Koolzuur, druk en lengte bierleidingen

Gestart door Adrie, 30-09-2008 16:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Easywoods

Citaat van: hansHalberstadt op 21-05-2018  18:04 uDan kun je het mooi vergelijken en hier het resultaat laten weten als je zover bent.

Ga ik doen, het wachten is nog op wat onderdelen en tijd om het in elkaar te zetten...... Wordt vervolgd  ;)

seed7

Eigenlijk is de compensatorkraan bedoeld om (kleine) variaties op te vangen in een vaste installatie. Dat het vaak lukt, maar soms ook niet, rechtstreeks op een keg is mooi.
Als je een vast tappunt bouwt zou ik zeker leidingen etc. optimaliseren en desondanks een compensatorkraan installeren. Je hebt dan gewoon minder problemen met variaties in carbonisatie van verschillende bieren of de temperaturen.

Ingo

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 21-05-2018  19:34 uEigenlijk is de compensatorkraan bedoeld om (kleine) variaties op te vangen in een vaste installatie.
Maar dat geeft gelijk dan al aan dat een compensatorkraan niet bedoeld is om de complete druk af te bouwen. zou wel heel simpele oplossing zijn anders die alle remleidingen overbodig zou maken.

emiel1

Citaat van: seed7 op 21-05-2018  19:34 uEigenlijk is de compensatorkraan bedoeld om (kleine) variaties op te vangen in een vaste installatie. Dat het vaak lukt, maar soms ook niet, rechtstreeks op een keg is mooi.
Als je een vast tappunt bouwt zou ik zeker leidingen etc. optimaliseren en desondanks een compensatorkraan installeren. Je hebt dan gewoon minder problemen met variaties in carbonisatie van verschillende bieren of de temperaturen.

Ingo
Maar dan moet je dus wel de leidinglengte (en -diameter) van je droog-/waterkoeler weten. En het kan aan mij liggen, maar die info lijkt praktisch onvindbaar

Easywoods

Citaat van: hansHalberstadt op 21-05-2018  19:57 uMaar dat geeft gelijk dan al aan dat een compensatorkraan niet bedoeld is om de complete druk af te bouwen. zou wel heel simpele oplossing zijn anders die alle remleidingen overbodig zou maken.

Niet bedoeld maar het werkt wel; tapdruk 1.2 bar bij 4ÂșC geeft met een picknicktap veel schuim. Met compensatorkraan rechtstreeks op dezelfde keg is het zelfs mogelijk zonder schuim te tappen...... wel een pis straaltje in dat geval maar met de compensator half open twee vingers schuim.

Ongetwijfeld verbeterd de prestatie nog meer als het leidingwerk op orde is en is de compensator alleen nog nodig waarvoor hij wel bedoeld is.....  ;) :biersmile:

Knobby

Citaat van: seed7 op 21-05-2018  19:34 uEigenlijk is de compensatorkraan bedoeld om (kleine) variaties op te vangen in een vaste installatie. Dat het vaak lukt, maar soms ook niet, rechtstreeks op een keg is mooi.
Als je een vast tappunt bouwt zou ik zeker leidingen etc. optimaliseren en desondanks een compensatorkraan installeren. Je hebt dan gewoon minder problemen met variaties in carbonisatie van verschillende bieren of de temperaturen.

Ingo
Dan nog lijkt me dit vele malen praktischer dan een hoop verschillende lengtes bierleiding te hebben voor alle mogelijke biertypes. Ik varieer nogal, vandaar.

Easywoods

Citaat van: Knobby op 21-05-2018  20:19 uDan nog lijkt me dit vele malen praktischer dan een hoop verschillende lengtes bierleiding te hebben voor alle mogelijke biertypes. Ik varieer nogal, vandaar.

Zo verwacht ik ook dat het gaat werken; leidingwerk aanpassen aan het maximale wat je wilt gaan tappen en een compensatorkraan om naar beneden te finetunen.

hansHalberstadt

Citaat van: Knobby op 21-05-2018  20:19 uDan nog lijkt me dit vele malen praktischer dan een hoop verschillende lengtes bierleiding te hebben voor alle mogelijke biertypes. Ik varieer nogal, vandaar.
Dat valt wel mee lijkt me. als je de installatie uitlegt op het maximale koolzuurpercentage, dan is lager percentage nooit een probleem, het kan dan hooguit zijn dat je iets langzamer tapt, maar zolang je geen 100 biertjes achter elkaar hoeft te tappen lijkt me dat niet zo'n probleem.

seed7

Citaat van: emiel1 op 21-05-2018  20:11 uMaar dan moet je dus wel de leidinglengte (en -diameter) van je droog-/waterkoeler weten. En het kan aan mij liggen, maar die info lijkt praktisch onvindbaar

Kijk eens of de leverancier het volume in de leiding vermeld en meet de diameter. Ik meen dat b.v. Lindr het volume bier in de koeler opgeeft. Anders kun je het misschien meten/benaderen door er zo'n reinigingsbolletje doorheen te jagen.

Ingo

Henielma

Jaren geleden een half jaar gewerkt met de berekende lengte bierleiding met wisselend resultaat. Sindsdien gebruik ik een compensatorkraan direct op de fusten en dat werkt perfect. Dit is dus zonder gebruik te maken van een bierleiding. Mijn advies is koop een compensatorkraan en vergeet die bierlengte berekening.

emiel1

Citaat van: seed7 op 21-05-2018  22:47 uKijk eens of de leverancier het volume in de leiding vermeld en meet de diameter. Ik meen dat b.v. Lindr het volume bier in de koeler opgeeft. Anders kun je het misschien meten/benaderen door er zo'n reinigingsbolletje doorheen te jagen.

Ingo
Voortaan misschien even GOED kijken voordat ik 'praktisch onvindbaar' roep, de lengte bleek inderdaad gewoon op de lindr site te staan :-[ (ik had echt al gekeken, met mijn neus)
En aan de hand van de koppeling en buitendiameter van de spiraal kan ik inderdaad wel een aanname doen qua binnendiameter.
Maar bedankt dat je me de goede richting in hebt gewezen ;)

EBC

Het moeilijke van tappen is niet de tapinstallatie, noch de leidinglengte, maar de verzadigingsdruk van je bier. Die heb je als hobbybrouwer eigenlijk nauwelijks onder controle. Hobbybier (lees bier met levende gist) leeft. De druk in je vat zal toenemen in de maanden na afvullen. In fles gebeurt dat ook, maar in een fles is dat niet erg. In een vat is het al snel het verschil tussen mooi tappen of enkel schuim. Hoe lang je leiding ook is, en al doe je er twee compensatorkranen tussen.

Mijn advies: hou de druk in je vaten in de gaten. Koop een manometer. En zorg dat je vaten hebt waar je de druk van kan aflaten.
En dan kan je tappen, net als Henielma (en ik ook) met een compensatorkraan rechtstreeks op je vat, en zelfs met een picknickkraantje.

Oja, ik stond gisteren weer op een lokaal festival. 's Morgens tapte ik met 1,8 bar druk, 's middags met 3,0 bar. Tja het bier werd warm van het mooie weer.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 22-05-2018  09:54 uHet moeilijke van tappen is niet de tapinstallatie, noch de leidinglengte, maar de verzadigingsdruk van je bier.

 's Morgens tapte ik met 1,8 bar druk, 's middags met 3,0 bar. Tja het bier werd warm van het mooie weer.

Dus naast verzadiging is ook de temperatuur heel belangrijk. Ik gebruik altijd 7 graden en 1 BAR en 2 meter remleiding 4mm. Nooit problemen met tappen, dus blijkbaar is bij mij de koolzuurverzadiging toch wel goed onder controle, met hergisting op fust. Vraag me even af wat je zelf gebruikt? Compensatorkraan met remleiding of alleen compensatorkraan.
 

EBC

Ik heb 4 droogkoelers, en gebruik ook een kraan rechtstreeks op het vat.

Koud bier is minder gevoelig voor temperatuur en druk. Ik een kegerator zal het gemakkelijker gaan.
Maar ga je mobiel met een droogkoeler, dan wordt de conditie van het vat belangrijker.

Easywoods

Citaat van: hansHalberstadt op 21-05-2018  18:04 uDan kun je het mooi vergelijken en hier het resultaat laten weten als je zover bent.

Citaat van: Easywoods op 21-05-2018  18:45 uGa ik doen, het wachten is nog op wat onderdelen en tijd om het in elkaar te zetten...... Wordt vervolgd  ;)

Vandaag eindelijk mijn manifold binnengekomen uit China. Echter hebben ze een "luxe" versie gestuurd met 7/16" aansluitingen ipv 4 mm tules. Die tules nog even bestellen bij Menno dus samen met wat oorklemmetjes en dan is de hardware compleet en kunnen we eindelijk testen.  ;D

Dirtbag

Citaat van: Easywoods op 19-06-2018  10:49 uVandaag eindelijk mijn manifold binnengekomen uit China. Echter hebben ze een "luxe" versie gestuurd met 7/16" aansluitingen ipv 4mm tules. Die tules nog even bestellen bij Menno dus samen met wat oorklemmetjes en dan is de hardware compleet en kunnen we eindelijk testen.  ;D

Als je nog wat meer geduld hebt en enigszins gemeen wil spelen kun je gaan klagen bij de verkoper. Bij de meeste systemen met recensies kun je een berichtje sturen, foto er bij en dat je nu erg ontevreden bent dan heb je kans dat het jouw in ieder geval geen extra geld hoeft te kosten.

Laatste keer kon ik trouwens geen kleine klemoortjes bestellen bij Menno. Heb ze maar bij de wildkamp gekocht. Echter geen RVS.

db

Easywoods

Citaat van: Dirtbag op 19-06-2018  21:22 uAls je nog wat meer geduld hebt en enigszins gemeen wil spelen kun je gaan klagen bij de verkoper. Bij de meeste systemen met recensies kun je een berichtje sturen, foto er bij en dat je nu erg ontevreden bent dan heb je kans dat het jouw in ieder geval geen extra geld hoeft te kosten.

Laatste keer kon ik trouwens geen kleine klemoortjes bestellen bij Menno. Heb ze maar bij de wildkamp gekocht. Echter geen RVS.

db

Nuhhh, op deze manier kan ik nog eens makkelijk een CO2 leiding wisselen en ik heb 'm voor heel weinig....... die Chinees moet z'n kinderen ook een boterham kunnen geven. Heb net contact gehad met Menno over de klemmetjes inderdaad, die worden geregeld  ;)

Easywoods

Voor wie nog op zoek is naar een mooie aansluiting van een bierkraan naar 4mm leiding moeten dit zien... Bij Menno vond ik de 4mm versie van de standaard aansluiting zowel 90 graden als recht  :groots:





http://www.hobbybrouwshop.nl/slangtule-7mm-recht

http://www.hobbybrouwshop.nl/slangtule-4mm-90


hansHalberstadt

Perfect.
Blijkbaar is Menno een van de weinige leveranciers die echt moeite doet en begrijpt welke problemen hobbybrouwers op moeten lossen in hun tapsystemen en daarop inspeelt. :groots:

tieskewieske

Hallo iedereen,

Even een vraagje. Ik 'bottel' mijn bier in 5 L partyvaatjes (werkt tot nu toe prima mbt lekkages). Ik voeg (zoals elders besproken op het forum) max 4 g/L suiker toe. Dat betekent dat er wel wat koolzuur ontstaat door hergisting op het vat. De rest van de koolzuur zal ik moeten oplossen door middel van saturatie in de biertap (omgebouwde Wunderbar met CO2 fles en compensatorkraan).

Stel ik het correct wanneer ik zeg dat: Het gewenste koolzuur 0,5 gew% moet zijn (weizen), de 4 g/L suiker 0,19 gew% oplevert en ik dus door middel van op koolzuur zetten in de tap  0,31 gew% (1,71 L/L koolzuur) moet gaan oplossen? Hierbij hoort dan een druk van 0,42 bar (Rekencentrum BrouwVisie)?

Hieruit volgt dat ik dan een bierleiding 4 mm (hoogteverschil kraan en bovenkant partyvat is 0 cm) van 45 cm nodig heb? Of moet ik uitgaan van het totale koolzuur? Dan heb ik wel ineens bijna 1 meter meer bierleiding nodig en dat gaat moeilijk passen in mijn Wunderbar.

Hoe lang dien ik het bier op deze druk (0,42 bar) laten staan met (8 graden) om het gewenste CO2 opgelost te krijgen in mijn bier?

Hoe werkt het corrigeren met een compensatorkraan precies eigenlijk?

Oscar

Citaat van: tieskewieske op 17-06-2019  15:32 uHoe lang dien ik het bier op deze druk (0,42 bar) laten staan met (8 graden) om het gewenste CO2 opgelost te krijgen in mijn bier?

Dat hangt er vanaf... Je kunt ook af en toe je fustje even schudden of rollen om zo het koolzuur sneller op te lossen. Je kunt dit ook doen met een hogere druk om zo sneller je koolzuurgehalte in je bier te krijgen. E.e.a vergt wel wat ervaring.

Citaat van: tieskewieske op 17-06-2019  15:32 uHoe werkt het corrigeren met een compensatorkraan precies eigenlijk?

Druk op je fust omhoog en je straal uit je leiding knijpen... ;)

hansHalberstadt

Citaat van: tieskewieske op 17-06-2019  15:32 uHallo iedereen,

Even een vraagje. Ik 'bottel' mijn bier in 5 L partyvaatjes (werkt tot nu toe prima mbt lekkages). Ik voeg (zoals elders besproken op het forum) max 4 g/L suiker toe. Dat betekent dat er wel wat koolzuur ontstaat door hergisting op het vat. De rest van de koolzuur zal ik moeten oplossen door middel van saturatie in de biertap (omgebouwde Wunderbar met CO2 fles en compensatorkraan).

Stel ik het correct wanneer ik zeg dat: Het gewenste koolzuur 0,5 gew% moet zijn (weizen), de 4 g/L suiker 0,19 gew% oplevert en ik dus door middel van op koolzuur zetten in de tap  0,31 gew% (1,71 L/L koolzuur) moet gaan oplossen? Hierbij hoort dan een druk van 0,42 bar (Rekencentrum BrouwVisie)?

Hieruit volgt dat ik dan een bierleiding 4 mm (hoogteverschil kraan en bovenkant partyvat is 0 cm) van 45 cm nodig heb? Of moet ik uitgaan van het totale koolzuur? Dan heb ik wel ineens bijna 1 meter meer bierleiding nodig en dat gaat moeilijk passen in mijn Wunderbar.

Hoe lang dien ik het bier op deze druk (0,42 bar) laten staan met (8 graden) om het gewenste CO2 opgelost te krijgen in mijn bier?

Hoe werkt het corrigeren met een compensatorkraan precies eigenlijk?
Er is een verband tussen evenwichtsdruk, temperatuur en opgelost koolzuur. Als je 0.5% koolzuur in je bier wilt brengen dan hoort daar bij 20 graden een druk bij van 2 BAR, of bv 1.2 BAR bij 10 graden. Vervolgens duurt het dan nog een tijd voor de koolzuur daadwerkelijk is opgelost. Die koolzuur breng je er in door een overdruk in te stellen op je reduceerventiel. Via hoogte van je leiding zou theoretisch wel kunnen, maar voor 1.2 BAR is 12 meter hoogte nodig dus niet praktisch.

Vazeel

Hallo,

Nieuw hier op dit forum, maar meteen maar geregistreerd om een vraag te kunnen stellen.
Ik heb een tapsysteem met een spiraal in een waterkoeler overgenomen en ben dit nu terug in orde aan het zetten. Met de spiraal lukt alles aardig, ik heb leidingen van 6,7mm diameter gekocht, wat ook de diameter is van de spiraal. Tappen gaat dan ook vrij vlot.

Nu wil ik ook kunnen tappen vanuit een koelkast. Ik heb gemerkt dat de leidingen van 6,7 mm hiervoor vrij dik zijn en dat ik al gauw veel schuim of heel snel ga tappen. Leidingen van 4 mm zijn dan ook beter geschikt. Ik heb gezien in de gegeven excel dat ik aan 8 m leiding kom van 6,7 mm, terwijl dit bij 4 mm slechts 1,25 m is.
Mijn vraag is of het een probleem is om een combinatie van diktes te gebruiken. Kan je bijvoorbeeld in je koelkast gebruik maken van 4mm leiding en die dan laten overgaan naar de 6,7 mm doorvoerleiding naar de tapkraan? Of gaat dit het probleem niet oplossen? Voor een compensatorkraan is momenteel nog geen budget :)

Alvast bedankt voor de hulp!

EBC

Citaat van: Vazeel op 19-06-2019  09:19 uHallo,

Nieuw hier op dit forum, maar meteen maar geregistreerd om een vraag te kunnen stellen.
Ik heb een tapsysteem met een spiraal in een waterkoeler overgenomen en ben dit nu terug in orde aan het zetten. Met de spiraal lukt alles aardig, ik heb leidingen van 6,7mm diameter gekocht, wat ook de diameter is van de spiraal. Tappen gaat dan ook vrij vlot.

Nu wil ik ook kunnen tappen vanuit een koelkast. Ik heb gemerkt dat de leidingen van 6,7 mm hiervoor vrij dik zijn en dat ik al gauw veel schuim of heel snel ga tappen. Leidingen van 4 mm zijn dan ook beter geschikt. Ik heb gezien in de gegeven excel dat ik aan 8 m leiding kom van 6,7 mm, terwijl dit bij 4 mm slechts 1,25 m is.
Mijn vraag is of het een probleem is om een combinatie van diktes te gebruiken. Kan je bijvoorbeeld in je koelkast gebruik maken van 4mm leiding en die dan laten overgaan naar de 6,7 mm doorvoerleiding naar de tapkraan? Of gaat dit het probleem niet oplossen? Voor een compensatorkraan is momenteel nog geen budget :)

Alvast bedankt voor de hulp!

Als je bier in een koelkast staat, mag je de tapdruk lager instellen, dan gaat het minder snel.

Je kan verschillende leidingdiktes gebruiken, maar het reinigen met sponsballetje wordt dan weer lastiger.

Is je bier niet oververzadigd? Dat is in 99 % van de gevallen de oorzaak van te snel en met veel schuim tappen. Leidinglengte gaat dat probleem niet oplossen.

Vazeel

Citaat van: EBC op 19-06-2019  10:36 uAls je bier in een koelkast staat, mag je de tapdruk lager instellen, dan gaat het minder snel.

Je kan verschillende leidingdiktes gebruiken, maar het reinigen met sponsballetje wordt dan weer lastiger.

Is je bier niet oververzadigd? Dat is in 99 % van de gevallen de oorzaak van te snel en met veel schuim tappen. Leidinglengte gaat dat probleem niet oplossen.



Dit is de berekening die ik gebruik. Met 6,7 mm leiding zou ik dus op een 8-tal meter komen. Of is het volume CO2 veel te hoog?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.