Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Heinekens "Beertender" bruikbaar?  (gelezen 79580 keer)

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij Maallust - "Met toewijding gebrouwen"
    • Fanclub van het bier van Henk
Re:Heinekens "Beertender" bruikbaar?
« Reactie #25 Gepost op: 27-05-2004 21:10 u »
Hoi Arend,

Ik snap er nog niet veel van, maar dat komt denk ik doordat ik eerst maar eens een tankje moet ontleden. Is het nodig om te desinfecteren? Als het bier eruit is en er heeft geen lucht bij kunnen komen, lijkt mij spoelen met schoon water ook voldoende.

Je schrijft dat de lucht langs de zak ontsnapt. Ik heb begrepen dat die lucht juist nodig is om de zak leeg te tappen, hoe zit dat als de druk langs de zak weglekt?

Groeten,

Henk :proost2:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Arend

• Vol lid
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #26 Gepost op: 27-05-2004 22:13 u »
hoi Henk.

als de zak gevult wordt moet de lucht wel weg kunnen. let wel de zak moet wel samen geperst zijn voor hij gevult wordt anders krijg je er geen druppel in. dus zodra je gaat vullen zet de zak uit en  moet de lucht weg .

groet Arend

Offline Arend

• Vol lid
« Reactie #27 Gepost op: 30-05-2004 20:28 u »
hoi mede BROUWERS.

helaas zijn de eerste vaatjes leeg, maar dit systeem had veel eerder op markt moeten komen. dit gaat prima mooi koolzuur mooi schuim allen is het bier niet helder al was het tweede vaatje wel beter, iemand iedeen hier over hoe wel een helder bier te krijgen?

groet Arend en Heineken

Offline gelfling

• Super lid
  • Land: 00
  • Drink niet meer dan goed is voor je omgeving.
    • Gilde Dionysos
« Reactie #28 Gepost op: 15-06-2004 14:38 u »
1-2 theelepels iers mos per 20 liter toevoegen tijdens de laatste 5 minuten van het kookproces.
Iers mos is een klaringsmiddel wat wel bij grote hoeveelheden en lang koken een smaak afgeeft!
Dus voorzichtig gebruiken. Ik voeg het bijna altijd toe en de resultaten zijn verbluffend!
Natuurlijk blijft het bij de laatste getapte biertjes troebel i.v.m. de gist.
Maar ik denk zeker dat het helderder is.
Je kan voor het vullen het ook door een uitgekookte doek laten lopen, zo blijven de dode gistcellen veelal hangen.

thejoker

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 15-06-2004 15:51 u »
Een helderbier kunt men alleen verkrijgen door het bier de decanteren, dus de gist weg te halen..
Dit is dus moelijk voor de amateur... maar niet onmogelijk...

BTW als het laatste laatste glas troebel is, lijkt me dat geen probleem...  heb je altijd een xcuus om het vat leeg te drinken.... (vit. b2 :D)

ciao Dirk

Offline Pimpeltje

• Junior lid
  • **
« Reactie #30 Gepost op: 22-06-2004 14:33 u »
Hoi Arend,

Ik heb een vraag over de helderheid van jouw bier uit de beertender.
Als jij het vaatje vult is dan:
1) je bier helder en komt de troebelheid van de gisting in het vaatje
2) of is het bier nog niet helder als je het vaatje vult?
In het eerste geval zal het dan nooit helder worden omdat de zak binnen in het vaatje van onderen opgerolt/samengeperst wordt door de lucht welke in het vaatje wordt gepompt en het gistdepot dus door het bier wordt verspreidt.
In het 2e geval is dit uiteraard op te lossen door met zo helder mogelijk bier te vullen.

Groeten
Ad

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #31 Gepost op: 10-09-2004 16:37 u »
Mijn zwager heeft een Beertender gekocht en binnenkort krijg ik een leeg vaatje van hem (uiteraard om weer te vullen met echt bier). Hinneken meldt dat de druk in de vaatjes 1,2 Bar is. Dit komt bij 7 graden biertemperatuur (de temperatuur in de beertender) neer op 2,7 volumes CO2. Als je bier bij lagering 18 graden is, betekent dit dat je 6,2 gram suiker per liter moet toevoegen voor de nagisting. Het bier heeft dan dezelfde druk, namelijk 1,2 Bar (=17,4 psi).

Arend, jij meldt dat je 3 suikerklontjes op 4 liter toevoegt. Is dat ongeveer dezelfde hoeveelheid? Hoe was de koolzuurprikkeling in je bier? Geen last van overmatige schuimvorming?

Groeten,

A3

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #32 Gepost op: 10-09-2004 21:32 u »
Over echt bier gesproken, binnenkort komen er ook fustjes uit met Brand-pilsner, wat toch wel meer in de buurt van een goed bier komt.

Offline Arend

• Vol lid
« Reactie #33 Gepost op: 11-09-2004 07:04 u »
hoi A3.

ik doe nu het bier afvullen met drie suikerklontjes. daar mee heb ik een mooie schuimkraag en een matige koolzuurstroom. met meer suiker is het niet te tappen en als je het fust lang genoeg laat staan ook een helder bier [3 weken]

groet Arend

Offline BuBS

• Super lid
    • http://www.facebook.com/?ref=home
Re: Heinekens "Beertender" bruikbaar?
« Reactie #34 Gepost op: 27-09-2004 15:12 u »
Afgelopen weekend spraak ik een amateurbrouwer, die zelf de beertendervatjes vulde. Hij pompte door de tapkraan een schoonmaak/desinfectiemiddel in de vulzak. De zak spoelde hij op de zelfde manier goed na. Hierna pompte hij 3 liter bier in het vatje, op deze manier hij nog geen problemen gehad.

Gr Kees

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
  • Land: es
  • Blichmann Assisted Brewing member
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #35 Gepost op: 24-07-2005 20:13 u »
Hallo allemaal,

Ik lees overal over de houdbaarheid van het beertender vaatje na te zijn aangesloten maar hoelang zijn ze ongeopend houdbaar in mijn redelijk koele kelder? Ik vind ze hier in Zuid Spanje niet bij de "slijter" om de houdbaarheid datum te lezen.

Ik overweeg een Beertender en  een voorraad fustjes uit Nederland te laten aanrukken daar helaas de Beertender hier in Spanje niet leverbaar is. dat zal te maken hebben met de heersende bier cultuur alhier, men drink hier het meeste bier p.p in Europa heb eens gehoort maar zoals iedereen van jullie wel eens in Spanje heeft ervaart drinkt men dat uit slecht gewassen Coca Cola tot wijn glazen aan toe, kortom het maakt hun niet uit maar mij wel.

Ik ben hier nieuw en in de ogen van sommigen misschien een ouwe yup die in Zuid Spanje woont, maar ik houd thuis ook van een vers biertje en het laat mij geheel koud laat of dat een beetje energie kost, wie ben ik om de wereld te reden.

Bij de locale Hollandse producten uitbener zou mij een vaatje 21.50€ moeten gaan kosten en van statiegeld willen ze niks weten dus dat wordt dan aan Hollandse familie de koffer ruimte vullen op de terug reis, interessant is dus de houdbaarheid datum en misschien het na vullen.
Zo ben ik op deze site gekomen, vroeger eens een doe het zelf pakketje Duvel gebrouwen en meer heb ik "nog" niet  met jullie gemeen maar dat kan veranderen, het beviel mij toen wel dat geborrel in de kast.

Vast bedank voor een reactie.

Gr. Lagos

dralti

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 18-08-2005 12:53 u »
Hoi Ebostyle,

Kun je mij eens even uitleggen hoe je zo'n vaatje precies opent. Zonder probleem verwijder ik de tap, drukventiel en het "opzet mechanisme maar de top krijg ik er niet zo simpel af als je beschrijft.
Graag een tip over jou klik en draai systeem. P.s Vullen moet simpel zijn als je een wijn methode gebruikt. Ik heb een glazen fles van ongeveer 10 liter. Als ik daar het bier in die kan ik via een tap kraanjte in de bodem en via een rubber slang zo'n zak ook wel vullen zonder dat er lucht bij komt lijkt mij...?

Thanx Rene

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #37 Gepost op: 18-08-2005 13:24 u »
Ik denk dat je lang moet wachten voor antwoord van ebostyle. Hij is maar 1 dag actief geweest ergens in 2004. Wellicht dat iemand anders het antwoord weet?

dralti

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 18-08-2005 18:39 u »
Ik denk dat je lang moet wachten voor antwoord van ebostyle. Hij is maar 1 dag actief geweest ergens in 2004. Wellicht dat iemand anders het antwoord weet?

Heren en dames brouwers, naar aanleiding van bovenstaande en wat ik gelezen heb, ik weet dat er meer vaatjes openers zijn van de Beertender. Is er iemand die mij excact kan vertellen hoe ik een beertender vaatje kan openen zonder deze te molesteren? Het is dan vast mogelijk een vaatje te bewaren en van de volgende vaatjes alleen de "zakjes" voor verder gebruik en toch je statiegeld terug te krijgen. Na goede sterilisatie van de zakjes zou je zelfs witte wijn oid kunnen "tappen".
In afwachting van een goede vaatjes opener...
Rene

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #39 Gepost op: 03-09-2005 18:11 u »
Voor de brouwers die live willen zien hoe een beertender fustje wordt gesloopt kijk dan naar keuringsdienst van waarde: klik hier (begint bij +/- 18 min. echt grappig die lui  :)

Johannes

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #40 Gepost op: 03-09-2005 23:11 u »
Kan er niets mee, die stream??? :'(

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #41 Gepost op: 04-09-2005 00:42 u »
Hoi Menno,

Je moet gewoon de juiste plugin hebben. Met RealPlayer kun je in ieder geval het filmpje goed bekijken en makkelijk naar de bedoelde plek gaan.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 04-09-2005 12:00 u »
Maar nog beter is Real-Alternative.
Want de Real-player is spyware   :pasop:

http://www.free-codecs.com/download/Real_Alternative.htm

:degroeten:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #43 Gepost op: 04-09-2005 16:07 u »
Volgens mij is Realplayer geen spyware.

Om te controleren of je spyware op je PC hebt of niet kan ik iedereen Hitman Pro aanbevelen. Het duurt een hele tijd voordat de complete controle is uitgevoerd. Hitman Pro maakt namelijk gebruik van verschillende controleprogramma's.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #44 Gepost op: 04-09-2005 19:43 u »
Als Real Player geen 'spyware' bevat (wat het vroeger in elk geval wel deed), is het toch een hoogst irritant en invasief stuk software. Bij mij komt het er niet meer op. Maar dit terzijde.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #45 Gepost op: 04-09-2005 19:57 u »
Realplayer is ook niet mijn favoriet maar dat terzijde. Voor de bedoelde stream werkt hij echter prima.

Een zoektocht met behulp van Google leerde mij dat RealPlayer in het verleden voorzien was van spyware maar dat de laatste versies spyware vrij zijn. In ieder geval werd mijn versie niet herkend als spyware door Hitman Pro.

Offline Hans (Lagos)

• Super lid
  • Land: es
  • Blichmann Assisted Brewing member
    • Mijn brouwzaal
« Reactie #46 Gepost op: 04-09-2005 21:13 u »
Leuk filmpje maar hoe gaan wij dus aan deze zakken komen?  :denken: Steeds schoonmaken lijkt mij niet perfect, vol pompen via de open kraan na eerst schoon te spoelen lijkt mij niet een permanente oplossing, overigens eerst goed vacuüm zuigen alvorens definitief t e vullen om dat je er anders nooit de maximale hoeveelheid bier er in terug krijgt.
Jammer genoeg heb ik er hier (nog) geen een en dus kan ik het nog niet onderzoeken, daarbij zou ik liever een Perfect draft dan een Beertender willen hebben.

Overigens heeft een van de moderators mij van een aviator voorzien van San Miguel, mijn dank hierbij maar dat zou dus beter San Juan moeten zijn, Juan betekent namelijk Hans, overigens uit mijn hun ervaringen en van velen anderen hier in Spanje krijg je van San Miquel uit de fles veel kop pijn  :nut: (sneller dan normaal dus)  :)

Gr. Hans, of wel Juan

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #47 Gepost op: 04-09-2005 22:50 u »
Olla Juan,

Ik was degene die jou voorzien heeft van een avartar. San Miguel is denk het meest bekende bier van Spanje. Dat wil zeker niet zeggen dat het ook het beste bier is  :-[ . Het is in ieder geval een duidelijke herkenning voor iemand die in Spanje woont.

Het staat je vrij om deze door een mooie toepasselijk avartar te verruilen. Het gebruik van avartars versterkt de herkenbaarheid op het forum in grote mate.

Offline ronniea

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #48 Gepost op: 25-09-2005 21:33 u »
Hallo,

Volgens mij moet het mogelijk zijn om een beertender fusteje te vullen.
Is mij al gelukt met water.

Maar ik ben nog een beginneling wat brouwen betreft.
Ik heb nu ervaring met bierkits en wil gaan proberen dit in een fustje te laten lopen.

Maar hoe lang blijft dit bier goed?

Een fustje gaat bij mij zeker 3 weken mee.

Iemand ervaring al hiermee?

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #49 Gepost op: 26-09-2005 08:30 u »
Je bedoelt hij lang gaat zelfgebrouwen bier mee in een aangeslagen beertender vaatje? Ik denk ook wel een week of zo. Iemand ervaring hiermee?