Koolzuur, druk en lengte bierleidingen

Gestart door Adrie, 30-09-2008 16:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Tsjerk

Volgens mij is dat gewoon een 3/4 aansluiting.

VEMP

Ok, dan bedoelen jullie deze? http://www.tapclean.nl/index.php?item=bierslang-3_8__3_8-aansluiting-8_5-mm&action=article&group_id=10000039&aid=221&lang=NL
Maar dan moet ik voor de aansluiting op het vat een andere koppeling erop zetten. Hoe kom ik er achter of het echt een 3/8 is?

Tsjerk

Citaat van: VEMP op 28-08-2011  18:10 uVoor de CO2 moet ik nog een connector kit kopen. Maar welke koppeling heb ik nodig voor deze aansluiting op mijn droogkoeler?

Een  bierslang? Je moet toch een aansluiting voor de CO2 hebben toch?

Je hebt ook een reduceerventiel op je CO2 fles aangeschaft. Deze heeft toch een 3/4 aansluiting. Kijk even of ze even groot zijn. Dan weet je het.

EBC

Bierslang is 5/8.
CO2 is in Duitsland genormaliseerd op 3/4. in Nederland kan je 5/8 en 3/4 kopen.

Zorg voor een terugslagklep in je CO2 leiding!

VEMP

Ik heb beide nodig. De CO2 koppeling past niet op de bierleiding-toegang.

Jasper, heb je een tip waar ik die kan kopen?

MO

Terugslagklep in je CO2 leiding zit bij mij gewoon in de fustenkoppeling. Niet?

Herman

Neuh, da's een apart onderdeel met vloeistof dat er voor zorgt dat er geen bier in de koolzuurleiding komt bij 'cornelius' vaatjes.

EBC

Citaat van: MO op 02-09-2011  14:07 uTerugslagklep in je CO2 leiding zit bij mij gewoon in de fustenkoppeling. Niet?

Moderne fustenkoppelingen hebben die inderdaad meestal ingebouwd.

EBC

Citaat van: VEMP op 02-09-2011  13:48 uIk heb beide nodig. De CO2 koppeling past niet op de bierleiding-toegang.

Jasper, heb je een tip waar ik die kan kopen?

Candirect.de
bierzapfen.de
tapkoel.nl
...

VEMP


jorisstoop

Sinds een tijdje tap ik ook mijn bier uit soda kegs met een droogkoeler.
Eigenlijk is het altijd goed gegaan, maar van het weekend (zaterdag) tapte we voor het grootste deel alleen maar schuim.

- Het vat kwam uit de koelkast en heeft voor 2 uur buiten gestaan voordat we zijn begonnen met tappen.
- De leiding is een aantal meter, aangesloten op een lindr pigmy 15 met compensatorkraan.
- Het vat is verzadigd op 2 bar. De druk laat ik eigenlijk altijd staan.

Volgens mij was het probleem het volgende: Lucht in de leiding. Het bier (voor zover het bier was) kwam koel uit de tap, dus lijkt me geen koelingsprobleem. Dit was mijn eerste gedachte ivm de temperatuur van afgelopen zaterdag. Er zat in principe bier in de leiding alleen onstond er lucht in de leiding. De leiding liep eigenlijk in een rondje van hoog naar laag.

Na een aantal bier heb ik de druk opgehoogd naar 2,5 bar, om de lucht uit de leiding te krijgen. Dit ging voor een paar biertjes goed, maar toen ontstond er toch weer lucht en ging het tappen weer minder.

Volgens mij is het systeem toch redelijk luchtdicht, maar de vraag is dus hoe krijg en hou ik de lucht uit de leiding.

Mijn idee was om de leiding korter te maken, zodat deze zonder allemaal bochten rechtstreeks naar de tap gaat. De leiding is volgens mij het zwakke punt. Aangezien ik een kompensatorkraan heb lijkt me dit geen probleem.

Iemand advies?

hansHalberstadt

Citaat van: jorisstoop op 05-09-2011  12:25 u- Het vat is verzadigd op 2 bar. De druk laat ik eigenlijk altijd staan.
2 bar bij een bier uit de koelkast (7 ÂșC) is te veel volgens mij. Je gaat dan naar een evenwicht met 0.77% koolzuur. Ik gebruik 1 a 1.2 bar om 0.5% koolzuur te krijgen. Tijdelijk nog meer druk erop is een redmiddel om te kunnen tappen, maar daarmee maak je op den duur het probleem alleen maar erger. Oplossing is volgens mij om de koolzuur te laten ontsnappen totdat je een evenwichtsdruk van 1 bar hebt. (het duurt misschien wel een dag voordat dat evenwicht is bereikt)
HansH

jorisstoop

We verzadigen op de volgende manier.
- 2 bar koolzuur erop (buiten de koelkast)
- Daarna zetten we het geheel in de koeling (fust + CO2-meter).
- In de koeling veranderen we de druk niet, je ziet de meter dan omlaag lopen, omdat het in de koeling kouder is.
- Vat uit de koeling, dan zie je de CO2-meter weer oplopen naar 2.

De CO2 prikkeling op het bier is goed. Dit is niet heel veel.

Deze manier van verzadigen heeft eigenlijk nog nooit problemen opgeleverd.

Adrie

Er is een nieuwe versie van de Draught Beer Quality Manual uit. Een Engelstalige handleiding voor tapapparatuur, perfect tappen en schoonmaken. Download HIER.

EBC

De druk in je vaatjes moet eigenlijk gelijk zijn aan de druk waarop je wilt tappen. En dan rekening houdend met de temperatuurverschillen tussen tappen en verzadigen.

Als je meer druk in de vat hebt dan je bij tapt, dan zal je CO2 gasbellen in de slangen krijgen. Dat tapt niet fijn, dat is gegarandeerd veel schuim.

Tap je onder grotere druk dan je in je vat hebt, dan zal het bier nog meer CO2 opnemen. Afhankelijk van hoe snel het je het vat leegtapt, is dat wel of niet een probleem, anders zul je, zeker 's nachts, de CO2 kraan dicht moeten zetten.

Waarom zou je met hogere druk tappen dan je in je bier hebt? Tja, de leidinglengte of een kompensatorkraan kunnen dit vereisen.

EBC

Citaat van: jorisstoop op 05-09-2011  12:25 uSinds een tijdje tap ik ook mijn bier uit soda kegs met een droogkoeler.
Eigenlijk is het altijd goed gegaan, maar van het weekend (zaterdag) tapte we voor het grootste deel alleen maar schuim.

- Het vat kwam uit de koelkast en heeft voor 2 uur buiten gestaan voordat we zijn begonnen met tappen.
- De leiding is een aantal meter, aangesloten op een lindr pigmy 15 met compensatorkraan.
- Het vat is verzadigd op 2 bar. De druk laat ik eigenlijk altijd staan.

Volgens mij was het probleem het volgende: Lucht in de leiding. Het bier (voor zover het bier was) kwam koel uit de tap, dus lijkt me geen koelingsprobleem. Dit was mijn eerste gedachte ivm de temperatuur van afgelopen zaterdag. Er zat in principe bier in de leiding alleen onstond er lucht in de leiding. De leiding liep eigenlijk in een rondje van hoog naar laag.

Na een aantal bier heb ik de druk opgehoogd naar 2,5 bar, om de lucht uit de leiding te krijgen. Dit ging voor een paar biertjes goed, maar toen ontstond er toch weer lucht en ging het tappen weer minder.

Volgens mij is het systeem toch redelijk luchtdicht, maar de vraag is dus hoe krijg en hou ik de lucht uit de leiding.

Mijn idee was om de leiding korter te maken, zodat deze zonder allemaal bochten rechtstreeks naar de tap gaat. De leiding is volgens mij het zwakke punt. Aangezien ik een kompensatorkraan heb lijkt me dit geen probleem.

Iemand advies?

Per ongeluk al in mijn vorige post vermeld.

Je verzadigt op te hoge druk. Het bier verliest gewoon CO2 in de leiding, omdat de druk in de leiding lager is dan de verzadigingsdruk van het bier.
2 bar in de koelkast, dat is wreed veel.

hansHalberstadt

Citaat van: jorisstoop op 05-09-2011  13:53 uWe verzadigen op de volgende manier.
- 2 bar koolzuur erop (buiten de koelkast)
- Daarna zetten we het geheel in de koeling (fust + CO2-meter).
- In de koeling veranderen we de druk niet, je ziet de meter dan omlaag lopen, omdat het in de koeling kouder is.
- Vat uit de koeling, dan zie je de CO2-meter weer oplopen naar 2.

De CO2 prikkeling op het bier is goed. Dit is niet heel veel.

Deze manier van verzadigen heeft eigenlijk nog nooit problemen opgeleverd.
Lijkt me juiste methode, echter als je zegt dat je in de koeling de druk niet verandert, dan bedoel je waarschijnlijk dat je je koolzuurkraan dichtdraait, anders kun je nooit zien dat je meter terugloopt. De meter loopt waarschijnlijk terug van 2 naar iets onder de 1 bar. Dat is de druk behorend bij het koolzuur percentage dat opgelost is in je bier.
het gaat erom op welke tapdruk je tapt op het moment dat het bier gekoeld is. die zou ik dan toch niet hoger kiezen dan ca 1 bar.
HansH.

Kleine_Schriek

We zijn nu wel in de winterfase aangekomen en ik vraag me af op welke temperatuur je vaten gestaan hebben met die 2 bar druk erop. Of dat 16, 18 graden of 20 graden is, maakt nogal wat uit:

16 graden bij 2 bar geeft  2,8 vol CO2
18 graden bij 2 bar geeft  2,6 vol CO2
20 graden bij 2 bar geeft  2,4 vol CO2

En mochten ze per ongeluk in de koeling (6 graden) gestaan hebben met die 2 bar erop dan krijg je 3,8 vol CO2.



jorisstoop

Citaat van: EBC op 22-11-2011  20:52 uPer ongeluk al in mijn vorige post vermeld.

Je verzadigt op te hoge druk. Het bier verliest gewoon CO2 in de leiding, omdat de druk in de leiding lager is dan de verzadigingsdruk van het bier.
2 bar in de koelkast, dat is wreed veel.

Bedankt voor de reacties.

Vaatjes staan op kamertemperatuur.

Ondertussen weer een aantal vaatjes getapt en het was inderdaad zo dat het bier in de leiding koolzuur verloor. Wat we nu doen, en wat lijkt te werken, is:
- Vaatje 1 week op 2 bar (buiten koelkast).
- Daarna de druk eraf en soms even aansluiten om de druk constant te houden.
- Vaatje koelen
- Tappen gaat als een zonnetje.

Het lijkt erop dat het "te veel" is om het vat 2 weken of meer onder druk te zetten. Of de koelkast veel effect heeft weet ik nog niet zeker, omdat we "vroeger" ook geen problemen hadden met 1 week druk (2bar) in de koelkast. In ons geval lijkt de oplossing dus maar 1 week onder druk zetten. Als we dat tijdig doen, dan is het koolzuur ook gewoon goed in het bier.

De vaten gaan meestal vrij snel op, dus tapdruk maakt volgens mij niet zoveel verschil. Heb namelijk compensatorkraan.

koffie

Wat is nu wijsheid mbt dunne en dikke slangen?
Ik ben bezig mijn tapkast om te bouwen naar een droogkoeler en moet nu nieuwe slangen bijkopen.
Hier had ik al uitgelegd wat voor slangen ik ga gebruiken.
In het kort: 1,5 meter van fust naar koeler, 1,5 meter van koeler naar bierleiding van de tap. De bierleiding is 1,75 meter en 8,5 mm dik.

Wat is nu wijsheid mbt dikte en lengte van de leidingen? Er zal alleen maar nagistend eigen bier uit 5 liter partyvaatjes en 19 liter kegs getapt worden.
Is het verstandig om de leidingen van en naar de koeler zo dun mogelijk te houden (4 mm?) en de leiding van de tapkraan zo ver mogelijk in te korten (5 cm onder het tapblad)?

edit: Ik bedacht me ineens dat ik de 8,5 mm bierslang ook op lengte kan houden (175 cm) en deze rechtstreeks op de uitgang van de koeler, dan hoef ik alleen maar een slang van fust naar koeler te doen. Vraag blijft of deze dan 4 of 8  of 10 mm moet zijn?

hansHalberstadt

Inmiddels heb ik er nog 2 sodakeg fustjes bij en ben mijn systeem nu aan het optimaliseren. Wat voor mij niet duidelijk uit de vele berichten komt is hoe de hobbybrouwers de verbinding tussen de 6mm (4mm inwendige) tapleiding en de tapkraan doen. (tapkraan zit standaard veel dikkere slang op).

Tot nu toe had ik eea gelijmd met 2 componentenlijm, maar eea is niet voedselveilig.

Ik heb nu de volgende oplossing:
standaard pneumatische insteekkoppeling 6mm met daaraan een ingekort verloop ringetje, met daarin siliconen ringetje (afsnijden van slang met scherp mesje roterend op een boortje in de boormachine).




eea komt dan zo in de tapzuil: als je de tapkraan erop draait drukt het siliconenringetje zichzelfd vast tussen de tapkraan en het pneumatische koppelingetje, het messing deel klemt precies tegen het originele ringetje wat in de tapzuil zit om da afstand in te stellen.


Ben wel benieuwd hoe anderen dit opgelost hebben.

hansHalberstadt

o ja, en ook nog de vraag hoe andere brouwers de verbinding naar het 4 mm slangpilaartje maken wat op de koppeling van het fustje zit. je kunt daar gewoon de tapleiding op maken, maar dat vind ik onhandig want eea is niet demontabel ivm schoonmaken. Wat ik nu ga doen is ook daar een perslucht koppelingetje tussen zetten vlak bij het slangpilaartje.
eea maak ik voor gebruik schoon en maak de hele leiding + tapkraan steriel met stoom. (dan kan ik een 19.6L fustje 2 maanden gebruiken zonder kwaliteits verlies van het bier)

Pneufit C, G-verbinding 6, C00200600  conrad, (plaatje is 6-8 mm, maar zelfde principe)

 

Albertus

Voor de aansluiting van de 4 mm bierleiding gebruik ik een 4 mm slangpilaartje met wartel (van Candirect) dat rechtstreeks op de tapkraan past.

Bert

hansHalberstadt

Citaat van: Albertus op 25-01-2015  11:11 uVoor de aansluiting van de 4 mm bierleiding gebruik ik een 4 mm slangpilaartje met wartel (van Candirect) dat rechtstreeks op de tapkraan past.

Kan dit niet direct vinden op hun site. Hoe heet zoiets in het Duits of heb je een link? 

Herman



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.