Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bokbier/bockbier  (gelezen 7550 keer)

Offline Drents Hopbier

• Super lid
  • Land: nl
Bokbier/bockbier
« Gepost op: 09-10-2008 17:11 u »
Theo geeft aan;

E.e.a. staat op http://www.twortwat.nl/recepten?id=34   

Theo noemde dit trouwens Drents bokbier (zonder spatie, maar zonder spatie wordt het automatisch bockbier. Vreemd, want ik vind dat er een verschil is tussen Nederlands bokbier en Duits Bockbier. Net zo goed als er Nederlands Dubbelbok en Duits Doppelbock is. Ik geef toe, iets minder chique dan Drentsch Bockbier.
Met deze storting zul je op zo'n 7-7,5 vol. % alc. uitkomen (incl. hergisting op fles).
De rust bij 55 įC zou ik terugbrengen naar hooguit 10 minuten. Grappig ook dat de rusttijden steeds een veelvoud van het Drents kwartiertje zijn.

Hopbier

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
bockbier/bokbier
« Reactie #1 Gepost op: 09-10-2008 19:56 u »
Bokbier (ook Nederlands bockbier) moet geschreven worden met een c. Ik heb het niet bedacht maar de Taalunie wel.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
bockbier/bokbier
« Reactie #2 Gepost op: 10-10-2008 12:55 u »
Wat is een bock dan?

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
bockbier/bokbier
« Reactie #3 Gepost op: 10-10-2008 22:09 u »
Een bok met dyslexie?

Offline Hopmans

• Super lid
bockbier/bokbier
« Reactie #4 Gepost op: 10-10-2008 22:16 u »
Citaat
Ik heb het niet bedacht maar de Taalunie wel.
Ik spuug op de taalunie (de grootste onzin organisatie aller tijden).
Zij zijn de ware vernietigers van onze taal.

Het is dus gewoon bok.
Een bok is anders dan een bock.
Donkerder.
Zoeter.
Minder bitter.

:lessmile:

Offline bob

• Senior lid
bockbier/bokbier
« Reactie #5 Gepost op: 10-10-2008 23:07 u »
Tjongejonge, bok met c of zonder c  :weetniet:
Wat maakt het uit?
Wim wil een stevig bokbiertje en zit vast niet te wachten op berichten of die c nou wel of niet in de bok hoort :weetbeter:

Offline Hopmans

• Super lid
bockbier/bokbier
« Reactie #6 Gepost op: 10-10-2008 23:15 u »
Citaat
Wim wil een stevig bokbiertje en zit vast niet te wachten op berichten of die c nou wel of niet in de bok hoort

Ja, hallo,

Ik begon er niet over...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
bockbier/bokbier
« Reactie #7 Gepost op: 11-10-2008 12:29 u »
Ik spuug op de taalunie (de grootste onzin organisatie aller tijden).
Zij zijn de ware vernietigers van onze taal.

Het is dus gewoon bok.
Een bok is anders dan een bock.
Donkerder.
Zoeter.
Minder bitter.

:lessmile:

Geweldig om te zien dat we hier een eigen invulling geven aan de officiŽle Nederlandse taal. Ik snap ook niet zo goed waarom de Taalunie hiervoor heeft gekozen. Bockbier is volgens mij een germanisme. Daar ben ik natuurlijk ook niet zo'n liefhebber van, net zo min als het anglicisme dat steeds verder de Nederlandse taal binnendringt. Maar daar hebben we het al genoeg over gehad.

De automatische aanpassing is uitgeschakeld. Einde discussie over deze taalkwestie.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
Re: bockbier/bokbier
« Reactie #8 Gepost op: 11-10-2008 22:05 u »
Ik hoop dat ik hier - netjes in een apart onderwerp - nog even over door mag gaan. Het is er ten slotte de tijd van het jaar voor.

Volgens de Van Dale is het ook bockbier en bestaat het woord bokbier niet. De Van Dale verwijst naar Einbecker bier, keurig. Bockbier is dus wel afgeleid van de Duitse taal (logisch, het bockbier komt oorspronkelijk ook uit Duitsland), maar het is geen germanisme, want een germanisme is een fout Nederlands woord afgeleid van een Duits woord (bv meerdere). De Van Dale weer over germanisme: woord (...) gevormd naar het Duits, of daar letterlijk uit vertaald, in strijd met het eigen taalgebruik.

Tot zover het officiŽle verhaal over bockbier.

Het moge duidelijk zijn: ik ben het er niet mee eens. Als we bokbier toch met een bok (beeh) associŽren, dan mag het van mij zeker zonder c geschreven worden. Ik sta er niet alleen in, ook de bieren van Bavaria, Heineken, Grolsch, Hertog Jan, Barbar, Alfa, Halve Maan, Jopen, Leute, Us Heit, Huttenkloas, Scheldebrouwerij en Christoffel hebben allemaal hun eigen variant op het bokbier. Zonder c. Als mijn aantekeningen kloppen.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
Re: bockbier/bockbier
« Reactie #9 Gepost op: 11-10-2008 22:31 u »

Ik begon er niet over...

Ik wel, maar ik zit nu aan een Wildebok en dat maakt me kalm.

Hopbier

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
Re: bockbier/bokbier
« Reactie #10 Gepost op: 11-10-2008 23:01 u »
Bockbier is dus wel afgeleid van de Duitse taal (logisch, het bockbier komt oorspronkelijk ook uit Duitsland), maar het is geen germanisme, want een germanisme is een fout Nederlands woord afgeleid van een Duits woord (bijvoorbeeld meerdere). De Van Dale weer over germanisme: woord (...) gevormd naar het Duits, of daar letterlijk uit vertaald, in strijd met het eigen taalgebruik.

Ik bedoelde inderdaad dat het woord bockbier afkomstig is uit de Duitse taal.

In de actuele woordenlijst van de Nederlandse taal komt het woord bokbier dus niet voor maar wel het woord bockbier. Overigens was het voor de aanpassing van de lijst in 2005 het gewoon bokbier zonder de c. Kennelijk hebben de taaldeskundigen begrepen dat het gaat om een Duits biertype en dat dit bier niets met die beesten op vier poten van doen heeft.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
Re: Bokbier/bockbier
« Reactie #11 Gepost op: 11-10-2008 23:40 u »
Nee? Het Duitse woord Bock betekent niet iets anders dan het Nederlandse woord bok?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 12-10-2008 00:44 u »
Het verhaal is dat het woord bockbier een verbastering is van een bier uit Einbeck. De plaats waar dit biertype vandaan zou komen. Ook in het Duits heeft heeft dit bier niets met bokken van doen.

Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Bock

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #13 Gepost op: 12-10-2008 10:11 u »
Er zijn verschillende verhalen die de oorsprong van bokbier proberen te verklaren. Een mooie versie vind ik dat bokbier het eerste (proef)brouwsel was om de kwaliteit van de nieuwe oogst mout en hop te testen. Dit werd gedaan door een extra zwaar bier te brouwen. Hop en mout waren in oktober klaar om te gebruiken. Het bier kon misschien pas in januari of iets later gedronken worden. Het was al bijna voorjaar? Voorjaar... vruchtbaarheid... een bok als symbool hiervan.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #14 Gepost op: 12-10-2008 10:14 u »
Voorjaar...vruchtbaarheid...een bok als symbool hiervan.

Dan had het beter konijnenbier kunnen heten.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #15 Gepost op: 12-10-2008 10:42 u »
Het schijnt zo te zijn dat bij sommige voorjaarsfeesten een vers geslachte bok werd opgediend.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 12-10-2008 12:15 u »
Bok en bock zijn nu twee verschillende bieren, dus moet je onderscheid maken.
Gewoon niets van de taalunie aantrekken.
Zodra je van school af bent hoeft dat immers niet meer gelukkig.
misschien nog in sommige bedrijfstakken (notaris, advocatuur), maar niet in de techniek.

:dansen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 12-10-2008 12:27 u »
Er zijn verschillende verhalen die de oorsprong van bokbier proberen te verklaren. Een mooie versie vind ik dat bokbier het eerste (proef)brouwsel was om de kwaliteit van de nieuwe oogst mout en hop te testen. Dit werd gedaan door een extra zwaar bier te brouwen. Hop en mout waren in oktober klaar om te gebruiken. Het bier kon misschien pas in januari of iets later gedronken worden. Het was al bijna voorjaar? Voorjaar... vruchtbaarheid... een bok als symbool hiervan.

Tja, dat is de Nederlandse versie. De versie die verklaart waarom dit een seizoensbier zou zijn. In Duitsland is dat niet het geval met veel bockbieren. Daar zijn diverse bockbieren het hele jaar verkrijgbaar.

Volgens mij is de Nederlandse versie bedacht door een of andere reclamejongen. Daar hecht ik eerlijk gezegd geen enkele waarde aan.

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #18 Gepost op: 13-10-2009 21:41 u »
Er zijn verschillende verhalen die de oorsprong van bokbier proberen te verklaren.

Dit lijkt mij het juiste onderwerp om dit bericht te plaatsen:

Citaat
PINT ontmaskert mythes over bokbier

Zoals de brouwers in de herfst traditiegetrouw uitpakken met bokbier, zo herleven elke herfst de mythes die over deze biersoort de ronde doen. Zo zou de oorsprong van dit speciaalbier in het Duitse Einbeck liggen. Ook lees je telkens weer dat dit herfstbier vroeger speciaal werd gebrouwen om de kwaliteit van de nieuwe graanoogst uit te testen.
Nuchter als hij is, hield bierexpert Peter Kuppers van bierconsumentenvereniging PINT deze mythes kritisch tegen het daglicht, met verrassende resultaten. Zo toont hij met slechts een agenda, wat rekenwerk en zijn grondige kennis van het brouwproces aan dat Šls je echt bokbier zou brouwen van de eerste oogst zomergerst, dat dat bier dan pas in het vroege voorjaar klaar zou zijn.

In de woorden van Peter Kuppers zelf: "Van de eerste oogst zomergerst kun je ongetwijfeld lekker bier brouwen. Maar herfstbok?"
Hieronder zie je een tijdstabel, waarin de stappen staan die in de 19e en een groot deel van de 20e eeuw leidden tot een voor consumptie geschikt bokbier.

• Oogsten in augustus (eind) / september (begin).
  • Een maand rust om het enzym af te breken, dat verhindert dat de gerstekorrel al op de aar in het veld tot ontkieming komt. Zolang het enzym actief is, kun je niet mouten.
  • Mouten in oktober. Ruim een week.
  • Een maand moutrust, omdat jongmout een troebel en slecht filtreerbaar beslag oplevert.
  • Brouwen op zijn vroegst half november, uiterlijk half december.
  • Bokbier is een bier met een stamwortgehalte* van 16-18 graden. Een oude vuistregel is: stamwortgehalte = lagertijd van het bier in weken, voor bok dus 16 tot 18 weken.
  • Bier gereed in februari / maart. Zo'n bok noemen wij een Mei- of lentebok.

Hoe Peter Kuppers afrekent met andere veronderstellingen over bokbier, leest u in het volledige artikel.

*Stamwort is de totale hoeveelheid uit mout en hop in water opgeloste stoffen die voor de gisting in de vloeistof aanwezig is; het betreft vooral moutsuiker en kleine hoeveelheden mineralen, aminozuren, proteÔnen en vitamines.

Het volledige artikel is hier te vinden: http://www.pint.nl/dossier/bokbier2.htm

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 13-10-2009 22:09 u »
Dit lijkt mij het juiste onderwerp om dit bericht te plaatsen:

Het volledige artikel is hier te vinden: http://www.pint.nl/dossier/bokbier2.htm

Van wanneer is dat bericht? Ik maakte op http://home.orange.nl/jnaikema/mouterijgranen.htm een soortgelijke berekening maart 2008.

En een p.s. is ergens op de site van PINT te vinden waaraan volgens PINT een bier-etiket aan moet voldoen?

Hopbier

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #20 Gepost op: 14-10-2009 09:02 u »
Van wanneer is dat bericht? Ik maakte op http://home.orange.nl/jnaikema/mouterijgranen.htm een soortgelijke berekening maart 2008.

En een p.s. is ergens op de site van PINT te vinden waaraan volgens PINT een bier-etiket aan moet voldoen?

Hopbier

Het lijkt me niet ondenkbaar dan mensen onafhankelijk van elkaar dit soort berekeningen maken, Drents! En het lijkt me ook niet ondenkbaar dat niet iedereen jouw site helemaal heeft gelezen. Temeer omdat jullie data niet helemaal gelijk lopen (volgens jou zou je kunnen brouwen op 18 september, volgens bovenstaand artikel rond half november). Ik zou dus zeggen: wees blij dat zo'n berekening blijkbaar zo'n goed idee is dat meerdere mensen erop zijn gekomen, en discussieer evt over de verschillen tussen jullie data!  :brouwen:

:degroeten: JW.

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #21 Gepost op: 14-10-2009 09:50 u »

Hopbier

Dit bericht is van 2 oktorber. Behalve de berekening staan er in het volledig artikel meer mythes.

Tags: bockbier