Koolzuur, druk en lengte bierleidingen

Gestart door Adrie, 30-09-2008 16:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Adrie

Zoals elders vermeld had ik vier oude drukregelaars en die had ik getest, maar degene die ik had uitverkoren vertrouwde ik toch niet helemaal. Vanmiddag heb ik ze allemaal in bad uitgetest om te kijken waar eventuele lekken zitten. Drie van de vier bleken ergens een groot of klein lek te hebben. Uit twee lekkende heb ik uiteindelijk 1 niet-lekkende kunnen fabriceren, althans, daar lijkt het op. Ik heb hem nu op de drukfles zitten, onder druk gezet en de fles weer dichtgedraaid. Als ie morgen nog steeds op druk staat, verklaar ik hem niet-lek.

Adrie

Hè, bah. Deze lekt ook nog. Grrr. :echtboos: Een dezer dagen zal ik hem nog maar eens onder water houden om te kijken of ik een lek kan ontdekken. Mijn budget voor nieuwe brouwspullen is voorlopig uitgeput, anders kocht ik wel een nieuwe. Laat ik het positief bekijken: dit geeft mij de kans om de drukregelaars van binnen en buiten te leren kennen zodat ik ze zelf kan repareren.  :P

Oscar

Citaat van: Adrie op 24-03-2009  10:49 udit geeft mij de kans om de drukregelaars van binnen en buiten te leren kennen zodat ik ze zelf kan repareren.  :P

Als je wat aardigs tegenkomt, maak dan ff een fotootje. Kunnen wij er ook nog iets van leren. :leren:

Adrie

Citaat van: Adrie op 19-02-2009  21:34 uZoals elders gemeld zitten de eerste twee bieren in hun fustjes.

De Märzen en het Rauchbier zitten nu dik twee maanden in de vaatjes en ze smaken nog even vers als toen ze op fust gezet werden. Dat is een grote opluchting en ik denk dat ze het nog wel even volhouden. Het is nog steeds een groot genot om deze bieren te tappen en te drinken (gek dan eigenlijk dat de fusten nog niet leeg zijn). Vooral het Rauchbier is toch wel een van mijn grote favorieten van alle bieren die ik ooit heb gebrouwen. Mocht ik afglijden tot alcoholisme, dan komt dat door dat bier.  ;D Zondag komen de Broeders brouwen, dus dan zullen we wel even een flink gat slaan in de voorraad.

Ik heb trouwens dinsdagavond een anderhalve literfles volgetapt met Märzen en deze meegenomen naar de clubavond. Het bier was niet gekoeld en ongeveer 13 graden bij het tappen. Dat ging met nogal veel schuim gepaard. Hierdoor verloor het bier aardig wat koolzuur, maar bij het proeven zat er nog voldoende koolzuur in. Nou, eigenlijk net iets te weinig. Dat moet beter kunnen. Een volgende keer hoop ik de koelkast om de fusten klaar te hebben zodat ik het bier eerst verder kan koelen en dan wil ik een slangetje aan de tapkraan die tot op de bodem van de fles gaat. Dat zal waarschijnlijk veel beter tappen.

Polleke

Adrie,
Als ik een weizen op fust heb staan en ik wil deze verzadigen met koolzuur, wat voor druk moet ik er dan opzetten?
Ik ken je excelbestandje wel, maar het is me niet helemaal duidelijk.
Het bier staat bij 9 graden in de koelkast, en ik heb er zo'n picknick-tapje aan. (helaas heb ik er hier niet de maten van).
Als ik dan wil tappen als het verzadigd is, moet ik toch eerst de druk aflaten?

Adrie

In de tabel kijk je bij de temperatuur en de gewenste koolzuurverzadiging in het bier. Dan geeft de tabel aan hoeveel druk je op je fust moet zetten. Dus je wilt in een Weizen bijvoorbeeld 3,0 volumes CO2 en hij staat bij 9 graden, dan moet je er 1,5 à 1,6 bar op zetten.

Bij het tappen moet je die druk erop laten, anders komt er koolzuur uit je bier en wordt je bier in de loop der tijd plat. Wel moet je zorgen dat de lengte en dikte van de bierslang bij die 1,5 à 1,6 bar passen, omdat je anders alleen maar schuim tapt. Lees DIT artikel (nog) maar eens.

Polleke

Kijk, zo wordt het me een stuk duidelijker! zo'n picknicktapje is dus eigenlijk nergens goed voor met zn korte dikke leiding?

Op wat voor manier verzadig jij je bier? Door het op druk een (lange) tijd te laten staan of door het snel met een overdruk verzadigen?

Adrie

Zo'n picknicktapje is leuk als je in korte tijd veel bier wilt tappen. Dan kun je de druk verlagen (daarom heet ie ook picknicktapje  :idea: ).

Ik verzadig door het bier op de juiste druk te zetten en anderhalf tot twee weken te laten staan. Maar je kunt het fust ook flink schudden en dan gaat het sneller. Werk je met overdruk (dus meer druk dan correspondeert met de koolzuurverzadiging die je hebben wilt), dan moet je oppassen dat je je doel niet voorbij schiet. Het is niet eenvoudig om de hoeveelheid koolzuur weer te verlagen in een vol fust.

Polleke

Ok, ik ben weer heel wat wijzer!

Adrie

Ondertussen heb ik de tapinstallatie een paar maanden in gebruik en ik ben er heel blij mee. Twee meter bierleiding met een binnendiameter van 4 mm is perfect. Met een druk van 1,2 bar, of zelfs nog iets meer als je dat zou willen, tap je heel mooie bieren zonder teveel schuim. Er komt een mooie stroom bier in het glas met een perfecte schuimkraag. En tappen is leuker dan een flesje opentrekken. Ook vrienden komen graag langs om een biertje te tappen. En als je een feestje geeft, hoef je na afloop geen tientallen flesjes te verzamelen en schoon te maken.  :P

Het bier tapt trouwens beter naarmate het kouder is. Toen ik nog geen koeling had en de temperatuur in de richting van 12, 13 graden kwam werd het bier wat wilder. Nu staat het bier koud op een graad of 8 en dat tapt perfect.

Bier uit het vat smaakt echt beter dan van de fles. Deels heeft dat te maken met een beter te regelen koolzuurconcentratie (de meeste bieren smaken beter met wat minder koolzuur, vind ik), deels door het ontbreken van hergisting (hergisting op fles geeft nog wel eens wat bijsmaakjes van gistingsnevenproducten), deels door rijping in een groter vat. Misschien dat ook meespeelt dat er relatief minder gist in het vat zit dan in de fles. Ik weet het ook niet precies, maar er lijkt toch een duidelijk smaakverschil.

Het bier blijft ook lang goed in een aangeslagen fust. En ook in een niet aangeslagen fust, trouwens. Ik heb bieren meer dan twee maanden op de tap gehad (op het laatst was het 15 graden in de kelder en waren de fusten nog niet gekoeld) zonder kwaliteitsverlies. Het zou me niets verbazen als een half jaar ook nog mogelijk is, zeker als de fusten en leidingen gekoeld zijn. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je bier bederft voordat je het op hebt. Er is dus nog ruimte genoeg om naast de fustbieren andere bieren te drinken.

Ook het op fust zetten van bier is een stuk sneller en eenvoudiger dan bottelen. Direct na gebruik maak ik een fust altijd goed schoon. Net voor het vullen nog even ontsmetten met chemipro oxi en dan vullen maar. Binnen een paar minuten zit een vat vol en vul ik nog wat flesjes als er meer bier is dan 19 liter. Een "bottel"sessie duurt zo maximaal een uurtje. Het schoonmaken van de fusten is een eitje.

Het was wat gedoe om alle onderdelen bij elkaar te schrapen, maar dat kwam ook omdat ik al wat spullen had en moest uitzoeken wat daar allemaal precies op paste. Koop je alles ineens, dan heb je daar minder last van. Let ook op dat als je tweedehands fusten koopt, je voor de zekerheid alle rubber ringen en ringetjes vervangt. De oude zullen hoogstwaarschijnlijk poreus zijn en lekken. Ook kunnen ze smaken afgeven van dranken die er eerder in hebben gezeten.

Kortom: ik kan iedereen aanraden te investeren in een tapinstallatie.

Henk oet Paiz

Hoi Adrie,

Daar was ik ook eens weer  ;). Goed om je verhaal over de houdbaarheid in fusten te lezen. Zelf heb ik een cornelius tap met 10 en 20 liter fusten. Die gebruik ik eigenlijk alleen maar voor feestjes. Stel dat ik standaard een fust aan de tap zou hebben staan, dan kan dat dus volgens jou zonder kwaliteitsverlies. Hoe zit het dan met de leidingen en het leidingdeel in de tap/koeler. Daar blijft dus gewoon bier in staan. Leidt dat niet tot problemen, of maak je die elke keer schoon?

T.a.v. de druk: ik vul altijd af op 1,5 bar als het bier is teruggekoeld naar een graad of 7 en tot 2,5 bar bij kamertemperatuur. Ik kan de schuimhoeveelheid regelen via een compensatorkraan.

Groeten,

Henk  :proost2:

Adrie

Ha Henk, leuk dat je er ook weer bent!

De leidingen maak ik alleen schoon als ik een fust verwissel. De leidingen liggen bij mij grotendeels ook in de tapkast en worden dus net zo gekoeld als de fusten. Een deel zit in de tapzuil, maar ook deze blijft vrij koud. Tot nu toe heb ik geen last gehad van bierbederf in de leidingen. Er zit natuurlijk ook maar een heel klein beetje bier in, omdat de leidingen zo dun zijn. Zolang er nergens zuurstof bij kan en alles voor er bier in komt goed schoon en ontsmet is, is het bier volgens mij veilig in leiding en fust.

René K

Dezelfde ervaringen als Adrie deel ik ook. Het bier blijft lang goed. Momenteel heb ik een bier van begin april op het fust, de smaak blijft goed. Het is net of bier van de tap iets 'romiger' of milder smaakt. De harde kantjes van een bier gaan er wat af.

Zelf gebruik ik 2,5 meter bierleiding van 4mm. Ook tap ik op 8 graden. Dit in combinatie met een koolzuurdruk van rond de 2 bar levert mooi getapte bieren op.

Na het tappen sluit ik een vat met schoon water aan. Hier zet ik een beetje druk op en spoel de leidingen even door. Vervolgens koppel ik ze los en laat de leidingen vol met water staan.

Ook ik kan het iedereen van harte aanbevelen om te investeren in een tapinstallatie!

hansHalberstadt

Ook ik gebruik net als Adrie ca 2 meter gerkoelde leiding van 4mm en ca 1.2 BAR tapdruk bij 6-8 grC. Ook bij mij blijft het bier lang goed in de fust, en smaakt veel zachter dan hetzelfde bier uit flesjes maar het eerste beetje bier uit de leiding (enkele 10tallen ml) proeft toch niet zo best, hoewel ik de leiding voor ik de fust aansluit zelfs uitstoom en de koppelingen met alcohol van 70% desinfecteer.
HansH   

DP

 :shelp:

Oké zojuist een fust aangesloten op mijn tapkoelkast en inderdaad het bier spuit om mijn oren.
Nu weet ik dat ik het moet ombouwen naar 4 mm en 200 cm leiding ...geen probleem.

MAAR... ja er is altijd een maar, ik heb twee kegerators met beide twee taphandels,
drie ervan gebruik ik voor home brewed beer.
Één taphandel wil ik gebruiken voor Grolsch, dus een schuifkoppeling.
Hier zit een bierslang opening aan voor een slang van 8,5, dwz de aansluitring met rubbertje
als ik een slang van 4 mm pak krijg ik die dus never over de slangtuig.

Waar haal ik nou een fustkoppeling aansluiting voor een standaard schuifkoppeling (bierleiding)
met een contact op de koppeling van rond 8, die een uitgang heeft voor een leiding van 4 mm. :weetniet:
Is het uitboren van een 4mm co leiding een optie?

Bij candirect weet ik het niet want de website doet het niet.  :pan:
Graag uw hulp. :degroeten:

ADRIE weet raad, hoop ik.

René K

Citaat van: DP op 26-06-2009  20:05 uWaar haal ik nou een fustkoppeling aansluiting voor een standaard schuifkoppeling (bierleiding)
met een contact op de koppeling van rond 8, die een uitgang heeft voor een leiding van 4 mm. :weetniet:
Is het uitboren van een 4mm co leiding een optie?

Hoe je de aansluiting van 8 naar 4 mm kunt maken valt te lezen in deze draad. Ergens richting het einde geloof ik. Adrie en ik maken gebruik van een klein rvs buisje om het probleem op te lossen. Ik heb nu niet meer tijd om uitgebreid te beschrijven hoe het werkt maar als het goed is staat het hier beschreven.

Succes!

Edit: Hier een link naar het bericht waarin het beschreven staat.

DP

Citaat van: René K op 26-06-2009  21:32 uHoe je de aansluiting van 8 naar 4 mm kunt maken valt te lezen in deze draad. Ergens richting het einde geloof ik. Adrie en ik maken gebruik van een klein rvs buisje om het probleem op te lossen. Ik heb nu niet meer tijd om uitgebreid te beschrijven hoe het werkt maar als het goed is staat het hier beschreven.

Succes!

Edit: Hier een link naar het bericht waarin het beschreven staat.

Hoi René,  :groots:

Bedankt voor je hulp, dat was inderdaad het probleem. Ik ga het zo oplossen zoals jij dat hebt gedaan.
dank je wel !  :degroeten:

DP

René K

Graag gedaan! Laat maar even weten of het gelukt is!

 :degroeten:

DP

Citaat van: René K op 30-06-2009  22:44 uGraag gedaan! Laat maar even weten of het gelukt is!

 :degroeten:

Samen met Wilko aan het prutsen geweest, helaas was het buisje net te smal, dus lekkage.
Vanmorgen stond kantoor blank met bier!  :echtboos:
Tja en dan ruikt bier een stuk minder lekker  :stom:

Wilko heeft net een mail gestuurd dat hij vandaag een ander busje komt brengen die hij zelf heeft gemaakt.  :duimop:
Deze gaan we straks testen, alleen moet ik wel een nieuwe fust aansluten  :duimonder: want de andere is leeg.  :bokser:

Maar omwille van het onderzoek moet dat dan maar weer  :lekkerbier:
Tenslotte moet het wel allemaal werken als hier ons feestje begint.

DP  :degroeten:

DP

Citaat van: René K op 30-06-2009  22:44 uGraag gedaan! Laat maar even weten of het gelukt is!

 :degroeten:

Vraagje !

Hoeveel orginele slang hebben jullie er nog aangelaten? Ik bedoel, vanaf de taphandel gezien loopt de slang
door de tapzuil, onderaan de tapzuil heb ik de verbinding gemaakt naar 4 mm leiding en dan nog twee meter leiding.
Hebben jullie dat ook zo?

Graag advies!
DP  :degroeten:

Adrie

Citaat van: DP op 02-07-2009  09:29 uSamen met Wilko aan het prutsen geweest, helaas was het buisje net te smal, dus lekkage.
Vanmorgen stond kantoor blank met bier!  :echtboos:

Oei. Ja, je moet een nieuwe tapinstallatie natuurlijk ook altijd eerst even uittesten met alleen water. Het is trouwens sowieso verstandig om alles eerst even met water en een ontsmettingsmiddel door te spoelen.

wilko

Citaat van: Adrie op 02-07-2009  15:01 uOei. Ja, je moet een nieuwe tapinstallatie natuurlijk ook altijd eerst even uittesten met alleen water. Het is trouwens sowieso verstandig om alles eerst even met water en een ontsmettingsmiddel door te spoelen.

In ieder geval is het lek nu opgelost, ik heb Dave net een paar zelfgemaakt verloopjes gebracht.  Daarmee kan zonder lekkage de dikke slang van de tap zelf (iets van 9 mm binnendiameter) zonder problemen worden aangesloten op de dunne leiding (iets van 4 mm binnendiameter) die op het fust zit aangesloten.  Er zit nu pakweg 2 m van de dunne leiding tussen de fust en het verloopje.  Dat verloopje zit net onder het 'barblad' zeg maar.

Wilko

DP

Citaat van: wilko op 02-07-2009  17:50 uIn ieder geval is het lek nu opgelost, ik heb Dave net een paar zelfgemaakt verloopjes gebracht.  Daarmee kan zonder lekkage de dikke slang van de tap zelf (iets van 9 mm binnendiameter) zonder problemen worden aangesloten op de dunne leiding (iets van 4 mm binnendiameter) die op het fust zit aangesloten.  Er zit nu pakweg 2 m van de dunne leiding tussen de fust en het verloopje.  Dat verloopje zit net onder het 'barblad' zeg maar.

Wilko

 :duimop: Ja gewoon helemaal top!

Service Top, kwaliteit Top, en dat nog thuis gebracht ook!  :dansen:
Dat is wel een applausje waard.  :hoera:
Dank je wel  :groots:

DP  :degroeten:

René K

Citaat van: DP op 02-07-2009  09:33 uVraagje !

Hoeveel orginele slang hebben jullie er nog aangelaten? Ik bedoel, vanaf de taphandel gezien loopt de slang
door de tapzuil, onderaan de tapzuil heb ik de verbinding gemaakt naar 4 mm leiding en dan nog twee meter leiding.
Hebben jullie dat ook zo?

Ik maak gebruik van 2,5 meter slang. Maar 2 meter moet ook prima kunnen! Als je systeem maar in balans is. Dus de juiste druk in combinatie met de lengte van de slang.

DP

Citaat van: René K op 02-07-2009  18:52 uIk maak gebruik van 2,5 meter slang. Maar 2 meter moet ook prima kunnen! Als je systeem maar in balans is. Dus de juiste druk in combinatie met de lengte van de slang.

Hallo Rene, hoeveel 8.5 mm slang zit er nog aan het systeem van de taphandel gemeten?

Groet DP  :degroeten:


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.