Beste allemaal,
Ik ben na een heleboel googlen terecht gekomen op deze site, in dit topic. Ik heb namelijk recentelijk een tapinstallatie in elkaar gezet en ik kom een groot probleem met de tapbaarheid van het bier tegen. Omdat ik na flink wat leeswerk in dit topic door heb dat het aansluiten van een tapinstallatie toch iets wetenschappelijker in elkaar zit dan simpelweg wat leidingen en onderdelen koppelen, vermoed ik dat mijn systeem een aantal regels overtreedt.
Ik zal kort proberen te omschrijven hoe het systeem in elkaar zit en wat het probleem is. Wellicht dat iemand mij verder kan helpen aan de hand daarvan. Wanneer ik het bier aangesloten heb en onder druk heb gebracht, komt er bij het openen van de tap enkel schuim uit. Niet een klein beetje, nee alleen maar schuim. Zelf ervaren tappers krijgen er met de grootste precisie slechts een klein laagje bier uit.
Het systeem bestaat uit een CO2 fles (6 kg fles) met daaraan een drukregelaar. Deze gaat naar het fust waarna er een slang (0,7 cm binnendiameter) van ongeveer 120 cm naar de koelspiraal loopt. Het gaat om een (vierkante) koelspiraal van 10 cm bij 10 cm met een (uitgetrokken) lengte van 7 meter. De binnendiameter zal plusminus 5 of 6 mm zijn. Na de spiraal loopt het bier door een leiding van ongeveer 4,5 meter naar de tapkraan (eveneens 0,7 cm binnendiameter).
Wanneer ik hiermee ga tappen, dan krijg ik continu alleen maar schuim. Velerlei variaties van overdruk en temperatuur geven ook het gewenste resultaat niet, het wordt soms alleen maar slechter.
Na het lezen van dit topic is mij duidelijk geworden dat er een flink aantal variabelen zijn die samenhangen met de schuimvorming van het bier in je leiding. De stroomsnelheid, de temperatuur, de hoeveelheid overdruk, te overbruggen hoogteverschillen, leidingweerstanden etc. Klopt mijn theorie dat schuimvorming ontstaat wanneer de druk in de vloeistof dermate laag is dat de opgeloste CO2 gemakkelijk vrij kan komen? En dat deze lage druk sterk samenhangt met de stroomsnelheid (wet van Bernoulli, hogere stroomsnelheid geeft een lagere vloeistofdruk en vice versa)?
Als iemand mij een aantal tips zou kunnen geven, of fundamentele fouten in het systeem aan kan wijzen dan hoor ik het graag, op dit moment is het bijna onbruikbaar.