Koolzuur, druk en lengte bierleidingen

Gestart door Adrie, 30-09-2008 16:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

EBC

Al die berekeningen werken wellicht prima voor commercieel bier. Bier dat gepasteuriseerd is, gefilterd, voorzien van Anguss tegen gushing, van ... tegen ik weet niet wat voor mogelijke problemen allemaal. Jaja zo gaat dat in de commerce. Het zijn berekeningen voor de 'open/dicht' kranen die in café's gebruikt worden.

Jullie ambachtelijk bier gedraagt zich zo niet. Je kan de carbonisatie niet behoorlijk controleren. Na twee weken is alles ok, maar na 2 maanden is het lastiger. Na 6 maanden valt het echt niet meer te tappen. Nou ja, dat kan gebeuren.

Neem een compensatorkraan, en zet je tapdruk op 2 tot 3 bar. Dan heb je geen problemen. Die hoge druk in het tapsysteem zorgt ervoor dat het CO2 in het bier blijft. Wel die 3 bar er niet constant op laten staan! 's Avonds kraantje dicht en wat afblazen. Zorg ook dat je doorzichtige bierleidingen hebt. Zie je daar gasbellen in ontstaan, zet je tapdruk dan hoger.

Tap ook liefst met een dubbele drukregelaar. De eerste reduceert van flesdruk naar ca 5 bar. De tweede van 5 bar naar tapdruk. Dat maakt je bier veel rustiger.

hansHalberstadt

Ik vond hier nog een mooie link die je kunt gebruiken om tapleidingen te berekenen. https://www.tlv.com/global/NL/calculator/water-pressure-loss-through-piping.html?advanced=on
Kwam ik toevallig tegen omdat iemand iets vroeg over een dompelpomp.
https://www.wetenschapsforum.nl/viewtopic.php?p=1167768#p1167768
 

bravebunny

Nadat ik zo'n twee jaar probleemloos heb getapt (kegland series x) met gewone nukatap kreeg ik toch in toenemende mate schuim problemen. Bij wijze van paniekvoetbal heb ik drie nukatap fc kranen besteld en wat denk je? Nog steeds en zo niet nog meer schuim!

Toen pas gaan lezen en lezen en lezen, waaronder dit mooie topic. Uiteindelijk bleek dat ik semi onbewust de CO2 druk steeds iets verder ben gaan opvoeren voor de carbonisatie, en de tap druk gelijk houdend in combinatie met een iets hogere temperatuur (want wie drinkt er nu speciaalbier op 4 graden ;-)) van de kast. Ik heb inmiddels het probleem kunnen oplossen door flink CO2 te "burpen" bij de aangesloten fustjes. Ik heb nu nog steeds lekker prikkelend koolzuur in mijn getapte biertjes maar toch geen overmatig schuim meer gelukkig. Ook zet ik nu na elke tapsessie de CO2 kraan weer dicht (niet vergeten! Niet vergeten!).

Hoewel mijn problemen (ik heb er nog 99 maar geen tapprobleem meer  :proost:) nu zijn opgelost, zou ik het toch wel leuk en interessant vinden om Arie's excelbestandje te hebben om mee te spelen en te experimenteren. Echter... Is het bestandje via de genoemde link niet meer te downloaden. Heeft iemand anders hem toevallig nog voor mij? Of zie ik een bestandsbibliotheek van dit forum over het hoofd?

tdp

Grappig, ik kwam dus afgelopen week ook op dit topic uit, aangezien een fustje wat 2 weken geleden nog heel goed te tappen was, nu ineens alleen maar schuim opleverde. De fustjes staan in de berging, waar het tussen de 16 en 20 graden is, afhankelijk of ik de verwarming wel of niet opengedraaid heb. Dit temperatuurverschil is volgens mij de reden dat ik zo slecht kon tappen, en er ook 'valse lucht' leek mee te komen bij het tappen. Iets meer druk deed wonderen, zo leek. Vanavond maar even zekerheidshalve testen of dit echt de oplossing is geweest ;)

bravebunny

Citaat van: tdp op 27-02-2024  15:37 uVanavond maar even zekerheidshalve testen of dit echt de oplossing is geweest ;)

Haha om deze laatste zin moest ik echt lachen... Ik heb behalve in vakanties de regel dat de tap alleen in het weekend open mag, maar die regel laat ik momenteel even varen om te kijken of mijn oplossing nu ook duurzaam blijkt  :beersmiley:  ;D heb voor het eten koken even eentje getapt, en lijkt nog steeds goed te gaan! Laten we elkaar de komende dagen op de hoogte houden :proost:

tdp

Citaat van: bravebunny op 27-02-2024  17:22 uHaha om deze laatste zin moest ik echt lachen... Ik heb behalve in vakanties de regel dat de tap alleen in het weekend open mag, maar die regel laat ik momenteel even varen om te kijken of mijn oplossing nu ook duurzaam blijkt  :beersmiley:  ;D heb voor het eten koken even eentje getapt, en lijkt nog steeds goed te gaan! Laten we elkaar de komende dagen op de hoogte houden :proost:

Moest de deur uit gisteren maar ik beloof plechtig om vanavond even te testen!

Moet zeggen dat ik eigenlijk heel weinig tap buiten feestjes e.d. om. Ben echter weer vader geworden en vind het dan wel leuk om een zelf getapt biertje te kunnen schenken. Goed excuus, zeg maar ;)

hansHalberstadt

Citaat van: bravebunny op 27-02-2024  15:33 uzou ik het toch wel leuk en interessant vinden om Arie's excelbestandje te hebben om mee te spelen en te experimenteren. Echter... Is het bestandje via de genoemde link niet meer te downloaden.
Weet je nog wat die sheet dan kon berekenen? Waarschijnlijk zijn die berekeningen wel elders in software aanwezig of snel te reconstrueren.

Arthur B

Citaat van: tdp op 28-02-2024  09:20 uBen echter weer vader geworden en vind het dan wel leuk om een zelf getapt biertje te kunnen schenken. Goed excuus, zeg maar ;)

Van harte! Ik ben ergens in de komende weken aan de beurt. Ook om te tappen. 😉

bravebunny

Citaat van: hansHalberstadt op 28-02-2024  11:57 uWeet je nog wat die sheet dan kon berekenen? Waarschijnlijk zijn die berekeningen wel elders in software aanwezig of snel te reconstrueren.

Hoi Hans, in het begin van deze lange draad schrijf je:
Citaat van: hansHalberstadt op 08-10-2008  00:17 uIk krijg deze foutmelding ook. Misschien een te nieuwe versie van Exel waarmee het bestand gemaakt is?
HansH

Ik heb zo'n gevoel dat je het betreffende bestand vast nog ergens op je disk hebt staan. Als je die wilt delen, dan kan ik kijken of ik hem wel kan openen en converteren naar een formaat zodat we er allemaal mee kunnen prutsen. Volgens mij heeft Adrie het bestand destijds in openoffice-formaat beschikbaar gesteld, zoiets heb ik ook gelezen aan het begin van dit draadje. Wellicht was dat destijds de oorzaak dat jij en ook Oscar (Eanske) het bestand niet konden openen.

tdp

Citaat van: Arthur B op 28-02-2024  12:54 uVan harte! Ik ben ergens in de komende weken aan de beurt. Ook om te tappen. 😉

Dank u! Ik zie het brouwen van geboortebier en het op fust trekken ook als een soort van nesteldrang, maar dan voor (in mijn geval) mannen ;)

hansHalberstadt

Citaat van: bravebunny op 28-02-2024  13:01 uIk heb zo'n gevoel dat jij het betreffende bestand vast nog ergens op je disk hebt staan.
Ja, misschien. Als ik een naam van het bestand had dan zoekt het wat makkelijker. Maar de naam kan ik niet uit het topic halen. 

bravebunny

Citaat van: hansHalberstadt op 28-02-2024  14:09 uJa, misschien. Als ik een naam van het bestand had dan zoekt het wat makkelijker. Maar de naam kan ik niet uit het topic halen. 

Nee ik kon de bestandsnaam ook niet achterhalen helaas.

hansHalberstadt

Citaat van: bravebunny op 28-02-2024  14:11 uNee ik kon de bestandsnaam ook niet achterhalen helaas.
Oké, maar wat wil je dan berekenen? Misschien kunnen we dat zo oplossen ipv tijd besteden om een bestand op te zoeken wat misschien niet eens te openen is.

bravebunny

Citaat van: hansHalberstadt op 28-02-2024  15:52 uOké, maar wat wil je dan berekenen? Misschien kunnen we dat zo oplossen ipv tijd besteden om een bestand op te zoeken wat misschien niet eens te openen is.

Ik heb dus geen idee hoe het bestandje van Adrie er destijds uit heeft gezien, maar volgens mij werd er een advies gegeven op basis van een aantal in te vullen parameters. Ik heb een voorbeeldje voorbereid hier: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1CFmq3iarNwKnvamoQYJEzto5oSi4Zbr9y-WgbUArKNs/edit?usp=sharing en als je via PM je eventuele google-account met mij deelt dan geef ik je bewerkingsrechten zodat we samen een gebruiksvriendelijk indicatief tooltje kunnen ontwikkelen.

In jouw bijdragen sprak je zo nu en dan ook over interne wrijving van de bierleiding. Ik heb zelf evabarrier slangen maar daar kan ik zo geen wrijvingscoëfficient van vinden.

hansHalberstadt

Citaat van: bravebunny op 28-02-2024  16:44 uals je via PM je eventuele google-account met mij deelt dan geef ik je bewerkingsrechten zodat we samen een gebruiksvriendelijk indicatief tooltje kunnen ontwikkelen.
Ik ben niet zo thuis in het werken met dat soort cloud tooltjes. Maar het gaat je dus blijkbaar om de juiste tapdruk in te kunnen stellen bij een bepaalde leidingkeuze en temperatuur. Ik kan wel de basis daarvoor in een Excel filetje stoppen denk ik. 

bravebunny

Citaat van: hansHalberstadt op 28-02-2024  17:25 uIk ben niet zo thuis in het werken met dat soort cloud tooltjes. Maar het gaat je dus blijkbaar om de juiste tapdruk in te kunnen stellen bij een bepaalde leidingkeuze en temperatuur. Ik kan wel de basis daarvoor in een Excel filetje stoppen denk ik. 

Helemaal top! De link die ik deelde is een alleen-lezen link, zo kun je zien wat ik een beetje voor ogen heb of: wat ik dacht hoe Adrie zijn Excelsheet er destijds uit moet hebben gezien ongeveer. Ik ben er zelf ook al wat in aan het knutselen en wat onderzoek aan het doen, maar ik kan wel wat hulp gebruiken, dus heel hartelijk dank daarvoor.

henkie


hansHalberstadt

Citaat van: henkie op 28-02-2024  20:06 uDeze?
Ik denk van wel. Die file staat bij mij ook op de computer gedownload in 2008.

bravebunny

Citaat van: henkie op 28-02-2024  20:06 uDeze?
Citaat van: hansHalberstadt op 28-02-2024  20:38 uIk denk van wel. Die file staat bij mij ook op de computer gedownload in 2008.
Hoera! Hoera! Hoera! Yes! Mooi! Hartstikke bedankt Henkie! Ik ga er lekker mee prutsen en de formules aan de genoemde Google Spreadsheet toevoegen. Hier ben ik echt blij mee, nogmaals bedankt.

tdp

Bij deze het bewijs dat ik mijn plicht heb volbracht:
Tap.jpg

Proost :)

bravebunny

Citaat van: tdp op 28-02-2024  21:44 uBij deze het bewijs dat ik mijn plicht heb volbracht:
Tap.jpg

Proost :)
Tsjoch!!! En proficiat!


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.