Hobbybrouwen Weizens

Gestart door JWVG, 04-10-2008 08:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

De Weizen wil ik ook graag proberen. Snel maar eens de Ideale Weizen draad doorspitten. Is ook direct een goede oefening voor de Witte Trappist kloon.

oranjeboombiertje

JW,

Als ik iets smerig noem dat betekend dat dat ik iets ook echt SMERIG vind. Een weizen of witbier gooi ik echt door de gootsteen en ik zou er nog geen slok van drinken omdat ik dat dus echt smerig vind, daar heb ik geen andere omschrijving voor, helaas.

Veel plezier dan allemaal met weizens brouwen, ik houdt het wel bij mijn bieren ;)

 :degroeten:
Wesley

Adrie

En wat ga je doen als je klanten (of aandeelhouders) straks willen dat je een Weizen of witbier brouwt?  >:D

René K

Dan maaktie vast een smerig bier....

oranjeboombiertje

NOOIT!

Ik doe niet mee aan al dat commerciele geouwehoer. Mensen kiezen voor mijn bieren als ze het lekker vinden en niet andersom.

 :degroeten:
Wesley

JWVG

Kom op Wesley, je stond vorige week nog vrolijk te vertellen dat je eerste, ik herhaal je eerste, commerciele brouwsel al flink wat minder IBUs bevatte dan je normaal brouwt, om de klant terwille te zijn. Het duurde dus niet erg lang voor je door de commerciele knieeen ging  ;D. Overigens verstandig, als je niet roemloos ten onder wilt gaan. Als je je brood ermee moet verdienen, zal iemand het moeten willen kopen....

Ik blijf 'smerig' een onplezierige woordkeus vinden, van weinig relativeringsvermogen getuigen, maar goed: meningen verschillen.

 :degroeten: JW.

Tsjerk

Citaat van: Oranjeboombiertje op 05-10-2008  19:45 uWaarom geen urtyp wedstijd of gewoon pils? Dat zijn lastige bieren en kunnen gaan van veel hop (voor de liefhebbers) tot weinig hop voor de weizen mensen. Ook met kleur kan veel gespeeld worden.

 :degroeten:
Wesley

Bah, voor mij ook geen weizen.
Een dark lager of een schwartz is dat niks?

oranjeboombiertje

Flink wat minder IBU's is bij mij 45 IBU. Vind je dat weinig? Ik ga nog wel een keertje een bier maken van 80 IBU maar het moet ook betaalbaar blijven voor een arme student als ik.

Ik blijf weizen gewoon smerig noemen omdat ik het niet subtieler kan bedenken voor zoiets smerigs.

 :degroeten:
Wesley

thibolleke

Ik doe ook niet mee aan een Weizen.  :duimonder:

Op het Europees bierfestival heb ik heel veel porters geproefd, dat was ook wel leuk om allemaal naast elkaar te houden en drinken.

Anton

Een Weizen wel voor mij. :biersmile:
Vaste stort en vrije gistkeuze, hoef ik dit keer niet vanaf de zijlijn toe te kijken.
Ik neem aan dat het festijn weer in Zutphen plaatsvindt, ik vond het een ideale locatie.

groet,

Anton

De-Geert

Pilsfestijn, porterfestijn, schwarzfestijn, IPAfestijn.....het had zo mooi kunnen zijn.

Alternatief festijntje voor de niet weizenliefhebbers?

Serieus:
Het is toch jammer als een redelijk grote groep niet meedoet? Is er geen biertype te verzinnen die meer mensen aanspreekt?


Oscar

Citaat van: Anton op 05-10-2008  23:09 uIk neem aan dat het festijn weer in Zutphen plaatsvindt, ik vond het een ideale locatie.

Voor het volgende festijn is nog de locatie nog het biertype bepaalt... maar Zutphen is een leuke optie, maar iedere andere lokatie zou een optie kunnen zijn.

Voor de keuze van het biertype van het volgende festijn zou het wel leuk zijn om voldoende deelname te hebben en een biertype te kiezen dat voor veel brouwers in de smaak valt. Een pils of Urtype lijkt mij daarvoor niet echt geschikt omdat dit per definitie ondergisters zijn en nog niet iedereen die mogelijkheden heeft, dus het zal een bovengister moeten worden. Misschien is het een optie om een biere de Garde als type te nemen, dit is,
naar mijn idee een "vaag" biertype dat volgens het LABO in Klasse C & D kan vallen, dus ook weer een type waarmee ja alle kanten op kan en waarvoor vrij weinig voorbeelden zijn (tot op heden alleen de Jenlain blonde en Ambree)...

Ik speculeer bij deze... :denken:  ;D

René K

Wie weet doen er uiteindelijk toch nog wel veel mensen mee? Dat toevallig een aantal actieve leden op dit forum niet mee wil doen zegt niet dat het niet interessant is om een weizenfestijn te houden. Bij een porter- of een schwarzfestijn krijg je ook leden die niet mee willen doen.

En natuurlijk zijn andere festijnen ook interessant. Maar het is toch niet zo dat het festijn een eenmalig iets is? Dus volgende keer een pils of porterfestijn moet ook gewoon kunnen.

JWVG

Nou ja, met zoveel weerstand en kritiek heb ik er weinig zin meer in, eigenlijk. Organiseer dan maar iets voor een biertype dat Wesley niet smerig vindt....  :P

 :degroeten: JW.

JWVG

Citaat van: Oranjeboombiertje op 05-10-2008  22:20 uFlink wat minder IBU's is bij mij 45 IBU. Vind je dat weinig? Ik ga nog wel een keertje een bier maken van 80 IBU maar het moet ook betaalbaar blijven voor een arme student als ik.

Nee, dat vind ik niet weinig, maar dat zei ik ook niet. Jij beweerde dat je hoogdravende principes hebt waardoor je nooit zou toegeven aan de smaak van de consument. Zij "moeten voor jouw bieren kiezen, en niet andersom". Ik wijs er alleen maar op dat je bij jouw eerste commerciele brouwsel al concessies gedaan hebt. Het is dus geen kwestie van harde principes, het is een glijdende schaal.

JW.

JWVG

Citaat van: De-Geert op 05-10-2008  23:17 uPilsfestijn, porterfestijn, schwarzfestijn, IPAfestijn.....het had zo mooi kunnen zijn.

Staan jullie er dan wel bij stil dat anderen andere types niet lekker zouden kunnen vinden? Ik vind Porters niet echt lekker, Schwarz al helemaal niet...


De-Geert

Ja hoor, ik denk alleen dat er wel iets te verzinnen valt waar veel mensen blij van worden. Wat dat betreft zijn schwarz en porter misschien ook geen goede keus.
Ik zou het jammer vinden als het volgende "typefestijn" een weizenfestijn wordt, aangezien dat een van de weinige types is die als gevolg heeft dat ik dan niet mee doe.
En ik doe heel graag mee.
Je kan natuurlijk zeggen dat een "weizenfestijn" een andere niet uitsluit, maar de kans dat er 2 per jaar komen lijkt mij sterk.

Ik gooi nog maar eens een balletje op: Meibock? Kan je veel kanten mee op: ondergistend en bovengistend mogelijk.

Ik zou zeggen dat een poll uitkomst zou bieden, als dan Weizen gekozen wordt zul je mij niet meer horen (klagen).


Gerb

Een Weizen lijkt mij juist wel weer een heel goed idee. Een meibock of pils zal veel te veel onderlinge variatie geven en dus geen goede conclusies opleveren. Als bij de Weizen de gist vastzet, bv. Wyeast Weihenstephaner en/of WB-06 is het weer een goed leerexperiment. Dan kan je spelen met vergistingstemperatuur, maischschema en moutstort.

Adrie

Citaat van: Anton op 05-10-2008  23:09 uEen Weizen wel voor mij. :biersmile:
Vaste stort en vrije gistkeuze, hoef ik dit keer niet vanaf de zijlijn toe te kijken.

Nou, zo vrij is ie nou ook weer niet. Je moet wel een Weizengist gebruiken, natuurlijk. Dus geen Brewferm deze keer, Anton. Troost: er is een uitstekende Weizen-korrelgist op de markt.

Adrie

Citaat van: JWVG op 06-10-2008  08:21 uNou ja, met zoveel weerstand en kritiek heb ik er weinig zin meer in, eigenlijk. Organiseer dan maar iets voor een biertype dat Wesley niet smerig vindt....  :P

 :degroeten: JW.

Kom, kom, JW. Niet zo snel het hoofd in de schoot werpen. Toen ik opriep tot het Altfestijn wist ik ook niet of het zou werken of niet. Mensen die mee willen doen doen mee, de rest niet. Je kunt niet verwachten dat iedereen meedoet en dat is maar goed ook, want het was al een heel gedoe om 20 alts te proeven. Het hadden er niet meer moeten zijn.

Weizen über alles!

De-Geert

Nou, veel plezier met dat smerige bier (lol  >:D).

Johannes

Citaat van: JWVG op 06-10-2008  08:21 uNou ja, met zoveel weerstand en kritiek heb ik er weinig zin meer in, eigenlijk. Organiseer dan maar iets voor een biertype dat Wesley niet smerig vindt....  :P

Niet te snel afhaken JW, als bij het Altfestijn alle forumleden die geen alt wilden brouwen hadden gereageerd dan had je op basis van het huidige ledenaantal 926 berichten gehad van leden die melden dat ze niet mee gaan doen, dan wel een Alt een SMERIG bier vinden.

Zonder na te tellen zitten we nu nog maar op (meerdere berichten van) zo'n 3 man die geen Weizen willen brouwen. Das prima, maar ik denk dat er vast nog minimaal een stuk of 5 brouwens zich melden, en dan heb je al een leuke club voor een proeverij.

Ik doe mee in elk geval. Er vanuitgaande dat we ergens in de loop van volgend jaar gaan brouwen. 's Winters komt een batch Weizen bij mij niet zo snel op.

oranjeboombiertje

Citaat van: JWVG op 06-10-2008  08:23 uNee, dat vind ik niet weinig, maar dat zei ik ook niet. Jij beweerde dat je hoogdravende principes hebt waardoor je nooit zou toegeven aan de smaak van de consument. Zij "moeten voor jouw bieren kiezen, en niet andersom". Ik wijs er alleen maar op dat je bij jouw eerste commerciële brouwsel al concessies gedaan hebt. Het is dus geen kwestie van harde principes, het is een glijdende schaal.

Martin zij voor de grap dat dat biertje voor mijn doen weinig bitterheid had. Ik brouw altijd IPA's en ale's met 45 IBU. Ik heb me dus helemaal niet ingehouden. Het was meer een grap omdat ik ook vaak bieren maak van (veel) meer dan 45 IBU. Ik heb me dus absoluut niet ingehouden met mijn IPA.

 :degroeten:
Wesley

Edgar

Ik kan me JW's frustratie wel een beetje voorstellen. Dat 'smerig'-geroep komt een beetje kinderachtig over.

Weizen is juist geschikt, zoals al aangestipt, doordat het een vrij smal spectrum is. Zeker vergeleken met Biere de Garde bijvoorbeeld.

Natuurlijk, diegenen die Weizen een goed plan vinden kunnen ongehinderd hun eigen Weizenfeestje organiseren. Degenen die weerzin hebben tegen Weizen laten dat gewoon links liggen.


('smerig'? echt?)

De-Geert

Citaat van: Johannes op 06-10-2008  09:16 uZonder na te tellen zitten we nu nog maar op (meerdere berichten van) zo'n 3 man die geen Weizen willen brouwen.
5!
Goed goed, we moeten niet zo zeuren. Er zijn veel meer mensen enthousiast over Weizen, dan niet. Alleen roepen die laatste wat harder.

Ik maak gewoon een ondergistende weizen zonder tarwe en rond de 40 IBU, ik zie het proefformulier al voor me: mooi bier, maar geen weizen  ;D


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.