Hobbybrouwen Weizens

Gestart door JWVG, 04-10-2008 08:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JWVG

Proeverij in Boxtel op zaterdag 18 april vanaf 13:00 uur

Volgend jaar een Weizen festijn? Dat zou ik nou leuk vinden! Kunnen we lekker varieren met maischtijden en vergistingstemperaturen, bij dezelfde stort. Maar ja, weizen is niet zo super-populair hier, geloof ik...

Beetje mosterd na de maaltijd, maar gisteren een feestje gegeven waar ik een paar alts heb gekregen van een Duitse AIO die vlak bij de Trinkgut woont  :duimop:. Een paar Fuchsen, Schwelmer, Schlussel, Uerige en Schumacher. Een Uerige hebben we gisteravond al op - toch wel erg bitter en droog voor mij, en juist zonder hoparoma. Ik vind iets fruitigs en hoparoma in bier toch wel lekker, weet niet zeker of alt helemaal mijn stijl is.

Is het trouwens iemand opgevallen dat er bij de ingrediënten van de Uerige naast gerstmout en roostmout ook karamel mout wordt genoemd? Zo te proeven zal dat niet al te veel zijn....

 :degroeten: JW.




Voorlopige deelnemerslijst:

JWVG
Rene K
Adrie
Edgar
Henielma
William
Anton
Johannes
Caspar
Oscar
(Dennis)
(Gerb)
Edwin
Etp (Edwin)



Receptstandaarden:

We gaan er, zonder tegendiscussie, vanuit dat we voor rond de 15 IBU gaan (alleen hop aan het begin van de kook), met een begin SG van 1.050 en een storting van 50% tarwemout, 40% pilsmout en 10% munchener mout. maischschema, gist en vergistingstemp zijn allemaal vrij.

William

Citaat van: JWVG op 04-10-2008  08:22 uVolgend jaar een Weizen festijn? Dat zou ik nou leuk vinden! Kunnen we lekker varieren met maischtijden en vergistingstemperaturen, bij dezelfde stort. Maar ja, weizen is niet zo super-populair hier, geloof ik...

Inderdaad niet mijn meest favoriete bier maar wel een bier dat gasten nogal aanspreekt. Zelf heb ik pas één keer een Weizen gemaakt, een dunkelweizen die me niet echt bevallen is. Ik ben me nu een beetje aan het oriënteren op een recept voor de ONK2009 kloon, de Witte Trappist (toch ook een soort Duitse Weizen). Vanmiddag ga ik een paar flessen halen en kijken of de gist een beetje wil opkweken.

Oscar

Citaat van: JWVG op 04-10-2008  08:22 uVolgend jaar een Weizen festijn? Dat zou ik nou leuk vinden! Kunnen we lekker varieren met maischtijden en vergistingstemperaturen, bij dezelfde stort. Maar ja, weizen is niet zo super-populair hier, geloof ik...

Ik ben voor! Maar dan wel 1 type weizen (dus wellicht de DunkelWezien buiten beschouwing laten). Een goede weizen is zeker geen makkelijk bier en ook hier kun je met de kleur weer alle kanten op. :brouwen:

René K

Citaat van: JWVG op 04-10-2008  08:22 uVolgend jaar een Weizen festijn? Dat zou ik nou leuk vinden! Kunnen we lekker varieren met maischtijden en vergistingstemperaturen, bij dezelfde stort. Maar ja, weizen is niet zo super-populair hier, geloof ik...

Teken mij alvast maar in! Weizen is in mijn optiek juist een interessant biertype. En natuurlijk erg lekker.

De-Geert

Nou, teken mij maar alvast uit.


oranjeboombiertje

Ook voor mij geen weizen.

Adrie

Ha jongens, ja ik heb de notities nog, maar mijn scanner is kapot, dus ik kan/ga niets inscannen. Wel wil ik de commentaren in een tekstbestandje zetten, maar dat duurt even. Geduld dus nog even.

MO


JWVG

Citaat van: JWVG op 04-10-2008  08:22 uVolgend jaar een Weizen festijn? Dat zou ik nou leuk vinden! Kunnen we lekker varieren met maischtijden en vergistingstemperaturen, bij dezelfde stort. Maar ja, weizen is niet zo super-populair hier, geloof ik...

Citaat van: MO op 05-10-2008  17:20 uWeizen no way.

Profetische woorden van mij  ;). Als zelfs MO al intolerant wordt, is er iets goed mis... Ik kan er werkelijk niet bij waarom weizen zo impopulair is  ???. Dat is echt verandert in de jaren dat ik niet actief ben geweest op dit forum. Wat is er gebeurd? Is er iemand vergiftigd of zo? Of wordt elk biertype met een IBU beneden de 20 niet meer serieus genomen?

 A3, we kunnen ook met z'n tweeen een weizen festivalletje houden. Dan heb ik tenminste een kans om in de top 3 te eindigen  ;D.

 :degroeten: JW.

JWVG

Het is natuurlijk ook een moeilijk biertype. Je komt er niet met alleen maar meer hop erbij fl*kkeren. Dus ik begrijp de aarzeling natuurlijk ook wel  >:D.

Beheerders, dit off-topic heb ik gestart. Als er geen serieuze belangstelling is, mag het van mij gewist worden. Als mensen willen discussieren over een festival volgend jaar, dan misschien een nieuwe draad?

 :degroeten: JW.

oranjeboombiertje

Sowieso heeft een weizen te weinig hop en daarnaast allerlei smerige smaakjes zoals een weeïge tarwe smaak en vieze kruidnagel/banaan :ziek:

 :degroeten:
Wesley

Drents Hopbier

Citaat van: Adrie op 28-09-2008  11:38 uDoor een ongelukje is de tabel verdwenen  :verbergen:.

Hier een excel-bestand met de info.


Is die tabel ook te plaatsen met commentaar op de bieren en een rangschikking naar waardering?

Hopbier

Edgar

Citaat van: JWVG op 05-10-2008  17:45 uHet is natuurlijk ook een moeilijk biertype. Je komt er niet met alleen maar meer hop erbij fl*kkeren.

Een stiekeme LOL kon ik niet onderdrukken :D

Ik vind Weizen een leuk plan, want ik heb nog 50 kg tarwemout staan. Kan ook nog eens een lekker bier zijn. En inderdaad, veel ruimte voor fouten, dus een goede uitdaging.

MO


René K

Tja niet iedereen hoeft het natuurlijk lekker te vinden. Of misschien toch te moeilijk om te brouwen?

Een goeie Weizen brouwen is nog een hele kunst en daarom juist wel interessant om te streven naar een perfecte weizen.

oranjeboombiertje

Waarom geen urtyp wedstijd of gewoon pils? Dat zijn lastige bieren en kunnen gaan van veel hop (voor de liefhebbers) tot weinig hop voor de weizen mensen. Ook met kleur kan veel gespeeld worden.

 :degroeten:
Wesley

JWVG

Citaat van: Oranjeboombiertje op 05-10-2008  19:45 uWaarom geen urtyp wedstijd of gewoon pils? Dat zijn lastige bieren en kunnen gaan van veel hop (voor de liefhebbers) tot weinig hop voor de weizen mensen. Ook met kleur kan veel gespeeld worden.

 :degroeten:
Wesley

Ja leuk, een pils van 12 IBU en 35 EBC!

Nee, serieus: een pilsner festival vind ik ook niet zo'n slecht idee hoor. Alleen vind ik weizen net iets leuker, en ik vind het een vreselijk ondergewaardeerd bier op dit forum. En een echte lager na de zomer betekent waarschijnlijk wel dat er minder mensen mee kunnen doen vanwege koelkastgebrek.

 :degroeten: JW.

Adrie

Ik vind een Weizen een uitstekend idee! Ondertussen heb ik natuurlijk aardig wat ervaring met Weizens. Alleen is de moutstort voor een Weizen minder interessant. Wat ik wel interessant vind is de effecten van de verschillende gisten die te krijgen en op te kweken zijn. Als we nou deze keer eens de moutstort constant houden en de gist en vergistingstemperatuur variëren? 60% tarwemout 40% pilsmout? of 60% tarwemout, 30% pilsmout 10% Münchenermout?

JWVG

Kijk, nog een medestander  :duimop:. Constante stort lijkt me een uitstekend idee, en dan vind ik 60% / 40% tarwemout / pilsmout wel mooi klassiek. Hop (voorzover aanwezig) ook constant? Of in ieder geval een vast IBU met alleen aan het begin van de kook toegevoegd? Gist en vergistingstemperatuur varieren lijkt me een uitstekend idee, al zat ik ook nog aan maisch temperaturen te denken - is die kruidnagelrust nou wel of niet belangrijk? Maar dan heb je al weer 3 parameters. Aan de andere kant: je zou het factorieel kunnen opzetten met b.v. 3 gisten, 3 vergistingstemperaturen en wel of niet kruidnagel rust. Dan heb je 'maar' 18 combinaties. Maar...... ik draaf door...

 :degroeten: JW.

Adrie

Nou, wel of geen kruidnagelrust is inderdaad een interessante kwestie. 18 combinaties, 18 hobbybrouwers. Moet te doen zijn. Zijn er meer brouwers, dan kunnen sommige combinaties gedubbeld worden.

Ik ben voor.

oranjeboombiertje

Kunnen we echt niet een lekker biertype doen? Ik doe erg graag mee met zo'n festijn en wil daarvoor ook best een biertype brouwen dat ik nog nooit heb gebrouwen of niet lekker vind (die alten waren ook de eerste die ik ooit heb gemaakt). Maar er zijn 2 biersoorten die ik echt zo ontzettend smerig vind dat ik er ver van uit de buurt blijf dat zijn weizen(of witbier) en lambiek.

 :degroeten:
Wesley

Adrie

Dan maak jij toch een Imperial Weizen?  ;D >:D

William

Wat is eigenlijk de kruidnagelstap?  ??? Is dat een maischtemperatuur waarbij componenten gevormd worden die de juiste gist bij de juiste temperatuur naar kruidnagel omzet?

JWVG

De kruidnagelstap is de 42 ºC stap. Staat een heel verhaal over in de 'Ideale Weizen' draad.

Maar in een andere draad vroeg William:
CiteerGezien de animo wordt het óf een factor minder óf een halve factoriele opzet  . En aan welke outputfactoren zat je dan te denken?

Gezien het enthousiasme van b.v. A3 en mij brouwen we er misschien wel 2 per persoon  ;). En als het niet anders kan, dan b.v. voor 2 verschillende vergistings temperaturen gaan -  dan heb je nog maar 12 combinaties. Outputfactoren? Naast info over vergistingsgraad en zo zal het toch vooral weer proeven worden. Dat was het op het Altfestijn toch ook?

Citaat van: Oranjeboombiertje op 05-10-2008  20:59 uKunnen we echt niet een lekker biertype doen?

Wat is dat nou weer voor een vraag? Met al die 'smerigs' van jou krijg ik steeds meer zin om dit toch door te drijven  ;). Ik blijf het een rare kwalificatie vinden voor ambachtelijk gebrouwen bier.

 :degroeten: JW.

Henielma

Goed idee zo'n weizen.

Die kruidnagel stap is de 44 ºC stap. In de Weizen die ik een jaar geleden heb gemaakt heb ik die 10 min aangehouden en de kruidnagelsmaak was nadrukkelijk aanwezig. Eigenlijk te sterk. Dus hiermee varieren is interessant.

Vergistingstemperatuur is voor dit bier waarschijnlijk ook interessant.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.