Witte Trappist ONK2009

Gestart door William, 04-10-2008 21:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

We gaan maar eens lekker vroeg beginnen met dit topic: de Witte Trappist als kloonbier voor het ONK2009.

Vandaag heb ik een tweetal flesjes gekocht om de gist op te kweken. Het bier heb ik direct aan een sensorische- en meettest onderworpen.

uiterlijk: bier zonder gist is kraakhelder en zeer licht van kleur (6 EBC). Bij het inschenken komt veel koolzuur vrij wat leidt tot een stabiele witte schuimkraag die maar langzaam terugtrekt. Oh ja, zeer lichte neiging tot gushing.
geur: sterke kruidnagelgeur en een zeer lichte banaangeur. De vergisting zal niet te warm moeten worden uitgevoerd. Het flesje vermeldt aromahop als ingrediënt maar dat haal ik er niet zo goed uit.
smaak: fris, licht zoet, kruidig, weeïg, niet bitter, samentrekkend, prikkelend nasmaak

De metingen aan het ontgaste bier:
sg=1008 en Brix=6.0. Dit levert een schijnbare vergistingsgraad van 83%, een startsg van 1050 en een alcohol percentage van 5.5%. De hoge vergistingsgraad doet een droog maischschema vermoeden hoewel er toch wel wat restzoetheid in het bier lijkt te zitten.

Het alcoholpercentage klopt exact met het getal op het flesje. Verder vermeldt het etiket als ingrediënten: water, tarwemout, gerstmout, aromahop en gist. Er zit dus meer tarwemout dan gerstmout in en gezien de kleur van het bier is dit allemaal van de lichtste kleur.

Nu maar eens gaan nadenken over een recept  :)



Oscar

Citaat van: William op 04-10-2008  21:40 uVerder vermeldt het etiket als ingrediënten: water, tarwemout, gerstmout, aromahop en gist. Er zit dus meer tarwemout dan gerstmout in en gezien de kleur van het bier is dit allemaal van de lichtste kleur.

Is dat opsomming van ingrediënten dan altijd in volgorde van hoeveelheid? Daar ben ik niet zo zeker van... :denken:  Maar als dat zo zou zijn dan zou ik denken aan een stort van 50/50 0f zelf 60/40  tarwemout/pilsmout. Verder wel een 4-staps maischschema  :biersmile:  Misschien dat ik zelf een wel een kloonpoging ga doen (welke ik dan niet in kan sturen.. :-\ )

William

Citaat van: MO op 13-09-2008  21:39 uWat zullen we deze maand doen? Witte trapist? Kunnen we meteen oefenen voor het ONK 2009.

Citaat van: MO op 13-09-2008  21:56 uZullen we weer eens volgens de spelregels proeven? Ieder proeft voor zich maar houdt zijn proefnotities nog even stil tot 1 oktober?

Bedacht ik me net: dit was ook het proefbier voor de maand september.....

William

Citaat van: Oscar op 04-10-2008  22:16 uIs dat opsomming van ingrediënten dan altijd in volgorde van hoeveelheid?

Ja, dat is verplicht volgens de etiketteringwetgeving.

MO

Maar voor bieretiketten zijn ingredienten niet verplicht, dus..

En met die maandbieren hou ik op. Daar doet niemand aan mee.

William

Citaat van: MO op 04-10-2008  22:24 uMaar voor bieretiketten zijn ingrediënten niet verplicht, dus..

Dus wat? 

Als je ze wel vermeld zijn dan mogelijk wel in volgorde van afnemend gewicht, of niet  ??? Bij zuivelproducten in ieder geval wel verplicht.

Oscar

Citaat van: MO op 04-10-2008  22:24 uEn met die maandbieren hou ik op. Daar doet niemand aan mee.

Dit keer was er geen draad geopend, dus waren mensen het vergeten.... Maar ff een pauze kan ook geen kwaad. :biersmile:

JWVG

Citaat van: William op 04-10-2008  21:40 uDe metingen aan het ontgaste bier:
sg=1008 en Brix=6.0. Dit levert een schijnbare vergistingsgraad van 83%, een startsg van 1050 en een alcohol percentage van 5.5%.

Hee, ik wist niet dat je dat zo kon berekenen!  :pan: Inmiddels in Promash gekeken, en ik snap nu hoe je dat doet. Alweer wat geleerd op de vroege zondagochtend  :leren:.

Citaat van: William op 04-10-2008  21:40 uVandaag heb ik een tweetal flesjes gekocht om de gist op te kweken. Het bier heb ik direct aan een sensorische- en meettest onderworpen.

Heeft iemand al info over de gist? Is er reden om aan te nemen dat er geen bottelgist is gebruikt, of gepasteuriseerd?

 :degroeten: JW.

MO

Diverse bronnen spreken van originele gist en zeker geen pasteurisatie. Op zich leuk, dit is het enige Trappe bier dat niet met de eigen kauwgomballen gist wordt gebrouwen.

Hopmans

CiteerDiverse bronnen spreken van originele gist

Citeerhet enige Trappe bier dat niet met de eigen kauwgomballen gist

Dus het is wel originele gist van een onbekende brouwerij, maar geen gist van La Trappe?
 :weetniet:

Caspar

Zou er ook een Wyeast variant zijn die lijkt op deze gist?

RobinB

Hoeft natuurlijk niet van een andere en of onbekende brouwerij te zijn?
Er zijn gistbanken zat, waar je een gist met bepaalde eigenschappen kunt kopen.

Ik denk dat MO met "de originele gist" bedoeld dat dit ook de gist is van de hoofdgisting en niet een bottelgist.
Wat dat betreft kunnen we nu dus 2 gisten van Latrappe kopen! (of 3? ik vind de bok ook niet erg kauwgomballerig?)

MO

Nee, nee, ik bedoel dat ik - gebaseerd op mijn eigen proefervaringen - sterke vermoedens heb dat de Witte Trappist niet gebrouwen is met de reguliere La Trappe gist. Het bockbier wel, vermoed ik (zoals ik het proef, in lichte mate kauwgumballen). De La Trappe bieren zijn iet gepasteuriseerd, dus opkweken maar!

Edgar

Ik ben er net als Martin vrij zeker van dat de Witte Trappist niet met de standaard Trappegist wordt gebrouwen. Het is een totaal ander profiel.

New Ourb

Maar de  La Trappe Witte Trappist is goed op te kweken en heeft allle kenmerken van de Witte Trappist. In dit bier is vooral de bitterheid een groot vraagteken!


William

Citaat van: New Ourb op 25-12-2008  01:49 uMaar de  La Trappe Witte Trappist is goed op te kweken en heeft allle kenmerken van de Witte Trappist. In dit bier is vooral de bitterheid een groot vraagteken!!!

Zeker, zie ook dit topic en de smaak komt best goed in de de richting van de Witte Trappist.

Maar over welke bitterheid heb je het? Ik vind dit bier weinig bitter en zelfs bitteraroma kan ik moeilijk ontdekken ondanks dat er op het etiket reclame voor word gemaakt.

Batavier

Er is zo te zien maar weinig animo voor deze kloon. :huilen:
Ik proef geen kruiden in dit witbier. Hebben jullie iets geproefd?

MO

Volgens mij is dit kloonbier best populair, maar om de een of andere reden niet op dit forum. Ik weet dat de brouwclub tripel W in Nijmegen druk aan het klonen is. Er zijn vast meer brouwclubs aan het klonen. Misschien (maar ik moet niet voor het hele forum spreken) vinden we dit een beetje een saai bier hier.

Maar nee, geen kruiden, en het recept van William geeft een prima kloon.

Hopmans

Ik heb van mijn leven nog nooit zo'n waterig bier gedronken als de witte trapist.
Heineken heeft meer body, en dat is echt geen geintje.


Hopmans

Citaat van: Batavier op 09-02-2009  22:44 uIk proef geen kruiden in dit witbier. Hebben jullie iets geproefd?
Nee, maar in een weizen zit ook geen kruiden.
Alhoewel er wel weer een hoop suiker in zit.

Gerb

Tijdens een rondleiding een aantal jaar geleden werd er door de gids gesproken over koriander en citroenschillen. Maar misschien hebben ze dat veranderd sindsdien.

Wat bedoel jij nou Hopmans, veel suiker in een weizen/witbier?? Dat geloof ik niet!

Hopmans

Citaat van: Gerb op 10-02-2009  08:19 uWat bedoel jij nou Hopmans, veel suiker in een weizen/witbier?? Dat geloof ik niet!

De witte trappist is geen Belgisch witbier.
De witte trappist is een weizen met een lading suiker waar de honden geen brood van lusten.

Meer zeg ik niet, anders win jij zodadelijk nog de E-klasse.
Ik moet mijn eerste en tevens laatste poging nog brouwen.
Daarna is het alweer tijd om in te leveren.

 :degroeten:

Gerb

Het lijkt mij sterk dat er veel suiker in de Witte Trappist zit. Volgens mij is die ook niet zo dun. Misschien dat de gist wel ver uitgist, waardoor die droog en dun lijkt? Bij sommige Weizens heb ik dat dunne, droge mondgevoel ook, maar daar zit zeker geen suiker in.

Waarschijnlijk doe ik toch niet mee met de E-klasse. Witbier staat niet echt hoog op mijn te-brouwen-lijstje.

Hopmans

Als het aan mij ligt, dan doe ik ook niet mee.
Misschien één poginkje samen met een NHC-maat.
Weizen is wel lekker, maar deze is te dun.
Ikzelf ben me meer aan het focussen op een goede blonde.

Citaat van: Gerb op 10-02-2009  09:01 uHet lijkt mij sterk dat er veel suiker in de Witte Trappist zit.
Volgens mij is die ook niet zo dun.
Misschien dat de gist wel ver uitgist, waardoor die droog en dun lijkt?
Bij sommige Weizens heb ik dat dunne, droge mondgevoel ook, maar daar zit zeker geen suiker in.

Let op dat je niet per ongeluk in hokjes gaat denken Gerb.
Het is natuurlijk een Weizen-achtig suikerwatertje uit de Bavaria-stal.

De commercie houdt allang geen rekening meer met onze vriend Derek.

 :degroeten:



Jacques

Citaat van: Hopmans op 10-02-2009  09:57 uDe commercie houdt allang geen rekening meer met onze vriend Derek.

Dat hebben ze nog nooit gedaan!

Een biertype-indeling volgt de commerciële bieren niet andersom.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.