Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wie heeft de oplossing voor mij / brouwsysteem  (gelezen 3029 keer)

Offline Plezierbiermaker

• Vol lid
  • Land: be
  • bier maakt het brouwen aantrekkelijk
Wie heeft de oplossing voor mij / brouwsysteem
« Gepost op: 06-10-2008 19:29 u »
Hoi medebrouwers.

Voor mijn brouwproces te vergemakkelijken heb ik de vraag aan jullie beste medebrouwers.
Is het mogelijk om met mijn brouw/filterkuip en de onderstaande spoelwaterkuip samen te gebruiken door middel van, het gefilterde bier rechtstreeks in het spoelwater te laten lopen en vervolgens of samengaand terug te pompen in de brouw/filterkuip en zo gedurende een uur rond te pompen om uiteindelijk in de onderstaande kuip het wort te koken.
Bij deze heb ik nog de vraag welke pomp of alternatief jullie mij aanraden om dit proces te voltooien.
Ik heb nog geen pomp ter mijne beschikking en vraag bij deze ook waar ik deze kan vinden aan een goedkope prijs of welke ik voor deze kan gebruiken.

Beste medebrouwers deze vraag is echt serieus en zou bij deze ook serieuze antwoorden kunnen lezen.

Met vriendelijke groeten:
G. duppie
plezier biermakerij t'molleke.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: wie heeft de oplossing voor mij
« Reactie #1 Gepost op: 06-10-2008 19:36 u »
Mogelijk is het altijd, alleen de vraag hoe je dit mogelijk kunt maken. Wat je eigenlijk wilt is een Herms maken en tijdens het maischen je wort rondpompen. Velen hier op het forum en daarbuiten doen dat al. Kun je eens een fotootje plaatsen van je huidige opstelling zodat we gerichte tips en trucs kunnen geven. Werk je met gamellen?

Offline Plezierbiermaker

• Vol lid
Re: Wie heeft de oplossing voor mij
« Reactie #2 Gepost op: 06-10-2008 20:41 u »
Hoi oscar

Ik zal in het kort een foto maken van mijn stelletje.
Ja ik werk met gamellen de Brouw/filterketel staat bovenaan met aan de onderkant de afloop van het wort.
Beneden heb ik de spoelwater/kookketel staan met ook onderaan de afloop.
De bedoeling is eigenlijk dat de pomp onderaan wordt aangesloten en zo via een inox sproeisysteem bovenaan terug kan gevuld worden.
Ik wil proberen met mijn twee gamellen te blijven werken.

groetjes
bierduppie

Offline Ko

• Senior lid
  • Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan!
    • CEAUX-Brew
« Reactie #3 Gepost op: 06-10-2008 20:48 u »
Hoi oscar

Ik zal in het kort een foto maken van mijn stelletje.
Ja ik werk met gamellen de Brouw/filterketel staat bovenaan met aan de onderkant de afloop van het wort.
Beneden heb ik de spoelwater/kookketel staan met ook onderaan de afloop.
De bedoeling is eigenlijk dat de pomp onderaan wordt aangesloten en zo via een inox sproeisysteem bovenaan terug kan gevuld worden.
Ik wil proberen met mijn twee gamellen te blijven werken.

groetjes
bierduppie

Wil je dan ook je wort verwarmen door de spoelwater/kookketel te verwarmen en zo het warme wort terug te pompen op je mout? Dit is namelijk wel een eenvoudig en slim idee om makkelijk te maischen. Ik weet niet of dit brouwtechnisch ook een verstandige opstelling is....

gr. Ko

Offline Plezierbiermaker

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 06-10-2008 20:54 u »
Hoi ko.

Ja hoor het is de bedoeling dat beide ketels verwarmd worden tijdens het rondpompen.
Ik denk wel dat het mogelijk is zo maar het is ook daarvoor ik deze vraag stel hoor.
Is het mogelijk.

grts. bierduppie

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 06-10-2008 20:58 u »
Ik neem aan dat je deze draad al hebt doorgekeken? Daar staan foto's genoeg met voorbeelden. Wellicht een deel van de antwoorden op jou vragen...

Tags: hobbybrouwclubs