Ondertussen heb ik de tapinstallatie een paar maanden in gebruik en ik ben er heel blij mee. Twee meter bierleiding met een binnendiameter van 4 mm is perfect. Met een druk van 1,2 bar, of zelfs nog iets meer als je dat zou willen, tap je heel mooie bieren zonder teveel schuim. Er komt een mooie stroom bier in het glas met een perfecte schuimkraag. En tappen is leuker dan een flesje opentrekken. Ook vrienden komen graag langs om een biertje te tappen. En als je een feestje geeft, hoef je na afloop geen tientallen flesjes te verzamelen en schoon te maken.

Het bier tapt trouwens beter naarmate het kouder is. Toen ik nog geen koeling had en de temperatuur in de richting van 12, 13 graden kwam werd het bier wat wilder. Nu staat het bier koud op een graad of 8 en dat tapt perfect.
Bier uit het vat smaakt echt beter dan van de fles. Deels heeft dat te maken met een beter te regelen koolzuurconcentratie (de meeste bieren smaken beter met wat minder koolzuur, vind ik), deels door het ontbreken van hergisting (hergisting op fles geeft nog wel eens wat bijsmaakjes van gistingsnevenproducten), deels door rijping in een groter vat. Misschien dat ook meespeelt dat er relatief minder gist in het vat zit dan in de fles. Ik weet het ook niet precies, maar er lijkt toch een duidelijk smaakverschil.
Het bier blijft ook lang goed in een aangeslagen fust. En ook in een niet aangeslagen fust, trouwens. Ik heb bieren meer dan twee maanden op de tap gehad (op het laatst was het 15 graden in de kelder en waren de fusten nog niet gekoeld) zonder kwaliteitsverlies. Het zou me niets verbazen als een half jaar ook nog mogelijk is, zeker als de fusten en leidingen gekoeld zijn. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je bier bederft voordat je het op hebt. Er is dus nog ruimte genoeg om naast de fustbieren andere bieren te drinken.
Ook het op fust zetten van bier is een stuk sneller en eenvoudiger dan bottelen. Direct na gebruik maak ik een fust altijd goed schoon. Net voor het vullen nog even ontsmetten met chemipro oxi en dan vullen maar. Binnen een paar minuten zit een vat vol en vul ik nog wat flesjes als er meer bier is dan 19 liter. Een "bottel"sessie duurt zo maximaal een uurtje. Het schoonmaken van de fusten is een eitje.
Het was wat gedoe om alle onderdelen bij elkaar te schrapen, maar dat kwam ook omdat ik al wat spullen had en moest uitzoeken wat daar allemaal precies op paste. Koop je alles ineens, dan heb je daar minder last van. Let ook op dat als je tweedehands fusten koopt, je voor de zekerheid alle rubber ringen en ringetjes vervangt. De oude zullen hoogstwaarschijnlijk poreus zijn en lekken. Ook kunnen ze smaken afgeven van dranken die er eerder in hebben gezeten.
Kortom: ik kan iedereen aanraden te investeren in een tapinstallatie.