Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gisten?

Gestart door koentjuh_666, 06-10-2008 18:56 u

Vorige topic - Volgende topic

koentjuh_666

Ik doe mijn profielwerkstuk over bier en ik vroeg me af:

1. Hoe lang duurt de eerste gisting bij bovengisting en hoe lang duurt de eerste gisting bij ondergisting?

Alvast bedankt voor uw reacties!
Een mede-bierliefhebber  ;D

Jacques

Daar kun je niet een eenduidig antwoord op geven. Dat ligt er aan. Vergistingstemperatuur, hoeveelheid gist, het al dan niet beluchten en de samenstelling van het wort zijn bepalend. Kijk ook eens bij de tag vergisting.

Oscar

Citaat van: koentjuh_666 op 06-10-2008  18:56 uEn hoe kun je bier pasteuriseren

Eerst dit maar even lezen  :lessmile:

koentjuh_666

Mijn plan is om het volgende te doen:

-Nadat de met hop gekookte wort afgekoeld is, een pakje gist toevoegen
-Eerste vergisting in een 10L fles, totdat het waterslot niet meer blubt en er geen schuim meer is
-Overgieten in een andere 10L fles(met achterlating van gistkoek en een week laten staan bij kamertemperatuur
-Overgieten in een ander 10L fles en 80 gr suiker toevoegen. Nagisten:
* aantal weken bij 6-8 graden, of
* aantal dagen bij 15-20 graden
-Evt. pasteuriseren
-Overgieten in grolschbeugels en deze afsluiten, laten gisten

Is dit een goed plan zo?
En wanneer en hoe moet ik lucht toevoegen?

Henielma

Het gaat vast lukken op die manier. Nog een paar tips:

De gist heeft in het begin van de vergisting lucht nodig om zich te vermeerderen. Als je voldoende gist toevoegd dan heb je al genoeg gist en zou gist eigenlijk geen zuurstof meer nodig hebben. Maar als je wil beluchten dan moet je dat na het afkoelen doen voordat je de gist toevoegt.
Een goede eenvoudige manier van beluchten is flink schudden met het vat zodat het gaat schuimen.

In je plan ontbreekt de CO2 nog in de fles. Hoe wil je die erin krijgen?

William

Citaat van: koentjuh_666 op 19-10-2008  17:57 u-Overgieten in een ander 10L fles en 80 gr suiker toevoegen. Nagisten:
* aantal weken bij 6-8 graden, of
* aantal dagen bij 15-20 graden
-Evt. pasteuriseren
-Overgieten in grolschbeugels en deze afsluiten

OK omdat je jezelf een beetje verdiept hebt in e.e.a., een kleine aanwijzing: Het suiker voor de hergisting voeg je toe om koolzuurdruk in de fles te krijgen. Je moet dan natuurlijk niet gaan pasteuriseren anders is de gist dood en kan deze geen koolzuur produceren en geen druk in de afgesloten fles opbouwen.

koentjuh_666

Citaat van: Henielma op 19-10-2008  18:06 uHet gaat vast lukken op die manier. Nog een paar tips:

De gist heeft in het begin van de vergisting lucht nodig om zich te vermeerderen. Als je voldoende gist toevoegd dan heb je al genoeg gist en zou gist eigenlijk geen zuurstof meer nodig hebben. Maar als je wil beluchten dan moet je dat na het afkoelen doen voordat je de gist toevoegt.
Een goede eenvoudige manier van beluchten is flink schudden met het vat zodat het gaat schuimen.

In je plan ontbreekt de CO2 nog in de fles. Hoe wil je die erin krijgen?

een probleem kan zijn dat het een 10L fles is waar 10L bier in komt. schudden totdat het gaat schuimen is dan niet heel handig :P dus misschien kan ik toch beter een vat aanschaffen met een grotere inhoud. en dan is het dus: flink schudden nadat het afgekoeld is, en gister erbij mieteren en dan laten staan? ik hoef dus geen speciaal apparaatje te gebruiken dat tijdens de eerste gisting lucht toevoegd??

en de CO2 in de fles die ontstaat toch vanzelf, doordat ik er gist en suiker aanwezig is?

koentjuh_666

Citaat van: William op 19-10-2008  18:09 uOK omdat je jezelf een beetje verdiept hebt in e.e.a., een kleine aanwijzing: Het suiker voor de hergisting voeg je toe om koolzuurdruk in de fles te krijgen. Je moet dan natuurlijk niet gaan pasteuriseren anders is de gist dood en kan deze geen koolzuur produceren en geen druk in de afgesloten fles opbouwen.

Ik geloof dat ik het dan niet helemaal begrijp!
Ik dacht namelijk: gisten, lageren, nagisten in afgesloten flesjes met toegevoegde suiker.

Maar wat is dan hergisting en waar hoort dat in het schema??? :s

Henielma

De hoofdvergisting gaat flink schuimen door de vrijkomende CO2. Hiervoor moet je tijdens de hoofdvergisting minstens 1/3 ruimte leeg houden anders schuimt je fles over.

Dus of een grotere fles of minder bier. Of vergisten in twee flessen.

Tijdens de vergisting worden alle suikers vergist. Om in de fles nog CO2 te kijgen moet je nog bottelsuiker toevoegen net voordat je het jongbier in de fles doet. Zo'n 6 gram suiker per liter is voldoende. Let op: niet teveel anders knappen je flessen. Die 6 gram is per LITER.

koentjuh_666

Citaat van: Henielma op 19-10-2008  18:21 uDe hoofdvergisting gaat flink schuimen door de vrijkomende CO2. Hiervoor moet je tijdens de hoofdvergisting minstens 1/3 ruimte leeg houden anders schuimt je fles over.

Dus of een grotere fles of minder bier. Of vergisten in twee flessen.

Tijdens de vergisting worden alle suikers vergist. Om in de fles nog CO2 te kijgen moet je nog bottelsuiker toevoegen net voordat je het jongbier in de fles doet. Zo'n 6 gram suiker per liter is voldoende. Let op: niet teveel anders knappen je flessen. Die 6 gram is per LITER.

Akkoord, dus wat ik moet doen is:

Laten vergisten met voldoende ruimte
Laten staan
8gr per liter toevoegen, laten vergisten
6gr per liter toevoegen, laten vergisten in flesjes?

Henielma

Bijna goed, die 8 gram per liter moet je weglaten. Die was waarschijnlijk bedoeld voor de hergisting op de fles maar het lijkt me wat teveel.

Oscar

Citaat van: koentjuh_666 op 19-10-2008  17:57 u-Nadat de met hop gekookte wort afgekoeld is, een pakje gist toevoegen

Heb je dan al gefilterd ?  ???

koentjuh_666

Een aangepast plan voor

10 liter pils.

-Nadat de met hop gekookte wort afgekoeld en gefilterd is, genoeg gist toevoegen (zodat er geen giststarter gemaakt hoeft te worden)
-Eerste vergisting in twee 10L flessen, totdat het waterslot niet meer blubt en er geen schuim meer is bij kamertemperatuur
-Overgieten in een andere 10L fles(met achterlating van gistkoek en een week laten staan bij kamertemperatuur
-Overgieten in een ander 10L fles en 60 gr suiker toevoegen. Nagisten in grolschbeugels:
* ondergisting: een aantal weken bij 6-8 graden, of
* bovengisting: een aantal dagen bij 15-20 graden
(LET OP, ÉÉN VAN DE TWEE!)

Is het definitieve plan zo goed?

ik had eerst 8gr suiker / liter bier voor de nagisting in de flesjes, maar volgens jullie is 6gr / L beter?

Oscar

Citaat van: koentjuh_666 op 19-10-2008  20:18 u-Eerste vergisting in twee 10L flessen, totdat het waterslot niet meer blubt en er geen schuim meer is

De hoofdvergisting vindt in 1 fles plaats neem ik aan? Of verdeel je die over 2 flessen?

Citaat van: koentjuh_666 op 19-10-2008  20:18 u* ondergisting: een aantal weken bij 6-8 graden, of
* bovengisting: een aantal dagen bij 15-20 graden

Hmm... doorhalen wat niet van toepassing is?  ;D  Die ondergisting heet lagering, en is niet noodzakelijk.

Herman

Hergisting van zowel ondergist als bovengist kan bij 15-20 graden en duurt dan even lang, dat is geen verschil tussen beide soorten. Ga je inderdaad nagisten bij de door jou genoemde temperaturen dan klopt het verschil wel.

Overigens moet je ook de nagisting/lagering bij deze temperaturen doen, dat lees ik niet in je plan terug.

koentjuh_666

De hoofdvergisting wordt verdeeld over twee 10 liter-flessen en gedaan bij kamertemperatuur,
bij de nagisting heb ik voor mijzelf de keuze open gelaten of ik ondergisting of bovengisting.

koentjuh_666

Maar hoe zit het nou met het aantal grammen toe te voegen suiker voor de nagisting in flesjes?

RobinB

Waar je misschien mee de fout in gaat is hoe je over ondergisten en bovengisten praat.
Dit kan namelijk niet op de manier zoals jij voorstelt.

Ondergist en bovengist zijn (famillie-)namen van verschillende gistsoorten. Als je voor een van beide kiest, werk je hiermee tot het eind. Voor een ondergister moet je kunnen koelen, voor een bovengister hoeft dit niet.

Tenzij je je jongbier gaat filtersteriliseren en bij bottelen andere gist toevoegd, kan je niet voor jezelf de keuze openhouden voor ondergisting of bovengisting bij de her(na?)gisting

koentjuh_666

Klopt het dan niet dat ondergisting een methode is waarbij gekoeld wordt en het gistproces veel langer duurt dan bij bovengisting, waarbij niet gekoeld word en het gistproces veel vlotter gebeurd?

Wat ik namelijk bedoel is dat ik twee brouwtjes maak en dat ik bij de ene bij de nagisting ga ondergisten en bij de ander ga bovengisten!

William

Citaat van: koentjuh_666 op 19-10-2008  21:25 uklopt het dan niet dat ondergisting een methode is waarbij gekoeld wordt en het gistproces veel langer duurt dan bij bovengisting, waarbij niet gekoeld word en het gistproces veel vlotter gebeurd?

Dat klopt grotendeels maar daarnaast gebruik je voor een ondergistend bier een ondergistende gist en voor een bovengistend bier een bovengistende gist. Je kunt dus niet zomaar een bovengistende gist gebruiken voor een ondergistend bier (b.v. pils)

koentjuh_666

Oke, dat wist ik niet. Ik wil in ieder geval een pils gaan maken, maar betekent dat dan dat ik per se ondergisting moet hanteren? Want het lijkt me wel leuk om als onderzoek te kijken wat je krijgt als je toch bovengisting hanteert!

William

Het is natuurlijk altijd leuk om te zien wat er gebeurt als je een ondergistende gist bij een hoge temperatuur laat vergisten. Je moet dan natuurlijk wel met een ondergistend gisttype beginnen.

koentjuh_666

Maar goed, hoe zit het nou met de hoeveelheid suiker voor de vergisting in de flesjes?

RobinB

Voor een pils is 6g/l genoeg.

Oscar

Citaat van: RobinB op 19-10-2008  22:10 uVoor een pils is 6g/l genoeg.

Mits je deze laat opwarmen voor bottelen. Als het bier koud vergist zal er koolzuur in het bier oplossen. Dit bemoeilijkt ook het bottelen

Vergelijkbare Topics (7)

34831

Reacties: 5
Gelezen: 2054

18-08-2017 06:46 u
door Serge VL
3167

Reacties: 5
Gelezen: 11929

31529

Reacties: 12
Gelezen: 2668

43732

Gestart door pivo

Reacties: 7
Gelezen: 979

27131

Reacties: 17
Gelezen: 4488

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.