Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Witte Trappist ONK2009  (gelezen 27470 keer)

Offline Batavier

• Senior lid
  • Land: nl
  • Goede wijn is nog steeds geen bier
Re: Witte Trappist ONK2009
« Reactie #25 Gepost op: 18-02-2009 22:12 u »
Heeft iemand al gist uit een fles opgekweekt?

Het is mij 2x niet gelukt.
Ik heb het depot in een gesteriliseerd 500 ml fles geschonken en daar 200 ml appelsap aan toegevoegd.
Na 48 uur geen reactie, ook met de refractometer geen daling gemeten.

De flesjes zijn met houdbaarheidsdatum van dec-2009 dus redelijk vers.

:shelp:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #26 Gepost op: 18-02-2009 22:15 u »

Ja dat is heel goed gelukt, tot twee maal toe (linkje).
Voor het opstarten moest ik wel zo'n drie dagen geduld hebben (10% moutextractoplossing met een beetje gistvoeding)

Offline PietO

• Super lid
  • DeGulleGamel
    • Bergsch Bierbrouwers Gilde
« Reactie #27 Gepost op: 19-02-2009 10:42 u »
Het is mij 2x niet gelukt.

Direct gelukt en via petrischaal op Cryobank gezet. Primaire vergisting bij 17-18 graden gaat prima, terwijl de "lagering" bij 14-15 graden ook goed blijft nagisten. Al met al een probleemloze gist tot op heden alhoewel ik ook hoorde van een ander gildelid dat de opkweek was mislukt. Als je in de buurt van Bergen op Zoom komt, kan je een pareltje komen halen.  :brouwen:

Online William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #28 Gepost op: 19-02-2009 11:54 u »
Direct gelukt en via petrischaal op Cryobank gezet. Primaire vergisting bij 17-18 graden gaat prima, terwijl de "lagering" bij 14-15 graden ook goed blijft nagisten.

Bij de start van de gisting was ik rond 12 C begonnen en ook bij deze temperatuur veel waterslotactiviteit.

Over n of twee weken heb ik een slurrie van de lagering beschikbaar (omgeving Veghel)

Online Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #29 Gepost op: 19-02-2009 20:47 u »
William,

Als je 3 maart al gebotteld hebt houd ik me aanbevolen voor wat gist. Anders kweek ik je flesje wat ik al gekregen heb op.

Ik heb in mijn regio de Witte Trappist nog niet kunnen vinden. Dus opkweken lukt dan niet.

Online William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #30 Gepost op: 19-02-2009 21:11 u »
Als je 3 maart al gebotteld hebt houd ik me aanbevolen voor wat gist. Anders kweek ik je flesje wat ik al gekregen heb op.

Ruilen tegen een flesje van jouw Rochefort  en daarna proefnotities uitwisselen  ;D .

3 maart? - Dat gaat wel lukken.

Online Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #31 Gepost op: 19-02-2009 23:04 u »
Wat te doen met de 40 C stap voor de Witte Trappist kloon? Er zit veel kruidnagelsmaak ik lees ik op verschillende plaatsen.

Een 40 C stap kan ik me voorstellen maar ik wil eigenlijk na de 40 C zo snel mogelijk naar de 60 C. Dit omdat ik wat mindere ervaring heb met de 50 C stap. Ik kan de 40 C stap dik maischen en daarna heet water toevoegen om snel naar de 60 C te gaan.

Eigenlijk zou ik het resultaat moeten afwachten van mijn Hobbybrouwen Weizens bier.  :denken:

Daar test ik een uitgebreid maischschema met een eenstapsmaisch.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 20-02-2009 07:01 u »
Er zit veel kruidnagelsmaak ik lees ik op verschillende plaatsen.

En wat proef je zelf?

;)

Online William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #33 Gepost op: 20-02-2009 07:51 u »
Een 40 ºC stap kan ik me voorstellen maar ik wil eigenlijk na de 40 ºC zo snel mogelijk naar de 60 ºC. Dit omdat ik wat mindere ervaring heb met de 50 ºC stap. Ik kan de 40 ºC stap dik maischen en daarna heet water toevoegen om snel naar de 60 ºC te gaan.

Dat lijkt me een goede manier om zo min mogelijk eiwitmodificatie te krijgen. Doordat het bier al zo laag gehopt is zul je het van de eiwitten moeten hebben of eventueel van een hoge koolzuurdruk en onoplosbare deeltjes. De laatste zijn ook in staat om een schuim te stabiliseren. Het is wel de vraag of er in de Witte Trappist wel veel onoplosbare deeltjes zitten. Als je deze een tijdje laat staan is hij volgens mij kraakhelder.

Ik vind de hoeveelheid kruidnagel trouwens nog wel meevallen.

Mijn eerste poging had ook geen geweldige schuimstabiliteit; ik had dan ook een 52 ºC rust - inderdaad misschien weglaten.

Online Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #34 Gepost op: 20-02-2009 19:06 u »
En wat proef je zelf?

Goede vraag. Zoals ik eerder al aangaf heb ik de Witte Trappist hier in de regio nog niet kunnen verkrijgen, helaas. Dus ik weet uit eigen ervaring niet hoe het smaakt.

Mijn eerste poging had ook geen geweldige schuimstabiliteit; ik had dan ook een 52 C rust - inderdaad misschien weglaten.

Een tijdje geleden heb ik bij mijn blond bier gemaischt met een 52 C stap. Deze had aanzienlijk slechter schuim dan de versies die ik eerder gemaakt heb zonder die 52 C stap. Dus ik sla die stap graag over.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 20-02-2009 20:28 u »
Ikzelf proef wel wat kruidnagel, maar ik vind het ook meevallen.
De echte Duitse weizenbieren hebben veel meer.
 :degroeten:

Offline PietO

• Super lid
  • DeGulleGamel
    • Bergsch Bierbrouwers Gilde
« Reactie #36 Gepost op: 06-03-2009 13:34 u »
uiterlijk: bier zonder gist is kraakhelder en zeer licht van kleur (6 EBC). Bij het inschenken komt veel koolzuur vrij wat leidt tot een stabiele witte schuimkraag die maar langzaam terugtrekt. Oh ja, zeer lichte neiging tot gushing.
geur: sterke kruidnagelgeur en een zeer lichte banaangeur. De vergisting zal niet te warm moeten worden uitgevoerd. Het flesje vermeldt aromahop als ingredint maar dat haal ik er niet zo goed uit.
smaak: fris, licht zoet, kruidig, weeg, niet bitter, samentrekkend, prikkelend nasmaak

Rara, met een bijna 60% lichte tarwemout stort inderdaad een heel helder bier gebrouwen met de originele La Trappe gist (geen Weizen uiterlijk). Maischschema: 41,52,62,72 graden rust.

Waardoor wordt normaal gezien die troebelheid veroorzaakt? In dit geval te goed  gefilterd bij het maischen? Zeker geen problemen met een verstopt filter. Als de keurmeesters ook vinden dat het helder moet zijn dan ..... :idea:

Online William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #37 Gepost op: 06-03-2009 15:32 u »
Rara, met een bijna 60% lichte tarwemout stort inderdaad een heel helder bier gebrouwen met de originele La Trappe gist (geen Weizen uiterlijk).

Als je diezelfde Witte Trappist een tijdje koel bewaart en voorzichtig inschenkt dan is deze ook kraakhelder: Zo te zien heb je een goede kloon.  :duimop:

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #38 Gepost op: 13-03-2009 21:46 u »
Ik drink dit biertje nou, en vind het behoorlijk lekker  :proost:. Het enige dat niet klopt, is de temperatuur. Van de lucht. En het tijdstip op de dag. Want dit hoor je echt op een terrasje in de zon te drinken! Ik vind het zonder enige twijfel een weizen, heeft heel weinig met witbier te maken. Als ze koreander en citrusschil gebruiken, weten ze het knap te verstoppen. Hoppie heeft gelijk dat het behoorlijk weinig body heeft, en het is vrij droog. Ik geloof niet dat er suiker bij is gekieperd. Ik zou voor een kloon gewoon voor een klassieke weizen gaan (60/40 tarwe/pils), een piepklein beetje hop, een uitgebreid maischschema met flinke stops op 42, 50 en 60 C, een gewone weizengist, en vergisten op een graadje of 16 C.

Echt, hier kan ik wel een paar halve liters van wegtanken als het zonnetje schijnt! Op zich wel weer raar, want ik associeer Trappisten absoluut niet met doordrinkbieren. Maar goed, het zal bier ongetwijfeld uit commerciele overwegingen zijn ontwikkeld. Ook Grolsch heeft tegenwoordig een weizen.

:degroeten: JW.

Online William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #39 Gepost op: 13-03-2009 21:49 u »
Ik zou voor een kloon gewoon voor een klassieke weizen gaan (60/40 tarwe/pils), een piepklein beetje hop, een uitgebreid maischschema met flinke stops op 42, 50 en 60 C, een gewone weizengist, en vergisten op een graadje of 16 C..

Mijn HobbyWeizen is dus direct de ONK2009 kloon  ;)

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 13-03-2009 22:00 u »
De William I zou inderdaad, zo op het eerste gezicht, een heel goede kandidaat zijn. Maar meen je dat nou, of heb je nog een andere kloonpoging ondernomen?

Online William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #41 Gepost op: 13-03-2009 22:07 u »
Ik wil deze daar inderdaad voor insturen. Ik heb hem al een keer eerder gemaakt met een vergelijkbaar recept als voor de HobbyWeizen. Deze was iets te donker omdat ik niet voldoende lichte tarwemout had en dus ook wat donkere tarwemout had gebruikt.
Toch klopte de smaak wel aardig.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 14-03-2009 00:04 u »
Was dat bier niet te vol?
Er zat geen suiker in.
De witte is extreem dun.

Je gaat dus een goede weizen insturen als kloon van die bodyloze bende die dit jaar is verkozen als kloonproject?
Ik maak alleen de starter, en brouwen gaat ergens anders gebeuren.
Ik moet die troep niet hebben.
 :-X

Hollend ren ik naar een lekkere volle Leffe Blonde als ik de Witte heb geproefd.
 :brouwen:

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 14-03-2009 07:15 u »
Ha Hoppie,

40 graden op 60 C, plus een paar stops op lagere temperaturen. Suiker erbij gooien is niet de enige manier om minder body en/of een lager eind SG te krijgen.

Ik vind de Witte lekkerder dan de Leffe Blond, maar vooral heel anders - op een terrasje moet je een beetje kunnen doordrinken. Daar vind ik de Leffe Blond veel te zoet en body-ig voor. Maar smaken verschillen natuurlijk  :proost2:

Online William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #44 Gepost op: 14-03-2009 09:06 u »
De witte is extreem dun.

Je gaat dus een goede weizen insturen als kloon van die bodyloze bende die dit jaar is verkozen als kloonproject?
Ik maak alleen de starter, en brouwen gaat ergens anders gebeuren.
Ik moet die troep niet hebben.

Die van mij was ook erg dun, dus misschien niet zo'n goede Weizenkloon, maar misschien wel een goede Witte Trappist kloon. Een Witte Trappist zou dan misschien niet helemaal een echte Weizen zijn. Hier is het BKG in de persoon van Heer Peter wel mee eens geloof ik.

Citaat van: http://www.bierkeurmeestersgilde.nl/bier_in_de_kijker_p_v_d_hurk.htm#witte
Een fris tarwebier naar de Duitse Weizen stijl, (dus) zonder
de Belgische traditionele kruiden koriander en sinaasappelschil, die sterk in
de vinylguaiacol zit, waardoor het karakter wordt bepaald. Als dit minder
zou zijn, zou er weinig over blijven want het heeft minder body dan de Duitse Zusters Weizenbieren.
Een voor Nederland Origineel doordrinkbaar Tarwebier.Zeer mooi Tarwebier.
Een aanwinst voor de bierliefhebber!

Offline bazje

• Entre Les Collines
  • Super lid
    • Bazelbrouwerij
« Reactie #45 Gepost op: 16-03-2009 13:26 u »
Wat is dat ?

vinylguaiacol ?

Kan ik dit proeven, ruiken of op een andere manier waarnemen?

En wat betekent het als het bier hier sterk inzit?

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #46 Gepost op: 16-03-2009 13:43 u »
Wat is dat ?
vinylguaiacol ?
Kan ik dit proeven, ruiken of op een andere manier waarnemen?
En wat betekent het als het bier hier sterk inzit?

Volgens mij is vinylguaiacol verantwoordelijk voor de kruidnagelgeur in weizen (en hoort ook in dit biertype).
Het komt vooral voor in bieren met tarwemout.

Bert

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #47 Gepost op: 16-03-2009 13:47 u »
Zie ook DIT onderwerp.

Online Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #48 Gepost op: 28-03-2009 19:10 u »
Zojuist mijn versie van deze kloon geheveld. Het SG is 1010 geworden. Verder het bier geproefd. Het is een dun bier geworden met niet veel smaak maar wel wat zurigs.

Ik laat hem nog een weekje staan en dan ga ik 'm bottelen, hergisten en insturen. We zullen zien.

Tags: ONK