Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Korrelgist er over of er door roeren?  (gelezen 3788 keer)

Offline tras

• Boven 10 berichten
  • *
Korrelgist er over of er door roeren?
« Gepost op: 11-10-2008 19:55 u »
Hallo allemaal,

Mijn laatste brouwsel stamt alweer van 20 jaar geleden dus veel detailles vergeten.

Moet ik bij mijn "dubbel" van 10 liter het zakje korrelgist er overheen strooien of er doorheen roeren?

Andere vraag.  Hoeveel liter beslag van welke temperatuur heb ik als ik bij 2500 gram mout 2,5 liter water van 90 graden schud? Ik wil nl. de infusie methode toepaasen in een koelbox.20 min.52 gr./30 min.62 gr./15 min.68 gr./15 min.72 gr./5 min.78 graden.

Alvast bedankt voor jullie reacties. Tom

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
Re: korrelgist er over of er door roeren?
« Reactie #1 Gepost op: 11-10-2008 20:14 u »
Ik strooi de gist er altijd losjes overheen, en na 10 minuten schud ik het vat een beetje om de gist in het wort te brengen. Welke gist ga je gebruiken?

2.5 kg mout in 2.5 liter water zal ongeveer 3 liter opleveren. Temp zal naar schatting 5-10 graden zakken, afhankelijk van de temperatuur van je mout.

Offline tras

• Boven 10 berichten
  • *
Re: Korrelgist er over of er door roeren?
« Reactie #2 Gepost op: 11-10-2008 20:29 u »
hallo. Ik wil 6 gr. bovengist TOP van Brewferm gaan gebruiken. Groeten Tom

Offline Marcel

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
    • Daendels Brouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 11-10-2008 20:52 u »
Ik strooi ook altijd de korrelgist gelijkmatig uit. Meestal laat ik het dan 20 minuten staan om vervolgens licht door te roeren. Eigenlijk pas ik deze methode bij iedere type korrelgist toe.

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
  • Ik brouw geen BierTJES maar BierEN!
    • Preuf & Praotlokaal de Klep
« Reactie #4 Gepost op: 13-10-2008 13:52 u »
hallo. Ik wil 6 gr. bovengist TOP van Brewferm gaan gebruiken. Groeten Tom
Tom,

De meeste brouwers beginnen met deze gist. Hij is goed voor een dubbel. Niet iedereen is er enthausiast over. Dit komt waarschijnlijk omdat hij gezien wordt als een beginners-gist. Er zijn veel gist soorten die je kunt gebruiken. Waar koop je je grondstoffen en gist? Welke soorten hebben ze nog meer?

Het beste is om je gist in tot kamer temperatuur afgekoeld, gekookt water te doen en even te laten hydrateren (vocht opnemen). Dan na een kwartiertje vloeibaar toevoegen.

Louis

Offline tras

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 13-10-2008 20:27 u »
 Louis, ik heb mijn spullen bij Dikom/Turbogist in Asten gekocht waar ze wel zo'n 40 soorten gist hebben. Al ben ik Brabander, ik zal toch wel wat Hollands bloed in mijn aderen hebben dus heb ik de goedkoopste maar gekocht om weer mee te beginnen!
Morgen wordt het e.e.a. bij mij bezorgd zodat ik deze week na 20 jaar weer eens een biertje kan gaan brouwen.Ik ben nl. geen gist- maar een herstarter. Tom.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #6 Gepost op: 13-10-2008 20:32 u »
De goedkoopste is natuurlijk  niet altijd de beste. Zeker in dit geval niet. Het is toch zonde om als je een lange brouwdag gezwoegd hebt een gist te gebruiken die niet het best mogelijke resultaat geeft? En voor het gemak maakt het niet uit welke korrelgist je gebruikt. Voor de smaak wel.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #7 Gepost op: 13-10-2008 22:26 u »
Het is toch zonde om als je een lange brouwdag gezwoegd hebt een gist te gebruiken die niet het best mogelijke resultaat geeft?

Om te zwijgen van de tijd die je moet wachten voordat je kunt genieten...

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 14-10-2008 07:08 u »
In het algemeen is het beter om korrelgist te hydrateren.

http://www.fermentis.com/FO/EN/06-Ales/40-10_directions_hb.asp

:degroeten:

Offline tras

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 22-10-2008 21:41 u »
Bedankt voor jullie tips! Ik heb de gebruiksaanwijzing op het zakje gevolgd. Gist oplossen in 50 cl. water van 25 graden, 10 minuten wachten en er door roeren. In combinatie met beluchten gist ie als een trein! Tom.

Tags: hydrateren gist