Koolzuur, druk en lengte bierleidingen

Gestart door Adrie, 30-09-2008 16:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 15-10-2008  23:26 uOke, nu ff de volgende situatie:
Ik neem aan dat de koolzuurdruk in de fust wel geregeld is via het koolzuurpatroon.
Als je ervan uitgaat dat je een bepaalde hoeveelheid koolzuur in je bier wilt hebben, dan is de enige parameter waar je nog aan kunt draaien inderdaad de temperatuur van je fust. Hoe kouder het bier, hoe meer koolzuur er in je bier oplost. Je zou dus iets meer koolzuur in je bier kunnen doen, zodat je het verlies wat tijdens het tappen optreedt een beetje op kunt vangen, bv 9 gram suiker per liter bij het bottelen. Je moet dan tevens  je fustje zover koelen totdat het bier zonder al te veel schuim tapt.
Kortgezegt: voor dit systeem is er maar 1 optimale fusttemperatuur en daar moet je zo dicht mogelijk bij gaan zitten. Misschien moet je je tapje dan maar buiten zetten.

HansH

Adrie

De aflevering van BasicBrewing gaat deze week over het maken van je eigen tapkoelkast. Ik heb hem nog niet beluisterd, maar hij is vast interessant.
Klik HIER om het mp3-bestand binnen te halen.

Er is trouwens ook een oude podcast over het op fust zetten van bier en het omgaan met Cornelius vaatjes. Klik HIER.

Adrie

Gisteravond heb ik eindelijk de tijd gevonden om de fusten die ik van Jelle heb gekocht schoon te maken. Tjonge, wat zwarte drab kwam eraf. Gelukkig is rvs gemakkelijk schoon te maken en nu glimmen ze weer als nieuw.

Uiteraard heb ik de koppelingen eraf geschroefd en uit elkaar gehaald om schoon te maken. Het is duidelijk dat alle rubberen ringen vervangen moeten worden. De veertjes lijken nog goed. Overigens kreeg ik van 1 vat met geen mogelijkheid de koppelingen los. Dit vat heb ik dus ook niet schoongemaakt. Eens kijken of ik dat later met ander gereedschap wel voor elkaar krijg, want anders is het vat niet bruikbaar en dat zou jammer zijn.

Nu ik de vaten gedemonteerd heb, kan ik beter zien welke onderdelen ik nodig heb. Deze week maar eens een bestelling plaatsen, zodat mijn pils over een paar weken het fust in kan. Kan ie mooi een maandje lageren in het fust.

Adrie

Ik ben aan het inventariseren wat ik nodig heb van Candirect, maar ik ben er niet zeker van welke rubberen ringen op de koppelingen moeten. Zo te zien zijn die van de CO2 koppeling dezelfde als die van de bierkoppeling, maar welke ring is dat? Wie kan mij helpen?

Adrie


Herman

Je bedoeld de ring op de buitenkant, bovenaan de koppeling?

Dat is artikel 4890020 (O-Ring für Ventil NC schwarz). Is er ook in een andere kleur.

NB wel de Duitse site gebruiken, anders kun je niet zoeken op nr.

Adrie

Bedankt, Herman. Ik vermoedde het al, maar wist het niet zeker.  :groots:

Adrie

Jippie, de tapspullen zijn binnen!  :hoera: Als bonus heeft Candirect nog twee Franziskaner Weizenglazen meegestuurd. Snelle service, zeg. Vorige week besteld, vandaag binnen vanuit Duitsland en met lage verzendkosten (€ 9,50). Daar kan menig webwinkel nog een puntje aan zuigen.

Helaas moet ik nog het een en ander doen voor de Roode Toren voordat ik een fust in elkaar kan zetten en mijn pils op fust zetten. Hopelijk lukt het deze week nog.  :hoera:

René K

Goede service he van onze Duitse vrienden. Bij mij gaven ze een extra aansluiting voor de manometer. Kan nu dus 2 fusten rechtstreeks aansluiten i.p.v. eentje. Ook de verzendkosten zijn inderdaad prima. Kan het iedereen aanraden om hier tapspullen te bestellen  :duimop:.

Succes met je installatie!

René K


Deze foto komt me bekend voor Adrie. De DSI kranen die ik heb zijn voorzien van dezelfde aansluiting.
De slangen zijn echter niet goed meer, er moeten dus nieuwe besteld worden.

Heb bij Canuck geinformeerd en ze zeggen dat aan de slang een flair getrompt moet worden(schuine stuk aan het einde). Maar ja waar kun je dat doen? Misschien een flexibele slang bestellen maar ja is dat wel gebruikelijk?
Of heb je een andere manier om de slangen aan te sluiten, zoals Jacob zegt misschien?

Gebruik jij gewoon de slangen die nu al aan de kraan zitten of ga je ook nog andere bestellen?




Adrie

Als je op de laatste foto kijkt die ik heb geplaatst bij de foto die jij hebt herhaald, dan zie je dat er een schroefdraad zit. Daar zet ik een 4 mm tule op waar de slang op komt. Dat is tenminste het idee. Ik heb nog niet geprobeerd of het allemaal past. Zo niet, dan bedenk ik wel wat.  :pan: De slang wordt sowieso vervangen, want die is veel te dik; er moet een 4 mm leidint op anders moet de leiding veel te lang zijn om voldoende drukval te krijgen en dan zit er bovendien veel teveel bier in de leiding.

Ik heb trouwens ook nog geen geschikte koelkast, dus in eerste instantie komen de tapstangen gewoon op een plank te staan in de kelder. Daar blijft het nog wel even koud genoeg. Nu is het er 6 graden, voordat het boven de 10 graden komt zitten we alweer in de lente. Tijd zat om nog ergens een koelkast te scoren.

René K

Ok, bij mij zit er geen schroefdraad zoals bij jou zie ik. Of ik moet een slang rechtstreeks in de kraan drukken maar ik weet niet of dat zo'n goed idee is.
Het schuine stukje wat jij eraf kan schroeven kan bij mij niet.

Zal ff een fotootje plaatsen. Dat zegt meer dan woorden.

René K






Waarschijnlijk heb ik ook een koppelstukje nodig denk ik. Maar misschien dat Canuck toch een geschikte slang kan leveren.

René K

Heb weer een reactie van Canuck op de vraag of ik daar een geflairde slang kon kopen. Dit is echter niet mogelijk. Hieronder de reactie van Canuck:

De flair zouden we er van te voren op kunnen zetten alleen dan veert hij terug en is hij niet meer bruikbaar. Je moet de leiding dus door de zuil halen, de flair aan de leiding zetten en direct de kraan er op schroeven. Hou er ook rekening mee dat de leiding ook aan de andere zijde geflaird moet worden. Daar heb je dan weer flairmoeren voor nodig.

Er zijn naar mijn idee twee mogelijkheden: zelf een flairapparaat aan te schaffen (€75,- excl. BTW) of ons laten langskomen (voorrijkosten €65,- excl. BTW en arbeid €55,- excl. BTW per uur)


Tja dit wordt natuurlijk een behoorlijke prijzige aangelegenheid. Toch maar wat anders zien te verzinnen.

Adrie

Tja, dan is een nieuwe, andere kraan goedkoper.

wilko

Citaat van: René K op 13-01-2009  13:34 uTja dit wordt natuurlijk een behoorlijke prijzige aangelegenheid. Toch maar wat anders zien te verzinnen.

Kan dat conische stuk van de kraan eraf?  En zo ja, heb je dan iets wat recht is en enige lengte heeft?

Misschien dat dan het conische gedeelte op een draaibank verwijderd kan worden, en er een vlakke kant aan gemaakt kan worden.  Met een wartelmoer en slangpilaartje kom je dan een eind.  Plus een rubber afdichtingsring uiteraard.

Uiteraard zou je ook van nylon o.i.d. een conische slangpilaar kunnen draaien.  Hoe moeilijk dat is weet ik niet, tot nu toe heb ik me bij mijn draaibank beperkt tot cilindrische dingen. 

Zoals deze, voor mijn tegenstroomkoeler



Ik ben per slot van rekening een computertechneut en geen werktuigbouwer  :verbergen:

Wilko

Adrie

Gisteravond ben ik lekker aan het knutselen geweest om de tapapparatuur te leren kennen en de onderdelen aan te sluiten. Helaas stuit ook ik op een kraanprobleem. Ik kan de slangtule keurig op de kraan zetten, maar dan past de kraan niet meer in de tapzuil.  >:(

Ik zal dus ook een andere oplossing moeten bedenken.  :denken: Ik heb ook gemerkt dat niet alle tapkranen hetzelfde zijn. Sommige hebben een ander schroefdraad. Misschien dat dat nog aanknopingspunten biedt voor een oplossing. Komende dagen het vervolg...

Jan de Hartog

Hallo,

Er zijn koppelstukjes van konisch (Flair) naar slang zie:




Je kunt ook een afgedankte bierslang met flairaansluiting demonteren
even de glimmende ring bij de koppeling verwarmen en je trekt zo de slang eraf !

Groeten

Adrie

Citaat van: Jan de Hartog op 14-01-2009  11:50 uHallo,

Er zijn koppelstukjes van konisch (Flair) naar slang zie:
www.biertap.com/000000948114d7846/10000097cc0966606.html

Da's leuk, maar die zijn er alleen in 7 mm en dat is veel te dik. Voor een thuistap is 4 mm nodig.

Jan de Hartog

Sorry,
Ik dacht dat de foto van Rene-K

een normale bierkraan betrof.
Gr.

René K

Citaat van: Jan de Hartog op 14-01-2009  12:24 uSorry,
Ik dacht dat de foto van Rene-K
http://xs435.xs.to/xs435/09031/kraan1197.jpg
een normale bierkraan betrof.
Gr.


Dit betreft ook een normale bierkraan. Het liefst sluit ik hier ook een slang op aan met een kleinere diameter.

Citaat van: Adrie op 14-01-2009  11:09 uGisteravond ben ik lekker aan het knutselen geweest om de tapapparatuur te leren kennen en de onderdelen aan te sluiten. Helaas stuit ook ik op een kraanprobleem. Ik kan de slangtule keurig op de kraan zetten, maar dan past de kraan niet meer in de tapzuil.  >:(

Het valt nog niet mee he Adrie....

Adrie

Inderdaad.

Maar volgens mij kun jij de boel gewoon glad slijpen of zagen en een slangtule van 4 mm erop schroeven. Of moet de kraan nog in een tapzuil?

René K

De kraan moet nog in een tapzuil. Om precies te zijn deze:


Adrie

Een noodoplossing kan altijd nog zijn een verloopstukje tussen de 4 mm en de bestaande bierslang.

René K

Waarschijnlijk ben ik eruit hoe ik het ga doen.

De huidige slang aan de tapkraan heeft een diameter van 8.5 mm. Een 4 mm slang past hier precies in (zojuist geprobeerd). Als ik de aansluiting op de kraan nu gelijk laat, dus met de 8 mm slang met flair en hier dan de 4 mm slang in stop moet het aansluitingsprobleem opgelost zijn :idea:. Hieronder nog wat foto's van het idee:

als ik de inwendige (4mm) slang nu insmeer met siliconenkit en dan weer aantrek moet het toch goed afgesloten zijn.


Dit moet dus het eindresultaat worden met siliconenkit tussen beide slangen.

Van de 8 mm slang hoef ik dus maar een kort stukje te gebruiken, alleen voor de aansluiting.

Heeft dit idee kans van slagen?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.