Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Profielwerkstuk info?  (gelezen 6085 keer)

Offline JWVG

• Super lid
  • Land: nl
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
Profielwerkstuk info?
« Gepost op: 02-10-2008 09:26 u »
Ha mensen,

ik ga nu een levensgevaarlijke vraag stellen, want het antwoord kon wel eens in de 'ja fantastisch idee, ga je gang!' sfeer liggen maar: we krijgen toch vrij vaak vragen van scholieren die met een profiel werkstuk bezig zijn. Dat is natuurlijk best leuk, zeker als de vragen getuigen van eerder zoekwerk van die scholieren. Aan de andere kant kost het natuurlijk wel weer wat tijd, en moeten veel dingen toch wat verder uitgelegd worden dan voor 'normale' bezoekers van deze site.

Zou het geen idee zijn om een apart deeltje van het forum, of de hobbybrouwen site, speciaal in te richten voor scholieren met een profiel werkstuk? Een simpele eerste stap zou kunnen zijn om alle vragen tot nu toe in een apart deel van het forum duidelijk bij elkaar te zetten, en nieuwe vragenstellers daar eerst naar te verwijzen. Maar het zou natuurlijk ook verder kunnen worden uitgewerkt, met wat meer info speciaal gericht op het kennisniveau en de tijdsdruk (het moet relatief snel af) van scholieren. Allemaal met het oog op nieuwe zieltjes winnen voor onze mooie hobby, natuurlijk!

Idee, of teveel werk?

:degroeten: JW.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Profielwerkstuk info?
« Reactie #1 Gepost op: 02-10-2008 09:40 u »
Eerlijk gezegd ben ik geen voorstander om het aantal boards op dit forum steeds verder uit te breiden. Het probleem is dat je dan door de bomen het bos niet meer ziet. Nu wordt er al regelmatig een bericht in een verkeerd board geplaatst om nog meer niet te spreken van de ontsporingen in gestarte draden.
Bij profielwerkstukken komen alle aspecten verbonden aan het brouwen aan bod. Daarvoor hebben we al een structuur: de indeling van het huidige forum.

Wat wel kan is een tag aan te maken voor draden die over een profielwerkstuk gaan. Dat hebben we ook gedaan voor de beginners. Op die manier zijn eerder draden wat makkelijker terug te vinden. Degenen die zich dan melden voor een profielwerkstuk kunnen naar die tag en die van de beginners worden verwezen. Verder kunnen ze met de tags specifieke onderwerken snel onderzoeken.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 02-10-2008 09:43 u »
Nou ja, het is jouw forum en het was ook alleen maar een idee. Maar ik denk wel dat het een illusie is om te denken dat die scholieren in de zeer beperkte tijd die ze hebben voor zo'n werkstuk, echt het hele forum goed kunnen doorspitten. Alles staat er inderdaad al op (veel dingen zelfs in ontelbare varianten  ;)), maar zoeken is 1 en vinden is 2....

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 02-10-2008 09:49 u »
Vandaar dat we een tijd terug begonnen zijn met tags naast de zoekfunctie.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #4 Gepost op: 02-10-2008 10:06 u »
Een van de (vele) doelstellingen van het profielwerkstuk is dat leerlingen leren de juiste informatie te verzamelen uit een overvloedig aanbod. Het op een presenteerblaadje aanbieden van een bijna compleet werkstuk past daar niet bij.
Er is natuurlijk niet tegen een beetje helpen van serieus belangstellengde leerlingen die gerichte vragen hebben.

Bert

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 02-10-2008 10:14 u »
Bert, ik heb het bepaald niet over op een presenteerblaadje aanbieden, en al helemaal niet een bijna compleet werkstuk.... Als je dat denkt, dan onderschat je hoeveel werk het is om eerst door de bomen het bos te zien op b.v. dit forum. Vervolgens is het niet alleen een kwestie van snappen hoe bier brouwen werkt, maar ook van het maken van een experimenteel plan, de juiste materialen zoeken, uitvoeren, interpreteren en opschrijven. Allemaal binnen vrij korte tijd.  Ik heb zelf meerdere profielwerkstuk scholieren persoonlijk begeleid - volgens mij heb ik wel een redelijk inzicht in wat je nog kunt verwachten van ze, en wat niet.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
« Reactie #6 Gepost op: 02-10-2008 10:35 u »
Het zoeken op dit forum is inderdaad een behoorlijke klus. Ik ben ook zeker geen tegenstander van hulp en/of begeleiding bij het maken van een profielwerkstuk, dat gebeurt ook al op het forum. Mijn angst was alleen dat er hapklare brokken zouden worden aangeboden.
Is het in eerste instantie verwijzen naar de cursus op hobbybrouwen.nl al niet een aardige opstap?

Bert

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #7 Gepost op: 02-10-2008 10:39 u »
Maar een tag 'profielwerkstuk' zou dat zoeken toch veel gemakkelijker kunnen maken? Is er dan nog een probleem?

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
« Reactie #8 Gepost op: 02-10-2008 10:47 u »
Met een tag "profielwerkstuk" kun je snel zoeken naar wat er op het forum staat met betrekking tot profielwerkstukken. Maar was het juist niet de bedoeling om op te zoeken hoe bier wordt gebrouwen?
Wanneer leerlingen alleen zien hoe andere leerlingen een en ander eerder hebben aangepakt missen zij een groot deel van de overige informatie.

Bert

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #9 Gepost op: 02-10-2008 11:07 u »
In al die draden over profielwerkstukken staat veel info over en verwijzingen naar info over brouwen. Diegenen die het willen weten kunnen daarmee prima uit de voeten lijkt me. Degenen die willen overschrijven ook, en wij zijn er min of meer van verlost. Toch?

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 02-10-2008 11:08 u »
Maar was het juist niet de bedoeling om op te zoeken hoe bier wordt gebrouwen?

Nee, dat is dus niet alleen maar de bedoeling. Dat is alleen maar de eerste stap. Als je dat hebt gedaan, moet je ook nog materialen verzamelen, het doen, en (het belangrijkste!) een verslag schrijven. Dat laatste is iets dat wij op dit forum misschien nog wel eens vergeten, maar dat wordt vooral beoordeeld.

Je hebt bij studenten/scholieren begeleiders de 'gooi ze maar in het diepe dan moeten ze wel leren anders verzuipen ze' school; ik zelf geloof meer in iets beter op weg helpen zodat ze uiteindelijk ook verder komen. Zo zou een eenvoudige tip over het gebruik van een hydrometer veel kunnen toevoegen omdat ze dan b.v. de vergisting kunnen volgen en alcoholpercentage kunnen uitrekenen.

Maar misschien hebben Jacques en Edgar gelijk, en helpen die tags genoeg.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 03-10-2008 16:23 u »
Zo zou een eenvoudige tip over het gebruik van een hydrometer veel kunnen toevoegen omdat ze dan b.v. de vergisting kunnen volgen en alcoholpercentage kunnen uitrekenen.

Als een beetje gezocht wordt, zouden ze bijv. mijn pagina kunnen vinden met o.a. het gebruik van een hydrometer (areometer)  zie http://home.wanadoo.nl/jnaikema/analysemethodes.htm#hydrometer

Hopbier

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #12 Gepost op: 03-10-2008 16:27 u »
Als een beetje gezocht wordt, zouden ze bijv. mijn pagina kunnen vinden

Googelen op hydrometer levert veel resultaten, maar daar zit niet jouw pagina bij... :weetniet:

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 03-10-2008 16:40 u »
Googelen op hydrometer levert veel resultaten, maar daar zit niet jouw pagina bij...

Als je zoekt op analyse bier hydrometer staat mijn pagina op de 4e plaats.

Hopbier

Tags: profielwerkstuk