Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Aansluitende processen  (gelezen 5133 keer)

Offline jappe

• Eerste berichten geplaatst
  • *
Aansluitende processen
« Gepost op: 10-10-2008 12:42 u »
Beste,

Ik ben een paar weken geleden een ingenieurs opleiding begonnen in Leuven (Groep T).
Hierbij moet ik met een kleine groep studenten bier brouwen.
Ik zal hier de komende weken dus wel een paar keer te zien zijn ;)

Ik had al een vraag over het algemene brouwproces, Hoelang duurt het hele proces ongeveer (ik weet dat dit natuurlijk afhangt van vele verschillende factoren, maar om een idee te hebben, aannemend dat de hoofdgisting 1 week duurt en het bier op een warme plaats bewaard kan worden?

Ik heb op de site al veel rondgekeken en ook op het forum gezocht, maar kan geen goed antwoord vinden op de volgende vraag:
Welke processen zijn aansluitend op elkaar en tussen welke kan men het brouwsel een tijdje laten staan?
Schroten, maischen, filteren van het beslag en het naspoelen zijn aansluitende processen zoals ik het op de site begrijp, moet de toevoeging van de hop hier meteen op aansluiten of kan men hiermee wachten?

Alvast bedankt,

Jasper

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
  • Land: nl
    • Bazelbrouwerij
Re: Aansuitende processen
« Reactie #1 Gepost op: 10-10-2008 12:52 u »
Schroten, maischen, fitleren van het beslag en het naspoelen zijn aansluitden processen zoals ik het op de site begrijp, moet de toevoeging van de hop hier meteen op aansluiten of kan men hiermee wachten?

Een vraag naar mijn hart:
Schroten, maischen, filteren en spoelen gaan vooraf aan het koken van het wort, SAMEN met de hop.
Tijdens het spoelen kan er reeds worden aangevangen met het opwarmen tot kooktemp. van de gewonnen wort en vindt dus aansluitend plaats.
Na 60 tot 90 minuten koken wordt het wort z.s.m. gekoeld en aan het gisten gebracht.
Dan gaat de 1 week hoofdgisting in.
Na die week overhevelen en (afhankelijk van allerlei factoren) 2 a 3 weken weer met rust laten.
Vervolgens bottelen en wederom een week met rust laten op kamertemperatuur.
Na die week 4 tot 6 of zelfs 8 tot 10 weken op een lagere temperatuur laten rusten, ook weer afhankelijk van het soort bier.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 10-10-2008 12:53 u »
Aansluitend. Een brouwdag duurt ca 6 uur. Daarin wordt geschroot, gemaischt, geklaard, gekookt (met hop), gekoeld en wordt de gist toegevoegd. De doorlooptijd van de volgende stappen verschillen per biersoort en per brouwerij. Grofweg zou je kunnen stellen: 1 week hoofdvergisting, 2 tot 6 weken lageren, eventueel filtreren, bottelen en eventueel hergisting. Bier zonder gist is meteen drinkbaar, bier met gist op fles moet ca een week in de warme kamer en moet daarna nog ongeveer een maand rijpen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 10-10-2008 12:58 u »
Aansluitend. Een brouwdag duurt ca 6 uur.

Correctie : maak daar maar 8 uur van, zeker als je nog geen ervaring hebt. Het schoonmaken hoort daar ook bij!

Offline glaasjebier

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 10-10-2008 13:31 u »
Daarbij komt nog eens dat een hoop brouwers een giststarter maken. Dit kan je zo moeilijk / makkelijk doen als je zelf wilt, maar ook hier gaat nog wat tijd in zitten. Het gehele proces begint voor mij plus minus een week voordat ik de daadwerkelijke brouwdag heb, zeker als ik gist opkweek uit een flesje.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
Re: Aanlsuitende processen
« Reactie #5 Gepost op: 10-10-2008 14:02 u »
Nu ik je vraag nog eens goed lees, vermoed ik dat je de brouwdag in tweeŽn wilt splitsen. Maischen en klaren op dag 1, hopkoken en koelen op dag 2. Ik zou dat niet doen. Ongekookte wort is heel gevoelig voor infecties, ondanks dat er een kookstap op volgt, kan er op deze manier heel wat mis gaan.

Offline epiphonix

• Vol lid
  • Land: be
  • Haal die banaan uit je oor!
Re: Aansluitende processen
« Reactie #6 Gepost op: 10-10-2008 15:50 u »
Inderdaad. Dat was ook mijn eerste plan (in tweeŽn splitsen).

Nu kan ik zeggen: NIET doen, oefen desnoods eerst een keer op een kleine hoeveelheid bier.

P.S. ik zit net met mijn brouwsel even neer, het blijft een goed biertje ;)

Offline jappe

• *
« Reactie #7 Gepost op: 10-10-2008 17:31 u »
Dankje allemaal,
Heeft het hele proces al veel duidelijker voor mij gemaakt.
Ik wilde inderdaad het brouwproces in twee splitsen, aangezien het bier op de unif zelf gemaakt zal worden en we daar moeilijk 8 uuur kunnen blijven.
Ik vraag mij af of de prof zelf weet hoeveel tijd hier insteekt.
We hebben volgens mij ook maar recht op 1 brouwproces, het moet dus van de eerste keer goed.

Nog een vraag:
Indien mout aangekocht wordt, moet dit dan ook nog geschroot worden of kan men dit kant en klaar (geschroot) kopen?

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #8 Gepost op: 10-10-2008 19:57 u »
Indien mout aangekocht wordt, moet dit dan ook nog geschroot worden of kan men dit kant en klaar (geschroot) kopen?

Doorgaans is het niet geschroot, maar afhankelijk van waar je het koopt kan het soms wel. Gewoon ff vragen dus! :)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #9 Gepost op: 10-10-2008 20:16 u »
Geschrote mout is maar een dag of twee houdbaar, bij voorkeur schroten op de brouwdag.

En waarom zou je niet van 9 tot 5 op de universiteit kunnen blijven (= acht uur)?

Offline jappe

• *
« Reactie #10 Gepost op: 10-10-2008 23:40 u »
We hebben een heel druk lessenrooster en de profs houden geen rekening met projecten van een ander vak.
We zullen natuurlijk wel een oplossing vinden ;)

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #11 Gepost op: 11-10-2008 12:58 u »
Je hoeft maar ťťn dag vrij te plannen (brouwdag), geen onmogelijke zaak lijkt me! :)
Ook moet het wel in 6u te doen zijn, vooral als je niet alleen bent en het schoonmaken dus sneller gaat.
De rest kan wel tussendoor.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #12 Gepost op: 11-10-2008 13:03 u »
Ik heb even een schema gemaakt van hoe ik het brouwproces meemaak inclusief tijden. Misschien heb je er iets aan.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 11-10-2008 13:26 u »
Een mooi overzicht Gerb. Als je met meerdere bent dan kun je inderdaad tussentijds schoonmaken en zelfs een biertje drinken.

Echter een lagering van 6 weken zou ik voor een bovengistend bier nooit doen. Twee weken bij kamertemperatuur is bijna altijd voldoende.

Het filteren duurt bij mij geen 2 uur omdat ik niet spoel. Hiermee is een grote tijdwinst te halen. Filteren duurt bij mij zo'n uur. Alles bij elkaar duurt bij mij het proces ongeveer 6 uur. Maar ik ben dan ook ervaren in het brouwen. Als je het voor de eerste keer doet zou het wel eens een heel stuk langer kunnen duren omdat je niet alles overziet.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #14 Gepost op: 12-10-2008 12:14 u »
Geschrote mout is maar een dag of twee houdbaar, bij voorkeur schroten op de brouwdag.

Wat gebeurt er dan met geschrote mout? De dag of avond tevoren geeft volgens mij geen enkel probleem, en gisteren heb ik een starterwort gebrouwen van mout die 6 weken geleden (klam!) geschroot was, en op kamertemperatuur bewaard. Dat zou 'k nu niet aanbevelen, maar zolang alles voldoende droog is, lijkt dat me nu wel een onderdeel om op de brouwdag een beetje tijd mee te besparen.

Offline jappe

• *
« Reactie #15 Gepost op: 12-10-2008 18:36 u »
Ik heb even een schema gemaakt van hoe ik het brouwproces meemaak inclusief tijden. Misschien heb je er iets aan.

Wow dankje,

Gaat zeker van pas komen.