior lid
  • **
  • Land: be
Brouwzaalrendement
« Gepost op: 05-10-2008 16:29 u »
Hallo

Ik heb nu 3 batchen gebrouwen en mijn rendement ligt steeds onder de norm. De laatste die ik daarnet heb gebrouwen gebaseerd op een Chimay recept:

Maischwater 15 liter      
                                    kg      
Pilsmout 3             4,65      
Munich mout 15             0,82      
Chocolademout (Mout roost 900)  0,06      
CaraMunich (Cara 120)          0,31   
Bruine kandijsuiker                     0,44

Schema :

Temperatuur   Tijd (min)
50                   10
60                   40
74                   25
78                   1

Spoelwater 8,8 liter

Doel : 15 liter

Kooktijd 90 minuten.

Uiteindelijk in gistingsvat : 10 liter (SG na koken 1080 wat wel OK is) ... Bostel stond quasi droog (was wel redelijk groot volume - ref boven)

Ik kan aannemen dat mijn ketels van 50 liter (kook & maischketen) te groot zijn voor het volume. Mijn schatting was zo'n 1 liter verdamping per uur maar gebaseerd op wat ik in de praktijk meemaak ligt dit veel hoger ...

BrouwHulp schatte voor deze laatste mijn rendement op 48% wat zonde is van tijd en grondstoffen vind ik persoonlijk. Graag advies!

thx

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Edgar

• Super lid
Re: brouwzaalrendement
« Reactie #1 Gepost op: 05-10-2008 18:49 u »
Graag advies!

1e advies: spit eens in de topics over dit veelvoorkomend onderwerp. Er zijn zo veel mogelijke oorzaken dat het niet zinnig is om er nu pagina's over door te bomen.

2e advies: denk eens na over die gebruikersnaam ;)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Brouwzaalrendement
« Reactie #2 Gepost op: 05-10-2008 23:32 u »
Mijn schatting was zo'n 1 liter verdamping per uur maar gebaseerd op wat ik in de praktijk meemaak ligt dit veel hoger ...

juist, dat is wat laag in geschat. Als je het volume voor koken en het volume na koken had gemeten dan had je nu geweten wat je verdamping per uur nu wel is. Maar je kunt zeker rekenen op 2,5 - 3 liter per uur (dit zijn mijn waarden) afhankelijk van de manier waarop de verwarmt. In BrouwVisie kun je zelfs een rapportage uitdraaien van het verdampingsvolume per brouwsel. Dan weet je meteen hoe constant je kookt... :weetbeter:

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 06-10-2008 06:48 u »
Citaat
1e advies: spit eens in de topics over dit veelvoorkomend onderwerp.
Er zijn zo veel mogelijke oorzaken dat het niet zinnig is om er nu pagina's over door te bomen.

2e advies: denk eens na over die gebruikersnaam

Wat een service.

:-\

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 06-10-2008 08:34 u »
Wat een service.

:-\

Ok, iets meer service (die ook niet door Hopmans wordt gegeven  :( ).

Kijk bij de tag brouwzaalrendement.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 06-10-2008 08:40 u »
Citaat
Ok, iets meer service (die ook niet door Hopmans wordt gegeven   :)  ).
Ik zie nu pas hoe dat werkt.  :idea:
Geinig die tags.
 :biersmile:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #6 Gepost op: 06-10-2008 22:56 u »
Als ik jouw recept doorreken (6.25 kg mout levert Sg 1080 voor 10 liter wort) dan kom ik op een brouwzaalrendement van slechts 33% (44% van de beschikbare suikers uit de mout benut), terwijl 65 a 70% normaal is.
De hoeveelheid water die je bij het koken per uur verdampt heeft wel invloed op je hoeveelheid bier, maar niet op je rendement (dit meet je normaal gesproken via de totale hoeveelheid wort voor het koken). Een slecht rendement zou kunnen ontstaan door problemen met filteren (hoe ziet je filter eruit en hoe filter je ?) of je maischproces, hoewel wat je uitlegt er wel goed uitziet.
HansH.

Offline tn91780

• Junior lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 09-10-2008 19:57 u »
Hoj co-brouwers,

Bedankt alvast. Ik twijfel of 't de filter is hoor. Het is een koperen buis met kraan. In het wort zelf hangt een slang van ijzeren vlechtwerk (het type dat gebruikt wordt voor koppelingen aan lavabo's of toiletten). Het vocht zelf heb ik zien wegslurpen uit het wort tot ie droog stond. Filter zoog lucht aan op 't einde.

Ik ga volgende keer 's uitgaan van 3 liter verdamping per uur en zien waar ik uit kom.

Ik zit momenteel met een andere issue waar ook al heel veel over gepalaverd is : mijn waterslot (plastic Brewferm vat) heeft geen activiteit meer na een paar dagen broebelen. Ik heb af te toe 's met het gistingsvat geschud (niet te hard uiteraard) en dan schiet ie wel weer in gang maar nu lijkt 't definitief voorbij.

Enfin : ik heb de SG waarde gemeten en zit op 1030. Mijn insziens nog iets te hoog (wil richting 1013 uit). Ik vraag me nu af : laat ik 'm nog 1 dag staan (staat op gistingsvat sinds zondagavond) of hevel ik het boelke op lagerfles en hoop op verdere vergisting is de glazen lagerfles ?!

Ik begin nu trouwens ook sterk te twijfelen aan de samenstelling van het leidingwater. Weet iemand waar je dit kan opvragen voor regio oostvlaanderen (waasmunster) ? Op de website van www.vmw.be vind ik nie direct iets terug. Ik heb 't gevoel dat dit ook al de derde keer is dat die vergisting 'hangt'.

Het positieve nieuws is dan wel dat ik de medicijnsmaak van de vorige brouwsels in het jonge wort niet direct meer waarneem. Hout vasthouden ...

Op voorhand dank voor steun & advies ...

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #8 Gepost op: 09-10-2008 20:48 u »
Ik zit momenteel met een andere issue waar ook al heel veel over gepalaverd is : mijn waterslot (plastic Brewferm vat) heeft geen activiteit meer na een paar dagen broebelen. Ik heb af te toe 's met het gistingsvat geschud (niet te hard uiteraard) en dan schiet ie wel weer in gang maar nu lijkt 't definitief voorbij.

Enfin : ik heb de SG waarde gemeten en zit op 1030. Mijn insziens nog iets te hoog (wil richting 1013 uit). Ik vraag me nu af : laat ik 'm nog 1 dag staan (staat op gistingsvat sinds zondagavond) of hevel ik het boelke op lagerfles en hoop op verdere vergisting is de glazen lagerfles ?!

Ik zou zeker in totaal 10 dagen laten gisten zodat het bier goed uitgegist is voordat je gaat bottelen. Waarschijnlijk lekt de vergistingsemmer een heel klein beetje waardoor in het begin als er veel CO2 geproduceerd wordt het waterslot nog wel wat doet maar als de vergisting rustiger gaat dan verdwijnt de CO2 door het lek en staat het waterslot stil. Als er nog schuim staat op het bier dan is de vergisting blijkbaar nog bezig.
Tip: kijk niet onnodig vaak in het gistvat maar laat het vat bij voorkeur dicht zodat je de kans op kaamvorming klein houd. Meet dus ook niet te vaak je SG.

Succes met wachten.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #9 Gepost op: 10-10-2008 21:59 u »
Ik twijfel of 't de filter is hoor. Het is een koperen buis met kraan. In het wort zelf hangt een slang van ijzeren vlechtwerk (het type dat gebruikt wordt voor koppelingen aan lavabo's of toiletten). Het vocht zelf heb ik zien wegslurpen uit het wort tot ie droog stond. Filter zoog lucht aan op 't einde.
Toch twijffel ik nog wel een beetje, omdat problemen met het rendement vaak bij het spoelen optreden.
Je filtert via een koperen buis? hevelfilter? gebruik je sleufjes/gaatje? hoelang duurt bij jou het spoelen?
HansH

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #10 Gepost op: 11-10-2008 12:47 u »

Ik zou nu hevelen naar de mandfles en daar in ieder geval nog een week in laten staan (of 2).
Hij moet dan nu nog niet uitgegist zijn, anders krijg je geen CO2 op je bier en mogelijk dus kaam.

Met een SG van 1030 verwacht ik ook wel dat hij nog wat verder gaat! (ook Chimay gist gebruikt?)

Offline tn91780

• Junior lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 11-10-2008 20:06 u »
Berichtje voor Hans Halberstadt:

Het zijn gaatjes. Het spoelen/hevelen gaat vrij snel. Ik heb nu niet direct gemeten naar exacte tijd maar die 11 liter waren op zo'n 10 minuten overgeheveld. Co brouwer gebruikt zelfde type filter. Heeft daar geen problemen mee ...

PS : ik heb op de BrouwHulp template wel een te lage verdamping per uur ingegeven hoor. 1 a 2 liter. Ik heb gisteren echter vernomen dat dit in de 50 liter ketels met die hoeveelheid zeker rond de 5 a6 liter per uur is ...

Het goedje zit nu in glazen fles te lageren. Binnen 2 weken meer nieuws ...

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #12 Gepost op: 11-10-2008 21:27 u »
10 minuten spoelen is wel erg kort. Ik denk niet dat het mij zou lukken om mijn wort in 10 minuten goed uitgespoeld te krijgen. Je loopt dan het risico op kanaalvorming, waardoor je ook een laag rendement kunt krijgen.
HansH

Offline tn91780

• Junior lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 12-10-2008 20:32 u »
't zou kunnen hoor wat betreft spoeling... Ik ga mijn kraantje volgende keer niet zo open zetten maar op half debiet houden. We zullen zien wat da geeft...

grtz/

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #14 Gepost op: 12-10-2008 20:47 u »
't zou kunnen hoor wat betreft spoeling ... Ik ga mijn kraantje volgende keer niet zo open zetten maar op half debiet houden. We zullen zien wat da geeft ...

Ik zou hem zelfs op een "kwart debiet" zetten. Een filtreertijd van 45-60 minuten voor 15-20 liter lijkt aardig.

Tags: