Koolzuur, druk en lengte bierleidingen

Gestart door Adrie, 30-09-2008 16:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Albertus

Citaat van: Herman op 25-01-2015  21:28 uKijk hier maar:
http://www.candirect.de/V2A-Tuellen-und-2-K-Nippel-VA
Dat moet lukken lijkt mij.
Die van mij zijn enkele jaren oud en geheel van rvs met een losse afdichtring. Kennelijk heeft Candirect nu een ander type.

Bert

Albertus

Citaat van: Herman op 25-01-2015  21:28 uKijk hier maar:
http://www.candirect.de/V2A-Tuellen-und-2-K-Nippel-VA

Even opgezocht wat ik indertijd had gekocht, ze staan nog op de site.
http://www.candirect.de/Tuelle-4-mm-gerade-mit-Ansatz

Bert

Reinout

Ik ben druk bezig met het maken van mijn eigen tapkoelkast en kan wel wat hulp gebruiken.
Heb op dit forum en internet gezocht maar kan helaas geen antwoorden vinden.

Ik heb deze tapzuil aangeschaft: http://www.biertap-shop.nl/tweetaps-tapzuil-verchroomd
En nu loop ik tegen een aantal zaken aan.

Uit de tapzuil komen metalen bierleidingen met een binnenmaat van 6 mm en buitenmaat 8 mm.
Er zitten koppelingstukken bij voor de bijgeleverde slangen met een binnenmaat 6mm en buitenmaat van 10 mm.

Nu las ik in deze draad dat bierleidingen met een binnenmaat van 4 mm ideaal zijn, deze heb ik dus ook gekocht. (Buitenmaat 8 mm)

Mijn vragen:
- Hoe krijg ik de bierleiding (binnen 4, buiten 8) op de metalen bierleiding (binnen 6, buiten 8) ?
- Wat voor invloed heeft het verschil in de bierleiding van 2 mm op het uiteindelijk getapte bier?
- Hoe bereken ik nu de lengte van de bierleiding? Aangezien er een verschil in diameter zit halverwege.

Daarnaast is er een optie om de tapzuil watergekoeld te maken maar heb ik geen ruimte om een pomp in de koelkast te bouwen. Als ik een computerventilator koude lucht door de waterleiding zou laten blazen, zou dat enig effect hebben?

Alvast bedankt,
Reinout

bert braadslee

Citaat van: Reinout op 11-06-2015  12:23 uDaarnaast is er een optie om de tapzuil watergekoeld te maken maar heb ik geen ruimte om een pomp in de koelkast te bouwen. Als ik een computerventilator koude lucht door de waterleiding zou laten blazen, zou dat enig effect hebben?

Heeft geen enkel effect.
In de winter zou je eventueel kunnen koelen met kraanwater maar in de zomer heeft dat niet het gewenste resultaat  ;)

Reinout

Citaat van: bert braadslee op 11-06-2015  12:39 uHeeft geen enkel effect.
In de winter zou je eventueel kunnen koelen met kraanwater maar in de zomer heeft dat niet het gewenste resultaat  ;)

Nu zie ik op internet mini waterpompjes van 12 V of lager.
Hebben deze voldoende druk om door de leidingen heen te gaan?
En ik wil maar 1 stekker aan de koelkast, hoe kan ik de 12 V aansluiten op de stekker van de koelkast?
Als ik een platte reservoir van 2/3 liter tegen de wand van de koelkast maak met daarin een pompje, koelt dit dan voldoende voor de bierleidingen?

Ben absoluut niet handig op het gebied van elektriciteit...  :-[

bert braadslee

Citaat van: Reinout op 11-06-2015  14:19 uNu zie ik op internet mini waterpompjes van 12 V of lager.
Hebben deze voldoende druk om door de leidingen heen te gaan?
En ik wil maar 1 stekker aan de koelkast, hoe kan ik de 12 V aansluiten op de stekker van de koelkast?
Als ik een platte reservoir van 2/3 liter tegen de wand van de koelkast maak met daarin een pompje, koelt dit dan voldoende voor de bierleidingen?

Ben absoluut niet handig op het gebied van elektriciteit...  :-[

12V komt niet uit de stekker van de koelkast  ;)
Een adapter (230 V AC ---> 12V DC) is hier een handig hulpmiddel tegen.
De 12 V waterpompjes (solarpompjes ?) zijn niet echt krachtig, ik vermoed dat deze te weinig druk opbouwen om efficiënt door het koelsysteem van een tapzuil te pompen.
Een klein recipiënt in de koelkast zou een goede oplossing kunnen zijn, ik zou 'm wel iets groter maken dan 2/3 liter. 5 liter of zo en tijdens het tappen als een dolle rondpompen... misschien werkt het.
Een uitdagend knutselprojekt dat waarschijnlijk veeel duurder uitvalt dan vooraf ingeschat.
Of een tweedehands tapkoeler opsnorren en deze aan de stekker van je koelkast monteren.
 :biersmile:

Reinout

Als ik dat Google, lijkt het alsof ik er daar wel 1 thuis van zou moeten hebben liggen.
Belangrijkste is dus genoeg druk... Moet ongeveer 50 cm naar boven, zou denken dat dit geen probleem moet zijn met een mini waterpomp.
Het meest lastige is een reservoir vinden die erg plat is en genoeg liters bevat.
Dan moet dit geheel nog een schakelaar krijgen zodat ik bier kan carboniseren zonder dat de waterkoeler aan gaat.  :D

Maar eigenlijk is dit allemaal bijzaak, eerst moeten de leidingen kloppen! Hoop nog steeds dat er iemand met verstand hierover zich mee wilt bemoeien.  :proost:

bert braadslee

Citaat van: Reinout op 11-06-2015  17:20 uDan moet dit geheel nog een schakelaar krijgen zodat ik bier kan carboniseren zonder dat de waterkoeler aan gaat.

Ik zou ook willen dat ik mijn bier met een schakelaar zou kunnen carboniseren...
 :nut:

bert braadslee

Citaat van: Reinout op 11-06-2015  17:20 uAls ik dat Google, lijkt het alsof ik er daar wel 1 thuis van zou moeten hebben liggen.
Belangrijkste is dus genoeg druk... Moet ongeveer 50 cm naar boven, zou denken dat dit geen probleem moet zijn met een mini waterpomp.
Het meest lastige is een reservoir vinden die erg plat is en genoeg liters bevat.
Dan moet dit geheel nog een schakelaar krijgen zodat ik bier kan carboniseren zonder dat de waterkoeler aan gaat.  :D

Maar eigenlijk is dit allemaal bijzaak, eerst moeten de leidingen kloppen! Hoop nog steeds dat er iemand met verstand hierover zich mee wilt bemoeien.  :proost:

Misschien is dit wat?
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,28885.msg442532/topicseen.html#msg442532
 :brouwen:

Reinout

Citaat van: bert braadslee op 12-06-2015  00:18 uMisschien is dit wat?
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,28885.msg442532/topicseen.html#msg442532
 :brouwen:

Die is te groot (en te duur  ;)) voor iets wat niet per se nodig is.

Heb nu deze gekocht: http://www.aliexpress.com/snapshot/6720418326.html?orderId=67671945946073
Hij heeft een "static lift" van 1,5 meter, moet wel voldoende zijn dacht ik!

Nu nog een hoog, breed en plat waterreservoir vinden, juiste aansluitingen vinden en ik kan de tap waterkoelen.

Maar het hoofdprobleem is nog niet opgelost:

Citaat van: Reinout op 11-06-2015  12:23 uIk heb deze tapzuil aangeschaft: http://www.biertap-shop.nl/tweetaps-tapzuil-verchroomd
En nu loop ik tegen een aantal zaken aan.

Uit de tapzuil komen metalen bierleidingen met een binnenmaat van 6 mm en buitenmaat 8 mm.
Er zitten koppelingstukken bij voor de bijgeleverde slangen met een binnenmaat 6mm en buitenmaat van 10 mm.

Nu las ik in deze draad dat bierleidingen met een binnenmaat van 4 mm ideaal zijn, deze heb ik dus ook gekocht. (Buitenmaat 8 mm)

Mijn vragen:
- Hoe krijg ik de bierleiding (binnen 4, buiten 8 ) op de metalen bierleiding (binnen 6, buiten 8 ) ?
- Wat voor invloed heeft het verschil in de bierleiding van 2 mm op het uiteindelijk getapte bier?
- Hoe bereken ik nu de lengte van de bierleiding? Aangezien er een verschil in diameter zit halverwege.

hansHalberstadt

Ik had ook ooit een koeling om de tapleiding. Ben daar weer vanafgestapt omdat het ingewikkeld was, ging lekken en niet echt een voordeel had. alleen de laatste 50 cm van de leiding van 4mm inwendig zit ongekoeld ,maar omdat daar maar ca 8 ml bier inzit, dus vrijwel verwaarloosbaar. voor gebruik sluit ik stoom aan op de tap en is dan helemaal steriel. dan kan ik een maand tappen zonder enig kwaliteitsverlies, inclusief 60 cm ongekoelde slang.
 

Reinout

Citaat van: hansHalberstadt op 12-06-2015  12:48 uIk had ook ooit een koeling om de tapleiding. Ben daar weer vanafgestapt omdat het ingewikkeld was, ging lekken en niet echt een voordeel had. alleen de laatste 50 cm van de leiding van 4mm inwendig zit ongekoeld ,maar omdat daar maar ca 8 ml bier inzit, dus vrijwel verwaarloosbaar. voor gebruik sluit ik stoom aan op de tap en is dan helemaal steriel. dan kan ik een maand tappen zonder enig kwaliteitsverlies, inclusief 60 cm ongekoelde slang.

Bij deze tap is alles vanaf de fabriek ingebouwd, alleen een kwestie van aansluiten dus.
Maar me hierover dus geen zorgen. Heb een jerrycan gevonden waar 10 iter in past, deze past nog precies naast de CO2 fles en achter de corny-kegs. Dit in combinatie met een dompelpompje zou moeten werken  ;D

hansHalberstadt

Citaat van: Reinout op 12-06-2015  13:35 uBij deze tap is alles vanaf de fabriek ingebouwd, alleen een kwestie van aansluiten dus.
Maar me hierover dus geen zorgen. Heb een jerrycan gevonden waar 10 iter in past, deze past nog precies naast de CO2 fles en achter de corny-kegs. Dit in combinatie met een dompelpompje zou moeten werken  ;D
Zal dan wel werken. Wel even kijken wat de juiste stroomrichting moet zijn. Bij mij was dat water aanvoer naar tap aan onderkant, afvoer aan bovenkant. Dan gaan luchtbellen omhoog en blijven niet in de koelleiding rondom de tapleiding achter. Als een en ander goed is ontlucht heb je in principe geen hoogteverschil dus geen opvoerhoogte nodig.

Reinout

Vandaag weer zitten stoeien met de bierleidingen, maar het wil niet echt lukken.
Heb gisteren een bierleiding gehaald met een diameter van 8mm zodat ik die over het ijzer en de dunne bierleiding heen kon schuiven. Hier slangenklemmen opgezet wat totaal niet werkt.

Op het ijzer gedeelte geen probleem, maar slang op slang werkt natuurlijk niet met een slangenklem.

Ben nog steeds heel erg benieuwd of iemand hier een oplossing heeft.

Reinout

Citaat van: Reinout op 11-06-2015  12:23 uUit de tapzuil komen metalen bierleidingen met een binnenmaat van 6 mm en buitenmaat 8 mm.
Er zitten koppelingstukken bij voor de bijgeleverde slangen met een binnenmaat 6mm en buitenmaat van 10 mm.

Nu las ik in deze draad dat bierleidingen met een binnenmaat van 4 mm ideaal zijn, deze heb ik dus ook gekocht. (Buitenmaat 8 mm)

Mijn vragen:
- Hoe krijg ik de bierleiding (binnen 4 mm, buiten 8 mm) op de metalen bierleiding (binnen 6mm, buiten 8 mm) ?
- Wat voor invloed heeft het verschil in de bierleiding van 2 mm op het uiteindelijk getapte bier?
- Hoe bereken ik nu de lengte van de bierleiding? Aangezien er een verschil in diameter zit halverwege.

Alvast bedankt,
Reinout

Niemand?  :'(

Reinout

Heb zojuist 1 vraag zelf beantwoord:

Citaat van: Reinout op 11-06-2015  12:23 uMijn vragen:
- Hoe krijg ik de bierleiding (binnen 4mm, buiten 8mm) op de metalen bierleiding (binnen 6mm, buiten 8mm) ?
- Wat voor invloed heeft het verschil in de bierleiding van 2mm op het uiteindelijk getapte bier?
- Hoe bereken ik nu de lengte van de bierleiding? Aangezien er een verschil in diameter zit halverwege.

Ik heb dit gevonden:
https://tapclean.nl/index.php?item=sok-5_16&action=article&group_id=10000238&aid=14022&lang=nl#.VYFa0oFUerU

Een quick-fit sok van 5/16 naar 5/16. Dus 7,9375 mm naar 7,9375 mm
Ik ga er van uit dat de slang en rvs bierleiding geen moeite hebben dat de sok 0,0625 mm te strak zit.

bert braadslee

Citaat van: Reinout op 17-06-2015  13:42 uHeb zojuist 1 vraag zelf beantwoord:

Ik heb dit gevonden:
https://tapclean.nl/index.php?item=sok-5_16&action=article&group_id=10000238&aid=14022&lang=nl#.VYFa0oFUerU

Een quick-fit sok van 5/16 naar 5/16. Dus 7,9375 mm naar 7,9375 mm
Ik ga er van uit dat de slang en rvs bierleiding geen moeite hebben dat de sok 0,0625 mm te strak zit.

Ik vraag me af in hoeverre dit strak te noemen is. Houd de slangenklemmen paraat!
 ;)

Reinout

Citaat van: bert braadslee op 17-06-2015  15:50 uIk vraag me af in hoeverre dit strak te noemen is. Houd de slangenklemmen paraat!
 ;)

Met slangenklemmen zou een lek niet op te lossen zijn. Bekijk de link maar

Bij de tapzuil zaten al 2 van dit soort slangverbinders, helaas van 8mm naar 3/8, waardoor deze niet te gebruiken zijn. Heb ze wel getest en werken prima. Kwestie van slang erin drukken en klaar. Lang moet er dus in, niet omheen  ;)

bert braadslee

Citaat van: Reinout op 17-06-2015  15:59 uMet slangenklemmen zou een lek niet op te lossen zijn. Bekijk de link maar

Bij de tapzuil zaten al 2 van dit soort slangverbinders, helaas van 8mm naar 3/8, waardoor deze niet te gebruiken zijn. Heb ze wel getest en werken prima. Kwestie van slang erin drukken en klaar. Lang moet er dus in, niet omheen  ;)

Ah, nee, dat gaat nie werk nie met slangenklemmen. De slangen gaan in de fitting neem ik aan?
Dan hoop ik dat ze passen anders de slangen in de vriezer leggen (of bewerken met ijsklontjes).
 :brouwen:

Emile

Ik heb onlangs een professionele tapinstallatie met 3 tapkranen en een fustenkoeler kunnen overnemen. Dit komt rechtstreeks uit een café en heeft standaard flare aansluitingen, zie bijgevoegde foto.


De bierslang zelf is 9.5 mm buitendiameter en 6 mm binnendiameter. Er zitten drie tapkranen bij, die allen deze aansluitingen hebben.

Ik zou dit eigenlijk intact willen laten (zodat ik ook nog met standaard fusten kan tappen) EN ook mijn eigen gebrouwen bieren hiermee willen tappen (m.b.v. Cornelius keg, 18-19L vaatjes). Het zou mooi zijn als ik op deze bestaande slang / flare een extra 4 mm slang kan aansluiten die op de 18-19 L biervaatjes gaat passen. Ik heb dan nog ongeveer 60 cm slang extra nodig (spreadsheet van Adrie).

Ik heb dit complete topic doorgelezen en ik begrijp dat velen geworsteld hebben met vergelijkbare aansluitingsproblemen. Weet iemand dan ook of het mogelijk om een verloopstuk te hebben die op zo'n standaard flare past en uitkomt op een 4 mm slang (interne diameter)? Wat past er dus op zo'n standaard flare? En hoe kom ik vanaf daar op een 4 mm slang uit?



Emile

Ik ben inmiddels weer een klein beetje verder. Ik heb bij Tapclean een bierslang van 4 mm (binnendiameter, buiten = 8 mm) gekocht. Als je die uitboort met een 6 mm boor, dan kun je daar prima een slangtule 5 mm in kwijt. Even in heet water leggen en het past er wel op. Bij die slangtule hoort een 'wartel vleugel 3/8 binnen'. Dit past weer prima op een 'koppelstuk flare 3/8-3/8'. Zie ook de foto. Door dit koppelstuk kun je dus je het geheel aansluiten op een bestaande bierinstallatie. De andere kant is een standaard koppeling (7/16") met een slangtule van 4mm met moer die op de bekende soda-kegs past.



Samenvattend (onderdelen bij Tapclean te krijgen):
- Bierslang met binnendiameter van 4 mm: sla001
- Koppelstuk flare 3/8 - 3/8: verlo15
- slangtule RVS doorsnede 5 mm, hoog 40 mm: flare012*. De doorsnede van deze slangtule is 5 mm intern, buiten rond de 6 mm!
- wartel vleugel 3/8 binnen: flare010

Met het koolzuurdeel ben ik nog bezig, maar dat zal iets vergelijkbaars worden.

Knobby

Citaat van: Emile op 11-08-2016  20:22 uIk ben inmiddels weer een klein beetje verder. Ik heb bij Tapclean een bierslang van 4 mm (binnendiameter, buiten = 8 mm) gekocht. Als je die uitboort met een 6 mm boor, dan kun je daar prima een slangtule 5 mm in kwijt. Even in heet water leggen en het past er wel op. Bij die slangtule hoort een 'wartel vleugel 3/8 binnen'. Dit past weer prima op een 'koppelstuk flare 3/8-3/8'. Zie ook de foto. Door dit koppelstuk kun je dus je het geheel aansluiten op een bestaande bierinstallatie. De andere kant is een standaard koppeling (7/16") met een slangtule van 4mm met moer die op de bekende soda-kegs past.



Samenvattend (onderdelen bij Tapclean te krijgen):
- Bierslang met binnendiameter van 4 mm: sla001
- Koppelstuk flare 3/8 - 3/8: verlo15
- slangtule RVS doorsnede 5 mm, hoog 40 mm: flare012*. De doorsnede van deze slangtule is 5 mm intern, buiten rond de 6 mm!
- wartel vleugel 3/8 binnen: flare010

Met het koolzuurdeel ben ik nog bezig, maar dat zal iets vergelijkbaars worden.
Even wat oude topics uit de sloot halen.
Ik ben redelijk nieuw in het tappen van eigen bier en vraag me af of een tap met compensator kraan het hebben van de juiste lengte van de tapleiding kan vervangen. Met andere woorden, als ik investeer in zo'n compensator tap, moet ik me dan nog druk maken over de lengte van de tapleiding?

hansHalberstadt

Als je de druk afbouwt naar omgevingsdruk dan zou ik verwachten dat je meer schuimvorming krijgt als je dat te abrupt doet. In een compensatorkraan gebeurt dat over een paar cm en in een remleiding over een paar meter. Maar ben wel benieuwd naar de ervaringen. 

Easywoods

Citaat van: hansHalberstadt op 21-05-2018  17:25 uAls je de druk afbouwt naar omgevingsdruk dan zou ik verwachten dat je meer schuimvorming krijgt als je dat te abrupt doet. In een compensatorkraan gebeurt dat over een paar cm en in een remleiding over een paar meter. Maar ben wel benieuwd naar de ervaringen.

Ik heb mijn compensatorkraan rechtstreeks op de zwarte koppeling geschroefd om te testen en daarmee kan ik beduidend beter tappen dan met een picknicktap. Omdat ik een Keezer aan het knutselen ben ga ik er toch 2m remleiding tussen monteren  :biersmile:

hansHalberstadt

Citaat van: Easywoods op 21-05-2018  17:41 uIk heb mijn compensatorkraan rechtstreeks op de zwarte koppeling geschroefd om te testen en daarmee kan ik beduidend beter tappen dan met een picknicktap. Omdat ik een Keezer aan het knutselen ben ga ik er toch 2m remleiding tussen monteren  :biersmile:
Dan kun je het mooi vergelijken en hier het resultaat laten weten als je zover bent.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.