Nou, ondertussen heb ik de juiste 5/8" aansluitstukken voor de koolzuurleidingen en kan ik fusten onder druk zetten. Dat heb ik gedaan om te testen of ze luchtdicht zijn.
Van de vijf fusten die ik van Jelle gekocht heb, blijken er drie ergens een beetje te lekken (alle rubberen ringen zijn vervangen), van eentje krijg ik de koppelingen niet los waardoor ik de onderdelen niet goed kan reinigen en eentje is OK. Een van de ontluchtingsventielen is kaduuk, daar fluit het gas meteen uit.

De reden dat die twee lekkende fusten lekken is wellicht dat ik de koppelingen niet goed kan aandraaien met het gereedschap dat ik heb. Ik moet nog op zoek naar de juiste sleutels (met name voor die gekartelde), want met een waterpomptang mol je de boel en krijg je het ook niet goed vast. Met het juiste gereedschap zal ik ook de vastzittende koppelingen wel loskrijgen denk ik.
Omdat ik van mijn schoonouders nog een fust van Van der Kooy heb gekregen die niet lekt, heb ik nu dus twee goede fusten. Als de Märzen en het Rauchbier zijn uitlagerd (ze gisten nog een heel klein beetje), dan gaan ze op deze fusten. Ondertussen wil ik twee andere fusten gereed maken om de ESB en de barley wine op te zetten. Die laatste wil ik bewaren tot de kerst.
Dan nog het probleem van het aansluiten van de tapkranen. Alleskunner Albertus heeft zijn oog erop laten vallen en hij vermoedt dat het lukt door de dunne bierslang in de dikke bierslang te schuiven en vast te zetten met een slangenklem. Eventueel nog wat gastape ertussen. Dat ga ik eerst proberen voordat ik een tapkraan ga verminken.
Het houdt je goed van de straat, zo'n tapinstallatie maken.