Koolzuur, druk en lengte bierleidingen

Gestart door Adrie, 30-09-2008 16:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Adrie

De laatste optie, inderdaad. De eerste lijkt me vrij lastig.

René K

Citaat van: Adrie op 18-01-2009  20:53 uDe laatste optie, inderdaad. De eerste lijkt me vrij lastig.

Mij ook :D

JWVG

Mijn Candirect bestelling is binnen gekomen, snel en met 2 Franziskaner Weizen glazen gratis. Ze weten wel van klantenbinding  :duimop:.

Morgenmiddag maar eens gaan sleutelen. Waar bewaren jullie je CO2 flessen eigenlijk? Beter niet in huis zeker? Kunnen CO2 flessen vorst aan? Ons schuurtje is nogal koud...

 :degroeten: JW.

René K

Prima service van Candirect. Pff geen idee eigenlijk of de flessen tegen vorst kunnen. Lijkt me haast wel. Tijdens het carboniseren van een fust staat de fles bij mij in de koelkast. De fles zou ik niet in een afgesloten ruimte bewaren in verband met eventueel lekgevaar. Dus altijd in een goed geventileerde ruimte bewaren.

wiwi

Fijn te horen dat jullie zo enthousiast zijn over de service van Candirect. Op het Duitse forum was dat wel eens anders, daarom dat ik er tot nu toe nog geen bestelling heb geplaatst.

Herman

Citaat van: JWVG op 20-01-2009  17:35 uWaar bewaren jullie je CO2 flessen eigenlijk? Beter niet in huis zeker? Kunnen CO2 flessen vorst aan? Ons schuurtje is nogal koud.....
Toen ik nog een 10 kg paal had, stond deze gewoon buiten. Ook tijdens vorst. Niet dat dit een garantie is overigens.
Wel belangrijk is om de fles goed vast te zetten, je wilt niet dat je kinderen hem omgooien. Ik moet er niet aan denken dat die 200 bar een weg naar buiten wil zoeken. Dan heb je een mooi projectiel te pakken.....

JWVG

OK, dan zet ik hem in de schuur, buiten bereik van de kids. En goed vast.

Dank jullie wel!

 :degroeten: JW.

René K

Citaat van: JWVG op 20-01-2009  22:08 uOK, dan zet ik hem in de schuur, buiten bereik van de kids. En goed vast.

Dank jullie wel!

 :degroeten: JW.

Goeie keuze ;).

wilko

Citaat van: Herman op 20-01-2009  21:23 uToen ik nog een 10 kg paal had, stond deze gewoon buiten. Ook tijdens vorst. Niet dat dit een garantie is overigens.
Wel belangrijk is om de fles goed vast te zetten, je wilt niet dat je kinderen hem omgooien. Ik moet er niet aan denken dat die 200 bar een weg naar buiten wil zoeken. Dan heb je een mooi projectiel te pakken.....

Altijd de afsluiter op de cilinder zelf dichtdraaien.  Geen druk op het reduceerventiel laten staan cq reduceerventiel eraf als ie niet in gebruik is.
CO2 cilinders zijn trouwens als ik me niet helemaal vergis rond de 60bar, geen 200bar.  Nog steeds meer dan voldoende druk voor ellende uiteraard.

Wilko

Adrie

Citaat van: Adrie op 17-01-2009  20:43 uWie weet wat voor schroefdraad een koolzuuraansluiting van een gewone tapinstallatie uit de kroeg heeft? Ik dacht dat het een M25 aansluiting was, maar dat is niet zo. Hij is iets kleiner dan een M25, iets kleiner dan een 3/4 inch en groter dan een 1/2 inch.  :weetniet: Op de aansluiting van mijn Cornelius vaten zit een 3/4 inch schroefdraad, dus ik moet een of ander verloopstukje hebben, maar bij de Gamma en de Praxis heb ik niets kunnen vinden dat past. (JW, let ook even op, jij hebt zo'n verloopstuk ook nodig, voor zowel de CO2 aansluiting als de bieraansluiting).

Zoals ondertussen bekend moest ik dus een 5/8" aansluiting hebben. Nergens in heel wereldstad Zutphen is er een verloop tussen 5/8" en 3/4" te krijgen. Volgens welingelichte bronnen komt dat doordat elk gassysteem andere standaardaansluitingen hebben zodat sukkelsmensen met minder verstand van zaken niet per ongeluk of expres gassen door daarvoor ongeschikte systemen laten stromen.

Dus zit er niets anders op dan een nieuwe bestelling bij Candirect te plaatsen voor de juiste aansluitstukken.  :-\

Binnenkort kan ik dan in ieder geval eindelijk bieren op fust en op druk gaan zetten. Mijn Märzen en Rauchbier wil ik niet bottelen. Dan nog even afwachten hoe het René vergaat met zijn vondst voor de nippels en dan wellicht eindelijk over een paar weekjes tappen.  :P

Adrie

Nou, ondertussen heb ik de juiste 5/8" aansluitstukken voor de koolzuurleidingen en kan ik fusten onder druk zetten. Dat heb ik gedaan om te testen of ze luchtdicht zijn.

Van de vijf fusten die ik van Jelle gekocht heb, blijken er drie ergens een beetje te lekken (alle rubberen ringen zijn vervangen), van eentje krijg ik de koppelingen niet los waardoor ik de onderdelen niet goed kan reinigen en eentje is OK. Een van de ontluchtingsventielen is kaduuk, daar fluit het gas meteen uit. :ziek:

De reden dat die twee lekkende fusten lekken is wellicht dat ik de koppelingen niet goed kan aandraaien met het gereedschap dat ik heb. Ik moet nog op zoek naar de juiste sleutels (met name voor die gekartelde), want met een waterpomptang mol je de boel en krijg je het ook niet goed vast. Met het juiste gereedschap zal ik ook de vastzittende koppelingen wel loskrijgen denk ik.

Omdat ik van mijn schoonouders nog een fust van Van der Kooy heb gekregen die niet lekt, heb ik nu dus twee goede fusten. Als de Märzen en het Rauchbier zijn uitlagerd (ze gisten nog een heel klein beetje), dan gaan ze op deze fusten. Ondertussen wil ik twee andere fusten gereed maken om de ESB en de barley wine op te zetten. Die laatste wil ik bewaren tot de kerst.

Dan nog het probleem van het aansluiten van de tapkranen. Alleskunner Albertus heeft zijn oog erop laten vallen en hij vermoedt dat het lukt door de dunne bierslang in de dikke bierslang te schuiven en vast te zetten met een slangenklem. Eventueel nog wat gastape ertussen. Dat ga ik eerst proberen voordat ik een tapkraan ga verminken.

Het houdt je goed van de straat, zo'n tapinstallatie maken.

Albertus

Citaat van: Adrie op 09-02-2009  09:49 uAlleskunner Albertus heeft zijn oog erop laten vallen en hij vermoedt dat het lukt door de dunne bierslang in de dikke bierslang te schuiven en vast te zetten met een slangenklem. Eventueel nog wat gastape ertussen. Dat ga ik eerst proberen voordat ik een tapkraan ga verminken.

Beetje te veel eer. Bij het napluizen van dit draadje om te zien welk gereedschap je nou eigenlijk nodig hebt, blijkt dat René K een vergelijkbaar idee heeft gehad (zie citaat hieronder). Hoe is dit trouwens afgelopen René?
Welk gereedschap heb jij nodig Adrie (soort, maat, metrisch of engels?).

Bert

Citaat van: René K op 15-01-2009  19:47 uWaarschijnlijk ben ik eruit hoe ik het ga doen.

De huidige slang aan de tapkraan heeft een diameter van 8.5 mm. Een 4 mm slang past hier precies in (zojuist geprobeerd). Als ik de aansluiting op de kraan nu gelijk laat, dus met de 8 mm slang met flair en hier dan de 4 mm slang in stop moet het aansluitingsprobleem opgelost zijn :idea:. Hieronder nog wat foto's van het idee:

als ik de inwendige (4mm) slang nu insmeer met siliconenkit en dan weer aantrek moet het toch goed afgesloten zijn.


Dit moet dus het eindresultaat worden met siliconenkit tussen beide slangen.

Van de 8 mm slang hoef ik dus maar een kort stukje te gebruiken, alleen voor de aansluiting.

Heeft dit idee kans van slagen?

Adrie

Citaat van: Albertus op 09-02-2009  10:01 uWelk gereedschap heb jij nodig Adrie (soort, maat, metrisch of engels?).

Een buissleutel maat 20 (mijn steeksleutel maat 20 past erop, maar is te breed waardoor ik niet goed kan draaien) voor de ene en de andere is denk ik net zo groot maar is niet zeskantig, maar heeft ribbels (als een ster met een heleboel afgeronde punten). Ik ga een dezer dagen wel eens langs een ijzerwarenzaak met twee koppelingen die ik wel los kon krijgen.

René K

Het kitten laat ik waarschijnlijk achterwege. Wel wil ik eerst iets gaan maken wat hier op lijkt. Ik heb namelijk een 4 mm rvs buisje van een kennis gekregen en deze wil ik ik drie stukken van 3 cm gaan zagen. Hier dan de 4mm slang overheen, dit werkt en zit behoorlijk strak. En dan van de andere kant de originele slang van de tapkraan erover schuiven met een slangenklam. Het blijft nog steeds niet ideaal denk ik maar dit is waarschijnlijk wel hoe ik het ga doen.

Mijn broer Steven heeft deze week een afspraak met iemand die een draaibank heeft. Hopelijk kan deze persoon alsnog de juiste conische koppeling maken.
Mocht dit helemaal niet lukken dan houd ik vast aan de originele slang die ik laat verlopen in de 4 mm slang.

Ik zal zo meteen nog een foto plaatsen van het rvs buisje en hoe ik de aansluiting nu wil gaan realiseren.

Citaat van: Adrie op 09-02-2009  09:49 uDe reden dat die twee lekkende fusten lekken is wellicht dat ik de koppelingen niet goed kan aandraaien met het gereedschap dat ik heb. Ik moet nog op zoek naar de juiste sleutels (met name voor die gekartelde), want met een waterpomptang mol je de boel en krijg je het ook niet goed vast. Met het juiste gereedschap zal ik ook de vastzittende koppelingen wel loskrijgen denk ik.

Zelf gebruik ik een sleutel 22. Hier kun je perfect de koppelingen van het fust losdraaien.

Het is inderdaad nog aardig wat werk Adrie om alles werkende te krijgen.

Maar het gaat ons lukken! samenvol

Albertus

Citaat van: Adrie op 09-02-2009  10:38 uEen buissleutel maat 20 (mijn steeksleutel maat 20 past erop, maar is te breed waardoor ik niet goed kan draaien) voor de ene en de andere is denk ik net zo groot maar is niet zeskantig, maar heeft ribbels (als een ster met een heleboel afgeronde punten). Ik ga een dezer dagen wel eens langs een ijzerwarenzaak met twee koppelingen die ik wel los kon krijgen.

Kom eerst maar even bij mij langs, ik heb nog wat overtollig gereedschap waaronder een 20 mm ringsleutel en een 20 mm dop met bijbehorende ratel.
Neem de twee losse koppelingen even mee.

Bert

Adrie

Citaat van: René K op 09-02-2009  10:40 uHet kitten laat ik waarschijnlijk achterwege. Wel wil ik eerst iets gaan maken wat hier op lijkt. Ik heb namelijk een 4mm rvs buisje van een kennis gekregen en deze wil ik ik drie stukken van 3 cm gaan zagen. Hier dan de 4mm slang overheen, dit werkt en zit behoorlijk strak. En dan van de andere kant de originele slang van de tapkraan erover schuiven met een slangenklam. Het blijft nog steeds niet ideaal denk ik maar dit is waarschijnlijk wel hoe ik het ga doen.

Mijn broer Steven heeft deze week een afspraak met iemand die een draaibank heeft. Hopelijk kan deze persoon alsnog de juiste conische koppeling maken.
Mocht dit helemaal niet lukken dan houdt ik vast aan de originele slang die ik laat verlopen in de 4mm slang.

Ik zal zometeen nog een foto plaatsen van het rvs buisje en hoe ik de aansluiting nu wil gaan realiseren.

Dat is mooi, succes!


Citaat van: René K op 09-02-2009  10:40 uZelf gebruik ik een sleutel 22. Hier kun je perfect de koppelingen van het fust losdraaien.

Oh, is het 22. Kan ook. Ik heb een steeksleutel met 20 en 22, dus ik kan me vergissen. De steeksleutel lukt inderdaad bij de zeskantige moer, maar niet bij die andere. Bij drie fusten past ie er echter niet goed tussen doordat aan beide kanten een handvat zit (ik het twee typen vaten). Voor deze vaten heb ik echt een buissleutel nodig die je helemaal over de koppeling schuift.

Citaat van: René K op 09-02-2009  10:40 uHet is inderdaad nog aardig wat werk Adrie om alles werkende te krijgen.

Maar het gaat ons lukken! samenvol

Reken maar! Cowboy Henk zet door!

 

Albertus

Citaat van: Adrie op 09-02-2009  10:55 uOh, is het 22. Kan ook. Ik heb een steeksleutel met 20 en 22, dus ik kan me vergissen

Een 22 ringsleutel, 22 dop en een 22 pijpsleutel heb ik ook nog wel over.

Bert

Adrie

Oh, dat is geweldig. Ik zal vanavond even meten of het nou 20 of 22 is.

René K

Hier het rvs buisje met een 4 mm binnendiameter:

Met de 4 mm bierslang erover:

en tenslotte de originele bierslang erover schuiven:

dit moet dan nog even vastgezet worden met een slangenklem. Simpel maar het werkt wel!

Om de 4 mm bierslang op het buisje te krijgen heb ik het even in kokend water gehouden en vervolgens op het buisje gedrukt. Dit gaat prima.

Adrie

Dat ziet er veelbelovend uit. Eens kijken of ik ergens 4 mm rvsbuis kan vinden.

Albertus

Citaat van: Adrie op 09-02-2009  11:18 uDat ziet er veelbelovend uit. Eens kijken of ik ergens 4 mm rvsbuis kan vinden.

Kun je eventueel dat slangpilaartje voor je 4 mm slang voor gebruiken.

Bert

René K

Mocht je het niet kunnen vinden Adrie dan kan ik misschien nog wel wat extra buis krijgen. Dit kan ik dan wel naar je opsturen.

Het mooie is dat de binnendiameter 4 mm is en je dus geen vernauwing in de leiding krijgt.

Adrie

Citaat van: René K op 09-02-2009  11:52 uMocht je het niet kunnen vinden Adrie dan kan ik misschien nog wel wat extra buis krijgen. Dit kan ik dan wel naar je opsturen.

Dat zou helemaal perfect zijn! Bedankt.  :groots:

Adrie

Citaat van: Albertus op 09-02-2009  11:05 uEen 22 ringsleutel, 22 dop en een 22 pijpsleutel heb ik ook nog wel over.

Bert

Het is inderdaad een 22. Kan ik die pijpsleutel een dezer dagen komen halen, Bert?

René K

Ben nog wat aan het rekenen met de lengte voor mijn bierleidingen. Hiervoor gebruik ik het model van Adrie.

De afstand van het midden van het vat tot het tappunt is 90 cm. Het bier moet getapt gaan worden bij 8 graden en 2,5 VOL C02 met een 4mm bierleiding.
De benodigde lengte van de bierleiding is nu 72 cm en wordt in het rood aangegeven (1.06 Bar). Is het nu zo dat de afstand dan eigenlijk te groot is? Is het dus aan te raden om de fusten iets hoger in de koelkast te plaatsen?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.