Koolzuur, druk en lengte bierleidingen

Gestart door Adrie, 30-09-2008 16:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PietO

Er komt bij mij nog een extra vraagje op: levert de aansluiting van 60 cm 3 mm slang (d.m.v. .....) op het aansluitpunt van het fust geen turbulenties bij de relatief hoge uitstroomsnelheid vergeleken met dikke slangen en daarmee schuim? Gezien de lengte kan het bier dan niet echt "tot rust" komen in het slangetje.

Blijkbaar heeft dit weinig invloed of wordt dit voorkomen een een speciaal conische aansluitnippel of zo iets?

PietO

EBC,

Een zeer duidelijk antwoord zonder vraagtekens. Daarmee kan ik mijn tapinstallatie eindelijk verbeteren: ik zat aan het verkeerde eind.


Adrie

Het werkblad is aangepast aan de gegevens van Hans c.q. Baetslé. Bedankt, Hans  :groots: Samen komen we er wel uit!

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 05-10-2008  14:51 uschuim ontstaat door plotselinge drukval.
Bij de overgang van dun naar dik (bij de tapkraan bij gebruik van een dunne remleiding, bijvoorbeeld 3 of 4 mm) treedt er een plotselinge snelheidsvermindering op, met een plotselinge drukvermindering als gevolg. Ook neemt de druk in de leiding naar het eind toe af, zoals EBC ook al opmerkte. Er is dus altijd een deel van de leiding waar de druk kleiner is dan de benodigde druk om het koolzuur in het bier te houden. Daardoor zal er dus altijd wat schuimvorming optreden in de leiding. Turbulentie bij te lage druk kan volgens mij wel degelijk schuimvorming opleveren. De praktijk leert echter dat bij 4mm (en blijkbaar ook bij 3mm) de schuimvorming binnen acceptabele grenzen blijft.

Overigens mooi dat we nu de puzzel passend hebben en op een lijn zitten met betrekking tot het dimensioneren van tapleidingen. Toevallig heb ik het boek van Baetslé ooit heel goedkoop bij de Slegte kunnen kopen. Dit boek leverde mij veel inzicht op en de inspiratie om zelf een tapinstallatie te maken.

HansH

wiwi

Citaat van: hansHalberstadt op 05-10-2008  21:16 uBij de overgang van dun naar dik (bij de tapkraan bij gebruik van een dunne remleiding, bv 3 of 4mm) treedt er een plotselinge snelheidsvermindering op, met een plotselinge drukvermindering als gevolg.
HansH
Ik denk dat bij een verkleinen van de oppervlaktedoorsnede de snelheid verminderd de druk verhoogt. Wet van Bernoulli? :weetniet:

hansHalberstadt

Citaat van: wiwi op 05-10-2008  22:25 uIk denk dat bij een verkleinen van de oppervlaktedoorsnede de snelheid verminderd de druk verhoogt. Wet van Bernoulli? :weetniet:
Zie bijvoorbeeld http://nl.wikipedia.org/wiki/Principe_van_Bernoulli. Bij toenemende diameter gaat het bier langzamer stromen, immers er moet dezelfde hoeveelheid bier door een groter wordend oppervlak. Daardoor treedt er een drukverhoging op. Ik zat dus inderdaad precies verkeerdom te denken.
Zal daar dus wel meevallen met het vrijkomen van koolzuur in de tapkraan. Als er koolzuur vrijkomt dan zal het in de leiding gebeuren.
HansH. 

Adrie

Citaat van: EBC op 04-10-2008  23:02 uUit de praktijk:

Aan mijn Homepub zit 60 cm leiding van 3 mm inwendig.

Waar heb je die 3 mm leiding vandaan? En waar de koppelingen voor aan het vat en de kraan? Laat me raden: uit de VS? De kleinste maat bij Candirect is 4 mm en daar hebben ze alleen nog maar koppelingen voor koolzuurleidingen in en niet voor bierleidingen.  En wat voor aansluit/koppelstukken heb ik nodig voor mijn tapkraan? :weetniet: Ik heb al even geprobeerd, maar ik krijg die tapstang niet gedemonteerd en ik weet niet of ie nou gewoon muurvast zit (het ding is waarschijnlijk al 15 jaar niet gedemonteerd geweest) of dat ik iets over het hoofd zie.

Kortom: waar vind ik de nodige aansluitstukken, koppelingen enz enz (liefst met bestelnummer, want ik ben het liefst lui). Hopelijk kunnen een hoop mensen hun voordeel doen met jullie antwoorden.  ;D

Koenraad

Ik gebruik al een tijdje een tapkraan met een "restrictor", daarmee kan je de uitstroomsnelheid van het bier regelen. Dat geeft wat speelruimte voor de slangen.

William

Citaat van: Adrie op 06-10-2008  09:13 uKortom: waar vind ik de nodige aansluitstukken, koppelingen enz enz (liefst met bestelnummer, want ik ben het liefst lui). Hopelijk kunnen een hoop mensen hun voordeel doen met jullie antwoorden.  ;D

Adrie, misschien is deze volgende site iets voor jou (bierkranen.com c.q. bierzapfen.de)

EBC

Ik zag nog een typfout in mijn bericht en wilde het verbeteren... per ongeluk drukte ik op verwijder, in plaats van verander. Zonder waarschuwing was het weg...
Met de 'Back' functie kon ik het nog recupereren. Het staat nu natuurlijk wel op de verkeerde plaats. Het hoort juist onder het bericht van PietO.

Dit was het:

Nee, schuim ontstaat door plotselinge drukval. Bij lagere druk kan het bier immers minder CO2 in verzadiging hebben.

Daarom heb je een bepaalde lengte slang nodig. Immers, aan de uitstroomopening van de tapkraan is er geen overdruk meer. In het vat natuurlijk wel. Tijdens het stromen in de slang vermindert de druk langzaam. De kunst is nu om de lengte van de slang zo te bepalen dat de druk gelijkmatig aalt en er aan de kraanuitstroomopening geen overdruk druk meer is.

EBC

Ik heb gewoon een HomePub gekocht bij de witgoedwinkel. Alle aansluitingen zijn snelkoppelingen. Ik heb ernaar gezocht om ze los te kopen, maar geen resultaat...Alleen heb ik de tapkraan vervangen door een Ventmatic, inderdaad een souvenir uit de VS...  ;)

jacob

Citaat van: Adrie op 06-10-2008  09:13 uWaar heb je die 3 mm leiding vandaan? En waar de koppelingen voor aan het vat en de kraan? Laat me raden: uit de VS? De kleinste maat bij Candirect is 4 mm en daar hebben ze alleen nog maar koppelingen voor koolzuurleidingen in en niet voor bierleidingen.  En wat voor aansluit/koppelstukken heb ik nodig voor mijn tapkraan? :weetniet: Ik heb al even geprobeerd, maar ik krijg die tapstang niet gedemonteerd en ik weet niet of ie nou gewoon muurvast zit (het ding is waarschijnlijk al 15 jaar niet gedemonteerd geweest) of dat ik iets over het hoofd zie.

Kortom: waar vind ik de nodige aansluitstukken, koppelingen enz enz (liefst met bestelnummer, want ik ben het liefst lui). Hopelijk kunnen een hoop mensen hun voordeel doen met jullie antwoorden.  ;D
Als je die koppeling gebruikt Bestellnummer: 73090092 met deze nippel Bestellnummer: 70090602 dan ben je er toch.
Jacob

Jacques

Citaat van: EBC op 06-10-2008  22:06 uIk zag nog een typfout in mijn bericht en wilde het verbeteren... per ongeluk drukte ik op verwijder, in plaats van verander. Zonder waarschuwing was het weg...
Met de 'Back' functie kon ik het nog recupereren. Het staat nu natuurlijk wel op de verkeerde plaats. Het hoort juist onder het bericht van PietO.

Als ik een bericht wil verwijderen dan krijg ik altijd even een waarschuwing (gelukkig want een enkele keer vergis ik mij wel eens).
Wat mij wel overkomt is dat ik net een heel bericht getypt heb en per ongeluk op Esc druk. Dan is de tekst wel eens zonder enige waarschuwing verdwenen.

Adrie

Het is gelukt om een van de tapstangen te demonteren. Inderdaad zat de boel muurvast, maar geweld lost alles op. Hier wat foto's.







Daar moet dus ergens een nippel op voor een 4 mm slang. Klik op een foto voor een grotere afbeelding.

Oscar

Citaat van: Adrie op 05-10-2008  20:48 uHet werkblad is aangepast aan de gegevens van Hans c.q. Baetslé.

Als ik 'm download krijg ik de melding: ongeldige gegevensindeling? 

Adrie


jacob

Citaat van: Adrie op 07-10-2008  10:29 uHet is gelukt om een van de tapstangen te demonteren. Inderdaad zat de boel muurvast, maar geweld lost alles op. Hier wat foto's.









Daar moet dus ergens een nippel op voor een 4 mm slang. Klik op een foto voor een grotere afbeelding.
Misschien is dit wat bestelnummer: 70100704 met een Bestelnummer: 70100812 ( een tule met 5/8 moer) en dat aangesloten op de onderste foto want die harde slang werkt niet echt lekker vind ik.

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 07-10-2008  16:17 uAls ik 'm download krijg ik de melding: ongeldige gegevensindeling? 
Ik krijg deze foutmelding ook. Misschien een te nieuwe versie van Exel waarmee het bestand gemaakt is?
HansH

Adrie

Citaat van: hansHalberstadt op 08-10-2008  00:17 uIk krijg deze foutmelding ook. Misschien een te nieuwe versie van Exel waarmee het bestand gemaakt is?
HansH

Het bestand is gemaakt met Excel 2002. Probeer het nog maar eens, ik heb het bestand opnieuw geupload.

Adrie

Citaat van: jacob op 07-10-2008  22:42 uMisschien is dit wat bestelnummer: 70100704 met een Bestelnummer: 70100812 ( een tule met 5/8 moer) en dat aangesloten op de onderste foto want die harde slang werkt niet echt lekker vind ik.

Bedankt, Jacob!

Ben ik nou gek dat ik niet op bestelnummer kan zoeken? Ik zie onder News (in de winkel van Candirect, ik neem aan dat de bestelnummers van die site komen) een zoekveld. Vul ik daar het bestelnummer in, dan krijg ik in het midden te zien: 35 items in 4 product groups checked. Continue searching? met een knop Continue. Verder geen resultaten of zo. Klik ik op Continue dan krijg ik de melding: 64 artikel in 8 Warengruppen durchsucht. Weiter suchen? Klik ik dan op de knop Weiter suchen dan kom ik in een eindeloze loop.  :P

Herman

Adrie,

In de shop kun je linksbovenin bij "Suchbegriffe"  het nummer invullen, ik heb direct het juiste artikel te pakken. Ik gebruik overigens de ingang www.candirect.de en ga zonder landenkeuze naar de shop, de Duitse site dus. De Engelse variant loopt volgens mij wat achter.....

jacob

Het was inderdaad de Duitse afdeling, je kan er ook via bierleitungen/tullen komen.
Oh ja het was candirect. Ik zoek ook altijd in de Duitse catalogus want daar hebben ze meer.
Misschien is dit ook wat  http://stores.ebay.de/DER-ZAPFANLAGEN-DOKTOR
Jacob

Adrie

Citaat van: Herman op 08-10-2008  11:59 uAdrie,

In de shop kun je linksbovenin bij "Suchbegriffe"  het nummer invullen, ik heb direct het juiste artikel te pakken. Ik gebruik overigens de ingang www.candirect.de en ga zonder landenkeuze naar de shop, de Duitse site dus. De Engelse variant loopt volgens mij wat achter.....

Aha, dat is de truc. Ik zat inderdaad in de Engelse variant te shoppen en dan werkt het niet. In de Duitse werkt het prima. Bedankt!

Oscar

Oke, nu ff de volgende situatie:

Ik heb een Heineken thuistapje welke een koeler in de tap heeft zitten. De lengte en dikte kan ik niet beïnvloeden en de koolzuurdruk uit het flesje ook niet, die neemt af naarmate het gebruik. Het fustje zelf staat niet gekoeld.

Nu de hamvraag: ik tap vrij veel schuim en in het bier zit niet zoveel koolzuur. Moet ik nu meer suiker in het fustje gebruiken? Ik probeer voor deze tap de ideale koolzuurdruk in het fustje te bepalen.

Adrie

HEt is de druk uit de koolzuurfles die bepaalt hoe de tapdruk is, niet de hoeveelheid koolzuur in het bier. Heeft het bier meer koolzuur, dan komt dat uit het bier totdat het bier dezelfde koolzuurdruk krijgt. Heeft het bier minder koolzuur, dan wordt het langzaam verzadigd tot  het nieuwe evenwicht. Als je niets kunt aanpassen (druk, bierleidingdikte en bierleidinglengte) heb je vette pech. Het enige wat je zou kunnen doen is het fust koelen of opwarmen. Bij een kouder fust krijg je meer koolzuur in het bier bij dezelfde druk, bij warmer bier minder. Maar dan nog blijft de tapdruk hetzelfde.


Het is gewoon een slecht systeem, dus.  >:D


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.