Telkamer

Gestart door Jacques, 01-10-2008 23:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sander00

Zijn er mensen die ervaring hebben met "telkamers". Zelf heb ik weinig ervaring hiermee.
Ik ben aan het kijken aan welke eisen een telkamer moet doen om gistcellen te kunnen tellen.
Zijn er eisen waar ik op moet letten?

Zou dit bijvoorbeeld iets kunnen zijn?

 http://www.mercateo.nl/p/163NL-9161086/Telkamer_vlgs_Neubauer_beschrijving_Zonder_veerklemmen.html

De prijs is wel aan de hoge kant dus ik ga nog opzoek naar alternatieven (Ebay o.i.d).


brouwerwaldonk

@Sander
Een telkamer bestaat uit een dik glas (de eigenlijke telkamer) en een dekglas. Tussen het dekglas en het dikke glas bekom je een exacte tussenruimte van 0,1mm door de vorm van het oppervlak. Als je een druppel suspensie op de telkamer legt wordt die platgedrukt door het dekglas en zie je in de laag van 0,1mm de gistcellen liggen. 
 
Ik heb een Burker telkamer en die heeft 12 x 12 vierkantjes waarin je de gistcellen moet tellen. De rand van het grote vierkant wordt begrenst met 3 lijnen en de 3 vakken van 4 vierkantjes worden ook begrenst met 3 lijnen. Tussen de andere vierkantjes zijn dubbele lijnen. Die lijnen zijn hulpmiddelen om te weten waar je bezig bent met kijken.
Een telling wordt gedaan over 25 vierkantjes (dus niet alle 144 vierkantjes) om een globale telling te doen om een goed gemiddelde te bekomen.
Met een vergroting van 400 zie je de gistcellen alsof ze 3 à 4mm groot zijn.
Wil je een heel goed gemiddelde moet je 40 kleine vierkantjes tellen die gevormd worden door de dubbele lijnen tussen de vierkanten.

Via een mail kan ik een voorbeeld sturen hoe je moet tellen.

Ronnie

Beste Sander,

Ik zie dat je een beginner bent, dan moet ge u daar echt niet blind op staren, dat is echt iets voor profesionele nerds, echt nodig is het niet, dat is goed voor mensen die gist professioneel willen opkweken uit bijv. bierflesjes, zoals ze dat bijv. met een Orval zouden doen.
Maar echt nodig? nee hoor.
Leer eerst de algemene dingen aan en begin niet meteen hard te lopen als je pas leert gaan.

Amateurbrouwers die me al meer dan 20 jaar kennen en dus ook brouwen weten ook dat een telkamer echt iets voor nerds is.
Vertrouw er op dat als je alle gewone richtlijnen bij gistopkweek goed volgt, dat je dan goed bezig bent en dat zo verder mag doen...

Denk dat ik het nog gedaan heb zo 'n 25 jaar geleden, toen kon ik af en toe een microscoop van mijn werk meebrengen.
Maar om  daarvoor een µscoop aan te schaffen vind ik echt erover! Er zijn betere dingen om je spaarcenten aan te hangen, neem dat gerust aan!

Hopelijk zijn er nog leden die je kunnen overtuigen, daarvan ben ik heel zeker!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.