Wyeast Tanal A

Gestart door Menno, 30-09-2008 21:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Menno

Ik kreeg vandaag de Brouwland-folder door de bus, helaas veelal gericht op wijn en inmaken (volgende keer beter :duimop:). Ik zag wél iets opvallends: Wyeast Tanal A. Even snel zoeken leverde mij alléén HIER een bericht. Kent verder iemand het? Is het verder ooit gebruikt? Wat zijn de ervaringen?  :weetniet:
Adrie, jij hebt er met de 4 Broeders wat mee geïnformeerd, wat kan jij je er nog van herinneren?

Omschrijving Brouwland:
CiteerEen speciale hydroliseerbare tannine bedoeld voor het behouden van de troebel in witbieren en Hefeweizen. Door het hoog moleculair gewicht bevordert Wyeast Tanal A het in suspensie blijven van de gist en colloïden.
Dosering/gebruik: 4 g/hl, laten hydrateren in voldoende ontlucht water of gecarboniseerd bier. Het mengsel toevoegen aan de totale hoeveelheid volledig uitgegegist bier en grondig mengen. De reactie vindt onmiddellijk plaats.

Adrie

Ik heb alleen het product gevonden, maar niet verder geïnformeerd. Waarom zou je ook. Even schudden met de fles en je hebt weer een troebele Weizen.

Menno

Tsja, Brouwland-folder op de mat, vele forummers die zweren bij Wyeast. 1 + 1 = ...  ;D

Albertus

Even deze bejaarde draad opschudden.

Ik brouw regelmatig witbieren waarbij mijn ervaring is dat deze na verloop van tijd helder worden. Niet echt erg maar het oog wil ook wat (schudden helpt niet omdat ik het bier meestal op de tap heb).

Tanal A zou dat moeten voorkomen maar ik vond de prijs (per verpakking, niet in het gebruik) nogal hoog. Deze winter toch een keer een pakje meegenomen voor een kostbaar experiment. Het verbruik is 4 g/l dus met een zakje kun je een eeuwigheid toe, helaas is de houdbaarheid niet zo goed met een tht van een jaar.
Ik had drie vaatje witbier waarvan één met Tanal A die ik tot het laatste heb bewaard. Ik heb het laatste glas van het voorlaatste vat vergeleken met het eerste glas van het vat met Tanal A. Er was geen waarneembaar verschil.

Bert

Jacques

Citaat van: Albertus op 14-07-2014  12:58 uIk had drie vaatje witbier waarvan één met Tanal A die ik tot het laatste heb bewaard. Ik heb het laatste glas van het voorlaatste vat vergeleken met het eerste glas van het vat met Tanal A. Er was geen waarneembaar verschil.

Waren beide bieren troebel of helder?

Albertus

Citaat van: Jacques op 14-07-2014  22:01 uWaren beide bieren troebel of helder?

Ze waren beide (bijna) helder.

Bert

Jacques

Citaat van: Albertus op 15-07-2014  12:22 uZe waren beide (bijna) helder.

Bedankt voor het heldere antwoord.  :)

Blijvend troebel witbier is lastig te brouwen. Overigens worden ook commerciële witbieren na verloop van tijd helder. Ik heb wel eens een kraakhelder Hoegaarden witbier op van een paar jaar oud.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.