Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Heinekens "Beertender" bruikbaar?  (gelezen 79578 keer)

Offline Arend

• Vol lid
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
Re: Heinekens "Beertender" bruikbaar?
« Reactie #50 Gepost op: 26-09-2005 20:56 u »
hoi  allen.

met tijdens mijn vakantie heeft een fust zeker drie weken in de tender gestaan. dit heeft geen nadelige gevolgen gehad voor mijn bier. [gelukkig]

ook het pils van Heineken kan lager als drie weken staan.

groet Arend.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline ronniea

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #51 Gepost op: 26-09-2005 22:33 u »
Hallo Arend,

Ik ga er vanuit dat je het bier zelf hebt gebrouwen en daarna hebt gelagerd in een fustje.
Of heb je het fust gevuld met bier wat al "klaar" was?

Gr. Ronnie

Offline Arend

• Vol lid
« Reactie #52 Gepost op: 27-09-2005 11:51 u »
hoi Ronnie.

het bier zelf gebrouwen, vergisten ,lageren en dan afvullen.

gr Arend.

Offline Emile

• Senior lid
  • Land: nl
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #53 Gepost op: 03-06-2006 22:15 u »
Zelf heb ik een Wunderbar tap gekocht (zie andere thread). Deze kan zowel de Beertender vaatjes als de Perfectdraft vaatjes aan. Er worden standaard adapters bijgeleverd. Het mooie van dit systeem is dat het vullen van zowel de Beertender vaatjes als de Perfectdraft vaatjes een fluitje van een cent geworden is. Alleen die adapter erop zetten (luchtopening staat dan open) en bier erin!

Eigenlijk zou iedere hobbybrouwer zo'n systeem moeten hebben, want vaatjes bijvullen van 4 L en 6 L, dat lijkt mij perfect! En je kunt ze overal krijgen.

Maar... voor diegenen die niet zo'n mooi apparaat hebben, hieronder een korte beschrijving hoe zo'n Beertender vaatje te vullen is:
- Bovenop het Beertender vaatje zit een donkergrijs langwerpig gevormd stuk plastic, waar je het slangetje bovenin moet doen.
- Wrik dit plastic voorzichtig los en verwijder het. Niet schrikken als je dit doet, want de lucht in het vaatje kan nu ontsnappen. Dit is noodzakelijk omdat bij het vullen de lucht in het vaatje moet kunnen ontsnappen.
- Maak een siliconenslang vast aan het uiteinde van het tapslangetje. Aan de andere kant heb ik een trechter geplaatst, zodat je het bier er zo in kunt gieten.
- Het tapslangetje monteer ik weer bovenop het vaatje.
- Om het bier / schoonmaakmiddel in het vaatje te laten stromen moet je 2 dingen doen:
  1) bij de tapopening van het slangetje zit een soort ventieltje (wit plastic). Dit is normaal uitgetrokken als die uit de Beertender komt. Die moet je nu indrukken, want alleen als deze ingedrukt is, kun je er water in laten stromen.
  2) druk het tapslangetje in het vaatje (je kunt het een stukje omlaag drukken).
- Als het vaatje gevuld is, moet je het stuk plastic er weer op zetten.

Hiermee is het mogelijk om het vaatje te vullen. Ik hoop dat het hiermee duidelijk geworden is.

Emile

snaijer

• Gast
« Reactie #54 Gepost op: 05-06-2006 16:52 u »
In eerste instantie ben ik gaan experimenteren met de fustjes van de beertender. Ik ben ze gaan vullen met blikbier om te zien hoe en of e.e.a. werkt, zodat ik goed voorbereid eigen brouwsels kan gaan tappen. Ik heb het fust gevuld met zak en ook zonder de zak in het fustje.
Met de zak erin kon ik niet meer dan 3 liter in het fust krijgen. Zonder de zak kom ik op bijna 5 liter. (wel goed ontsmet met ChemPro). De grote witte plug kan los worden gedraaid, waarna je de zak kan losknippen. Stijgbuis eruit, zak eruit en je hebt een grote vulopening.
Alleen, het probleem is dat het bier erg snel doodslaat. Dit gebeurd in beide gevallen dus zowel met zak als zonder de zak. Zonder de zak staat er een kolom zuurstofhoudende lucht op het bier, maar met de zak in het vat niet. Zelfs tijdens het tappen krijg ik niet echt schuimvorming. Heeft iemand een tip hoe ik toch een schuimkraag op mijn biertje kan krijgen? Een eigen brouwsel durf ik er nog niet in te vullen.......

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #55 Gepost op: 05-06-2006 18:01 u »
Lees het berichtje van Emile boven jou eigen bericht, doe het met zelf gebrouwen bier en laat het nagisten op het vat en.........

Whalla, schuim op en koolzuur in je biertje.

Tsjerk

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #56 Gepost op: 05-06-2006 18:55 u »
zuurstofhoudende lucht op het bier,

is er ook nog anderee lucht dan..??  deze term behoort tot de groep "Pleonasme" zoals mij vroeger geleerd is... ;D  ;D

Maar die zak er uithalen is geen optie, want die zak wordt d.m.v. lucht leeg gedrukt. En een vaatje leegtappen met lucht..? :neenee:  :neenee:  :police:
Of je moet die 5 liter verdomd snel achteroverslaan (Adje)  :lekkerbier:

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #57 Gepost op: 05-06-2006 21:44 u »
Het lijkt mij bijzonder onverstandig om blikbier of ander kant en klaar bier in die vaatjes te willen gooien. Bij "normaal" bier is er sprake van hergisting op fles. Maar Heineken en andere pilsgrootheden filteren en pasteuriseren alles dood. Suikerklontjes erbij gooien zal dus geen zin hebben.

Je zou er nog koolzuur in kunnen pompen (na het flink gekoeld te hebben), zodat het nog iets opneemt. Maar nogmaals: ik raad je dat ten zeerste af.  :denken:

Laat die rommel weglopen desnoods  ;D en vul het af met zelf gebrouwen bier, dat een fatsoenlijke nagisting kent (hetgeen ook mijn motivatie was om te beschrijven hoe je zo'n vaatje kunt vullen). En als je de thread hier leest, dan kun je het beste ongeveer 5-6 gram suiker per liter bier hieraan toevoegen.

Ik heb laatst ook weer een vaatje pils gekocht en ik heb in de hele buurt moeten leuren om dat vat leeg te krijgen  >:(

Pogy

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: 09-06-2006 14:18 u »
wat dat weggooien van Pils betreft, dit is aan mij niet besteed, ik brouw een bier vaak "iets te stevig" dus net te veel smaak en net te veel (nou ja als dat kan) alcohol, dan maak ik eea op smaak met gewoon pils, ben je daar ook weer vanaf  :proost2:

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #59 Gepost op: 14-06-2006 18:32 u »
Ik wil vandaag voor de eerste keer een beertender vustje gaan vullen met een zelfgebrouwen Weizen. Nu lees ik allerlei verschillende hoeveelheden suiker voor de nagisting in een beertendervust. Dit varieert van:
2 .. 3 gram/liter
3,75 .. 4,5 gram/liter (3 suikerklontjes (5 of 6 gram?) per vust van 4 liter)
6,2 gram/liter

Nu weet ik het niet meer.
Wie heeft er ervaring met bijvoorbeeld 6,5 gram/liter in combinatie met een beertendervustje?
Voor het bottelen (in flesjes) moet ik eigenlijk 6,5 gram/liter toevoegen, vandaar.

Offline Arend

• Vol lid
« Reactie #60 Gepost op: 14-06-2006 18:38 u »
allemaal schuim, 2,5 gram is genoeg.

groet Arend. :degroeten:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #61 Gepost op: 14-06-2006 18:56 u »
Henielma,

allemaal schuim, 2,5 gram is genoeg.
:neenee: denk ik niet....

2,5 gram is voor een fust dat je met koolzuur leegtapt voldoende, echter tap je de beertender niet met koolzuur leeg, Het bier gaat in een zak die met lucht (aan de buitenkant) wordt leeggedrukt, dus er zal een goede navergisting plaats moeten vinden. Dus rond de 6 gram per liter zal wel goed gaan denk ik. Voor flesjes gebruik ik altijd 8 gram per liter, of dat voor zo'n zak ook kan weet ik niet....maar ik zou zo rond de 6 - 6,5 gram suiker per liter gaan...Dan kom je wel goed uit.

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #62 Gepost op: 14-06-2006 19:00 u »
Tijdens de demonstratie in Almere heb ik dezelfde vraag gesteld. Ze gaven daar aan dat je gewoon dezelfde hoeveelheid suiker kunt toevoegen als op flesjes.

Zelf heb ik vorige week een Quadrupel met 8 gram per liter op een vat gezet. Dit was voor mij ook de eerste keer. Het is dus nog even afwachten wat er straks uit de kraan zal komen.

Tsjerk

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #63 Gepost op: 14-06-2006 20:40 u »
De vaatjes worden Ún sterk gekoeld Ún komen normaalgesproken volledig tot rust, dus de Adrie-doctrine :-* van 2 tot 2,5 gram per liter lijkt me in deze een gemiste kans op lekker prikkelend bier.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #64 Gepost op: 14-06-2006 20:50 u »
de Adrie-doctrine :-* van 2 tot 2,5 gram per liter

Dat geval ging over een normaal fust dat met koolzuur werd leeg gepompt  :lessmile:

Groeten en gezondheid
Oscar :proost2:

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #65 Gepost op: 14-06-2006 21:04 u »
Bedankt allemaal voor jullie reactie. Ik heb zojuist twee Beertendervaatjes gevuld met ieder 4 liter Weizen. Ik heb ervoor gekozen om 6,5 gram/liter suiker toe te voegen voor zowel de nagisting op de resterende flesjes alsook voor de twee Beertendervaatjes. Ik ben benieuwd naar het resultaat en zal dat rond eind juni posten in dit onderwerp.

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #66 Gepost op: 17-06-2006 00:13 u »
Henielma,

Was je daadwerkelijk in staat om hier 4 liter in te krijgen en zo ja, hoe heb je dat gerealiseerd? Ik kreeg er niet meer dan 3.5 liter bier in. Wel opvallend, want bij het spoelen ging er wel precies 4 liter water in.

Ik heb 6 gr suiker per liter gebruikt.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #67 Gepost op: 17-06-2006 00:14 u »
Emile,

Een halve liter schuim wellicht?

groet Johannes

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #68 Gepost op: 17-06-2006 09:46 u »
Henielma,

Was je daadwerkelijk in staat om hier 4 liter in te krijgen en zo ja, hoe heb je dat gerealiseerd? Ik kreeg er niet meer dan 3.5 liter bier in.

Emile,

Volgens mij is het gelukt om er vier liter in te krijgen. Ik heb 2 stuks 4 liter vustjes gevuld en 37 flesjes van 0,3 liter dat geeft samen 19,1 liter. Er is nog ongeveer 1 flesje overgebleven in het vat. Samen is dat de 19,4 liter die ik had.

Ik heb het gedaan op de manier zoals dat aangegeven is op het ONK2006. Dus eerst met water gespoeld en daarna de druk eraf laten door het kapje eraf te halen. Nu het ventiel knietje blijvend naar beneden drukken. Bier aanzuigen met een hevelslag en die slang aansluiten op het knietje. Als het stromen stopt (vlak daarvoor hoorje de binnenzak wat zachtjes kraken) dan het vustje op gelijke hoogte van het bier brengen zodat er geen druk op de zak staat. Dan slang eraf halen en het ventiel eruit halen. Nu het plastic kapje weer aanbrengen en het ventielknietje weer plaatsen. Nu kan je het slangetje met het kraantje weer plaatsen.

Ik kan me een reden voorstellen waarom je het vustje niet vol kreeg. Namelijk als je na het schoonmaken het vustje lang zonder druk en zonder knieventiel laat staan zou de zak langzaam weer uit elkaar kunnen gaan en lucht aanzuigen. Op de plaats van die lucht krijg je geen bier meer. Je kan proberen het vaatje voor het vullen in de Beertender te plaatsen net zolang tot de pomp stopt. Vlak voor het vullen verwijder je dan pas het knietje en het plastic kapje. Dan is in ieder geval zoveel mogelijk lucht uit de binnenzak voor het vullen.

Succes met het vullen.
Ik weet niet of er al ergens een filmpje staat van het vullen bij het ONK2006. Als dat niet zo is en er is interesse voor dan wil ik dat filmpje wel ergens plaatsen.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #69 Gepost op: 17-06-2006 09:58 u »
Ik vul de 5 liter partyvaatjes met 3 gram suiker af. Als ik er meer in doe vervormen ze en je krijgt alleen maar schuim.
Ook grote vaten worden met 3 tot 4 gram gevuld.

6+ gram voor Beertender en Perfectdraft lijkt me echt teveel...

Het is wel zo, dat als er te weinig CO2 in zit, dan stel ik de CO2 druk iets hoger in en laat ik ze gewoon een nachtje staan. De volgende dag is het bier dan prima verzadigd. Dat is een voordeel van met CO2 tappen.

snaijer

• Gast
« Reactie #70 Gepost op: 17-06-2006 22:24 u »
Succes met het vullen.
Ik weet niet of er al ergens een filmpje staat van het vullen bij het ONK2006. Als dat niet zo is en er is interesse voor dan wil ik dat filmpje wel ergens plaatsen.
[/quote]

Persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van een goeie demonstructie film.
Ik krijg het kunstje van vullen nog steeds niet onder knie........
De ene keer gaat er ongeveer 3 liter in en een andere keer slechts 1,5 :'(
Zoals ik al eerder meldde; ik durf nog steeds geen echt bier hierin te hevelen.

bvd voor de movie enne....
ik neem nog maar een biertje.

Groetjes en  :proost2:

Offline Emile

• Senior lid
  • Brouwerij de Boezem
    • www.vandelogt.nl
« Reactie #71 Gepost op: 18-06-2006 23:35 u »
Ik had laatst 120 liter te bottelen en besloot om 6 Beertender vaatjes te vullen. Dit was voor mij de eerste keer en een beetje een experiment (als het niet lukt is het zonde van die 20 liter, maar het is maar een deel van het totaal. De rest zit normaal in flessen).

Wat ik nog moet uitzoeken is het volgende:
- De hoeveelheid suiker per liter. Hier zijn veel verschillende meningen over. Nu weet ik dat die 5 liter vaatjes erg hard gaan bij de nagisting en lijkt het me inderdaad logisch wat EBC zegt om dan 3 gr. suiker/liter te gebruiken. Maar geldt dat ook voor de beertender vaatjes? Over een paar weken weet ik meer. Een bovengrens lijkt inderdaad die 6 gr/liter te zijn.
- Ik vrees inderdaad een halve liter schuim te hebben gehad tijdens het bottelen. Dat zal dus nog moeten verbeteren.

Ik zet de vaatjes voor en na afvullen even op een weegschaal, zodat ik precies weet wat erin zit.

Goeie tip trouwens, Henielma! Ik zal zeker de zak helemaal leeg drukken. Volgens mij ontsnapt de evt. aanwezige lucht echter door de hevelslang, maar dat zou wel eens de schuimvorming kunnen veroorzaken.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #72 Gepost op: 22-06-2006 22:03 u »
Gisteren en vandaag het zelf gebrouwen Weizen bier uit het Beertender vat getapt. Voor de navergisting in het beertender vaatje heb ik 6,5 gram/liter aan suiker toegevoegd. Dit lijkt inderdaad teveel. De eerste paar glazen waren direct na het tappen alleen maar schuim en nu na een aantal glazen is nog steeds 2/3 schuim en 1/3 bier. Voor een volgend Beertender bier zal ik minder suiker voor de navergisting gebruiken. Ik denk nu aan zo'n 4 gram/liter.
Overigens smaakt het bier na even wachten prima.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #73 Gepost op: 22-06-2006 22:10 u »

Citaat
Ik denk nu aan zo'n 4 gram/liter.

Is ook nog teveel.
2-2,5 gram is genoeg.

Teveel?
Hoe weet jij dat nu weer stomme groene hopbel?  :denken:
 ^-^ Tja..................................
Connecties.  ;)

:degroeten:

Offline Tsjerk

• Super lid
« Reactie #74 Gepost op: 22-06-2006 22:22 u »
Daar snap ik niks van Hoppie   :nut:

Mij hebben ze op de onk vertelt  dat er evenveel suiker in moest als op de fles.   :lessmile:
(en ik had de vraag echt niet in het Fries gesteld)

Het lijkt mij stug dat ze dit vertellen terwijl het maar ca. 2-3 gram moet zijn.

:degroeten:  Tsjerk