Moutextract vs moutpakket

Gestart door Bierplezier, 12-10-2008 18:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bierplezier

Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum. Ik heb een paar keer gebrouwen met een blik van Brewferm, mar nu wil ik eigelijk wel een stapje verder.
Ik heb veel informatie opgezocht op internet maar 1 ding begrijp ik niet helemaal. Ik lees vaak over moutpakket en dan weer moutextract.
Klopt het dat een moutpakket meer werk is dan een moutextract? Want welke dingen moet je allemaal doen als je brouwt met een moutpakket? En welke als je brouwt met een moutextract?

William

Moutextract bevat een geconcentreerde suikeroplossing welke uit mout is bereid. Je lost het extract op in water, kookt het en je laat je het vergisten

Bij een moutpakket krijg je een hoeveelheid mout waar je zelf het zetmeel in de mout moet omzetten in een suikeroplossing. Dit doe je door het mout te malen, te mengen met water, het bij verschillende tijden bij verschillende temperaturen te laten staan en de resulterende suikeroplossing weer te scheiden van de moutresten door filtreren en het daarna met hop te koken. Daarna laat je het vergisten.

Ja, bierbrouwen met een moutpakket is (een beetje) meer werk maar wel veel leuker en het biedt je veel meer mogelijkheden om jouw eigen recepten te ontwikkelen.

Kijk eens op het forum, gebruik de zoekfunctie en kijk naar de cursus op deze site. En stel vooral vragen! Er zijn hier voldoende enthousiastelingen die jou willen helpen

Gerb

Bij een moutpakket is de mout in de juiste hoeveelheden afgewogen voor een bepaald recept. Moutextract is een poeder waarmee je wort kunt maken. Deze twee termen worden niet door elkaar gebruikt. In welke context heb je precies het woord moutpakket gezien?

Jacques

Als je het over de moutpakketten van Brouwland dan gaat het over een doos met mout, hop en gist om een bepaald biertype te kunnen brouwen. Alle grondstoffen zijn al afgewogen en na het schroten kun je zo aan de slag. Lekker makkelijk en je blijft niet met restantjes zitten. Je moet wel het volledige brouwproces doorlopen (maischen, filteren, koken, weer filteren, afkoelen en dan de gist er bij)

Bij moutextract gaat het om een stroop of poeder met geconcentreerde wort. Deze moet je afwegen en mengen met andere soorten. Vervolgens moet je hop afwegen en kun je het geheel koken. Daarna moet je de rest van het brouwproces doorlopen (filteren, afkoelen, en gist toevoegen).

Jacques

Kijk eens we vallen weer eens over elkaar heen bij het geven van soortgelijke antwoorden.  :pan:

William

Citaat van: Jacques op 12-10-2008  18:47 uKijk eens we vallen weer eens over elkaar heen bij het geven van soortgelijke antwoorden.  :pan:

Hoezo enthousiast  :hoera:

Bierplezier

Nou dat is wel heel snel een hoop antwoorden. Ik begrijp nu het verschil tussen de 2.
Als je brouwt met een moutextract is het dus eigenlijk niet veel moeilijker dan dat ik nu een paar keer heb gedaan, uit een blik. Met een moutpakket doorloop je het hele proces van voren af aan, alleen is het al allemaal voor je samgengesteld en afgewogen. Bij een extract hoef je alleen niet te maischen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.