Koolzuur, druk en lengte bierleidingen

Gestart door Adrie, 30-09-2008 16:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

JWVG

Ik snap hier helemaal niets van, maarrehh.... is dit ook voor mij van belang als ik mijn vaatjes aan wil sluiten op een professionele installatie? Of is dit alleen voor het soort tapzuilen die  jullie thuis hebben staan? Ik heb eergisteren eindelijk mijn order bij Candirect geplaatst, dus hopelijk snap ik er binnenkort meer van.

 :degroeten: JW.

René K

Het kan van belang zijn als je de fusten wilt aansluiten op een tapzuil. Mijn tapzuil + kranen zijn ook professioneel. Deze hebben vaak een aansluiting voor dikkere slangen. Als je dus 4 mm slangen hierop wilt aansluiten kan dit zeker van belang zijn.

Adrie

Nee, in de kroeg is dat geen probleem omdat je daar nog door een koeler moet. Je moet alleen het juiste schroefdraad hebben om de bierleiding aan te sluiten op je koppeling op het fust.

JWVG

Mooi zo, dat wilde ik even horen. Sorry voor de afleiding  ;)

 :degroeten: JW.

Adrie

Citaat van: René K op 15-01-2009  19:47 uWaarschijnlijk ben ik eruit hoe ik het ga doen.

De huidige slang aan de tapkraan heeft een diameter van 8.5 mm. Een 4 mm slang past hier precies in (zojuist geprobeerd). Als ik de aansluiting op de kraan nu gelijk laat, dus met de 8 mm slang met flair en hier dan de 4 mm slang in stop moet het aansluitingsprobleem opgelost zijn :idea:. Hieronder nog wat foto's van het idee:

als ik de inwendige (4mm) slang nu insmeer met siliconenkit en dan weer aantrek moet het toch goed afgesloten zijn.


Dit moet dus het eindresultaat worden met siliconenkit tussen beide slangen.

Van de 8 mm slang hoef ik dus maar een kort stukje te gebruiken, alleen voor de aansluiting.

Heeft dit idee kans van slagen?

Ik had hier ook al aan zitten denken, maar je krijgt onvermijdelijk bier tussen de slangen dat je er moeilijk weer uitspoelt. Je zou tenminste beide kanten moeten dichtkitten en dan nog houd je altijd wat loze ruimtes over. Ik zou dit alleen als allerlaatste redmiddel doen, denk ik.

René K

CiteerIk had hier ook al aan zitten denken, maar je krijgt onvermijdelijk bier tussen de slangen dat je er moeilijk weer uitspoelt. Je zou tenminste beide kanten moeten dichtkitten en dan nog houd je altijd wat loze ruimtes over. Ik zou dit alleen als allerlaatste redmiddel doen, denk ik.

Als de slang bij de koppeling (kraanaansluiting) goed en zorgvuldig wordt afgedicht moet hier toch nooit bier in kunnen komen. Het mooiste is ook als de 4 mm slang conisch uitgeboord wordt zodat de slangen mooi in elkaar overlopen.

Iemand enig idee welke kit hiervoor bruikbaar is? Ik bedoel dus een voedselveilige kit.
 

RobinB

Is niet alle sanitaire siliconnkit voedselveilig?
(Heb eens een thermometer ermee gedicht, dus hoop het wel!  :clownsmile: )

wilko

Citaat van: RobinB op 15-01-2009  21:38 uIs niet alle sanitaire siliconnkit voedselveilig?
(Heb eens een thermometer ermee gedicht, dus hoop het wel!  :clownsmile: )

De meeste mensen gebruiken geen Si-kit voor hun waterleiding ;-)  En voor douches etc boeit voedselveiligheid niet zo.

Ik zou kit voor volglas-aquaria gebruiken, vissen zijn heel gevoelig voor verontreinigingen dus die kit is behoorlijk safe dunkt me.

Wilko

René K

Bedankt voor de tips. Zal hier eens naar op zoek gaan.

RobinB

Gelukkig kan die van mij ook in aquaria gebruikt worden inderdaad!
Maar is ook bestand tegen heet water :)

René K

Welke heb jij en waar vandaan? Dat het ook tegen heet water kan is wel praktisch voor het schoonspoelen van de slangen.

RobinB

Bij de praxis volgens mij, zal vanavond eens kijken welk merk enz het is, heb het nu niet bij de hand...

Adrie

Wie weet wat voor schroefdraad een koolzuuraansluiting van een gewone tapinstallatie uit de kroeg heeft? Ik dacht dat het een M25 aansluiting was, maar dat is niet zo. Hij is iets kleiner dan een M25, iets kleiner dan een 3/4 inch en groter dan een 1/2 inch.  :weetniet: Op de aansluiting van mijn Cornelius vaten zit een 3/4 inch schroefdraad, dus ik moet een of ander verloopstukje hebben, maar bij de Gamma en de Praxis heb ik niets kunnen vinden dat past. (JW, let ook even op, jij hebt zo'n verloopstuk ook nodig, voor zowel de CO2 aansluiting als de bieraansluiting).


Ondertussen, en dat is ook interessant voor René, denk ik een oplossing te hebben voor het tapkraan/tapzuil probleem. Ik heb een 4 mm tule besteld om de slang op aan te sluiten. De ronde onderkant kan denk ik op een metaaldraaibank gemakkelijk iets kleiner geslepen worden zodat hij in zo'n schroefding past waar normaal de bierslang mee aangesloten zit. De flairronding op de kraan moet dan ook vlak geslepen worden. Het is me nu in ieder geval gelukt om alle kranen uit de tapstangen te slopen en dat viel niet mee.

Adrie

Da's leuk. Eerst een vraag stellen en hem dan zelf beantwoorden.  :clownsmile:

Citaat van: Adrie op 17-01-2009  20:43 uWie weet wat voor schroefdraad een koolzuuraansluiting van een gewone tapinstallatie uit de kroeg heeft?

Ha Adrie,

Dat is een 5/8 inch aansluiting. Sukkel. Stond gewoon in je bestellijst aan Candirect, want het is hetzelfde schroefdraad als de zeskantige moer die je bestelde.  :neenee:

Groeten,

Adrie

René K

Citaat van: Adrie op 17-01-2009  20:43 uOndertussen, en dat is ook interessant voor René, denk ik een oplossing te hebben voor het tapkraan/tapzuil probleem. Ik heb een 4 mm tule besteld om de slang op aan te sluiten. De ronde onderkant kan denk ik op een metaaldraaibank gemakkelijk iets kleiner geslepen worden zodat hij in zo'n schroefding past waar normaal de bierslang mee aangesloten zit. De flairronding op de kraan moet dan ook vlak geslepen worden. Het is me nu in ieder geval gelukt om alle kranen uit de tapstangen te slopen en dat viel niet mee.

Klinkt interessant Adrie, heb je ook een bestelnummer van die 4 mm Tüle? Weet zo niet welke dit is namelijk.

RobinB


Adrie

Citaat van: René K op 17-01-2009  22:08 uKlinkt interessant Adrie, heb je ook een bestelnummer van die 4 mm Tüle? Weet zo niet welke dit is namelijk.

70100704

René K

Dank! Zal eens kijken hoe we dit in kunnen passen.

JWVG

Citaat van: Adrie op 17-01-2009  21:02 uDat is een 5/8 inch aansluiting. Sukkel. Stond gewoon in je bestellijst aan Candirect, want het is hetzelfde schroefdraad als de zeskantige moer die je bestelde.  :neenee:


Hee, gedraag jij je een beetje? Die arme A3 voor sukkel uitmaken  ;). In een e-mail van Candirect raadden ze me al aan om 5/8 inch aansluitingen erbij te kopen. Maar volgens mij was dat juist voor de uitgang naar de koeling. Kan het zijn dat je aan beide kanten gewoon 5/8 inch nodig hebt, en verder helemaal niets? Oh oh, als dat toch waar kon zijn  :dansen:

 :degroeten: JW.

Adrie

Ha JW,

Ik heb thuis (ooit uit een tot sloop gedoemde kroeg gehaald) zowel CO2 als bierleidingen. In die kroeg hadden zowel de koolzuur- als de bierleiding een 5/8 inch aansluiting. Wat natuurlijk geen garantie is dat dat bij "jouw" kroeg ook zo is...

JWVG

Nee, dat is waar, maar de kans stijgt gelukkig wel  ;). Ik ga zeer binnenkort langs om na te meten. Maar eerst wil ik even mijn (eerste) Candirect bestelling binnen hebben, zodat ik wat beter weet waar ik het over heb. Die verwacht ik uiterlijk dinsdag.

 :degroeten: JW.

Adrie

Citaat van: JWVG op 18-01-2009  10:57 uIn een e-mail van Candirect raadden ze me al aan om 5/8 inch aansluitingen erbij te kopen.

Had je dat trouwens niet eerder kunnen zeggen? Had me wat  :huilen: bespaard.  :-\

JWVG

Die mail was van vorige week, had dat nog geholpen? Sorry, maar als het gaat om tappen vind ik mezelf nog zo onwetend dat ik er van uitga dat jij dat allemaal al weet. Bovendien werd er laatst op dit forum ergens gevraagd of de aansluitingen in Duitsland niet anders waren, dus ik vroeg me af hoe betrouwbaar die Duitse info was....

 :degroeten: JW.

Adrie

Als het gaat om aansluitingen en zo tast ik ook nog behoorlijk in het duister, maar langzamerhand komt er licht in de duisternis.  :idea: Wat nog niet wil zeggen dat de boel snel werkt. De aansluiting aan de kraan baart me nog de meeste zorgen. Eens kijken of ik iemand (met metaalbewerkingscapaciteiten) in de buurt kan vinden die me kan en wil helpen.

Overigens heb ik ontdekt dat er ergens een heel klein beetje koolzuur ontsnapt rondom de drukregulator. Zal wel een oud rubbertje zijn of zo. Een dezer dagen de boel eens in bad gooien om te kijken waar het lek zit. Het is wel weer een heel ontdekkingsavontuur, zo'n tapinstallatie in elkaar zetten.

René K

Citaat van: Adrie op 17-01-2009  20:43 uOndertussen, en dat is ook interessant voor René, denk ik een oplossing te hebben voor het tapkraan/tapzuil probleem. Ik heb een 4 mm tule besteld om de slang op aan te sluiten. De ronde onderkant kan denk ik op een metaaldraaibank gemakkelijk iets kleiner geslepen worden zodat hij in zo'n schroefding past waar normaal de bierslang mee aangesloten zit. De flairronding op de kraan moet dan ook vlak geslepen worden. Het is me nu in ieder geval gelukt om alle kranen uit de tapstangen te slopen en dat viel niet mee.

Zit me nu even voor te stellen hoe je dit precies wilt gaan doen. Je wilt de ronde kant van de 4 mm Tüle uitslijpen en hier dan ook een schroefdraad in laten zetten? Dus zodat je de Tüle vast kan draaien aan de kraan?

Of gewoon de flairronding op de kraan glad slijpen en tussen de kraan en Tüle een rubberen ring plaatsen en goed aandraaien. Ben je ook klaar maar vergt waarschijnlijk wel meer schoonmaakwerk?

Zie ik iets over het hoofd?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.