Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Hobbybrouwen Weizens  (gelezen 189269 keer)

Offline Johannes

• Super lid
  • Land: nl
    • De Brouwketel
Re: Hobbybrouwen Weizens
« Reactie #50 Gepost op: 06-10-2008 09:27 u »

Hmm, eerst hele topic lezen, dan reageren Johannes, ik zie dat Rene K al woorden van gelijke strekking heeft geschreven.

Voor het volgende festijn is nog de locatie nog het biertype bepaalt... maar Zutphen is een leuke optie, maar iedere andere lokatie zou een optie kunnen zijn.

Oscar, op het moment dat je dit schrijft zijn er al 8 mensen die instemmen met JW's idee. Dat is al voldoende voor een proeverij. Op basis hiervan zou ik zeggen dat een Weizenfestijn een feit is.

Als iemand anders nou een nieuw topic lanceert om de animo voor zijn biertype te peilen? Er zit geen maximum aan het aantal festijnen die we kunnen organiseren. Wellicht dat ik bij een ander biertype ook gewoon aanhaak. Ik vind het een erg leuk concept, leuker kan kloonbrouwen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #51 Gepost op: 06-10-2008 09:27 u »
Nou, veel plezier met dat smerige bier (lol  >:D).
De knipoog was toch duidelijk?

Martin zij voor de grap dat dat biertje voor mijn doen weinig bitterheid had. Ik brouw altijd IPA's en ale's met 45 IBU. Ik heb me dus helemaal niet ingehouden. Het was meer een grap omdat ik ook vaak bieren maak van (veel) meer dan 45 IBU. Ik heb me dus absoluut niet ingehouden met mijn IPA.
Ik moet toch ff reageren (afsplitsen ?!). Als dat het bier is wat ik ook geproefd heb, kan je er van alles over zeggen maar hij was gewoon niet goed. Velpon/oplosmiddel? Ik ben niet zo thuis in de brouwfouten, maar een brouwfout was het. Dat moet jij beter kunnen.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #52 Gepost op: 06-10-2008 09:30 u »
Wat het ook wordt, ik doe sowieso mee ;D. Ik merk dat ik vanwege andere prioriteiten (werk en studie) een beetje achter de feiten aanloop hier op het forum, dus dit is weer goed voor de interactie ;).

Mijn eerste (en enige) weizen die ik ooit heb gebrouwen was geen succes, het brouwen van dit biertype was moeilijker dan gedacht! Ik heb wel wat leuke technieken in gedachten voor een nieuw recept :brouwen:.

oranjeboombiertje

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: 06-10-2008 09:35 u »
Dat moet jij beter kunnen.

Dat kan ik ook wel beter maar Frans(maasland) niet. De eerste heeft inderdaad wel wat veel fenolen maar dat kwam ook vooral door de temperatuur, als hij kouder is valt het niet zo sterk op. De 2e heeft daar trouwens geen last van, die zal de 18e te proeven zijn.

:degroeten:
Wesley

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #54 Gepost op: 06-10-2008 10:08 u »
Ik kan me JW's frustratie wel een beetje voorstellen. Dat 'smerig'-geroep komt een beetje kinderachtig over.

Weizen is juist geschikt, zoals al aangestipt, doordat het een vrij smal spectrum is. Zeker vergeleken met Biere de Garde bijvoorbeeld.

Natuurlijk, diegenen die Weizen een goed plan vinden kunnen ongehinderd hun eigen Weizenfeestje organiseren. Degenen die weerzin hebben tegen Weizen laten dat gewoon links liggen.

('smerig'? echt?)

Woorden naar mijn hart  ;). Ik heb in dit soort gevallen inderdaad blijkbaar wat moeite met omgangsvormen op zo'n forum. Maar leuk dat een aantal mensen wel graag juist met weizen willen doorgaan  :duimop:. Als andere mensen een ander festijn willen starten, kan dat ook. Dan krijgen we volgend jaar een festijnen festijn. Kom maar op met dat meibok festijn!   :brouwen:

Wanneer zouden we een weizen festijn moeten plannen? Zelfde tijd volgend jaar, of eerder (weizen is natuurlijk een zomerbiertje)

:degroeten: JW.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #55 Gepost op: 06-10-2008 10:13 u »
Weizen festijn zou misschien inderdaad beter in het voorjaar plaats kunnen vinden, Mei, Juni...Misschien zelf wel een leuk idee voor het Pre-ONK  :idea:

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #56 Gepost op: 06-10-2008 10:17 u »
Kom maar op met dat meibok festijn!   :brouwen:
Ik zou graag iets dergelijks organiseren, maar dan wil ik ook voor een locatie kunnen zorgen. En wat dat betreft heb ik geen idee.

Offline thibolleke

• Super lid
  • Land: be
  • beerteam world press
« Reactie #57 Gepost op: 06-10-2008 11:03 u »
Sorry JW,
ik dacht dat Weizen een voorstel was en dat die nog openstond voor discussie. Misvatting van mij.

Ik zou graag iets dergelijks organiseren, maar dan wil ik ook voor een locatie kunnen zorgen. En wat dat betreft heb ik geen idee.

Open ook een topic, zie gewoon waar je komt. Die locatie valt wel.
Aan welk type dacht je?

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #58 Gepost op: 06-10-2008 12:08 u »
Weizen festijn zou misschien inderdaad beter in het voorjaar plaats kunnen vinden, Mei, Juni...Misschien zelf wel een leuk idee voor het Pre-ONK  :idea:

Goed idee Oscar, kunnen we deze lekker op de camping keuren :proost:.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #59 Gepost op: 06-10-2008 13:34 u »
Goed idee Oscar, kunnen we deze lekker op de camping keuren :proost:.

Dan kunnen de inzendingen geproefd worden. De Witte Trappist is in feite ook een weizen...

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #60 Gepost op: 06-10-2008 13:52 u »
Wel ja, we gooien ze gewoon op een hoop en maken er een leuke proefavond van. Houdt natuurlijk wel in dat alle "deelnemers" aan het "weizen-festival" moeten komen kamperen bij het ONK.. :proost2: 

(Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat er dit jaar aan ons gedacht wordt.... in verband met de camping.. :duimop:)

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #61 Gepost op: 06-10-2008 15:13 u »
JWVG, wat een leuk idee van jou! Een weizen is een mooi en lekker bier (lekker ph, Wes! >:D). Ik zal eens kijken of ik ook mee kan doen, ge hoort nog... :proost:

:degroeten:

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
    • Stadsbrouwerij Wageningen
« Reactie #62 Gepost op: 06-10-2008 17:57 u »
En als mijn installatie dan in verregaande staat van voltooiing is doe ik ook graag mee!  Als het meezit gaat dat lukken, de spullen staan nu bij mijn lasser, in Losser. :dansen:

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #63 Gepost op: 06-10-2008 22:20 u »
Ondanks dat ik het initiatief waardeer, zal ik niet meedoen aan het weizenfestijn. Ik vind weizens niet zo lekker (tenzij dunkel met een redelijk karamelletje!)
Om oa. dezelfde reden ga ik dit jaar ook niet klonen, dus ook kan niet per toeval meedoen aan het weizenfestijn!

Succes met de organisatie en het brouwen!
Ik zou het trouwens een 1 2 maanden voor het ONK doen en niet op het pre-ONK maar das zo maar mijn idee erover...

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #64 Gepost op: 07-10-2008 08:06 u »
Ik weet ook niet of het pre-ONK wel zo'n goed idee is. Het combineren met de kloon gaat misschien niet zo goed samen met systematisch temperatuur etc varieren met 1 moutstort en een beperkt aantal gisten. En kun je op zo'n camping wel een goede proeverij organiseren, of moet je daar toch vooral focussen op gezelligheid  ???. Het doel van zo'n festijn is, voor mij, toch wel om er echt iets van te leren. Als jullie je meibock/porter/schwarz/APA festival nou eens op het pre-ONK doen, dan kan het weizen festival een paar weken eerder  ;). Als de opkomst zo laag is als hij lijkt te worden, kan het misschien wel bij ons in de huiskamer  ::). (Disclaimer: dit moet ik eens even met mijn vrouw overleggen  :rundum:). Of heeft A3 weer zin om het te organiseren op zijn onovertroffen locatie?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #65 Gepost op: 07-10-2008 09:25 u »
Het Pre-ONK is per definitie gefocussed op gezelligheid, dus geen geschikte lokatie voor een serieuze proeverij... :proost2:

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #66 Gepost op: 07-10-2008 09:32 u »

Het Pre-ONK is per definitie gefocussed op gezelligheid, dus geen geschikte lokatie voor een serieuze proeverij... :proost2:

Hmmm..... veeg je nu niet zelf heel effectief je eigen voorstel van tafel?  ;D

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #67 Gepost op: 07-10-2008 10:26 u »
Ja en nee, ja, als het weer een serieuze proeverij moet worden, nee als we gewoon een avond op de camping elkaars weizen gaan proeven  :weetbeter:
Laten we maar voor de eerste optie gaan... ;D

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #68 Gepost op: 07-10-2008 10:47 u »
Een serieuze proeverij is natuurlijk wel het doel. Met alle plezier wil ik Gerrit vragen of het weer in Zutphen kan, hoor. Maar is de Vlaamsche Reus ook niet een leuke locatie?

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #69 Gepost op: 07-10-2008 10:53 u »
Hahahahaha, lijkt me heel realistisch om te denken dat ze het goed vinden dat jullie meegebracht bier gaan drinken daar.
Laat ik het zo zeggen: als je dat lukt, brouw ik ook een Weizen.  ;D

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #70 Gepost op: 07-10-2008 11:29 u »
'T is dat ik nog wel eens in de buurt van Zutphen ben, maar echt centraal gelegen kan je dat niet noemen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #71 Gepost op: 07-10-2008 11:45 u »
Ja, ander  "festijn" andere locatie... ;D  't hoeft natuurlijk niet altijd op dezelfde locatie te zijn. 't mag ook wel een keer in het noorden of het zuiden, of... :denken:

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #72 Gepost op: 07-10-2008 13:52 u »
Geert kan de reactie van de Vlaamsche Reus het best inschatten denk ik, alhoewel het wel aardige lui zijn  :duimop:. Misschien even inventariseren wie er in principe mee doen? Een maan of 6-7 kan nog wel bij mij thuis, daarna wordt het toch snel moeilijker.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #73 Gepost op: 07-10-2008 14:04 u »
Ja, ander  "festijn" andere locatie... ;D  't hoeft natuurlijk niet altijd op dezelfde locatie te zijn. 't mag ook wel een keer in het noorden of het zuiden, of... :denken:

Als onze Belgische leden ook mee willen doen dan is een locatie in het zuiden van Nederland een stuk centraler dan Zutphen.

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #74 Gepost op: 07-10-2008 15:47 u »
Hoezo? Ik meen dat Edgar ook aanwezig was? :D

Tags: weizen experiment