Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gistkast stroomverbruik inkbird  (gelezen 613 keer)

Offline Hans E. Pans

• Vol lid
  • Land: be
  • Smallbatch e-Biab
Gistkast stroomverbruik inkbird
« Gepost op: 23-06-2018 11:44 u »
Klopt mijn aanname dat als je een vergistingskast hebt met een inkbird en verwarmingsplaatje, en je plaatst deze in je woning, dat hij effectief niet heel vaak zal hoeven bij te warmen, en ook maar relatief weinig zal hoeven koelen en dat het stroomverbruik niet gigantisch zal zijn?

Met welk stroomverbruik (natte vinger) moet ik zo'n beetje rekening houden op jaarbasis?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: Gistkast stroomverbruik inkbird
« Reactie #1 Gepost op: 23-06-2018 11:50 u »
Per bouwsel ben je ca een week aan het verwarmen of koelen met een gemiddeld vermogen van ca 25-50 Watt (hangt natuurlijk sterk af van je isolatie) 50 Watt gedurende een week is ca 8 kWh dus ca 2 euro aan stroom.

Offline Koen S

• Super lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #2 Gepost op: 23-06-2018 11:55 u »
Veel hangt af van het verschil tussen de omgevingstemperatuur en de vergistingstemperatuur die je wil bereiken. Dat bepaalt immers hoeveel je moet koelen of verwarmen. Ook de schommelingen van de omgevingstemperatuur spelen mee, zeker in de winter. En is er nog een verschil tussen hoge en lage gisting.
Al bij al zal het stroomverbruik best meevallen, veel minder dan een gewone koelkast.

Offline CeesM

• Super lid
  • Land: nl
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
« Reactie #3 Gepost op: 23-06-2018 13:47 u »
Ik kwam in de winter, omgevingstemperatuur 15 ēC, gistingtemperatuur 19 ēC, gistvat geīsoleerd met templex kap op nog geen 2 kW in 3 weken.
Een zomerse gisting ga ik deze maand wel meten.

Tags: