Ruilbieren Altfestijn

Gestart door De-Geert, 30-09-2008 17:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De-Geert

Zo ik zit aan mijn eerste officiele ruilbier  :), de alt van Robin (dop: 018).

Biertemperatuur is ongeveer 12 graden.

Uiterlijk: Mooi donker, beetje (koude-)waas.
Geur: Moutig, iets chocoladeachtigs, iets metaligs, iets muffig.
Smaak: Mooie moutsmaak, maar er zit iets van een zuurtje in. Later proef ik een beetje hop, maar hij is niet echt bitter.
Mondgevoel: droog, wrang.
Koolzuur: van mij mag het net iets minder, maar dat is persoonlijk.

Conclusie:
Ik vind het niet helemaal je van het, sorry. Er zit wel een mooie moutigheid aan, maar die wordt verstoort door het zuurtje. Ik krijg toch het gevoel dat er iets van een infectie of zo is ingeslopen, al is het niet overtuigend.

thibolleke

Citaat van: MO op 29-09-2008  15:16 uWeet je welk bier ik een schitterende, complexe moutigheid vond hebben? Die van Robin met pale ale mout en melandoinen mout. Zelfs behoorlijk stijlvast, maar vooral complex. Misschien dat ik mijn volgende alt zo moet brouwen.

Niet dezelfde neem ik aan?

De-Geert

Volgens mij wel.
Ik denk dat de moutigheid ook wel goed is, maar ik proef (en ruik) iets muffigs.

De-Geert

Meteen eentje er achteraan: de ESB van Herman

Uiterlijk: mooie koperkleur, troebel. Hier en daar een vlokje
Geur: megahoppig, doet me een beetje denken aan styrian goldings (van m'n BIPA), het was fuggles toch? Ik vind het iets te.
Smaak: kruidig, wat scherp/hoppig. Ik weet niet helemaal waar ik het zoeken moet.
Mondgevoel: plakkerig
Nasmaak: zoetig, bitter. Wat alcoholig.
Koolzuur: prima, niet te veel.

Conclusie: tsja, ik ben niet heel enthousiast. Veels te veel hop denk ik, en te kruidig en alcoholig.
Welke gist is dit? En op welke temperatuur vergist?
Ik vind het eerder een Belg dan een Brit.

Brouwbedrijf

Geert alias "De Geert",

Komend weekend ga ik jouw biertjes proeven. Een rookbier een een nummer 33, hiervan weet ik niet meer welk type het was (pale ale dacht ik), laat het me weten... ???

Bespaar me asjeblieft het commentaar op mijn alt. Naar aanleiding van mijn "Alt Beerput" heb ik meteen maar mijn gistingsvaten en slangen grondig gereinigd met chemipro en nagespoeld met spiritus. In de gistingsvaten heb ik wat spiritus laten zitten, tot dat ik weer ga brouwen. Als ik de volgende keer blauw bier heb, dan weet ik in ieder geval waar het van komt. :stom:

Jeroen M

JWVG

Ha Jeroen,

volgens mij zat ik in het groepje (met Edgar en Delphine) die jouw alt 'officieel' proefde en die gusher kreeg - dat was toch de alt met een rode dop met '1' erop? Wij hadden sterk de indruk dat het bier naar chloor smaakte. Kan dat? Wat voor schoonmaak/ of desinfecteermiddel gebruik je? Wat voor Chemipro?

Als die '1' betekende dat het je eerste biertje was, hoop ik dat je je niet laat ontmoedigen. We hebben allemaal wel een horrorverhaal te vertellen, zeker uit onze begintijd...

 :degroeten: JW.

Herman

Hoi Geert,

Citaat van: De-Geert op 30-09-2008  18:05 uMeteen eentje er achteraan: de ESB van Herman
...
Geur:   Megahoppig, doet me een beetje denken aan styrian goldings (van m'n BIPA), het was fuggles toch? Ik vind het iets te.
Smaak: Kruidig, wat scherp/hoppig. Ik weet niet helemaal waar ik het zoeken moet.
...
Conclusie: Tsja, ik ben niet heel enthousiast. Veels te veel hop denk ik, en te kruidig en alcoholig.
Welke gist is dit? En op welke temperatuur vergist?
Ik vind het eerder een Belg dan een Brit.

Fuggles koudhop, wat gezien zijn versheid nog heel goed te proeven is, je moet er van houden inderdaad. Verder zit er nog Challenger (voor de bitterheid) en EK Goldings in. Geen kruiden. Vergist met Safale S04, vergist bij ca 20-22C.

Persoonlijk vind ik er niets Belgisch aan, maar bedankt voor je commentaar.

Voor proevers van mijn alt: svp nog zeker een maandje laten staan. Als gezegd was deze bij proeven slechts een week oud (gebrouwen 2-9-8), hetgeen tijdens de proeverij wel goed duidelijk werd ;)

Edgar

William's Kloekus American Pale Ale

Kleur: amber/koper, mooi bijna helder op keldertemperatuur.
Koolzuur/Schuim: prima gehalte, stevige kraag die mooi blijft.
Geur: onmiskenbare Westmallegeuren bij het openen, heerlijk! Even later ook mooie moutgeuren, beetje broodachtig. Weinig hopgeur.
Smaak: stevige bitterheid domineert. Redelijk wat restzoet, gelukkig, tegenover deze bitterheid. In de Amerikaanse versies wil dat wel ontbreken. Idem voor de zuren in de smaak. Nu pas herken ik wat Amerikaans hopkarakter maar niet zo sterk.
Mondgevoel: tamelijk vol, nauwelijks samentrekkend.
Nasmaak: een lekkere bitterheid voor hopheads. Net niet te hard, maar in de buurt.

Erg lekker bier. Geen afwijkingen, fris en een goeie balans. Ik ben verrast door het ontbreken van de typische Cascade-geuren! William zei in Zutphen al dat het de bedoeling was te ontdekken of de fruitigheid van de Westmalle zou concurreren met die van de Cascade, en ik denk dat het antwoord JA kan zijn. En de Westmalle wint. Dat maakt het een ongebruikelijk bier, dat toch erg lekker is en de kracht van de Westmallegist weer eens bewijst. Oh en de brouwvaardigheden van William.

Edgar

Jeroen: Mijn betere helft heeft een scherpe neus (en JW ook zeker en vast) maar dat chloor proefde ik persoonlijk niet zo. Fenolen waarschijnlijk wel, maar ik heb er eerlijk gezegd geen studie van gemaakt ;) Ik denk wel aan een infectie met een bacterie of een wilde gist. Mocht je de bekende plastic vaten gebruiken, demonteer het kraantje dan in 3 delen. Volgende keer beter en petje af om je niet te verstoppen met dat bier!


Brouwbedrijf

Hoi JW,

Die met de rode dop was inderdaad de mijne. Het is niet mijn eerste biertje, ik heb sind kort weer de hobby opgepakt, maar niet op de juiste manier. Ik ben wel slordig geweest met de hygiëne. De chemipro had ik niet gebruikt bij het baggerbier. Misschien was het beter geweest als ik dat wel had gedaan.  :) Maar ik laat me zeker niet ontmoedigen, brouwen is daar veel te leuk voor. :elifant:

Jeroen M

William

Citaat van: Edgar op 30-09-2008  20:57 uWilliam's Kloekus American Pale Ale
.....

Erg lekker bier. Geen afwijkingen, fris en een goeie balans. Ik ben verrast door het ontbreken van de typische Cascade-geuren!

Dank voor jouw positieve notitie; mooi dat deze in de smaak valt.

Ik ben ook verbaasd dat de Cascade hop niet zo sterk doorkomt terwijl deze op basis van het aantal IBU 50% van de bitterheid bepaald en deze vooral in het midden en aan het einde zijn toegevoegd, dus relatief veel Cascade. Misschien speelt het mee dat de Cascade pellets alweer een jaartje oud zijn.

Ik had eigenlijk wel meer Cascade willen ruiken en proeven dus het is toch niet helemaal volgens verwachting.

RobinB

Citaat van: De-Geert op 30-09-2008  17:48 uConclusie:
Ik vind het niet helemaal je van het, sorry. Er zit wel een mooie moutigheid aan, maar die wordt verstoort door het zuurtje. Ik krijg toch het gevoel dat er iets van een infectie of zo is ingeslopen, al is het niet overtuigend.

Das inderdaad jammer!
Ik hoop dat je een slecht exemplaar hebt gehad (voor de overige proevers), want ik heb het er zelf nog niet in ontdekt? Ook die we nog zelf geproefd hebben op het altfestijn was goed...
In ieder geval bedankt voor het kritisch proeven!  :duimop:

Anton

Ik ga een Oude Kloekus (Dusseldorf Alt) van William proeven.
Eens zien; :weetbeter:
Stevige schuimkraag, beetje grove belletjes, schuim blijft mooi plakken.
De kleur is van een alt. Het bier is vrij helder, heel iets wazig.
De geur is fris, hopachtig.
Smaak: weinig mout, (aroma)hop, niet te bitter
Mondgevoel droog.
Koolzuur vind ik precies goed.
Voor een alt iets te weinig moutsmaak maar wel lekker. :duimop:
Is nu op, jammer. :lekkerbier:

Anton

De-Geert

Ik heb ook de IPA van Edgar geproefd, volgens mij had ik hier afgelopen zondag ook een slokje van. Geen uitgebreide notities hier helaas.

Wel kan ik zeggen dat ik 'm erg lekker vond, mooie hopgeuren (citroen, passievrucht er kwam van alles voorbij), en een mooie mout "backbone" al voert de hop de boventoon. Dit bier geeft me wel inspiratie om ook eens zo iets te brouwen.

Edgar

JWVG's American Pale Ale

Kleur: blond, tweeschijn
Koolzuur/Schuim: tamelijk veel, een harde plop en een bijna-gusher. Schuim: ietsje grof met blijvend laagje
Geur: vooral hop, niet te sterk, wel duidelijk Amerikaans, beetje alcohol
Smaak: aardig bitter, en de typische APA waterigheid. Het ligt aan mij geloof ik, maar ik mis altijd een middensmaak in die typische APA's. Esters en wat hogere alcohol.
Mondgevoel: tamelijk vol
Nasmaak: bitterig, alcoholisch, beetje waterig

Goed, fris bier, maar voor mij waarschijnlijk een té echte APA. Het is niet mijn stijl.

Hopmans

CiteerIk hoop dat je een slecht exemplaar hebt gehad.
Het meest gemaakte "ruilbier smoesje".
Daarom moet je altijd twee biertjes ruilen om de twijfel te elimineren.
 :degroeten:

JWVG

Ha Edgar,

Dank voor je notities. Je hebt helemaal gelijk over het koolzuur - dat is gewoon veel te veel. Op de 1 of andere manier had ik t/m dit bier een brain-meltdown en heb steeds met teveel suiker gebotteld  :verbergen:. Verder toch wel leuk dat je het een goed voorbeeld vind van de stijl - alhoewel die esters en hoge alcoholen er eigenlijk helemaal niet in thuis horen - nog koeler vergisten maar, de volgende keer. Ik kan me wel voorstellen dat je APA's vaak wat waterig vindt - zelf ga ik binnenkort een Westcoast Amber Ale maken, waar mout en carameltonen voor veel  meer body zorgen. Dat is altijd wel een favoriet van me, alhoewel ik een APA ook erg waardeer.

Ik ga vanavond maar eens aan jouw IPA: als dat dezelfde was waar ik zondag al een slokje van het geproefd, heb ik er veel zin in! Heb je het recept daarvan ergens gepost?

 :degroeten: JW.

Jacques

De discussie die in deze draad ontstond over schoonmaak- en desinfectiemiddelen is afgesplitst. Zie hier voor deze draad.

De-Geert

Citaat van: JWVG op 01-10-2008  08:09 uIk ga vanavond maar eens aan jouw IPA: als dat dezelfde was waar ik zondag al een slokje van het geproefd, heb ik er veel zin in! Heb je het recept daarvan ergens gepost?
Dat recept ben ik ook erg benieuwd naar!

RobinB

Citaat van: Hopmans op 01-10-2008  07:16 uHet meest gemaakte "ruilbier smoesje".

Zal wel, maar ik heb inmiddels al een krat hiervan op, heb het laten proeven op 't gilde 3 weken geleden en MO, Brouwbedrijf, en Ko hebben deze zondag geproefd zonder een zuurtje te noemen.
Ik ben dus vooral ook benieuwd naar de andere proevers! (heb er 8 weggegeven, dus dat zit wel snor ;D )
En om de discussie alvast voor te zijn: ik heb deze keer de starter eens niet belucht, wel geroerd... ???

De-Geert

Overigens zeg je ook: "Ik hoop dat je een slecht exemplaar hebt gehad" en niet "ik denk" of "waarschijnlijk". Het is dus helemaal geen smoes.

Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat het een infectie was hoor, ik ben bij lange na geen keurmeester. Maar ik ben wel benieuwd naar de bevindingen van anderen, daar kan ik ook weer van leren.

Edgar

Citaat van: De-Geert op 30-09-2008  23:53 uIk heb ook de IPA van Edgar geproefd, volgens mij had ik hier afgelopen zondag ook een slokje van.

klopt!

CiteerGeen uitgebreide notities hier helaas.

jammer!

CiteerWel kan ik zeggen dat ik 'm erg lekker vond, mooie hopgeuren (citroen, passievrucht er kwam van alles voorbij), en een mooie mout "backbone" al voert de hop de boventoon. Dit bier geeft me wel inspiratie om ook eens zo iets te brouwen.

leuk!

Citaat van: JWVG op 01-10-2008  08:09 uIk ga vanavond maar eens aan jouw IPA: als dat dezelfde was waar ik zondag al een slokje van het geproefd, heb ik er veel zin in! Heb je het recept daarvan ergens gepost?

Citaat van: De-Geert op 01-10-2008  09:13 uDat recept ben ik ook erg benieuwd naar!

Voilà!. De Promash files zijn ge-update.

Ben benieuwd wat je er van vond JW. Let wel dat niet alles helemaal volgens plan verliep en dat ik heb gesmokkeld. Het bier is koel vergist.

JWVG

Ah, het zorgenloos bier! Die link had ik nog niet gelegd. Ik zal er vanavond eens voor gaan zitten. Toch altijd leuk, proeven wat andere mensen hebben gebrouwen!

 :degroeten: JW.

RobinB

Dat Zorgeloos bier was inderdaad erg lekker!

Edgar

Ik heb 2 biertjes waarvan ik niet meer weet van wie ik ze heb gekregen. Eén beugelflesje met in het blauw '33' er op geschreven, en één euro-flesje met een soort prijsstickertje met '18' erop. Weet iemand van wie die zijn?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.