Recepten > Kloonbrouwsels

Witte Trappist ONK2009

(1/10) > >>

William:
We gaan maar eens lekker vroeg beginnen met dit topic: de Witte Trappist als kloonbier voor het ONK2009.

Vandaag heb ik een tweetal flesjes gekocht om de gist op te kweken. Het bier heb ik direct aan een sensorische- en meettest onderworpen.

uiterlijk: bier zonder gist is kraakhelder en zeer licht van kleur (6 EBC). Bij het inschenken komt veel koolzuur vrij wat leidt tot een stabiele witte schuimkraag die maar langzaam terugtrekt. Oh ja, zeer lichte neiging tot gushing.
geur: sterke kruidnagelgeur en een zeer lichte banaangeur. De vergisting zal niet te warm moeten worden uitgevoerd. Het flesje vermeldt aromahop als ingrediŽnt maar dat haal ik er niet zo goed uit.
smaak: fris, licht zoet, kruidig, weeÔg, niet bitter, samentrekkend, prikkelend nasmaak

De metingen aan het ontgaste bier:
sg=1008 en Brix=6.0. Dit levert een schijnbare vergistingsgraad van 83%, een startsg van 1050 en een alcohol percentage van 5.5%. De hoge vergistingsgraad doet een droog maischschema vermoeden hoewel er toch wel wat restzoetheid in het bier lijkt te zitten.

Het alcoholpercentage klopt exact met het getal op het flesje. Verder vermeldt het etiket als ingrediŽnten: water, tarwemout, gerstmout, aromahop en gist. Er zit dus meer tarwemout dan gerstmout in en gezien de kleur van het bier is dit allemaal van de lichtste kleur.

Nu maar eens gaan nadenken over een recept  :)

Oscar:

--- Citaat van: William op 04-10-2008  21:40 u ---Verder vermeldt het etiket als ingrediŽnten: water, tarwemout, gerstmout, aromahop en gist. Er zit dus meer tarwemout dan gerstmout in en gezien de kleur van het bier is dit allemaal van de lichtste kleur.

--- Einde van citaat ---

Is dat opsomming van ingrediŽnten dan altijd in volgorde van hoeveelheid? Daar ben ik niet zo zeker van... :denken:  Maar als dat zo zou zijn dan zou ik denken aan een stort van 50/50 0f zelf 60/40  tarwemout/pilsmout. Verder wel een 4-staps maischschema  :biersmile:  Misschien dat ik zelf een wel een kloonpoging ga doen (welke ik dan niet in kan sturen.. :-\ )

William:

--- Citaat van: MO op 13-09-2008  21:39 u ---Wat zullen we deze maand doen? Witte trapist? Kunnen we meteen oefenen voor het ONK 2009.

--- Einde van citaat ---

--- Citaat van: MO op 13-09-2008  21:56 u ---Zullen we weer eens volgens de spelregels proeven? Ieder proeft voor zich maar houdt zijn proefnotities nog even stil tot 1 oktober?

--- Einde van citaat ---

Bedacht ik me net: dit was ook het proefbier voor de maand september.....

William:

--- Citaat van: Oscar op 04-10-2008  22:16 u ---Is dat opsomming van ingrediŽnten dan altijd in volgorde van hoeveelheid?

--- Einde van citaat ---

Ja, dat is verplicht volgens de etiketteringwetgeving.

MO:
Maar voor bieretiketten zijn ingredienten niet verplicht, dus..

En met die maandbieren hou ik op. Daar doet niemand aan mee.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie