Opstarten bierbrouwclub Den Haag

Gestart door Meesterbrouwers.nl, 04-10-2008 13:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Meesterbrouwers.nl

Heren,

Is er animo om een Bierbrouwclub op te richten in Den Haag/ Westland?

Wij (3 mannen) zijn nu vanaf 2005 bezig met bierbrouwen en hebben al redelijk wat ervaring opgedaan (14 bieren geproduceerd). Er is helaas nog geen club/ biergilde in Den Haag waar we van elkaar kunnen leren en onze ervaringen uit kunnen wisselen.

Zijn er mensen (misschien in samenwerking met ons) die zoiets willen opstarten in Den Haag/ Westland?

Het zou ons heel erg leuk lijken!

gaarne reacties!

Groetjes

De MeesterBrouwers

Ton
Niels
Roland

Gerb

Ik ben in principe wel geinteresseerd. Ik woon in Den Haag en kom oorspronkelijk uit De Lier. Het 'probleem' is wel dat ik in februari ga verhuizen naar Roelofarendsveen. Maar tot die tijd (en misschien daarna ook wel, het Westland blijft trekken) lijkt het me wel wat.

Als jullie zeggen dat je 'misschien in samenwerking met jullie' iets op wilt richten, dan begrijp ik dat jullie ook niet echt iets bestuurlijks willen doen? Ik ben al wel lid (soort voorzitter) van een brouwclubje van slechts 9 man in Leiden, en dat neemt voor mij al genoeg tijd in beslag. Het lijkt me leuk om in ieder geval eens contact te hebben en bij elkaar te kijken en te praten over een brouwclub /gilde.

Ik ben benieuwd of hier nog meer mensen in deze regio interesse hebben.


Gerb

O ja, het hoeft natuurlijk ook niet meteen een bierclub met een bestuur, ALV, statuten en dat soort gedoe te zijn. Dat maakt het meteen zo serieus.

Moet iedereen dan eigenlijk ook z'n kop kaal scheren?


Meesterbrouwers.nl

Haha

Sat is wel een voorwaarde ja.

grapje :-)

Gerb


RBE

Aan de Meestersbrouwers,

In Den Haag heeft een bierbrouwgilde bestaan. Ik vermoed dat er toen weinig animo was en dit gilde
is verdwenen in stilte. Ik ben zelf lid geweest tot mijn verhuizing naar Ede. De toenmalige secretaris
was dhr. E. Backers  Karperdaal  83  2553 PB  Den Haag  tel: 070-3914527.
Dit gilde staat nog wel vermeldt bij de geregistreerde gildes.
Misschien hebben jullie hier wat aan.

Groeten

Rob

goom

Als ik een tegenvoorstel mag doen.
In Gouda is er nog geen bierclub.
Waarom niet zoetermeer en regio?
En regio is dan Den Haag tot Gouda.

Meesterbrouwers.nl


Allemaal hele goede ideeen, maar laten we maar eens klein beginnen en dan kijken we of we uit kunnen bouwen.

Ik vind het positief dat er al zoveel reacties zijn!

dus het leeft toch in de regio  :elifant:

JeroenCV

Mooi dat er mensen op staan om zoiets te regelen.
En zoals Goom zegt, meer in deze regio zou leuk zijn.

Gerb

Citaat van: goom op 04-10-2008  15:04 uAls ik een tegenvoorstel mag doen.
In Gouda is er nog geen bierclub.
Waarom niet zoetermeer en regio?
En regio is dan Den Haag tot Gouda.

Dit zie ik niet erg zitten. Ik zie het meer zitten om wat meer in de buurt wat te beginnen. Liefst iets binnen een straal van een kilometer of 10 van mijn huis. Zoetermeer en Gouda is niet ver weg met de auto, maar je weet hoe dat gaat met een bierbrouwclub, dan drink je een biertje en is het toch handiger als je met de fiets kunt gaan.

Daarbij komt ook dat het voor de meesterbrouwers (volgens mij) en voor mezelf ook niet echt de bedoeling is om een officiele bierclub op te richten, maar zo nu en dan eens af te spreken om te brouwen en een biertje te drinken. Als er dan blijkt dat hier genoeg brouwers wonen, zal er uiteindelijk toch wel wat uit gilde-achtigs groeien, vermoed ik.

Meesterbrouwers.nl

Ik ben het met Gerben eens.

Laten we eerst kijken of er genoeg animo is in de buurt van Den Haag/ Westland. Stel als de reacties overweldigend zijn (meer dan 10 mensen), dan kunnen we altijd kijken we een officiele club a la De Roerstok, 't Wort Wat, Deltabrouwers etc. kunnen oprichten.

Tot nu toe heb ik 2 serieuze reacties gehad.

Jacques

Een oproep in een regionale krant kan helpen. Probeer eens contact op te nemen met de redactie.

Menno


Gerb

Citaat van: Menno op 06-10-2008  15:45 uHa, je eerste sponsoring! ;D
Ik snap hem niet.

Ik zal eens kijken of ik een advertentie kan/wil zetten. Laten we voor die tijd nog even contact hebben, meesterbrouwer.

Adrie

Een krantenartikel helpt zeker. Wij hebben door twee artikelen denk ik een stuk of 8 leden erbij gekregen.

Menno

Sponsoring door de krant, oftewel een gratis advertentie! ;)

Meesterbrouwers.nl


Is goed Gerben,

We hebben ff contact! Als je msn hebt kan je me toevoegen tonton60@hotmail.com, dan kunnen we verder praten.

Groetjes

Ton

MH

Heren,
Ik ben ook wel geïnteresseerd. Ik woon in Delft en ben nog wel een beginner (heb tot nu toe 2 keer 'echt' gebrouwen en de volgende staat in de planning).

Groet,
Marcel

Gerb

Naar aanleiding van deze draad over het opstarten van een bierbrouwclub in de regio Den Haag/ Westland is er een 'emailwisseling' ontstaan tussen Meesterbrouwers (Ton) en MH (Marcel) en ondergetekende. 

Uit de berichten in deze draad en email is, van alle tot nu toe betrokken partijen gebleken dat er behoefte is aan:
- Het leren van elkaar door te gaan kijken bij elkaar tijdens het brouwen.
- Het proeven van elkaars bieren.
- Dit in de regio Den Haag moet zijn, Zoetermeer/ Gouda is te ver weg.

Er is geen behoefte aan:
- een officieel bestuur, statuten, ALV's
- vaste contactdagen

Het moet dus vrijblijvend blijven. Als er in de toekomst meer mensen bij komen, kan er altijd nog besloten worden om het wat officiëler aan te pakken. De noodzaak voor een ontmoetlokatie en contactdagen is dan denk ik wel gewenst. Tot die tijd, is het minder vastomlijnd.

Indien er mensen zijn die in deze regio wonen en interesse hebben om eens te komen kijken, stuur even een PB naar mij. We hebben met deze 3 mensen besloten om op 17 januari bij elkaar te komen om in ieder geval te brouwen en dit idee nog eens te bespreken. Iedereen is van harte welkom. Een PB naar mij als je ook wilt komen.

Meesterbrouwers.nl

Gerb,

Wij komen met 3- personen (de 3 meesterbrouwers)!

Tot de 17de januari.

Groetjes

Ton

Gerb

Aanstaande zaterdag is het dan zover: het eerste contact wordt dan gelegd. Onder het genot van een aantal lekkere biertjes gaan we bomen over de opzet voor "een samenwerking".  Mochten er nog meer mensen geinteresseerd zijn, jullie zijn van harte welkom. Stuur me even een PB en ik stuur je mijn adresgegevens.


Hopmans

Gezellig.
Nu kan je nog alle kanten op met je club.
Het leukste is het proeven van elkaars bier.
Er zijn ook clubs die echt teveel vereniging-aspecten hebben
met lezingen waarbij je de hele tijd je mond moet houden.
Dit moet je voorkomen denk ik.
Maaruh, leuk joh.

 :degroeten:



Jacques

Citaat van: Hopmans op 12-01-2009  20:52 uGezellig.
Er zijn ook clubs die echt teveel vereniging-aspecten hebben
met lezingen waarbij je de hele tijd je mond moet houden.
Dit moet je voorkomen denk ik.

Voor sommige mensen is dat heel moeilijk...

Je kunt natuurlijk heel veel leren van een lezing. Zeker als degene die het verhaal vertelt veel kennis en ervaring heeft.
Maar je kunt ook aan elkaar vragen stellen en daarop antwoord krijgen. Dan zul je ook je mond moeten houden...

Hopmans

Citaat van: Jacques op 13-01-2009  22:44 uVoor sommige mensen is dat heel moeilijk...

Ha ha ha LOL  :D ;D

 :degroeten:


Gerb

Vandaag hebben we een kickstart gemaakt met de Bierbrouwclub Den Haag (BCDH). Aanwezig waren Ton en Roland (Meesterbrouwers.nl), Pieter (Glorfindel), Marcel (MH) en ondergetekende (Gerb). We waren het er allemaal over eens dat we geen reguliere bierbrouwclub willen en kunnen zijn. Het uitgangspunt is op dit moment en voor de nabije toekomst om zeker een aantal keer bij elkaar te gaan kijken, daarvan te leren en elkaars bieren te proeven.

Tijdens deze dag hebben we een Belgische IPA gemaakt (Hop Hars), dit riep op sommige punten ook wel weer vragen op. Het was een gezellige dag, ook door de vele bieren die we vanaf half 12 hebben geproefd.

Als dit concept je aanspreekt, en je woont in de regio Westland/ Den Haag / Delft, ben je nog steeds van harte welkom op een nader te bepalen tijd en locatie tijdens een brouwdag bij een van de leden.




Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.