Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Heinekens "Beertender" bruikbaar?  (gelezen 79615 keer)

Offline Hopmans

• Super lid
  • Land: nl
Re: Heinekens "Beertender" bruikbaar?
« Reactie #75 Gepost op: 22-06-2006 22:33 u »
Mmm,

Bij mij is het 2-2,5 gram.
Doe dus niets.
misschien heb ik de verkeerde info.
Wachten op nadere informatie lijkt mij een verstandig besluit betreffende deze kwestie.
(Hoppie, L*L niet zo slap)  ;D
Zware week gehad Tsjerk.  8)

:degroeten:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #76 Gepost op: 22-06-2006 22:36 u »
2-2,5 gram is genoeg.

En dat zegt die nu pas!  ;)

In ieder geval bedankt voor je reactie Hoppie. Zijn er nog meer brouwers die goede ervaringen hebben met Beertendervaatjes en 2,5 gram/liter suiker toevoegen voor de navergisting op het vaatje?

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #77 Gepost op: 05-07-2006 23:30 u »
Vandaag mijn eerste Beertender vaatje met witbier aangeslagen. 's Morgens in de Wunderbar, 's avonds een heerlijk koud witbiertje van de tap.

Ik had deze voorzien van 5 gr. suiker per liter. Het eerste biertje dat ik tapte spatte letterlijk in het glas (eerst was de druk zo hoog dat het slangetje los schoot. Dat is balen! Kost gauw een halve liter bier). Maar ik moet zeggen dat de latere biertjes er echt perfect uit kwamen. Mooie stevige schuimkraag (2-3 vingers dik). Niets geen "alleen maar schuim".

Het vaatje is inmiddels alweer leeg (excuus hiervoor is dat het toch nog steeds rond de 30 graden is hier) :proost2:

Samenvattend: 5 gr. suiker per liter bier is wat aan de hoge kant. Maar als ik zie hoe mooi die latere biertjes er uit kwamen, dan zou ik toch niet al te laag gaan. Maar wellicht probeer ik de volgende keer 3 gr. suiker per liter.

Ik hoor graag andere ervaringen (oh ja, het 2e vaatje heb ik er direct maar ingezet. Kan ik morgen kijken of dit geen toevalstreffer was :hoera:)

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #78 Gepost op: 07-07-2006 20:07 u »
Hmmm, inmiddels is ook het 2e vaatje leeg (het is nog steeds warm hier). Wat me opvalt is dat het bier uit het 2e vaatje er veel rustiger uitkomt dan bij het eerste vaatje. Terwijl het van hetzelfde brouwsel, op hetzelfde moment, met dezelfde hoeveelheid suiker gebotteld is.

Alleen heb ik deze wat rustiger behandeld, het slangetje schoot er niet af en ik heb hem 24 uur laten koelen in de Wunderbar. Eigenlijk tapte het eerste biertje direct al goed, een seconde of 10-20 na het tappen was er een mooie 2 vingers schuim waar te nemen. Deze bleef vrij constant.

Eigenlijk (en dan begin ik toch weer te twijfelen) is die 5 gr. suiker per liter ook helemaal niet verkeerd. Gezien het eerste vaatje zou het wat minder mogen, maar ze komen er (heel constant) allemaal perfect uit (en lekker dat ze zijn!).

Mijn vaste brouwmaat is zo enthousiast dat die gelijk naar de supermarkt is gereden om daar een bestelling te doen van 20 LEGE Beertender vaatjes  ;D Ik zou graag die gezichten gezien willen hebben (U bedoelt volle? Nee, lege!).

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #79 Gepost op: 16-08-2006 22:58 u »
Een paar dagen geleden het Beertenderfustje met bockbier van 4 gram suiker per liter 'aangeslagen'. Er komt tijdens het normaal tappen weinig schuim op het bier. Als je de tapkraan aan het eind een beetje open houd dan geeft dat alsnog wel voldoende schuim. Volgens mij is 4 gram per liter toch te weinig en zal ik de volgende keer 5 gram per liter gaan proberen bij een bovengistend bier.

Offline hans100w

• Senior lid
  • BrouwTV
    • BrouwTV
« Reactie #80 Gepost op: 17-08-2006 00:19 u »
Ik heb in een Perfect Draft vaatje 4 gr. suiker per liter gebruikt: goede laag schuim, net iets te weinig koolzuurprikkeling. Ik ga de volgende keer 5 gr. per liter gebruiken. zie ook http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=2897.msg45915#msg45915

Goodgoan,
Hans

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #81 Gepost op: 03-09-2006 22:57 u »
Vandaag het eerste zelfgevulde vaatje leeggemaakt. Even schoongemaakt door drie maal te vullen met lauw water. Om de gist van de nagisting in de binnenzak goed los te krijgen flink heen en weer gedraaid met het met water gevulde vustje. Dit kan je beter niet doen want bij het voor de derde maal vullen met water kwam het water door de ontluchting naar boven. De binnenzak is kapot gegaan. Waarschijnlijk door de draaibewegingen. Dit vustje kan dus terug naar de supermarkt. Helaas...  :huilen:

Maar, weer wat geleerd.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #82 Gepost op: 29-09-2006 21:29 u »
Zojuist mijn eerste glas getapt uit mijn Beertender met een vustje zelfgebrouwen pils. Hieraan had ik 6 gr/l suiker toegevoegd voor de nagisting. Het pilsje was prima te tappen en had een juiste schuimkraag. Die 6 gr/l zal ik vaker gaan gebruiken voor de nagisting in een Beertenderfustje.

Hierbij opgemerkt dat op het moment van vullen van het vaatje er in het pils geen koolzuur aanwezig was.

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #83 Gepost op: 06-10-2006 15:06 u »
De laatste berichten bevestigen eigenlijk wat ik ook al gezien had. Als je bier voldoende is uitgegist (SG = 1010 - 1012), dan is 5 gr suiker / liter prima. Als je minder doet (bijv. 3-4 gram/liter), dan krijg je inderdaad (wat hans100w ook al zegt) te weinig koolzuur prikkeling. Dus ik neem ook liever die 5 gr/liter voortaan.

Dan heb ik nog een vraag voor jullie:
- Na bottelen in een Beertender vaatje, doen jullie dan het kapje er weer op? Of laat je dit eraf? Ik vraag het omdat als het kapje eraf is, de lucht rondom de zak kan ontsnappen (de zak met het bier erin kan dan uitzetten). Ik ben benieuwd of het verschil maakt en weet niet goed wat nu het beste is. Gaarne jullie mening hierover.

Emile

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #84 Gepost op: 06-10-2006 20:08 u »
@Emile
Het kapje plaats ik weer op het vustje zodat de luchtkamer afgesloten is tijdens het nagisten. Het voordeel is dan dat er minder kracht op de zak komt als het bier tijdens de nagisting op druk komt.

Ik heb me zo ook al eens afgevraagd of het misschien gewenst of juist ongewenst is om het vustje bij de start van de navergisting even op druk te brengen door het even in de beertender te plaatsen. Het voordeel zou kunnen zijn dat de zak minder last heeft van de drukopbouw door het nagisten. Ik weet alleen niet wat het effect is van het hebben van ongeveer een Bar overdruk bij de start van de navergisting. Tot nu toe heb ik alleen de luchtkamer afgesloten met het kapje en er verder geen druk op aangebracht.

Bij het navergisten en het bewaren van het bier plaats ik tegenwoordig een kort slangetje met een dopje op de bier uitlaat van het fustje om te voorkomen dat hier schimmelgroei in ontstaat. Zie foto. Het slangetje met het kraantje plaats ik er pas op als ik het fustje ga gebruiken. Uiteraard haal ik er dan eerst het stukje slang met het dopje eraf.

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #85 Gepost op: 08-10-2006 08:55 u »
Henielma,

Ja, er is zeker wat voor te zeggen om dat kapje erop te zetten. Ik denk dat de zak dan ook minder snel zal scheuren (door de tegendruk).

Ik vroeg me alleen af in hoeverre het de drukopbouw (de nagisting) in de zak belemmert. Maar als ik jou zo hoor, dan heb je hier geen problemen van ondervonden?

Misschien wat off-topic, maar ik ben ook de perfect-draft vaatjes aan het vullen en die hebben volgens mij 2 ontluchtingsgaten. En ik heb nu een paar vaatjes gehad die te weinig koolzuurprikkeling hadden. Dus ik vroeg me af in hoeverre het niet ontluchten (perfect-draft) of het kapje erop plaatsen (beertender) hier invloed op zou kunnen hebben.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #86 Gepost op: 22-11-2006 21:33 u »
De demonstratie Beertender vullen op het ONK2006. Deze video is in twee delen. Het eerste deel is 9 minuten en het tweede deel 5 minuten.

Met dank aan de organisatie van het ONK2006.

In bovenstaande post in het onderwerp Biervideo's is een video te zien die het vullen demonstreert van Beertender fustjes.

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #87 Gepost op: 22-11-2006 21:52 u »
Leuk toegelicht! Ik blijf mij alléén zorgen maken over hoevaak je de zak in het vat kan hergebruiken. ???

Offline Sjaak

• Senior lid
  • bijna klaar en kunnen we weer bier brouwen
« Reactie #88 Gepost op: 23-11-2006 09:25 u »
Eigenlijk moeten we de leveranciers zien op te sporen die ze levert aan de brouwerijen.
Dan kunnen we ze gewoon bestellen. :hoera:
 :dansen:

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #89 Gepost op: 23-11-2006 18:50 u »
Eigenlijk moeten we de leveranciers zien op te sporen die ze levert aan de brouwerijen.
Dan kunnen we ze gewoon bestellen. :hoera:
 :dansen:
Klinkt goed alleen denk ik dat deze producent ze niet aan derden mag leveren van Heineken.  >:(

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #90 Gepost op: 21-12-2006 16:16 u »
Als je je bier laat nagisten in het vat, krijg je dan niet te veel gist in je bier (de gist bier wat normaal aan de bodem van de fles plakt)?

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #91 Gepost op: 21-12-2006 16:21 u »
Als je je bier laat nagisten in het vat, krijg je dan niet te veel gist in je bier (de gist bier wat normaal aan de bodem van de fles plakt)?

Alleen bij de eerste paar tapjes.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #92 Gepost op: 21-12-2006 21:34 u »
Alleen bij het laatste en een na laatste glas van het vat. Zo kan je ook direct zien dat het Beertenderfustje vrijwel leeg is.

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #93 Gepost op: 22-12-2006 08:45 u »
Ik heb er geen problemen mee, ze komen er allemaal even helder uit. Zelfs de een na laatste is geen probleem.

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #94 Gepost op: 21-06-2007 19:15 u »
Zo, de eerste ellende heb ik al met de beertender.    :rundum:

Na wat (7 stuks) vaatjes spoelen, de compressor kaduuk. Oververhit  :echtboos: De zaak uitelkaar gehaald en er was gewoon een onderdeel versmolten.

Met Krups gebeld voor een nieuwe.  ja, ja, € 72,= en dan wordt ie ook nog gratis afgeleverd.

Dus jongens let op en laat de beertender niet te lang pompen  :neenee:  Dat kan het pompje echt niet aan!

Is er iemand met dezelfde ervaring of spoelen jullie op een andere manier?

Offline Sjaak

• Senior lid
  • bijna klaar en kunnen we weer bier brouwen
« Reactie #95 Gepost op: 21-06-2007 20:44 u »
Tjerk,

Ik heb mijn Beertender omgeruild naar een Wunderbar.
ten eerste kun je meer soorten gebruiken en ten tweede; de motor is en stuk steviger.
Met deze kun je el achter elkaar pompen. Misschien een tip voor in de toekomst?
Sjaak

Jos Groen

• Gast
« Reactie #96 Gepost op: 25-06-2007 22:11 u »
Ik ben ook overgestapt naar de wunderbar, ik ben echter op zoek naar weihenstephan in een fustje van 4 of 5 liter... iemand een tip ?

and now.....  now we wait....

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #97 Gepost op: 02-07-2007 15:43 u »
Zelf heb ik een Wunderbar tap gekocht (zie andere thread). Deze kan zowel de Beertender vaatjes als de Perfectdraft vaatjes aan. Er worden standaard adapters bijgeleverd. Het mooie van dit systeem is dat het vullen van zowel de Beertender vaatjes als de Perfectdraft vaatjes een fluitje van een cent geworden is. Alleen die adapter erop zetten (luchtopening staat dan open) en bier erin!
Emile

Met een oud vaatje dat ik al twee jaar had staan heb ik geprobeerd om met de koppeling erop water in het vaatje te krijgen, maar dat lukte niet omdat de luchtopening niet open ging. De adapter zat er goed op. Er zit een soort terugslagventiel in de luchtopening, waardoor er wel lucht in, maar geen lucht uit kan. Ook wel logisch, want bij het tappen moet er alleen lucht in. Het zou kunnen zijn dat er in nieuwe vaatjes niet zo'n terugslagventiel zit, maar dat weet ik pas als mijn aangesloten, nieuwe vaatje leeg is.

Waarom werkt het bij jou wel, Emile, en bij mij niet?

Offline korek

• Super lid
  • Pint lid
« Reactie #98 Gepost op: 02-07-2007 16:24 u »
Ik ben ook overgestapt naar de wunderbar, ik ben echter op zoek naar weihenstephan in een fustje van 4 of 5 liter... iemand een tip ?
and now.....  now we wait....

Zoiets is er niet helaas. Ik heb zelf ook al gezocht en bij mijn Duitse kennissen gevraagd. Is er niet!

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #99 Gepost op: 02-07-2007 16:35 u »