Hobbybrouwen Weizens

Gestart door JWVG, 04-10-2008 08:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JWVG

Citaat van: Jacques op 24-05-2009  07:58 uBij de proeverij kwam de JW I er ook al uit als een goede weizen.

Heren, in de directe vergelijking van mijn I en II kwam de II er in Boxtel echt als beste uit. Geen geschiedenis gaan vervalsen, he Jacques!  ;) Ik denk dat we niet moeten vergeten dat we er toen constant een Weihenstephan naast hadden staan. In wezen was het weizen festijn zoals wij het op hadden gezet een Weihenstephan kloon festijn. Als we b.v. een Erdinger weisse hadden gebruikt als ref, was de I er in de vergelijking op de dag zelf waarschijnlijk als 'beste' uitgekomen. Ik ben het misschien wel met jullie eens dat de I wat lekkerder is, maar de II lijkt het meeste op de Weihenstephan (vind ik).

Het was een vrolijke boel daar in Zutphen, gisteravond, zo te lezen  samenvol.

 :degroeten: JW.

EBC

Maar dan is Erdinger lekkerder dan Weihenstephan  >:D

Smaakevolutie, wat je voordien gegeten en gedronken hebt, temperatuur, de vermindering van CO2 tijdens het drinken, ambiance, tijd en vooral de suggestie van de referentie...

De eerste slok van een Westmalle tripel smaakt heel anders dan de laatste slok van het glas. Momentopnames zijn nooit representatief en tussen verschillende personen al helemaal niet te vergelijken als ware het absolute waarnemingen.

Jullie hebben allebei gelijk  ;)

Jacques

Citaat van: JWVG op 24-05-2009  08:15 uHeren, in de directe vergelijking van mijn I en II kwam de II er in Boxtel echt als beste uit. Geen geschiedenis gaan vervalsen, he Jacques!  ;)

Eerlijk gezegd was ik het kwijt welke versie er als beste uit kwam. Er is die dag veel informatie tijdens de presentatie gegeven.
De smaaknotites van mij zijn gemaakt voordat ik deze draad nog een keer vluchtig bekeken had op zoek naar de presentatie van het einde van de dag.
In deze presentatie zijn de lekkerste bieren vermeld en daar wordt JWI genoemd en niet de JWII!

Tijdens de vergelijking die ik van de week gedaan heb was de I zonder meer superieur aan de II. Mogelijk kan dit aan de evolutie van het bier liggen, zoals Jasper dit ook al suggereert.
Om het helemaal goed te doen zou je misschien twee proeverijen moeten organiseren met tussentijd van 4 tot 8 weken. Lijkt mij bijzonder interessant.

Heb je nog flessen van de twee bieren? Misschien is het wel aardig om binnenkort de bieren door meerdere proevers blind te laten proeven.

JWVG

Jongens, kijk nou eens even hieronder. Het gaat om ronde I, en daar kwam de II beter uit dan de I!

Jasper, het is mogelijk dat de II meer lijkt op de Weihenstephan dan de I, en toch minder lekker is dan de I, en de Weihenstephan het allerlekkerst is. Op elkaar lijken betekent niet automatische dat het ook heel erg lekker is.

Citaat van: William op 19-04-2009  12:53 uVoor de liefhebbers van een stukje statistiek zijn hier de gegevens van de bieren die JW heeft gebrouwen. Omdat JWVG1 4 maal gekeurd is op verschillende momenten kun je mooi de variatie zien. Ik heb het gemiddelde en de standaarddeviatie (stdev) ook vermeld.

Er lijkt een trend te zijn dat bieren als beter werden gekeurd naarmate de middag vorderde (warmere bieren, minder alerte geur- en smaakpapillen), vooral wanneer om een algemeen oordeel wordt gevraagd (Hoe lekker, een Weizen).

JWVG2 lijkt, ook rekening houdend met ronde 1 waarin deze gekeurd werd, beter te worden beoordeeld.



 :degroeten: JW.

EBC

Citaat van: JWVG op 24-05-2009  10:43 uJasper, het is mogelijk dat de II meer lijkt op de Weihenstephan dan de I, en toch minder lekker is dan de I, en de Weihenstephan het allerlekkerst is. Op elkaar lijken betekent niet automatische dat het ook heel erg lekker is.

Volgens mij is het duiveltje niet goed overgekomen...

JWVG

Even snel gelezen  ;). Mijn vader was druk bezig om mijn pompje aan te sluiten op de Jasper manier (dus met snijplankje en mooie schakelaar), dus ik had belangrijkere dingen aan mijn hoofd. Het werkt nu  :dansen:. Ik ga trouwens toch maar met Gardena aansluitingen werken ipv direct de siliconen eroverheen te trekken. Maar nu vervuil ik mijn eigen draad..

 :degroeten: JW.

Jacques

Citaat van: JWVG op 24-05-2009  10:43 uJasper, het is mogelijk dat de II meer lijkt op de Weihenstephan dan de I, en toch minder lekker is dan de I, en de Weihenstephan het allerlekkerst is. Op elkaar lijken betekent niet automatische dat het ook heel erg lekker is.

Dat klopt, maar ik heb toch veel liever de versie I dan II als je nog een paar flessen over hebt!

JWVG

Daar kan ik inkomen, hoor!

 :degroeten: JW.

Adrie

Jongens, kijk eens HIER.

Kai (treedt ook wel eens op in Basic Brewing Radio) heeft een experiment gedaan waarbij hij twee brouwsels maakte, eentje met en eentje zonder de 43 graden stap om te testen of deze rust een effect had op de typische weizensmaak. Resultaat: geen effect. Hij gebruikte de 3068 Weihenstephan Weizen.

Overigens ging er wel bij een van de bieren iets mis met de vergisting, maar Kai denkt niet dat dat het resultaat heeft beïnvloed.

Oscar

Citaat van: Adrie op 04-06-2009  17:22 uOverigens ging er wel bij een van de bieren iets mis met de vergisting, maar Kai denkt niet dat dat het resultaat heeft beïnvloed.

Voor betrouwbaar resultaat..zijn toch iets meer testjes nodig... :)  Maar 1 zo'n testje geeft je te denken... :denken:

RobinB

Citaat van: Oscar op 04-06-2009  17:32 uMaar 1 zo'n testje geeft je te denken... :denken:
Vooral als er bij de ene iets mis gaat en de andere niet...

Adrie:
Jij mag mijn weizen proeven, op de gilde-avond waren we het er allemaal over eens dat deze veel kruidnagelsmaak heeft en dat na een lange 40 ºC rust.
Mijn brouwsel zou ik dan moeten herhalen met hetzelfde recept zonder 40 ºC rust om te bevestigen. Echter aangezien ik a) niet zo gek ben op weizens en b) de overige brouwsels bij het gilde met kortere (of geen?) 40 ºC rusten geen of nauwelijks kruidnagel hadden met dezelfde gist, doet mij erin geloven dat die 40 ºC rust er wel degelijk toe doet!
 :biersmile:

Henielma

Ik neem een paar flesjes mee van mijn Hobbybrouwen Weizens I en II naar de camping bij het Onk terrein. Die wil kan de smaak daar dan zelf vergelijken.

Ik ben het er wel mee eens om de proef nog eens te doen met de Weihenstephan gist en dan zonder dat er iets mis gaat tijdens het maischen. Misschien dat ik zoiets nog wel eens ga doen.

SeekingBeer

Ik heb nog nooit een Weizen gemaakt, maar die van Robin heeft gewonnen toen we em proefden en het verschil zat em toch voornamelijk in de lange 40 graden rust. Storting was niet idioot verschillend met de anderen uit de test, gist verschillen kan ik niet beoordelen, maisch verschil was wel groot met een 40 graden rust van een uur of drie.

Dus als ik een Weizen ga maken dan probeer ik dat ook eens terwijl ik normaal met een tweestaps maisch werk.

RobinB

Ja, maar dan niet overdrijven he?
Die 3 uur (!!!) FA-rust bleek een veeel te kruidig bier op te leveren volgens de keurmeester! ;D
30-45 min is wel OK denk ik...

Henielma

Na het Onk is het interessant om van de ingezonden hobbybrouwen Weizens te lezen wat de opmerkingen van de keurmeesters waren.

Ik zal de aftrap geven met mijn ingezonden meerstaps Weizen. De andere heb ik niet ingezonden omdat die om de een of andere reden niet lekker is.

Mooi bier! Visueel top. Smaak en geur conform stijl. Uitgesproken geur van banaan, fris fruit en kruidnagel. Geen infecties of brouwfouten. Enige aandachtspunt: het esterige en fenolische is erg sterk aanwezig in de (na)smaak (iets te wat mij betreft). Haalt de doordrinkbaarheid wat omlaag en maakt het bier voor een Weizen wat aan de "zware" kant. Tikje neutraler komt dit bier nog ten goede.

In totaal 85 punten voor dit bier.

William

In had hem ingezonden als Witte Trappist kloon:

opmerking - kijk nog eens naar de moutstort - summier commentaar  ??? Totaal 64 punten.


Adrie

Citaat van: Henielma op 09-06-2009  21:41 uMooi bier! Visueel top. Smaak en geur conform stijl. Uitgesproken geur van banaan, fris fruit en kruidnagel. Geen infecties of brouwfouten. Enige aandachtspunt: het esterige en fenolische is erg sterk aanwezig in de (na)smaak (iets te wat mij betreft). Haalt de doordrinkbaarheid wat omlaag en maakt het bier voor een Weizen wat aan de "zware" kant. Tikje neutraler komt dit bier nog ten goede.

In totaal 85 punten voor dit bier.

Ik had exact hetzelfde commentaar (bijna letterlijk!) op mijn Weizen en kreeg daarvoor 76 punten.

Adrie

Hier nog een foto van mijn Weizen, van de tap, afgelopen zondag.


William

Citaat van: Adrie op 22-06-2009  20:32 uHier nog een foto van mijn Weizen, van de tap, afgelopen zondag.

Mooie wollige schuimkraag.

Presentatie doet een hoop. Zonder het te hebben geproefd zou ik al zeggen dat het een lekker Weizen moet zijn.

Adrie

Citaat van: William op 22-06-2009  20:47 uMooie wollige schuimkraag.

Presentatie doet een hoop. Zonder het te hebben geproefd zou ik al zeggen dat het een lekker Weizen moet zijn.

Je hebt hem toch wel geproefd tijdens het Weizenfestijn? Zo niet, je bent van harte welkom. Er zit nog zo'n 15 liter in het fust. En hij is inderdaad lekker.

William

Citaat van: Adrie op 22-06-2009  20:59 uJe hebt hem toch wel geproefd tijdens het Weizenfestijn? Zo niet, je bent van harte welkom. Er zit nog zo'n 15 liter in het fust. En hij is inderdaad lekker.

Ik was toen de logistiek manager en Bob. Volgens mij heb ik daar toen geen flesje van mee naar huis genomen  :-\
Het aanbod hou ik in beraad. Dan kun jij direct de beloofde rookporter testen.

Henielma

Nog een verlaat bericht in dit onderwerp.

Mijn eenstaps weizen van dit experiment heeft een infectie opgelopen. Het was toen al een beetje te proeven maar het is nu heel duidelijk. Na het openen van het flesje schuimt het bier langzaam uit de fles en het bier ruikt en smaakt zurig.

De invloed op smaak van eenstapsmaisch of meerstapsmaisch is hierdoor vertroebelt volgens mij. Door de toen lichte infectie heeft de eenstapsmaisch versie waarschijnlijk onterecht punten laten liggen.

Jacques

Citaat van: Henielma op 03-01-2010  22:42 uMijn eenstaps weizen van dit experiment heeft een infectie opgelopen. Het was toen al een beetje te proeven maar het is nu heel duidelijk. Na het openen van het flesje schuimt het bier langzaam uit de fles en het bier ruikt en smaakt zurig.

Jammer. Infecties zijn nog steeds een probleem voor ons hobbybrouwers... We moeten altijd alert daarop zijn.

Henielma

Ik denk te weten hoe die infectie onstaan is, dus dat scheelt alweer.

Drie bieren hebben tegelijk in de vergistingskoelkast gestaan, waarbij mijn Witte trappist kloon met geinfecteerde gist overgeschuimt is bij de vergisting. Daaronder stond de Hobbybrouwen Weizen eenstapsmaisch. En zo is het gekomen volgens mij. De smaakafwijking was ook vergelijkbaar als bij die Witte trappist kloon alleen daarbij was het overduidelijk.

pgeenen

Hallo collega brouwers.

Ik heb via Brouwland zo'n pakket gekocht voor 20 liter Weizen Doppelbock.
Er zitten 7 verschillende moutsoorten in.  In 2 zakken , 1 van 5 kg met 4 soorten en een zak van 1 kg met 3 soorten.
Nu wil ik als dit brouwsel gelukt is dit nog een keer maken maar ik zou graag willen weten welke moutsoort welke hoeveelheid heeft.
Ik kom er niet helemaal uit als ik die zakken bekijk. Die zak van 5 kg is op het oog verdeeld in 4x plm 1.25 kg.
In die zak van 1kg zit een klein beetje zwarte mout.
Zak 2 is pakweg 2x 400 g en 1x 200 g.
Ik heb achter elke moutsoort mijn eigen schatting gemaakt, maar ik twijfel over enkele moutsoorten. :weetniet:

Pils 3EBC  ==> 1.2 kg
Munchener 15 EBC ==> 1.2 kg
CARA-Crystal 120 EBC ==> 450 g
Tarwemout 3EBC ==> 1.2 kg
Tarwemout 15EBC==> 1.2 kg
Black ontbitterd 1500 EBC ==> 100 g
Zuurmout 6EBC ==> 450 g

Kan iemand mij raad geven of dit recept qua moutsoorten klopt?
Het is dus het bekende Weizer Doppelbock van Brouwland. :biersmile:

Alvast bedankt.
Peter.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.