Koolzuur, druk en lengte bierleidingen

Gestart door Adrie, 30-09-2008 16:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Adrie

Zoals elders gemeld heb ik een aantal soda-kegs op de kop getikt en wil ik een tapinstallatie maken. Het idee is een koelkast met twee kegs en een koolzuurfles. Op de koelkast staan twee tapzuilen.

Tappers weten natuurlijk dat de druk een cruciaal punt is met zo'n opzet. Zet je teveel druk op je vat dan verzadigt je bier teveel met koolzuur en tap je schuim, zet je er te weinig op dan verdwijnt koolzuur uit je bier en heb je een plat bier. De oplossing is om de juiste combinatie van bierleidingdikte en -lengte te vinden zodat het drukverschil tussen vat met bier en buiten net niet wordt opgeheven. Zo blijft je bier op de juiste druk (met de juiste koolzuurverzadiging) en is het bier tapbaar. De variabelen die een rol spelen zijn: gewenste aantal volumes koolzuur in je bier, de temperatuur van het bier in het vat, het hoogteverschil tussen vat en tappunt, de koolzuurdruk die je op het vat zet, de dikte van de bierleiding en de lengte van de bierleiding.

Voordat ik een bestelling van aansluitingen en leidingen ga doen, moet ik uitvinden welke dikte en lengte bierleiding ik nodig heb om goed te kunnen tappen. Uiteraard zijn er formules om het een en ander te berekenen, maar die zijn allemaal in prehistorische (lees: Amerikaanse) eenheden. Ik heb dus maar een excelbestand gemaakt met de berekeningen in metrische eenheden.

In het bestand vul je in welke koolzuurdruk je in je bier wilt (kun je vinden in BrouwHulp en BrouwVisie of in de biertypengids) en op welke temperatuur je bier tapt. Er wordt dan berekend hoeveel druk je op je vat moet zetten om de juiste koolzuurverzadiging te krijgen.

Vervolgens geef je de afstand tussen (het midden van) het vat en de tapkraan op en de diameter van de bierleiding (inwendig). Er wordt dan berekend hoe lang je bierleiding moet zijn en wat het volume bier is in die leiding. Dat is handig om te weten, want als het bier lang in de leiding staat wil je het misschien eerst weg laten lopen.

Ik kan niet garanderen dat het allemaal klopt, ik heb het ook maar van formules op internet, maar je mot wat, nietwaar? Ik ga in ieder geval wel op basis van deze berekeningen bepalen wat voor bierleiding ik bestel en hoeveel. Mochten jullie berekeningsfouten vinden, laat dat dan weten, dan pas ik het aan.

Voorbeeld: de meeste bieren hebben een koolzuurverzadinging van rond 2,5 volumes CO2 en ik zet ze weg bij 10 graden in de koelkast. Dan moet ik 1,19 bar op het vat zetten. De afstand tussen vat en tapkraan is 50 cm en ik gebruik 4mm plastic leidingen. Dan heb ik 158 cm leiding nodig en die bevat dan 20 ml bier.

Wow, tappen was nog nooit zo makkelijk!


Anton

Citaat van: Adrie op 30-09-2008  16:51 uDe afstand tussen vat en tapkraan is 50 cm

Ik neem aan dat je met "afstand" het hoogteverschil bedoelt?
Per meter moet je 0,1bar (overdruk) tellen.

Anton

Adrie


Adrie

Ik heb nog wat veranderd. Je kunt nu gewoon de (binnen)diameter van de slang invullen en dan worden de berekeningen gedaan. Geen keuze meer dus uit voorgeprogrammeerde slangen.

Wat me opvalt is dat je nogal wat lengte slang nodig hebt voor een redelijk gesatureerd bier. Wat gebruiken de meeste sodakeggers hier? 7 mm? Bij 7 mm en een goed gesatureerd bier (2,5 vol. CO2) kom ik uit op dik 12 meter slang.  :nut: Gebruiken jullie dunnere slangen of gewoon minder druk?

Herman

Ik heb een standaard picknicktap met naar ik meen slechts 30 cm 7 mm slang, ik wil dit verlengen tot zo'n 1,5-2 meter. Bij het tappen verlaag ik de druk naar zo'n 0,5 bar. Bij langer gelagerde bieren tot max zo'n 1 bar. Na tappen hoog ik de druk weer op naar ca 2 bar.

jacob

Ik gebruik 4 mm slang met een druk tussen de 0.8 en 1.2 bar en ze zijn ongeveer 1.5 meter lang.
Dat gaat meestal goed alleen de temperatuur van de koelkast is niet erg stabiel maar er is mee te werken.
Jacob

Adrie

Bedankt, Jacob. Wat voor koppelingen gebruik je dan en waar heb je die vandaan? Waar heb je trouwens die 4 mm slang vandaan? Bij een 4 mm slang kom ik uit op zo'n 84 cm slang om met 1,2 bar te kunnen tappen (2,5 volumes CO2 in het bier). Dat lijkt te kort als ik jouw 1,5 meter lees.

[edit] Laat maar, bij Candirect hebben ze alles.

wiwi

Alvast bedankt voor dit hulpmiddeltje, kan nog van pas komen.

Edgar

Verrassende getallen! Op één of andere manier dacht ik dat de druk in het fust bij een bepaalde verzadiging veel hoger zou zijn, nl. min of meer dezelfde waarde als de volumewaarde. Ik begrijp nu ook niet zo goed waarom het bier op fust, onder druk, zijn koolzuur lijkt te verliezen. Noch waarom het bier bij aanslaan altijd veel te veel druk heeft. Bij 2 vol. op 5° zou het 0,5 bar moeten zijn maar het lijkt in de praktijk veel meer. Heb jij een suggestie?

Adrie

Verkeerde berekeningen?  :weetniet:

Ik weet het niet, ik heb tot nu toe geen enkele ervaring met druk en tappen, dus het is voor mij een puur theoretische exercitie.

William

Citaat van: Edgar op 01-10-2008  17:04 uBij 2 vol. op 5° zou het 0,5 bar moeten zijn maar het lijkt in de praktijk veel meer. Heb jij een suggestie?

Citaat van: Adrie op 01-10-2008  21:03 uIk weet het niet, ik heb tot nu toe geen enkele ervaring met druk en tappen, dus het is voor mij een puur theoretische exercitie.

Ik heb een tijdje geleden een soortgelijke file op dit forum (link) gepost en daar komt ook uit dat je voor 2 vol% CO2 bij 5 ºC ongeveer 0.5 bar nodig hebt. Ook theorie maar mijn meting van de hergisting in de fles met een manometer klopt aardig met de theorie.

Adrie

Citaat van: William op 01-10-2008  21:12 uIk heb een tijdje geleden een soortgelijke file op dit forum...

[Jacques modus]
Ik dacht dat files alleen op de weg voorkwamen...
[/Jacques modus]

Toch fijn dat de theorie klopt met de theorie!

hansHalberstadt

Ik gebruik zelf al jaren een tap met een tapdruk van ca 1.2 bar bij een temperatuur van ca 8 ºC. (0.5% koolzuur in het bier [edit] =2.56 VOL [edit]) Ik heb de tapleiding afgestemd op de afbouw van 1.2 bar aan het begin van de tapleiding tot 0 bar aan het eind met een stroomsnelheid welke hoort bij het normaal tappen van een biertje. Ik gebruik daarvoor aquarium luchtslang van 4mm inwendig met een lengte van ca 2 meter.
Daarmee kun je prima bier tappen. Iets langer mag ook, dan tapt het nog wat rustiger met minder schuim.
RVS in plaats van plastic is natuurlijk nog beter. Het beste is ook om je tapleiding zelf te koelen. Bij mij zit de tapleiding en fust in dezelfde koelkast. Voordeel van 4mm leiding vind ik dat je minder bier in de leiding hebt staan. (Dat eerste beetje moet je steeds weggooien als het meer dan enkele uren in de leiding staat)
Zie ook "vakboek voor de bierslijter van Gilbert Baetslé"

HansH

wiwi

Citaat van: hansHalberstadt op 01-10-2008  23:32 uHet beste is ook om je tapleiding zelf te koelen.
HansH

Indien de tapkraan niet rechtstreeks op de koelkast is gemonteerd, de leiding die buiten de koelkast zit isoleren helpt ook naar 't schijnt.

Adrie

In de VS is tappen min of meer een moetje voor de hobbybrouwer, lijkt het soms. Daar hebben sommigen de koelkast met vaten in de kelder en een geisoleerde leiding naar boven naar de huiskamer of keuken. Isolatie is dan niet genoeg. Dus laten ze een extra leiding meelopen waardoorheen zij gekoeld water uit de bierkoelkast pompen met een klein pompje. Zo blijft het bier in de leidingen ook op koelkasttemperatuur.

thibolleke

Wat een verschil in bierleidinglengte zeg, als je 0,4 of 0,7 cm binnendiameter gebruikt.

Adrie

Citaat van: hansHalberstadt op 01-10-2008  23:32 uIk gebruik zelf al jaren een tap met een tapdruk van ca 1.2 bar bij een temperatuur van ca 8 ºC. (0.5% koolzuur in het bier) Ik heb de tapleiding afgestemd op de afbouw van 1.2 bar aan het begin van de tapleiding tot 0 bar aan het eind met een stroomsnelheid welke hoort bij het normaal tappen van een biertje. Ik gebruik daarvoor aquarium luchtslang van 4mm inwendig met een lengte van ca 2 meter.
Daarmee kun je prima bier tappen. Iets langer mag ook, dan tapt het nog wat rustiger met minder schuim.

Hmmm. Als ik jouw gegevens invul in het werkblad, dan kom ik (bij een hoogteverschil van 50 cm) uit op 78 cm. Dat is toch aanmerkelijk minder dan de 2 meter die jij gebruikt. De gebruikte weerstandformule is afgeleid uit gegevens van plastic leidingen in het interval van 0,48 cm en 1,27 cm. Extrapolaties naar grotere of kleinere diameters zijn natuurlijk altijd gevaarlijk. Bij een diameter van 0,49 cm kom ik uit op een bierleidinglengte van ongeveer 2 meter.

Adrie

Nou, ik heb mijn vloeistofdynamica maar weer eens opgepoetst en nog wat gerekend. Als ik met behulp van het Reynoldsgetal, de frictiefactor van Swamee-Jain en de vergelijking van Darcy-Weisbach reken en uitga van een ruwheidshoogte van 2,5E-6 (typische ruwheidshoogte voor plastic), dan kom ik op een paar centimeter na op dezelfde uitkomsten als de berekeningen in het werkblad.

Weer een theorie die met de theorie klopt dus.

Krijgen we er al vertrouwen in?

Overigens heb ik over het onderwerp gisteravond nog een ARTIKEL geschreven. De site van de Roode Toren moet toch vol, nietwaar?

In ieder geval ga ik mijn bestelling baseren op de berekeningen.

Nu nog op zoek naar een tafelmodel koelkast zonder vriesvak waar de vaten in passen.

hansHalberstadt

Je kunt er erg ingewikkelde berekeningen op loslaten, maar je kunt het ook heel simpel houden. Bij een bepaalde stroomsnelheid hoort gewoon een bepaalde drukafbouw per meter lengte. Als je weet hoeveel tapdruk je hebt om een bepaalde hoeveelheid koolzuur in je bier te houden bij een gewenste temperatuur, dan kom je vanzelf op een bepaalde lengte van je tapleiding. De praktijk wijst uit hoeveel lengte je dan moet nemen, in dit geval dus ca 2 meter bij 4 mm inwendig, 8grC en 1.2 Bar.
Het is wel van belang om een beetje gevoel voor de materie te hebben. De binnendiameter is van groot belang voor de benodigde lengte. Dat betekent dat een wat langere leiding niet zo erg is, (tapt alleen wat langzamer) maar een te korte leiding tov de dikte is wel erg, want dan tap je alleen maar schuim omdat het dan veel te snel stroomt. Voor je iets gaat aanschaffen zou ik toch niet alleen op de theorie vertouwen, maar toch ook het boek van Baetsle raadplegen met praktijkgegevens.   
HansH 

Adrie

De berekeningen zijn ook gestoeld op praktijkervaring, in de VS worden ze met succes gebruikt. Er wordt ook opgemerkt dat je wel echte bierslang moet gebruiken, omdat deze zodanig behandeld zijn dat zij veel minder snel koolzuur uit oplossing doen gaan dan andere plastic slangen.

Maar je hebt gelijk: beter wat langere slangen bestellen dan te korte.

hansHalberstadt

Ok, maar 78 cm is denk ik echt te kort. Dat heb ik al uitgeprobeerd en stroomt veel te snel.
Hans.

hansHalberstadt

Ik heb nog even wat getallen opgezocht uit "Vakboek voor de bierslijter" van Baetslé:

Afgelezen waarden uit grafiekje blz 39: drukverlies per meter lengte bij 3 liter per minuut tapsnelheid 8 ºC:
4 mm ca 0.5 a 0.6 bar/m (valt buiten de grafiek)
5 mm     0.23 bar/m
6 mm     0.11 bar/m
7 mm     0.05 bar/m
8 mm     0.025 bar/m
Voor de uitstroming uit de tap wordt nog 0.15 Bar gerekend

Voor 4.1 l  per minuut (zie blz 54)
4 mm  0.64 bar/m
5 mm  0.32 bar/m
6 mm  0.16 bar/m
7 mm  0.08 bar/m
8 mm  0.04 bar/m
9 mm  0.02 bar/m
10 mm 0.01 bar/m

Je ziet dus dat de drukafbouw per meter dus grofweg halveert voor elke mm extra binnendiameter.

als rekenvoorbeeld:
taptemperatuur 8grC=> in te stellen tapdruk= 1.14 bar bij 0.52% CO2 (zie blz 36)
1.14 bar-0.15 bar tapuitstroming=0.99 bar
hoogteverschil midden fust tot tapkraan=0.75m=0.075 bar
benodigde drukafbouw=0.99-0.075=0.915 bar
benodigde lengte bij 3l/min tapsnelheid:
4 mm slang=0.915/0.5=1.85m (23 ml bier in de leiding)
5 mm slang=0.915/0.23=4.0m (78 ml bier in de leiding)
6 mm slang=0.91/0.11=8.3m   (235 ml bier in de leiding)
7 mm slang=0.91/0.05=18.2m (700 ml bier in de leiding)

Het valt dus op dat de lengte van de leiding sterk toeneemt bij toenemende diameter. Het restant bier in de leiding (wat je weg moet gooien als je het eerste glas op een dag tapt) neemt nog sterker toe.

Daarom gebruik ik 4 mm leiding. Hoe meer je drinkt doe dikker je leiding kan zijn zonder verspilling van bier.

HansH

EBC

Uit de praktijk:

Aan mijn Homepub zit 60 cm leiding van 3 mm inwendig. De slang is in een spiraal opgerold met een diameter van 3 cm, 5 windigen en een stukje recht.
Ik zet ca 1,2 bar druk op het vaatje.
De tapkraan is een Ventmatic forward seal. De uitstroomopening van deze kraan is 12 mm. Het bier komt er ook uit in een straal van 12 mm dik.
Ik heb nog nooit gemeten hoeveel liter per minuut dit oplevert...

Dit geheel tapt perfect. Zelfs het eerste glas van een vat is meestal in één keer ok...

hansHalberstadt

3 mm leiding levert, als je het verhaal van Baetsle doorzet ca 1.2 bar /m drukverval op (factor 2 per mm dunnere leiding). Als je dan ook nog spiraalvormige slang gebruikt ipv rechte slang, waarbij volgens Baetsle ruwweg 1.5 keer zoveel drukverval optreedt als bij rechte leiding (1.8 bar /m) dan heb je bij 1.2 bar dus inderdaad ca 1.2/1.8=66 cm leiding nodig. Als dit systeem dus inderdaad zo perfect tapt, dan kun je dus net zo goed 3 mm leiding gebruiken met als voordeel dat het nog compacter kan met nog minder bierverlies in de leiding oplevert. Dit voorbeeld geeft voor mij duidelijk aan waarom de optimum installatie voor een cafe duidelijk anders is dan de optimum installatie voor de thuistapper.
Je zou kunnen denken dat je dan ook wel 2 mm of 1 mm slang kunt nemen. Ergens zal het wel fout gaan en 3 mm zal dan wel het minimum zijn ewat nog goed werkt.
HansH

Adrie

Ha Hans en Jasper,

Dat zijn inderdaad andere getallen, de gegevens die ik had komen grofweg uit op het dubbele (weerstand). Gezien jullie ervaring denk ik dat de getallen van Baetslé betrouwbaarder zijn. Ik zal één dezer dagen het artikel daarop aanpassen, denk ik.

PietO

Er komt bij mij nog een extra vraagje op: levert de aansluiting van 60 cm 3 mm slang (d.m.v. .....) op het aansluitpunt van het fust geen turbulenties bij de relatief hoge uitstroomsnelheid vergeleken met dikke slangen en daarmee schuim? Gezien de lengte kan het bier dan niet echt "tot rust" komen in het slangetje.

Blijkbaar heeft dit weinig invloed of wordt dit voorkomen een een speciaal conische aansluitnippel of zo iets?

PietO

EBC,

Een zeer duidelijk antwoord zonder vraagtekens. Daarmee kan ik mijn tapinstallatie eindelijk verbeteren: ik zat aan het verkeerde eind.


Adrie

Het werkblad is aangepast aan de gegevens van Hans c.q. Baetslé. Bedankt, Hans  :groots: Samen komen we er wel uit!

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 05-10-2008  14:51 uschuim ontstaat door plotselinge drukval.
Bij de overgang van dun naar dik (bij de tapkraan bij gebruik van een dunne remleiding, bijvoorbeeld 3 of 4 mm) treedt er een plotselinge snelheidsvermindering op, met een plotselinge drukvermindering als gevolg. Ook neemt de druk in de leiding naar het eind toe af, zoals EBC ook al opmerkte. Er is dus altijd een deel van de leiding waar de druk kleiner is dan de benodigde druk om het koolzuur in het bier te houden. Daardoor zal er dus altijd wat schuimvorming optreden in de leiding. Turbulentie bij te lage druk kan volgens mij wel degelijk schuimvorming opleveren. De praktijk leert echter dat bij 4mm (en blijkbaar ook bij 3mm) de schuimvorming binnen acceptabele grenzen blijft.

Overigens mooi dat we nu de puzzel passend hebben en op een lijn zitten met betrekking tot het dimensioneren van tapleidingen. Toevallig heb ik het boek van Baetslé ooit heel goedkoop bij de Slegte kunnen kopen. Dit boek leverde mij veel inzicht op en de inspiratie om zelf een tapinstallatie te maken.

HansH

wiwi

Citaat van: hansHalberstadt op 05-10-2008  21:16 uBij de overgang van dun naar dik (bij de tapkraan bij gebruik van een dunne remleiding, bv 3 of 4mm) treedt er een plotselinge snelheidsvermindering op, met een plotselinge drukvermindering als gevolg.
HansH
Ik denk dat bij een verkleinen van de oppervlaktedoorsnede de snelheid verminderd de druk verhoogt. Wet van Bernoulli? :weetniet:

hansHalberstadt

Citaat van: wiwi op 05-10-2008  22:25 uIk denk dat bij een verkleinen van de oppervlaktedoorsnede de snelheid verminderd de druk verhoogt. Wet van Bernoulli? :weetniet:
Zie bijvoorbeeld http://nl.wikipedia.org/wiki/Principe_van_Bernoulli. Bij toenemende diameter gaat het bier langzamer stromen, immers er moet dezelfde hoeveelheid bier door een groter wordend oppervlak. Daardoor treedt er een drukverhoging op. Ik zat dus inderdaad precies verkeerdom te denken.
Zal daar dus wel meevallen met het vrijkomen van koolzuur in de tapkraan. Als er koolzuur vrijkomt dan zal het in de leiding gebeuren.
HansH. 

Adrie

Citaat van: EBC op 04-10-2008  23:02 uUit de praktijk:

Aan mijn Homepub zit 60 cm leiding van 3 mm inwendig.

Waar heb je die 3 mm leiding vandaan? En waar de koppelingen voor aan het vat en de kraan? Laat me raden: uit de VS? De kleinste maat bij Candirect is 4 mm en daar hebben ze alleen nog maar koppelingen voor koolzuurleidingen in en niet voor bierleidingen.  En wat voor aansluit/koppelstukken heb ik nodig voor mijn tapkraan? :weetniet: Ik heb al even geprobeerd, maar ik krijg die tapstang niet gedemonteerd en ik weet niet of ie nou gewoon muurvast zit (het ding is waarschijnlijk al 15 jaar niet gedemonteerd geweest) of dat ik iets over het hoofd zie.

Kortom: waar vind ik de nodige aansluitstukken, koppelingen enz enz (liefst met bestelnummer, want ik ben het liefst lui). Hopelijk kunnen een hoop mensen hun voordeel doen met jullie antwoorden.  ;D

Koenraad

Ik gebruik al een tijdje een tapkraan met een "restrictor", daarmee kan je de uitstroomsnelheid van het bier regelen. Dat geeft wat speelruimte voor de slangen.

William

Citaat van: Adrie op 06-10-2008  09:13 uKortom: waar vind ik de nodige aansluitstukken, koppelingen enz enz (liefst met bestelnummer, want ik ben het liefst lui). Hopelijk kunnen een hoop mensen hun voordeel doen met jullie antwoorden.  ;D

Adrie, misschien is deze volgende site iets voor jou (bierkranen.com c.q. bierzapfen.de)

EBC

Ik zag nog een typfout in mijn bericht en wilde het verbeteren... per ongeluk drukte ik op verwijder, in plaats van verander. Zonder waarschuwing was het weg...
Met de 'Back' functie kon ik het nog recupereren. Het staat nu natuurlijk wel op de verkeerde plaats. Het hoort juist onder het bericht van PietO.

Dit was het:

Nee, schuim ontstaat door plotselinge drukval. Bij lagere druk kan het bier immers minder CO2 in verzadiging hebben.

Daarom heb je een bepaalde lengte slang nodig. Immers, aan de uitstroomopening van de tapkraan is er geen overdruk meer. In het vat natuurlijk wel. Tijdens het stromen in de slang vermindert de druk langzaam. De kunst is nu om de lengte van de slang zo te bepalen dat de druk gelijkmatig aalt en er aan de kraanuitstroomopening geen overdruk druk meer is.

EBC

Ik heb gewoon een HomePub gekocht bij de witgoedwinkel. Alle aansluitingen zijn snelkoppelingen. Ik heb ernaar gezocht om ze los te kopen, maar geen resultaat...Alleen heb ik de tapkraan vervangen door een Ventmatic, inderdaad een souvenir uit de VS...  ;)

jacob

Citaat van: Adrie op 06-10-2008  09:13 uWaar heb je die 3 mm leiding vandaan? En waar de koppelingen voor aan het vat en de kraan? Laat me raden: uit de VS? De kleinste maat bij Candirect is 4 mm en daar hebben ze alleen nog maar koppelingen voor koolzuurleidingen in en niet voor bierleidingen.  En wat voor aansluit/koppelstukken heb ik nodig voor mijn tapkraan? :weetniet: Ik heb al even geprobeerd, maar ik krijg die tapstang niet gedemonteerd en ik weet niet of ie nou gewoon muurvast zit (het ding is waarschijnlijk al 15 jaar niet gedemonteerd geweest) of dat ik iets over het hoofd zie.

Kortom: waar vind ik de nodige aansluitstukken, koppelingen enz enz (liefst met bestelnummer, want ik ben het liefst lui). Hopelijk kunnen een hoop mensen hun voordeel doen met jullie antwoorden.  ;D
Als je die koppeling gebruikt Bestellnummer: 73090092 met deze nippel Bestellnummer: 70090602 dan ben je er toch.
Jacob

Jacques

Citaat van: EBC op 06-10-2008  22:06 uIk zag nog een typfout in mijn bericht en wilde het verbeteren... per ongeluk drukte ik op verwijder, in plaats van verander. Zonder waarschuwing was het weg...
Met de 'Back' functie kon ik het nog recupereren. Het staat nu natuurlijk wel op de verkeerde plaats. Het hoort juist onder het bericht van PietO.

Als ik een bericht wil verwijderen dan krijg ik altijd even een waarschuwing (gelukkig want een enkele keer vergis ik mij wel eens).
Wat mij wel overkomt is dat ik net een heel bericht getypt heb en per ongeluk op Esc druk. Dan is de tekst wel eens zonder enige waarschuwing verdwenen.

Adrie

Het is gelukt om een van de tapstangen te demonteren. Inderdaad zat de boel muurvast, maar geweld lost alles op. Hier wat foto's.







Daar moet dus ergens een nippel op voor een 4 mm slang. Klik op een foto voor een grotere afbeelding.

Oscar

Citaat van: Adrie op 05-10-2008  20:48 uHet werkblad is aangepast aan de gegevens van Hans c.q. Baetslé.

Als ik 'm download krijg ik de melding: ongeldige gegevensindeling? 

Adrie


jacob

Citaat van: Adrie op 07-10-2008  10:29 uHet is gelukt om een van de tapstangen te demonteren. Inderdaad zat de boel muurvast, maar geweld lost alles op. Hier wat foto's.









Daar moet dus ergens een nippel op voor een 4 mm slang. Klik op een foto voor een grotere afbeelding.
Misschien is dit wat bestelnummer: 70100704 met een Bestelnummer: 70100812 ( een tule met 5/8 moer) en dat aangesloten op de onderste foto want die harde slang werkt niet echt lekker vind ik.

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 07-10-2008  16:17 uAls ik 'm download krijg ik de melding: ongeldige gegevensindeling? 
Ik krijg deze foutmelding ook. Misschien een te nieuwe versie van Exel waarmee het bestand gemaakt is?
HansH

Adrie

Citaat van: hansHalberstadt op 08-10-2008  00:17 uIk krijg deze foutmelding ook. Misschien een te nieuwe versie van Exel waarmee het bestand gemaakt is?
HansH

Het bestand is gemaakt met Excel 2002. Probeer het nog maar eens, ik heb het bestand opnieuw geupload.

Adrie

Citaat van: jacob op 07-10-2008  22:42 uMisschien is dit wat bestelnummer: 70100704 met een Bestelnummer: 70100812 ( een tule met 5/8 moer) en dat aangesloten op de onderste foto want die harde slang werkt niet echt lekker vind ik.

Bedankt, Jacob!

Ben ik nou gek dat ik niet op bestelnummer kan zoeken? Ik zie onder News (in de winkel van Candirect, ik neem aan dat de bestelnummers van die site komen) een zoekveld. Vul ik daar het bestelnummer in, dan krijg ik in het midden te zien: 35 items in 4 product groups checked. Continue searching? met een knop Continue. Verder geen resultaten of zo. Klik ik op Continue dan krijg ik de melding: 64 artikel in 8 Warengruppen durchsucht. Weiter suchen? Klik ik dan op de knop Weiter suchen dan kom ik in een eindeloze loop.  :P

Herman

Adrie,

In de shop kun je linksbovenin bij "Suchbegriffe"  het nummer invullen, ik heb direct het juiste artikel te pakken. Ik gebruik overigens de ingang www.candirect.de en ga zonder landenkeuze naar de shop, de Duitse site dus. De Engelse variant loopt volgens mij wat achter.....

jacob

Het was inderdaad de Duitse afdeling, je kan er ook via bierleitungen/tullen komen.
Oh ja het was candirect. Ik zoek ook altijd in de Duitse catalogus want daar hebben ze meer.
Misschien is dit ook wat  http://stores.ebay.de/DER-ZAPFANLAGEN-DOKTOR
Jacob

Adrie

Citaat van: Herman op 08-10-2008  11:59 uAdrie,

In de shop kun je linksbovenin bij "Suchbegriffe"  het nummer invullen, ik heb direct het juiste artikel te pakken. Ik gebruik overigens de ingang www.candirect.de en ga zonder landenkeuze naar de shop, de Duitse site dus. De Engelse variant loopt volgens mij wat achter.....

Aha, dat is de truc. Ik zat inderdaad in de Engelse variant te shoppen en dan werkt het niet. In de Duitse werkt het prima. Bedankt!

Oscar

Oke, nu ff de volgende situatie:

Ik heb een Heineken thuistapje welke een koeler in de tap heeft zitten. De lengte en dikte kan ik niet beïnvloeden en de koolzuurdruk uit het flesje ook niet, die neemt af naarmate het gebruik. Het fustje zelf staat niet gekoeld.

Nu de hamvraag: ik tap vrij veel schuim en in het bier zit niet zoveel koolzuur. Moet ik nu meer suiker in het fustje gebruiken? Ik probeer voor deze tap de ideale koolzuurdruk in het fustje te bepalen.

Adrie

HEt is de druk uit de koolzuurfles die bepaalt hoe de tapdruk is, niet de hoeveelheid koolzuur in het bier. Heeft het bier meer koolzuur, dan komt dat uit het bier totdat het bier dezelfde koolzuurdruk krijgt. Heeft het bier minder koolzuur, dan wordt het langzaam verzadigd tot  het nieuwe evenwicht. Als je niets kunt aanpassen (druk, bierleidingdikte en bierleidinglengte) heb je vette pech. Het enige wat je zou kunnen doen is het fust koelen of opwarmen. Bij een kouder fust krijg je meer koolzuur in het bier bij dezelfde druk, bij warmer bier minder. Maar dan nog blijft de tapdruk hetzelfde.


Het is gewoon een slecht systeem, dus.  >:D

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 15-10-2008  23:26 uOke, nu ff de volgende situatie:
Ik neem aan dat de koolzuurdruk in de fust wel geregeld is via het koolzuurpatroon.
Als je ervan uitgaat dat je een bepaalde hoeveelheid koolzuur in je bier wilt hebben, dan is de enige parameter waar je nog aan kunt draaien inderdaad de temperatuur van je fust. Hoe kouder het bier, hoe meer koolzuur er in je bier oplost. Je zou dus iets meer koolzuur in je bier kunnen doen, zodat je het verlies wat tijdens het tappen optreedt een beetje op kunt vangen, bv 9 gram suiker per liter bij het bottelen. Je moet dan tevens  je fustje zover koelen totdat het bier zonder al te veel schuim tapt.
Kortgezegt: voor dit systeem is er maar 1 optimale fusttemperatuur en daar moet je zo dicht mogelijk bij gaan zitten. Misschien moet je je tapje dan maar buiten zetten.

HansH

Adrie

De aflevering van BasicBrewing gaat deze week over het maken van je eigen tapkoelkast. Ik heb hem nog niet beluisterd, maar hij is vast interessant.
Klik HIER om het mp3-bestand binnen te halen.

Er is trouwens ook een oude podcast over het op fust zetten van bier en het omgaan met Cornelius vaatjes. Klik HIER.

Adrie

Gisteravond heb ik eindelijk de tijd gevonden om de fusten die ik van Jelle heb gekocht schoon te maken. Tjonge, wat zwarte drab kwam eraf. Gelukkig is rvs gemakkelijk schoon te maken en nu glimmen ze weer als nieuw.

Uiteraard heb ik de koppelingen eraf geschroefd en uit elkaar gehaald om schoon te maken. Het is duidelijk dat alle rubberen ringen vervangen moeten worden. De veertjes lijken nog goed. Overigens kreeg ik van 1 vat met geen mogelijkheid de koppelingen los. Dit vat heb ik dus ook niet schoongemaakt. Eens kijken of ik dat later met ander gereedschap wel voor elkaar krijg, want anders is het vat niet bruikbaar en dat zou jammer zijn.

Nu ik de vaten gedemonteerd heb, kan ik beter zien welke onderdelen ik nodig heb. Deze week maar eens een bestelling plaatsen, zodat mijn pils over een paar weken het fust in kan. Kan ie mooi een maandje lageren in het fust.

Adrie

Ik ben aan het inventariseren wat ik nodig heb van Candirect, maar ik ben er niet zeker van welke rubberen ringen op de koppelingen moeten. Zo te zien zijn die van de CO2 koppeling dezelfde als die van de bierkoppeling, maar welke ring is dat? Wie kan mij helpen?

Adrie


Herman

Je bedoeld de ring op de buitenkant, bovenaan de koppeling?

Dat is artikel 4890020 (O-Ring für Ventil NC schwarz). Is er ook in een andere kleur.

NB wel de Duitse site gebruiken, anders kun je niet zoeken op nr.

Adrie

Bedankt, Herman. Ik vermoedde het al, maar wist het niet zeker.  :groots:

Adrie

Jippie, de tapspullen zijn binnen!  :hoera: Als bonus heeft Candirect nog twee Franziskaner Weizenglazen meegestuurd. Snelle service, zeg. Vorige week besteld, vandaag binnen vanuit Duitsland en met lage verzendkosten (€ 9,50). Daar kan menig webwinkel nog een puntje aan zuigen.

Helaas moet ik nog het een en ander doen voor de Roode Toren voordat ik een fust in elkaar kan zetten en mijn pils op fust zetten. Hopelijk lukt het deze week nog.  :hoera:

René K

Goede service he van onze Duitse vrienden. Bij mij gaven ze een extra aansluiting voor de manometer. Kan nu dus 2 fusten rechtstreeks aansluiten i.p.v. eentje. Ook de verzendkosten zijn inderdaad prima. Kan het iedereen aanraden om hier tapspullen te bestellen  :duimop:.

Succes met je installatie!

René K


Deze foto komt me bekend voor Adrie. De DSI kranen die ik heb zijn voorzien van dezelfde aansluiting.
De slangen zijn echter niet goed meer, er moeten dus nieuwe besteld worden.

Heb bij Canuck geinformeerd en ze zeggen dat aan de slang een flair getrompt moet worden(schuine stuk aan het einde). Maar ja waar kun je dat doen? Misschien een flexibele slang bestellen maar ja is dat wel gebruikelijk?
Of heb je een andere manier om de slangen aan te sluiten, zoals Jacob zegt misschien?

Gebruik jij gewoon de slangen die nu al aan de kraan zitten of ga je ook nog andere bestellen?




Adrie

Als je op de laatste foto kijkt die ik heb geplaatst bij de foto die jij hebt herhaald, dan zie je dat er een schroefdraad zit. Daar zet ik een 4 mm tule op waar de slang op komt. Dat is tenminste het idee. Ik heb nog niet geprobeerd of het allemaal past. Zo niet, dan bedenk ik wel wat.  :pan: De slang wordt sowieso vervangen, want die is veel te dik; er moet een 4 mm leidint op anders moet de leiding veel te lang zijn om voldoende drukval te krijgen en dan zit er bovendien veel teveel bier in de leiding.

Ik heb trouwens ook nog geen geschikte koelkast, dus in eerste instantie komen de tapstangen gewoon op een plank te staan in de kelder. Daar blijft het nog wel even koud genoeg. Nu is het er 6 graden, voordat het boven de 10 graden komt zitten we alweer in de lente. Tijd zat om nog ergens een koelkast te scoren.

René K

Ok, bij mij zit er geen schroefdraad zoals bij jou zie ik. Of ik moet een slang rechtstreeks in de kraan drukken maar ik weet niet of dat zo'n goed idee is.
Het schuine stukje wat jij eraf kan schroeven kan bij mij niet.

Zal ff een fotootje plaatsen. Dat zegt meer dan woorden.

René K






Waarschijnlijk heb ik ook een koppelstukje nodig denk ik. Maar misschien dat Canuck toch een geschikte slang kan leveren.

René K

Heb weer een reactie van Canuck op de vraag of ik daar een geflairde slang kon kopen. Dit is echter niet mogelijk. Hieronder de reactie van Canuck:

De flair zouden we er van te voren op kunnen zetten alleen dan veert hij terug en is hij niet meer bruikbaar. Je moet de leiding dus door de zuil halen, de flair aan de leiding zetten en direct de kraan er op schroeven. Hou er ook rekening mee dat de leiding ook aan de andere zijde geflaird moet worden. Daar heb je dan weer flairmoeren voor nodig.

Er zijn naar mijn idee twee mogelijkheden: zelf een flairapparaat aan te schaffen (€75,- excl. BTW) of ons laten langskomen (voorrijkosten €65,- excl. BTW en arbeid €55,- excl. BTW per uur)


Tja dit wordt natuurlijk een behoorlijke prijzige aangelegenheid. Toch maar wat anders zien te verzinnen.

Adrie

Tja, dan is een nieuwe, andere kraan goedkoper.

wilko

Citaat van: René K op 13-01-2009  13:34 uTja dit wordt natuurlijk een behoorlijke prijzige aangelegenheid. Toch maar wat anders zien te verzinnen.

Kan dat conische stuk van de kraan eraf?  En zo ja, heb je dan iets wat recht is en enige lengte heeft?

Misschien dat dan het conische gedeelte op een draaibank verwijderd kan worden, en er een vlakke kant aan gemaakt kan worden.  Met een wartelmoer en slangpilaartje kom je dan een eind.  Plus een rubber afdichtingsring uiteraard.

Uiteraard zou je ook van nylon o.i.d. een conische slangpilaar kunnen draaien.  Hoe moeilijk dat is weet ik niet, tot nu toe heb ik me bij mijn draaibank beperkt tot cilindrische dingen. 

Zoals deze, voor mijn tegenstroomkoeler



Ik ben per slot van rekening een computertechneut en geen werktuigbouwer  :verbergen:

Wilko

Adrie

Gisteravond ben ik lekker aan het knutselen geweest om de tapapparatuur te leren kennen en de onderdelen aan te sluiten. Helaas stuit ook ik op een kraanprobleem. Ik kan de slangtule keurig op de kraan zetten, maar dan past de kraan niet meer in de tapzuil.  >:(

Ik zal dus ook een andere oplossing moeten bedenken.  :denken: Ik heb ook gemerkt dat niet alle tapkranen hetzelfde zijn. Sommige hebben een ander schroefdraad. Misschien dat dat nog aanknopingspunten biedt voor een oplossing. Komende dagen het vervolg...

Jan de Hartog

Hallo,

Er zijn koppelstukjes van konisch (Flair) naar slang zie:




Je kunt ook een afgedankte bierslang met flairaansluiting demonteren
even de glimmende ring bij de koppeling verwarmen en je trekt zo de slang eraf !

Groeten

Adrie

Citaat van: Jan de Hartog op 14-01-2009  11:50 uHallo,

Er zijn koppelstukjes van konisch (Flair) naar slang zie:
www.biertap.com/000000948114d7846/10000097cc0966606.html

Da's leuk, maar die zijn er alleen in 7 mm en dat is veel te dik. Voor een thuistap is 4 mm nodig.

Jan de Hartog

Sorry,
Ik dacht dat de foto van Rene-K

een normale bierkraan betrof.
Gr.

René K

Citaat van: Jan de Hartog op 14-01-2009  12:24 uSorry,
Ik dacht dat de foto van Rene-K
http://xs435.xs.to/xs435/09031/kraan1197.jpg
een normale bierkraan betrof.
Gr.


Dit betreft ook een normale bierkraan. Het liefst sluit ik hier ook een slang op aan met een kleinere diameter.

Citaat van: Adrie op 14-01-2009  11:09 uGisteravond ben ik lekker aan het knutselen geweest om de tapapparatuur te leren kennen en de onderdelen aan te sluiten. Helaas stuit ook ik op een kraanprobleem. Ik kan de slangtule keurig op de kraan zetten, maar dan past de kraan niet meer in de tapzuil.  >:(

Het valt nog niet mee he Adrie....

Adrie

Inderdaad.

Maar volgens mij kun jij de boel gewoon glad slijpen of zagen en een slangtule van 4 mm erop schroeven. Of moet de kraan nog in een tapzuil?

René K

De kraan moet nog in een tapzuil. Om precies te zijn deze:


Adrie

Een noodoplossing kan altijd nog zijn een verloopstukje tussen de 4 mm en de bestaande bierslang.

René K

Waarschijnlijk ben ik eruit hoe ik het ga doen.

De huidige slang aan de tapkraan heeft een diameter van 8.5 mm. Een 4 mm slang past hier precies in (zojuist geprobeerd). Als ik de aansluiting op de kraan nu gelijk laat, dus met de 8 mm slang met flair en hier dan de 4 mm slang in stop moet het aansluitingsprobleem opgelost zijn :idea:. Hieronder nog wat foto's van het idee:

als ik de inwendige (4mm) slang nu insmeer met siliconenkit en dan weer aantrek moet het toch goed afgesloten zijn.


Dit moet dus het eindresultaat worden met siliconenkit tussen beide slangen.

Van de 8 mm slang hoef ik dus maar een kort stukje te gebruiken, alleen voor de aansluiting.

Heeft dit idee kans van slagen?

JWVG

Ik snap hier helemaal niets van, maarrehh.... is dit ook voor mij van belang als ik mijn vaatjes aan wil sluiten op een professionele installatie? Of is dit alleen voor het soort tapzuilen die  jullie thuis hebben staan? Ik heb eergisteren eindelijk mijn order bij Candirect geplaatst, dus hopelijk snap ik er binnenkort meer van.

 :degroeten: JW.

René K

Het kan van belang zijn als je de fusten wilt aansluiten op een tapzuil. Mijn tapzuil + kranen zijn ook professioneel. Deze hebben vaak een aansluiting voor dikkere slangen. Als je dus 4 mm slangen hierop wilt aansluiten kan dit zeker van belang zijn.

Adrie

Nee, in de kroeg is dat geen probleem omdat je daar nog door een koeler moet. Je moet alleen het juiste schroefdraad hebben om de bierleiding aan te sluiten op je koppeling op het fust.

JWVG

Mooi zo, dat wilde ik even horen. Sorry voor de afleiding  ;)

 :degroeten: JW.

Adrie

Citaat van: René K op 15-01-2009  19:47 uWaarschijnlijk ben ik eruit hoe ik het ga doen.

De huidige slang aan de tapkraan heeft een diameter van 8.5 mm. Een 4 mm slang past hier precies in (zojuist geprobeerd). Als ik de aansluiting op de kraan nu gelijk laat, dus met de 8 mm slang met flair en hier dan de 4 mm slang in stop moet het aansluitingsprobleem opgelost zijn :idea:. Hieronder nog wat foto's van het idee:

als ik de inwendige (4mm) slang nu insmeer met siliconenkit en dan weer aantrek moet het toch goed afgesloten zijn.


Dit moet dus het eindresultaat worden met siliconenkit tussen beide slangen.

Van de 8 mm slang hoef ik dus maar een kort stukje te gebruiken, alleen voor de aansluiting.

Heeft dit idee kans van slagen?

Ik had hier ook al aan zitten denken, maar je krijgt onvermijdelijk bier tussen de slangen dat je er moeilijk weer uitspoelt. Je zou tenminste beide kanten moeten dichtkitten en dan nog houd je altijd wat loze ruimtes over. Ik zou dit alleen als allerlaatste redmiddel doen, denk ik.

René K

CiteerIk had hier ook al aan zitten denken, maar je krijgt onvermijdelijk bier tussen de slangen dat je er moeilijk weer uitspoelt. Je zou tenminste beide kanten moeten dichtkitten en dan nog houd je altijd wat loze ruimtes over. Ik zou dit alleen als allerlaatste redmiddel doen, denk ik.

Als de slang bij de koppeling (kraanaansluiting) goed en zorgvuldig wordt afgedicht moet hier toch nooit bier in kunnen komen. Het mooiste is ook als de 4 mm slang conisch uitgeboord wordt zodat de slangen mooi in elkaar overlopen.

Iemand enig idee welke kit hiervoor bruikbaar is? Ik bedoel dus een voedselveilige kit.
 

RobinB

Is niet alle sanitaire siliconnkit voedselveilig?
(Heb eens een thermometer ermee gedicht, dus hoop het wel!  :clownsmile: )

wilko

Citaat van: RobinB op 15-01-2009  21:38 uIs niet alle sanitaire siliconnkit voedselveilig?
(Heb eens een thermometer ermee gedicht, dus hoop het wel!  :clownsmile: )

De meeste mensen gebruiken geen Si-kit voor hun waterleiding ;-)  En voor douches etc boeit voedselveiligheid niet zo.

Ik zou kit voor volglas-aquaria gebruiken, vissen zijn heel gevoelig voor verontreinigingen dus die kit is behoorlijk safe dunkt me.

Wilko

René K

Bedankt voor de tips. Zal hier eens naar op zoek gaan.

RobinB

Gelukkig kan die van mij ook in aquaria gebruikt worden inderdaad!
Maar is ook bestand tegen heet water :)

René K

Welke heb jij en waar vandaan? Dat het ook tegen heet water kan is wel praktisch voor het schoonspoelen van de slangen.

RobinB

Bij de praxis volgens mij, zal vanavond eens kijken welk merk enz het is, heb het nu niet bij de hand...

Adrie

Wie weet wat voor schroefdraad een koolzuuraansluiting van een gewone tapinstallatie uit de kroeg heeft? Ik dacht dat het een M25 aansluiting was, maar dat is niet zo. Hij is iets kleiner dan een M25, iets kleiner dan een 3/4 inch en groter dan een 1/2 inch.  :weetniet: Op de aansluiting van mijn Cornelius vaten zit een 3/4 inch schroefdraad, dus ik moet een of ander verloopstukje hebben, maar bij de Gamma en de Praxis heb ik niets kunnen vinden dat past. (JW, let ook even op, jij hebt zo'n verloopstuk ook nodig, voor zowel de CO2 aansluiting als de bieraansluiting).


Ondertussen, en dat is ook interessant voor René, denk ik een oplossing te hebben voor het tapkraan/tapzuil probleem. Ik heb een 4 mm tule besteld om de slang op aan te sluiten. De ronde onderkant kan denk ik op een metaaldraaibank gemakkelijk iets kleiner geslepen worden zodat hij in zo'n schroefding past waar normaal de bierslang mee aangesloten zit. De flairronding op de kraan moet dan ook vlak geslepen worden. Het is me nu in ieder geval gelukt om alle kranen uit de tapstangen te slopen en dat viel niet mee.

Adrie

Da's leuk. Eerst een vraag stellen en hem dan zelf beantwoorden.  :clownsmile:

Citaat van: Adrie op 17-01-2009  20:43 uWie weet wat voor schroefdraad een koolzuuraansluiting van een gewone tapinstallatie uit de kroeg heeft?

Ha Adrie,

Dat is een 5/8 inch aansluiting. Sukkel. Stond gewoon in je bestellijst aan Candirect, want het is hetzelfde schroefdraad als de zeskantige moer die je bestelde.  :neenee:

Groeten,

Adrie

René K

Citaat van: Adrie op 17-01-2009  20:43 uOndertussen, en dat is ook interessant voor René, denk ik een oplossing te hebben voor het tapkraan/tapzuil probleem. Ik heb een 4 mm tule besteld om de slang op aan te sluiten. De ronde onderkant kan denk ik op een metaaldraaibank gemakkelijk iets kleiner geslepen worden zodat hij in zo'n schroefding past waar normaal de bierslang mee aangesloten zit. De flairronding op de kraan moet dan ook vlak geslepen worden. Het is me nu in ieder geval gelukt om alle kranen uit de tapstangen te slopen en dat viel niet mee.

Klinkt interessant Adrie, heb je ook een bestelnummer van die 4 mm Tüle? Weet zo niet welke dit is namelijk.

RobinB


Adrie

Citaat van: René K op 17-01-2009  22:08 uKlinkt interessant Adrie, heb je ook een bestelnummer van die 4 mm Tüle? Weet zo niet welke dit is namelijk.

70100704

René K

Dank! Zal eens kijken hoe we dit in kunnen passen.

JWVG

Citaat van: Adrie op 17-01-2009  21:02 uDat is een 5/8 inch aansluiting. Sukkel. Stond gewoon in je bestellijst aan Candirect, want het is hetzelfde schroefdraad als de zeskantige moer die je bestelde.  :neenee:


Hee, gedraag jij je een beetje? Die arme A3 voor sukkel uitmaken  ;). In een e-mail van Candirect raadden ze me al aan om 5/8 inch aansluitingen erbij te kopen. Maar volgens mij was dat juist voor de uitgang naar de koeling. Kan het zijn dat je aan beide kanten gewoon 5/8 inch nodig hebt, en verder helemaal niets? Oh oh, als dat toch waar kon zijn  :dansen:

 :degroeten: JW.

Adrie

Ha JW,

Ik heb thuis (ooit uit een tot sloop gedoemde kroeg gehaald) zowel CO2 als bierleidingen. In die kroeg hadden zowel de koolzuur- als de bierleiding een 5/8 inch aansluiting. Wat natuurlijk geen garantie is dat dat bij "jouw" kroeg ook zo is...

JWVG

Nee, dat is waar, maar de kans stijgt gelukkig wel  ;). Ik ga zeer binnenkort langs om na te meten. Maar eerst wil ik even mijn (eerste) Candirect bestelling binnen hebben, zodat ik wat beter weet waar ik het over heb. Die verwacht ik uiterlijk dinsdag.

 :degroeten: JW.

Adrie

Citaat van: JWVG op 18-01-2009  10:57 uIn een e-mail van Candirect raadden ze me al aan om 5/8 inch aansluitingen erbij te kopen.

Had je dat trouwens niet eerder kunnen zeggen? Had me wat  :huilen: bespaard.  :-\

JWVG

Die mail was van vorige week, had dat nog geholpen? Sorry, maar als het gaat om tappen vind ik mezelf nog zo onwetend dat ik er van uitga dat jij dat allemaal al weet. Bovendien werd er laatst op dit forum ergens gevraagd of de aansluitingen in Duitsland niet anders waren, dus ik vroeg me af hoe betrouwbaar die Duitse info was....

 :degroeten: JW.

Adrie

Als het gaat om aansluitingen en zo tast ik ook nog behoorlijk in het duister, maar langzamerhand komt er licht in de duisternis.  :idea: Wat nog niet wil zeggen dat de boel snel werkt. De aansluiting aan de kraan baart me nog de meeste zorgen. Eens kijken of ik iemand (met metaalbewerkingscapaciteiten) in de buurt kan vinden die me kan en wil helpen.

Overigens heb ik ontdekt dat er ergens een heel klein beetje koolzuur ontsnapt rondom de drukregulator. Zal wel een oud rubbertje zijn of zo. Een dezer dagen de boel eens in bad gooien om te kijken waar het lek zit. Het is wel weer een heel ontdekkingsavontuur, zo'n tapinstallatie in elkaar zetten.

René K

Citaat van: Adrie op 17-01-2009  20:43 uOndertussen, en dat is ook interessant voor René, denk ik een oplossing te hebben voor het tapkraan/tapzuil probleem. Ik heb een 4 mm tule besteld om de slang op aan te sluiten. De ronde onderkant kan denk ik op een metaaldraaibank gemakkelijk iets kleiner geslepen worden zodat hij in zo'n schroefding past waar normaal de bierslang mee aangesloten zit. De flairronding op de kraan moet dan ook vlak geslepen worden. Het is me nu in ieder geval gelukt om alle kranen uit de tapstangen te slopen en dat viel niet mee.

Zit me nu even voor te stellen hoe je dit precies wilt gaan doen. Je wilt de ronde kant van de 4 mm Tüle uitslijpen en hier dan ook een schroefdraad in laten zetten? Dus zodat je de Tüle vast kan draaien aan de kraan?

Of gewoon de flairronding op de kraan glad slijpen en tussen de kraan en Tüle een rubberen ring plaatsen en goed aandraaien. Ben je ook klaar maar vergt waarschijnlijk wel meer schoonmaakwerk?

Zie ik iets over het hoofd?

Adrie

De laatste optie, inderdaad. De eerste lijkt me vrij lastig.

René K

Citaat van: Adrie op 18-01-2009  20:53 uDe laatste optie, inderdaad. De eerste lijkt me vrij lastig.

Mij ook :D

JWVG

Mijn Candirect bestelling is binnen gekomen, snel en met 2 Franziskaner Weizen glazen gratis. Ze weten wel van klantenbinding  :duimop:.

Morgenmiddag maar eens gaan sleutelen. Waar bewaren jullie je CO2 flessen eigenlijk? Beter niet in huis zeker? Kunnen CO2 flessen vorst aan? Ons schuurtje is nogal koud...

 :degroeten: JW.

René K

Prima service van Candirect. Pff geen idee eigenlijk of de flessen tegen vorst kunnen. Lijkt me haast wel. Tijdens het carboniseren van een fust staat de fles bij mij in de koelkast. De fles zou ik niet in een afgesloten ruimte bewaren in verband met eventueel lekgevaar. Dus altijd in een goed geventileerde ruimte bewaren.

wiwi

Fijn te horen dat jullie zo enthousiast zijn over de service van Candirect. Op het Duitse forum was dat wel eens anders, daarom dat ik er tot nu toe nog geen bestelling heb geplaatst.

Herman

Citaat van: JWVG op 20-01-2009  17:35 uWaar bewaren jullie je CO2 flessen eigenlijk? Beter niet in huis zeker? Kunnen CO2 flessen vorst aan? Ons schuurtje is nogal koud.....
Toen ik nog een 10 kg paal had, stond deze gewoon buiten. Ook tijdens vorst. Niet dat dit een garantie is overigens.
Wel belangrijk is om de fles goed vast te zetten, je wilt niet dat je kinderen hem omgooien. Ik moet er niet aan denken dat die 200 bar een weg naar buiten wil zoeken. Dan heb je een mooi projectiel te pakken.....

JWVG

OK, dan zet ik hem in de schuur, buiten bereik van de kids. En goed vast.

Dank jullie wel!

 :degroeten: JW.

René K

Citaat van: JWVG op 20-01-2009  22:08 uOK, dan zet ik hem in de schuur, buiten bereik van de kids. En goed vast.

Dank jullie wel!

 :degroeten: JW.

Goeie keuze ;).

wilko

Citaat van: Herman op 20-01-2009  21:23 uToen ik nog een 10 kg paal had, stond deze gewoon buiten. Ook tijdens vorst. Niet dat dit een garantie is overigens.
Wel belangrijk is om de fles goed vast te zetten, je wilt niet dat je kinderen hem omgooien. Ik moet er niet aan denken dat die 200 bar een weg naar buiten wil zoeken. Dan heb je een mooi projectiel te pakken.....

Altijd de afsluiter op de cilinder zelf dichtdraaien.  Geen druk op het reduceerventiel laten staan cq reduceerventiel eraf als ie niet in gebruik is.
CO2 cilinders zijn trouwens als ik me niet helemaal vergis rond de 60bar, geen 200bar.  Nog steeds meer dan voldoende druk voor ellende uiteraard.

Wilko

Adrie

Citaat van: Adrie op 17-01-2009  20:43 uWie weet wat voor schroefdraad een koolzuuraansluiting van een gewone tapinstallatie uit de kroeg heeft? Ik dacht dat het een M25 aansluiting was, maar dat is niet zo. Hij is iets kleiner dan een M25, iets kleiner dan een 3/4 inch en groter dan een 1/2 inch.  :weetniet: Op de aansluiting van mijn Cornelius vaten zit een 3/4 inch schroefdraad, dus ik moet een of ander verloopstukje hebben, maar bij de Gamma en de Praxis heb ik niets kunnen vinden dat past. (JW, let ook even op, jij hebt zo'n verloopstuk ook nodig, voor zowel de CO2 aansluiting als de bieraansluiting).

Zoals ondertussen bekend moest ik dus een 5/8" aansluiting hebben. Nergens in heel wereldstad Zutphen is er een verloop tussen 5/8" en 3/4" te krijgen. Volgens welingelichte bronnen komt dat doordat elk gassysteem andere standaardaansluitingen hebben zodat sukkelsmensen met minder verstand van zaken niet per ongeluk of expres gassen door daarvoor ongeschikte systemen laten stromen.

Dus zit er niets anders op dan een nieuwe bestelling bij Candirect te plaatsen voor de juiste aansluitstukken.  :-\

Binnenkort kan ik dan in ieder geval eindelijk bieren op fust en op druk gaan zetten. Mijn Märzen en Rauchbier wil ik niet bottelen. Dan nog even afwachten hoe het René vergaat met zijn vondst voor de nippels en dan wellicht eindelijk over een paar weekjes tappen.  :P

Adrie

Nou, ondertussen heb ik de juiste 5/8" aansluitstukken voor de koolzuurleidingen en kan ik fusten onder druk zetten. Dat heb ik gedaan om te testen of ze luchtdicht zijn.

Van de vijf fusten die ik van Jelle gekocht heb, blijken er drie ergens een beetje te lekken (alle rubberen ringen zijn vervangen), van eentje krijg ik de koppelingen niet los waardoor ik de onderdelen niet goed kan reinigen en eentje is OK. Een van de ontluchtingsventielen is kaduuk, daar fluit het gas meteen uit. :ziek:

De reden dat die twee lekkende fusten lekken is wellicht dat ik de koppelingen niet goed kan aandraaien met het gereedschap dat ik heb. Ik moet nog op zoek naar de juiste sleutels (met name voor die gekartelde), want met een waterpomptang mol je de boel en krijg je het ook niet goed vast. Met het juiste gereedschap zal ik ook de vastzittende koppelingen wel loskrijgen denk ik.

Omdat ik van mijn schoonouders nog een fust van Van der Kooy heb gekregen die niet lekt, heb ik nu dus twee goede fusten. Als de Märzen en het Rauchbier zijn uitlagerd (ze gisten nog een heel klein beetje), dan gaan ze op deze fusten. Ondertussen wil ik twee andere fusten gereed maken om de ESB en de barley wine op te zetten. Die laatste wil ik bewaren tot de kerst.

Dan nog het probleem van het aansluiten van de tapkranen. Alleskunner Albertus heeft zijn oog erop laten vallen en hij vermoedt dat het lukt door de dunne bierslang in de dikke bierslang te schuiven en vast te zetten met een slangenklem. Eventueel nog wat gastape ertussen. Dat ga ik eerst proberen voordat ik een tapkraan ga verminken.

Het houdt je goed van de straat, zo'n tapinstallatie maken.

Albertus

Citaat van: Adrie op 09-02-2009  09:49 uAlleskunner Albertus heeft zijn oog erop laten vallen en hij vermoedt dat het lukt door de dunne bierslang in de dikke bierslang te schuiven en vast te zetten met een slangenklem. Eventueel nog wat gastape ertussen. Dat ga ik eerst proberen voordat ik een tapkraan ga verminken.

Beetje te veel eer. Bij het napluizen van dit draadje om te zien welk gereedschap je nou eigenlijk nodig hebt, blijkt dat René K een vergelijkbaar idee heeft gehad (zie citaat hieronder). Hoe is dit trouwens afgelopen René?
Welk gereedschap heb jij nodig Adrie (soort, maat, metrisch of engels?).

Bert

Citaat van: René K op 15-01-2009  19:47 uWaarschijnlijk ben ik eruit hoe ik het ga doen.

De huidige slang aan de tapkraan heeft een diameter van 8.5 mm. Een 4 mm slang past hier precies in (zojuist geprobeerd). Als ik de aansluiting op de kraan nu gelijk laat, dus met de 8 mm slang met flair en hier dan de 4 mm slang in stop moet het aansluitingsprobleem opgelost zijn :idea:. Hieronder nog wat foto's van het idee:

als ik de inwendige (4mm) slang nu insmeer met siliconenkit en dan weer aantrek moet het toch goed afgesloten zijn.


Dit moet dus het eindresultaat worden met siliconenkit tussen beide slangen.

Van de 8 mm slang hoef ik dus maar een kort stukje te gebruiken, alleen voor de aansluiting.

Heeft dit idee kans van slagen?

Adrie

Citaat van: Albertus op 09-02-2009  10:01 uWelk gereedschap heb jij nodig Adrie (soort, maat, metrisch of engels?).

Een buissleutel maat 20 (mijn steeksleutel maat 20 past erop, maar is te breed waardoor ik niet goed kan draaien) voor de ene en de andere is denk ik net zo groot maar is niet zeskantig, maar heeft ribbels (als een ster met een heleboel afgeronde punten). Ik ga een dezer dagen wel eens langs een ijzerwarenzaak met twee koppelingen die ik wel los kon krijgen.

René K

Het kitten laat ik waarschijnlijk achterwege. Wel wil ik eerst iets gaan maken wat hier op lijkt. Ik heb namelijk een 4 mm rvs buisje van een kennis gekregen en deze wil ik ik drie stukken van 3 cm gaan zagen. Hier dan de 4mm slang overheen, dit werkt en zit behoorlijk strak. En dan van de andere kant de originele slang van de tapkraan erover schuiven met een slangenklam. Het blijft nog steeds niet ideaal denk ik maar dit is waarschijnlijk wel hoe ik het ga doen.

Mijn broer Steven heeft deze week een afspraak met iemand die een draaibank heeft. Hopelijk kan deze persoon alsnog de juiste conische koppeling maken.
Mocht dit helemaal niet lukken dan houd ik vast aan de originele slang die ik laat verlopen in de 4 mm slang.

Ik zal zo meteen nog een foto plaatsen van het rvs buisje en hoe ik de aansluiting nu wil gaan realiseren.

Citaat van: Adrie op 09-02-2009  09:49 uDe reden dat die twee lekkende fusten lekken is wellicht dat ik de koppelingen niet goed kan aandraaien met het gereedschap dat ik heb. Ik moet nog op zoek naar de juiste sleutels (met name voor die gekartelde), want met een waterpomptang mol je de boel en krijg je het ook niet goed vast. Met het juiste gereedschap zal ik ook de vastzittende koppelingen wel loskrijgen denk ik.

Zelf gebruik ik een sleutel 22. Hier kun je perfect de koppelingen van het fust losdraaien.

Het is inderdaad nog aardig wat werk Adrie om alles werkende te krijgen.

Maar het gaat ons lukken! samenvol

Albertus

Citaat van: Adrie op 09-02-2009  10:38 uEen buissleutel maat 20 (mijn steeksleutel maat 20 past erop, maar is te breed waardoor ik niet goed kan draaien) voor de ene en de andere is denk ik net zo groot maar is niet zeskantig, maar heeft ribbels (als een ster met een heleboel afgeronde punten). Ik ga een dezer dagen wel eens langs een ijzerwarenzaak met twee koppelingen die ik wel los kon krijgen.

Kom eerst maar even bij mij langs, ik heb nog wat overtollig gereedschap waaronder een 20 mm ringsleutel en een 20 mm dop met bijbehorende ratel.
Neem de twee losse koppelingen even mee.

Bert

Adrie

Citaat van: René K op 09-02-2009  10:40 uHet kitten laat ik waarschijnlijk achterwege. Wel wil ik eerst iets gaan maken wat hier op lijkt. Ik heb namelijk een 4mm rvs buisje van een kennis gekregen en deze wil ik ik drie stukken van 3 cm gaan zagen. Hier dan de 4mm slang overheen, dit werkt en zit behoorlijk strak. En dan van de andere kant de originele slang van de tapkraan erover schuiven met een slangenklam. Het blijft nog steeds niet ideaal denk ik maar dit is waarschijnlijk wel hoe ik het ga doen.

Mijn broer Steven heeft deze week een afspraak met iemand die een draaibank heeft. Hopelijk kan deze persoon alsnog de juiste conische koppeling maken.
Mocht dit helemaal niet lukken dan houdt ik vast aan de originele slang die ik laat verlopen in de 4mm slang.

Ik zal zometeen nog een foto plaatsen van het rvs buisje en hoe ik de aansluiting nu wil gaan realiseren.

Dat is mooi, succes!


Citaat van: René K op 09-02-2009  10:40 uZelf gebruik ik een sleutel 22. Hier kun je perfect de koppelingen van het fust losdraaien.

Oh, is het 22. Kan ook. Ik heb een steeksleutel met 20 en 22, dus ik kan me vergissen. De steeksleutel lukt inderdaad bij de zeskantige moer, maar niet bij die andere. Bij drie fusten past ie er echter niet goed tussen doordat aan beide kanten een handvat zit (ik het twee typen vaten). Voor deze vaten heb ik echt een buissleutel nodig die je helemaal over de koppeling schuift.

Citaat van: René K op 09-02-2009  10:40 uHet is inderdaad nog aardig wat werk Adrie om alles werkende te krijgen.

Maar het gaat ons lukken! samenvol

Reken maar! Cowboy Henk zet door!

 

Albertus

Citaat van: Adrie op 09-02-2009  10:55 uOh, is het 22. Kan ook. Ik heb een steeksleutel met 20 en 22, dus ik kan me vergissen

Een 22 ringsleutel, 22 dop en een 22 pijpsleutel heb ik ook nog wel over.

Bert

Adrie

Oh, dat is geweldig. Ik zal vanavond even meten of het nou 20 of 22 is.

René K

Hier het rvs buisje met een 4 mm binnendiameter:

Met de 4 mm bierslang erover:

en tenslotte de originele bierslang erover schuiven:

dit moet dan nog even vastgezet worden met een slangenklem. Simpel maar het werkt wel!

Om de 4 mm bierslang op het buisje te krijgen heb ik het even in kokend water gehouden en vervolgens op het buisje gedrukt. Dit gaat prima.

Adrie

Dat ziet er veelbelovend uit. Eens kijken of ik ergens 4 mm rvsbuis kan vinden.

Albertus

Citaat van: Adrie op 09-02-2009  11:18 uDat ziet er veelbelovend uit. Eens kijken of ik ergens 4 mm rvsbuis kan vinden.

Kun je eventueel dat slangpilaartje voor je 4 mm slang voor gebruiken.

Bert

René K

Mocht je het niet kunnen vinden Adrie dan kan ik misschien nog wel wat extra buis krijgen. Dit kan ik dan wel naar je opsturen.

Het mooie is dat de binnendiameter 4 mm is en je dus geen vernauwing in de leiding krijgt.

Adrie

Citaat van: René K op 09-02-2009  11:52 uMocht je het niet kunnen vinden Adrie dan kan ik misschien nog wel wat extra buis krijgen. Dit kan ik dan wel naar je opsturen.

Dat zou helemaal perfect zijn! Bedankt.  :groots:

Adrie

Citaat van: Albertus op 09-02-2009  11:05 uEen 22 ringsleutel, 22 dop en een 22 pijpsleutel heb ik ook nog wel over.

Bert

Het is inderdaad een 22. Kan ik die pijpsleutel een dezer dagen komen halen, Bert?

René K

Ben nog wat aan het rekenen met de lengte voor mijn bierleidingen. Hiervoor gebruik ik het model van Adrie.

De afstand van het midden van het vat tot het tappunt is 90 cm. Het bier moet getapt gaan worden bij 8 graden en 2,5 VOL C02 met een 4mm bierleiding.
De benodigde lengte van de bierleiding is nu 72 cm en wordt in het rood aangegeven (1.06 Bar). Is het nu zo dat de afstand dan eigenlijk te groot is? Is het dus aan te raden om de fusten iets hoger in de koelkast te plaatsen?

Adrie

Ik zou het eerst maar eens proberen. Overal wordt gezegd dat het gebruikte model een richtlijn is en zeker geen raketwetenschap. Het maakt nogal uit wat voor materiaal je precies gebruikt voor de leidingen. Je kunt dus het best met een te lange leiding beginnen en deze dan als dat nodig is steeds een klein beetje inkorten. En natuurlijk kun je ook dan je fust wat hoger zetten. Of koelen tot 10 graden en de druk wat opvoeren. Bij een wat hogere temperatuur heb je dan dezelfde koolzuurconcentratie in je bier.

Albertus

Citaat van: Adrie op 10-02-2009  14:55 uHet is inderdaad een 22. Kan ik die pijpsleutel een dezer dagen komen halen, Bert?

Je bent welkom. Bel even op om te kijken of ik thuis ben.
Neem die gekartelde moer ook mee, kunnen we even kijken war daarop past.

Bert

René K

Zal het maar gewoon proberen dan ja. Wil het eerst gaan proberen met 2 meter slang. Aangezien HansHalberstadt ook zegt dat iets langer geen kwaad kan. Je tapt dan rustiger.
CiteerDe binnendiameter is van groot belang voor de benodigde lengte. Dat betekent dat een wat langere leiding niet zo erg is, (tapt alleen wat langzamer) maar een te korte leiding tov de dikte is wel erg, want dan tap je alleen maar schuim omdat het dan veel te snel stroomt.



Adrie

Met hulp van Albertus en René begint het ergens op te lijken.  :groots: Bert heeft mij voorzien van een sleutel waarmee ik de koppelingen los kon maken en René heeft mij een rvs buisje opgestuurd om de twee maten slangen op elkaar aan te sluiten. Ik had van Bert ook een rvs buisje gekregen, maar die was net te dik. Het is gelukt om drie van de vijf fusten van Jelle luchtdicht te krijgen. Voor eentje moet ik nieuwe rubbers bestellen voor bij de bier uit en CO2 in buisjes en een fust is bij een koppeling zodanig gedeukt dat de koppeling er niet meer goed op wil. Van dit fust is ook het ontluchtingsventiel in het deksel lek. Jelle heeft toegezegd dit fust te ruilen. :groots:

Het is me wel duidelijk geworden dat het noodzakelijk is om de fusten goed te testen op lekken, want een klein lek merk je niet zo snel op. Ik heb ze dus in bad ondergedompeld en zo kwam ik er achter dat bij oude rubbers soms een heel klein lekje kan zitten. Zo'n lekje kost je op den duur wel een CO2 vulling van je fles (of, als je er een bier in bewaart, levert je een plat, wellicht geïnfecteerd bier op).

De tapinstallatie komt (voorlopig ?) in de kelder. Aangezien de kelder opslagruimte is die we sinds de verhuizing hebben volgegooid, heb ik gistermiddag vrij genomen om de boel eens flink op te ruimen en uit te mesten. Wat een ruimte is er nu! Ik heb in een schap twee gaten geboord waar de tapzuilen op komen en de vaten staan op de grond. Een groot deel van het jaar is het in de kelder koel genoeg om zonder extra koeling te kunnen tappen. Ik wil er nog een geïsoleerde kast omheen maken met een oude, kleine vriezer, zodat ik in de zomer kan koelen. Deze kast moet groot genoeg zijn om ook nog wat flessen en extra fusten in te kunnen zetten.

Vanavond clubavond, morgenavond mijn Märzen en Rauchbier op fust zetten en donderdagavond de rest van de installatie in elkaar knutselen. Dan nog anderhalve week tot twee weken wachten tot de bieren koolzuurverzadigd zijn en dan eindelijk tappen!

Oscar

Citaat van: Adrie op 17-02-2009  08:58 uEen groot deel van het jaar is het in de kelder koel genoeg om zonder extra koeling te kunnen tappen!

Ideaal zeg, had je dan niet beter die tapzuilen in de keuken kunnen bevestigen met slangen naar de kelder toe? Nu moet je telkens de kelder in voor een overheerlijk tapbier.... ::)

Adrie

Citaat van: Oscar op 17-02-2009  12:21 uIdeaal zeg, had je dan niet beter die tapzuilen in de keuken kunnen bevestigen met slangen naar de kelder toe? Nu moet je telkens de kelder in voor een overheerlijk tapbier.... ::)

Nee, daarvoor is de afstand veel te groot. Je hebt dan een dikkere leiding nodig, waardoor er veel te veel bier in de leiding staat. Ik wil niet hebben dat ik elke keer als ik een bier tap een glas moet weggooien. Dan loop ik liever even naar de kelder. Kleine moeite.

Oscar

Dat is ook wel weet waar... of je moet in je vloer gaan boren.... :pan:  :D

Adrie

Zoals elders gemeld zitten de eerste twee bieren in hun fustjes. Vanavond heb ik met behulp van rvs pijpjes van René de slangen aan elkaar geknutseld en de tapstangen gemonteerd. Ik moet alleen nog even ergens slangenklemmen van 8 mm halen om de slangen op de fustkoppelingen te zetten. Het lijkt me niet verstandig om dat zonder slangenklemmen te doen. Morgen ook even een middeltje halen om de tapstangen op te poetsen tot zij glimmen en dan is de boel tapklaar. Eindelijk!  :hoera:

René K

Gefeliciteerd Adrie! Eindelijk maar toch zeggen we dan. Vanavond ook weer een fustje volgemaakt met 9 liter Weizen. Kwartiertje werk en kraakhelder na een maand lageren (gist hebben we toch niet meer nodig). Nu heb ik drie volle fusten in de tapkoelkast.
Gisteren een fustje leeggetapt met vrienden. Het is echt een kick om zelf te tappen.

Direct daarna even een fust met water aansluiten om de slangen door te spoelen en klaar ben je!

Adrie

Afgelopen avonden en vanmiddag ben ik lekker aan het knutselen (en poetsen en poetsen en poetsen) geweest om de tapinstallatie klaar te krijgen. Ooit heb ik uit een tot sloop gedoemde hoerentent de tapstangen en het tapblad kunnen halen en die komen nu, na al die jaren, eindelijk eens van pas.





Volgende week zijn de bieren hopelijk op druk en dan tappen maar!

Overigens maak ik onder het tapblad nog een geïsoleerde kast die ik ga koelen met een kleine vriezer, zodat ik ook in de zomer bier heb van een graad of 10.

René K

Mooie installatie Adrie! Dat ziet er professioneel uit.
Veel plezier ermee, maar dat zal wel lukken. Enne als ik eens in de buurt ben kom ik zeker langs!

Adrie

Je bent van harte welkom, René!

Tot mijn schrik zag ik, toen ik de druk wat terugschroefde trouwens dat er bier in de koolzuurleiding kwam!  :rundum: Gauw alles uitgespoeld, hopelijk is er geen kwaad aangericht. Maar ik begrijp nu wel het nut van een terugslagvoorkomer. Wellicht is het toch aan te bevelen om het fust niet helemaal te vullen, maar tot net onder het pijpje van de koolzuuringang.

Oscar

Citaat van: Adrie op 21-02-2009  16:51 uOoit heb ik uit een tot sloop gedoemde hoerentent de tapstangen en het tapblad kunnen halen

Wannneer wordt het hoerenbier gebrouwen?  :D :D Binnen mijn gilde is al een brouwer die slettenbier maakt.

William

Citaat van: Oscar op 22-02-2009  01:16 uWannneer wordt het hoerenbier gebrouwen?  :D :D Binnen mijn gilde is al een brouwer die slettenbier maakt.

Laat me gokken: een één of ander slap aftreksel :o

JWVG

Citaat van: JWVG op 18-01-2009  10:57 uHee, gedraag jij je een beetje? Die arme A3 voor sukkel uitmaken  ;). In een e-mail van Candirect raadden ze me al aan om 5/8 inch aansluitingen erbij te kopen. Maar volgens mij was dat juist voor de uitgang naar de koeling. Kan het zijn dat je aan beide kanten gewoon 5/8 inch nodig hebt, en verder helemaal niets? Oh oh, als dat toch waar kon zijn  :dansen:

 :degroeten: JW.

Tja, gisteren bij de bioscoop langs geweest waar het feestje was, en die 5/8 inch aansluiting voor het bier en 3/4 inch voor het CO2 die Candirect aanraden pasten dus.... niet  >:(. Beiden waren te groot, en het bier had een soort conische aansluiting. En het feestje is a.s. vrijdag al  :huilen:. Maar er is nog hoop - de CO2 kan ik gewoon met mijn eigen fles doen, en de barman beweerde nog een paar verloopstukjes te hebben waarmee de bieraansluiting zou moeten kunnen. Het wordt allemaal wel kort dag.... Als het niet lukt, dan maar een after-party met mijn vaatjes in het nabijgelegen park  :nut:

 :degroeten: JW.

Adrie

Zaterdagavond was de primeur van het tappen! Ik had de Märzen en het Rauchbier op fust en met z'n vijven hebben we ons best gedaan om de fusten een stukkie leger te krijgen. De heren hebben zich de bieren goed laten smaken en daar gaat het natuurlijk om.  :proost2: Maar de Märzen en het Rauchbier zijn dan ook goed gelukt, als zeg ik het zelf.

Het tappen gaat uitstekend: 2 meter bierslang van 4 mm bleek precies goed met een tapdruk van 1,2 bar. In het bier zat de juiste hoeveelheid koolzuur en tappen ging zonder een overmaat aan schuim (behalve misschien bij de eerste paar glazen). Het bier lijkt inderdaad veel zachter van de tap dan van de fles, met fijnere bubbels en een heel fijne schuimkraag. Het was eigenlijk net als in de kroeg. Zeker natuurlijk met van die prachtige tapstangen en een profi tapkraan. Kortom: weer een stapje hoger op de ladder van de optimale bierbeleving. En niet meer te hoeven bottelen en na uitschenken flessen te hoeven omspoelen waarna het aanrecht weer halfvol met flessen staat, zijn ook zeker pluspunten.

Helaas merkte ik zondagochtend dat de koolzuurfles alweer bijna leeg is. Eerst dacht ik aan een lek, maar toen ben ik eens gaan rekenen en het zou heel goed kunnen dat de fles gewoon zonder lekken leeg is gegaan (bij een laatste check met het hele systeem bleek er geen lek te zijn). 2 kg koolzuurgas is ongeveer 26 fustjes vol (op 1,2 bar). Een bier satureren met koolzuur op 2,5 volumes kost al bijna 50 liter koolzuur, dus 2 bieren en je bent al 100 liter verder. Ik heb behoorlijk wat gas verspild met het zoeken naar lekken. Als je geen gekke dingen doet en andere verliezen hebt, is een 2 kg fles genoeg om 12 bieren te satureren en te tappen. Eigenlijk is een 2 kilo fles gewoon te klein, merk ik nu.  :-\

Nu begint dus de volgende queeste: op zoek naar een plek (dichtbij huis!) om de gasfles bij te laten vullen.

Liemingbrouwer

Citaat van: Adrie op 02-03-2009  09:59 uEigenlijk is een 2 kilo fles gewoon te klein, merk ik nu.  :-\

Nu begint dus de volgende queeste: op zoek naar een plek (dichtbij huis!) om de gasfles bij te laten vullen.

Adrie, ik dacht toch dat ik voor u een CO2 fles meegebracht had naar Oss twee jaar geleden. (Gratis nog wel!) En nu merk ik dat je ze niet gebruikt!
Dat is toch een grote fles (10 L?), en als je een kleintje kunt laten vullen kun je ook een grote laten vullen niet?

Adrie

Ha Liem,

Jouw fles bleek toch veel te groot (lang, eigenlijk) voor het doel dat ik ermee had. Ik zou niet weten waar ik dat ding netjes in of tussen zou kunnen stoppen. Sorry.

Adrie

Nou, een belrondje met diverse bedrijven leert dat bijvullen alleen toegestaan is bij gespecialiseerde bedrijven. Slijterijen leveren leenflessen (statiegeld betalen en inwisselen), aquariumwinkels sturen de fles op en dan ben je hem een week kwijt. De dichtstbijzijnde aquariumwinkel die dat doet zit in Arnhem. In Dieren zit een gespecialiseerd gassenbedrijf (Linde Gas). Dichterbij zit niets. Je kunt je gasfles (ook als partikulier) inleveren en dan een werkdag of vijf later weer gevuld ophalen. Helaas kun je er niet bijblijven en wachten.  :(

Ik ga vanmiddag waarschijnlijk nog even bij de slijterij langs om te kijken wat hij aan gasflessen heeft (kon hij door de telefoon niet goed uitleggen). Dan toch maar overstappen op retourflessen, denk ik, als hij tenminste iets geschikts heeft. Voor het gemak. Misschien dat ik mijn eigen fles nog eens laat bijvullen en als reservefles houd.

Een vriendelijke meneer van groot verhuurbedrijf wist me te vertellen dat laskoolzuur niet voedselveilig is en niet geschikt om mee te tappen (en hoewel hij het kan, weigert hij de fles bij te vullen). Er kunnen allerlei stoffen inzitten die niet gezond zijn (en bovendien smaakafwijkingen kunnen veroorzaken).

JWVG

H3,

bij Woudenberg vertelden ze me iets soortgelijks, en noemden ook dat er alleen in Arnhem een bedrijf zat. De retourflessen lijken echt verreweg de beste optie. Wel superjammer van mijn gloednieuwe candirect cylinder  :'(.

 :degroeten: JW.

Albertus

Citaat van: Adrie op 06-03-2009  12:50 uIn Dieren zit een gespecialiseerd gassenbedrijf (Linde Gas). Dichterbij zit niets. Je kunt je gasfles (ook als partikulier) inleveren en dan een werkdag of vijf later weer gevuld ophalen. Helaas kun je er niet bijblijven en wachten.

Lindegas heette vroeger (jaar geleden?) Hoekloos. Het is een van de grootste gasleveranciers van Nederland.
Ik heb er voor mijn school wel gassen gehaald (inderdaad inleveren en later ophalen).

Bert

Adrie

Het vervelende is alleen dat je er alleen op werkdagen tussen 9 en 17 uur terecht kan. Laat ik dan nou net zelf werken...  :ziek: Ik zal nog eens even nabellen of opsturen ook een optie is.

thibolleke

Citaat van: Adrie op 02-03-2009  09:59 uEen bier satureren met koolzuur op 2,5 volumes kost al bijna 50 liter koolzuur, dus 2 bieren en je bent al 100 liter verder.

Dit is redelijk nieuw voor mij qua hobbybrouwen.
Dus kan je dit even uitleggen hoe het in z'n werk gaat? Vat koud wegzetten, koolzuur fles erop (hoeveel bar?), en laten satureren? Of hoe werkt dat juist. (a la "forced carbonisation")
Ik laat (dat 1 vatje dat ik al getapt heb) mijn vatjes hergisten met wat suiker en sluit de koolzuur fles pas aan bij het tappen.
Dit geeft wel geen super helder bier. Hoe jij het doet lijkt me wel interesant.

René K

Je kan berekenen hoeveel koolzuur je in het bier wilt hebben. De hoeveelheid koolzuur dat oplost in je bier is afhankelijk van de druk en de temperatuur.

Je kunt de fles continu aan het fust laten en je bier op deze manier verzadigen. Dit is de 'set it and forget it' methode. Na ongeveer een week zal je bier verzadigd zijn. De 'forced carbonation' methode gaat veel sneller maar geeft je wel kans op het overcarboniseren van je bier. En je bent het bier flink aan het schudden / rollen waardoor je minder helder kunt tappen. De eerstgenoemde manier heeft in elk geval mijn voorkeur.


Hier staat ook meer geschreven over de methodes.

Adrie

Citaat van: thibolleke op 09-03-2009  20:25 uDit is redelijk nieuw voor mij qua hobbybrouwen.
Dus kan je dit even uitleggen hoe het in z'n werk gaat? Vat koud wegzetten, koolzuur fles erop (hoeveel bar?), en laten satureren? Of hoe werkt dat juist. (a la "forced carbonisation")
Ik laat (dat 1 vatje dat ik al getapt heb) mijn vatjes hergisten met wat suiker en sluit de koolzuur fles pas aan bij het tappen.
Dit geeft wel geen super helder bier. Hoe jij het doet lijkt me wel interesant.

In het eerste bericht van dit artikel vind je een link naar een spreadsheet waarmee je kunt berekenen hoeveel druk je op het vat moet zetten (afhankelijk van de gewenste koolzuurconcentratie in het bier en de temperatuur van het bier in het vat). Meer kun je ook HIER lezen.

Adrie

Een slijterij in Deventer (vlakbij mijn werk) bestelt voor mij een inruil 2 kg koolzuurfles. Hulde! De borg is € 120,-- (dat is even slikken) en de vulling is €15,--. Groot voordeel is natuurlijk dat je altijd een goedgekeurde fles hebt en dat inruilen een stuk gemakkelijker is dan zelf ergens laten vullen. Dom van mij dat ik de mogelijkheden voor hervulling niet eerder heb onderzocht, dat had mij het voor niets kopen van een gasfles bespaard.  :bokser: Misschien dat ik hem nog eens in Dieren of zo laat bijvullen en als reservefles gebruik. Volgende week kan ik de fles komen ophalen, dus dan kan de barley wine op fust.

JWVG

+1  ;)

(hier dus nog zo'n sukkel)

Adrie

Nou, laat dit een les zijn voor hen die na ons komen. Dan hebben we niet voor niets geleden.

JWVG

We hadden gewoon beter naar Wesley (ja, u hoort het goed!) moeten luisteren...

 :degroeten: JW.

Oscar

Citaat van: Adrie op 10-03-2009  15:06 uNou, laat dit een les zijn voor hen die na ons komen. Dan hebben we niet voor niets geleden.

Zeker niet. Binnenkort maar eens kijken naar een koolzuurfles handelaar bij mij in de buurt...

JWVG

Ik neem aan dat je bij een drankengroothandel (zoals Woudenberg in Wageningen) zo'n fles meteen kunt inruilen, en dat het bij sommige slijters binnen een paar dagen kan. Het zal even zoeken zijn naar de beste optie bij jou in de buurt.

 :degroeten: JW.

Emile

Prachtig dit topic. Ik ben al 3 jaar aan het puzzelen hoe ik een tapinstallatie voor elkaar moet krijgen. Hieronder staan vrijwel alle antwoorden. Helemaal geweldig!

Ik heb nog 1 vraag (ik heb ook Adrie zijn artikel gelezen): het is blijkbaar erg gebruikelijk om geforceerd koolzuur in het bier te brengen. Is er niemand die een hergisting op fust realiseert, dus suiker erbij? Ik was in de veronderstelling dat dit het meest gebruikelijk (en makkelijk) is. Toch is dat niet zo. Maar kan dat wel? Of is het niet slim om dat zo te doen?

Emile

René K

Je kunt gewoon suiker in het vat doen voor de hergisting. Net als met flessen dus. Wel wordt je gist op deze manier weer actief en krijg je dus ook meer gist in je fust. Als je helder hevelt in het fust na een aantal weken lageren kun je ook (snel) helder tappen als je de C02 fles gebruikt. Met nagisting op het fust heb je meer kans om troebel bier te tappen. Maar als je het bier lang genoeg laat rijpen in het fust hoeft dit geen probleem te zijn.

Vooral als je snel van je tapbier wilt genieten is het handig om de C02 fles te gebruiken voor koolzuur. Fust vullen, carboniseren en tappen maar!

Adrie

Groot voordeel van geforceerd op druk brengen vind ik dat je veel beter kunt regelen hoeveel koolzuur je in je bier krijgt door de juiste druk erop te zetten. Nadeel vind ik dat het elke keer toch weer behoorlijk wat koolzuur kost. Een paar schepjes suiker zijn goedkoper dan een koolzuurvulling van je fles. Daarnaast weet je bij hergisting op fust zeker dat alle zuurstof opgebruikt wordt, wat bij geforceerd op druk zetten niet zo is.

hansHalberstadt

Citaat van: Emile op 11-03-2009  16:38 uIs er niemand die een hergisting op fust realiseert, dus suiker erbij?
Ik doe dat eigenlijk altijd en heb er nooit problemen mee. Als je bier uitgegist is komt er altijd de juiste hoeveelheid door de hergisting. Als je bij het tappen de juiste koolzuurdruk instelt dan stelt zich na een tijdje ook vanzelf de juiste hoeveelheid koolzuur in je bier in. Zodra je tapt moet er of koolzuur vanuit je cylinder komen of de druk zakt en komt er uiteindelijk koolzuur vanuit je bier. Mocht er teveel koolzuur in je bier zitten dan zal het gaan schuimen als je toch de gewenste tapdruk insteld. Hoe koeler je bier en hoe langer je remleiding, hoe meer marge je hier hebt. Je kunt dan ook tijdens het tappen je druk opvoeren en als je niet tapt een lage druk instellen en dus wat koolzuur laten ontsnappen. Na een nachtje is het percentage koolzuur dan redelijk gezakt. nagisting op de fust kost zoals Arie ook al opmerkte minder koolzuur dan je bier via je cylinder laten satureren. (Maar als je een 10 kg cilinder hebt zoals ik dan maakt dat niet veel uit, want anders kom je na 10 jaar tot de conclusie dat je hem niet meer kunt omruilen omdat hij dan te oud is en ben je je statiegeld kwijt, wat overeenkomt met de kosten van een x tal vullingen)
HansH

hansHalberstadt

Een idee waar ik aan zit te denken is om de koolzuur die bij je hoofdgisting ontstaat op de vangen en te comprimeren in een lege CO2 cylinder. (Als die van mij die over de datum is over een paar jaar leeg is) Tijdens de hoofdgisting komt er meer koolzuur vrij dan je ooit nodig hebt voor het tappen van de zelfde hoeveelheid bier. comprimeren kun je doen in de snelheid waarmee de koolzuur geproduceerd wordt. Een hogedruk pomt is relatief simpel zelf te maken als je een beetje handig bent (zuiger, hefboom, motor met vertraging die de hefboom aandrijft). Als je de Cylinder koelt tot -20grC in de vriezer dan staat er maar een druk van 20 BAR op als hij hlemaal gevuld is. mogelijk moet je wel condenswater scheiden.
Heeft iemand ervaring met dit soort apparatuur?
HansH 

Liemingbrouwer

Citaat van: hansHalberstadt op 12-03-2009  09:02 uHeeft iemand ervaring met dit soort apparatuur?
HansH 

Ik denk dat je dan bij duikers moet zijn; zij hebben ook apparatuur om, welliswaar lucht, op een veilige manier te comprimeren in de zogenaamde zuurstofflessen.

Nu heb ik wel één kleine bedenking...
Je mag absoluut geen lucht comprimeren maar moet enkel de CO2 hebben... Hoe ga je dat realiseren????

Albertus

Citaat van: Liemingbrouwer op 12-03-2009  09:15 uIk denk dat je dan bij duikers moet zijn; zij hebben ook apparatuur om, welliswaar lucht, op een veilige manier te comprimeren in de zogenaamde zuurstofflessen.
Nu heb ik wel één kleine bedenking...
Je mag absoluut geen lucht comprimeren maar moet enkel de CO2 hebben... Hoe ga je dat realiseren????

Ongeveer dertig jaar ben ik lid van een sportduikvereniging. Onze vereniging heeft in die tijd vier verschillende compressoren gehad, waar ik als lid van de vulcommissie regelmatig aan heb gesleuteld. Dit type compressor gaat tot 200 bar (soms 300 bar), de lucht komt er behoorlijk heet uit (dus koelen naar -20 ºC zal niet meevallen). Wanneer je met deze compressor CO2 wilt comprimeren zonder dat er lucht bij zit, zul je heel lang moeten "spoelen" (de inlaat heeft een doorsnee van ongeveer 40 mm). Dat zal zoveel CO2 kosten dat dat niet meer loont.

De capaciteit van dergelijke pompen (100 tot 200 liter per minuut) is waarschijnlijk ook te groot.
Waterafscheiding is geen probleem, duiklucht moet absoluut droog zijn.
Maar hoe ga de CO2 opvangen? Een grote zak van enkele m3?

Bert

Adrie

Ik zie hier toch een mooie uitdaging voor de techneuten onder ons...  ;D Tappen met zelf opgevangen CO2 van de vergisting is natuurlijk wel heel cool. De grote professionele brouwerijen vangen hun vergistings-CO2 ook op, volgens mij.

Oscar

Citaat van: JWVG op 10-03-2009  15:40 uIk neem aan dat je bij een drankengroothandel (zoals Woudenberg in Wageningen) zo'n fles meteen kunt inruilen,

Bij mij favoriete slijter kan ik 2 kg koolzuur flesjes ruilen. Ik vertelde hem van mijn plannen om zo'n fles te koppelen aan een Heineken thuis tap. Hij kwam met het volgende verhaal (ter waarschuwing) :


Klant belt : "Als ik mijn bier tap krijg ik zoveel schuim en het stroomt ook erg hard, ik krijg zo visite. Kun je ff langs komen ?" Iemand van de slijter was toevallig onderweg en zat in de auto, deze belde even met de klant:

S - Hoeveel druk staat er op het bier?
K - Hoe kan ik dat zien?
S - Moet je even op het metertje kijken
K - Welk metertje?

Vervolgens bleek dat de klant geen manometer en drukregelaar op de koolzuurtank had zitten. Hij vond het ook al raar dat e.e.a. niet op elkaar paste.
Hij had op een "houtje-touwtje" manier de boel passend gemaakt. Het fust stond wel enigszins bol....
 :pan:

Adrie

Het is natuurlijk wel de taak van de slijter die een koolzuurfles levert om na te vragen of de klant wel weet waar hij mee bezig is. Normaal gesproken worden gasflessen alleen bij een tapinstallatie geleverd, dus dan is het OK. Als een klant alleen een koolzuurfles komt halen, lijkt het mij logisch dat de slijter even navraag doet. Ter bescherming van de klant en ter bescherming van zichzelf (schadeclaims, dreigend verbod op thuistappen en weet ik veel wat voor horrormaatregelen je nog allemaal meer kunt bedenken).

Niet alleen dom dus van die klant, maar ook van die slijter.

jeroentjecross

Citaat van: Oscar op 12-03-2009  12:57 u
Vervolgens bleek dat de klant geen manometer en drukregelaar op de koolzuurtank had zitten. Hij vond het ook al raar dat e.e.a. niet op elkaar paste.
Hij had op een "houtje-touwtje" manier de boel passend gemaakt. Het fust stond wel enigszins bol....
 :pan:


Dan heeft de beste man zeer veel geluk gehad. Ik sprak laatst een Inbev vertegenwoordiger en die vertelde een soortgelijk verhaal. Alleen dan met een 50 liter fust en volle 12 liter koolzuur cilinder. De beste man die hem aangesloten had kan het helaas niet meer navertellen. Dit soort incidenten zijn in het verleden vaker gebeurd en daarom zijn ze bij Inbev sinds een aantal jaar overgestapt op 3/8 CO2 en bier aansluitingen. Daar krijg je onmogelijk een verloop voor op je CO2 fles gefabriceerd.

hansHalberstadt

Citaat van: Albertus op 12-03-2009  09:48 ude lucht komt er behoorlijk heet uit (dus koelen naar -20 ºC zal niet meevallen). Wanneer je met deze compressor CO2 wilt comprimeren zonder dat er lucht bij zit, zul je heel lang moeten "spoelen" (de inlaat heeft een doorsnee van ongeveer 40 mm). Dat zal zoveel CO2 kosten dat dat niet meer loont. De capaciteit van dergelijke pompen (100 tot 200 liter per minuut) is waarschijnlijk ook te groot.
Waterafscheiding is geen probleem, duiklucht moet absoluut droog zijn.
Maar hoe ga de CO2 opvangen? Een grote zak van enkele m3?

Bert
Om te beginnen komt er tijdens de gisting zuivere CO2 vrij volgens mij, dus je moet er alleen voor zorgen dat je die zodanig opvangt dat er geen lucht bij kan mengen en dat ook je gistingsvat er "niets van ziet" dat je aan het comprimeren bent. Ik zou daarom de CO2 via een slangetje onder water in een omgekeerd potje opvangen. De CO2 komt dan via opstijgende belletjes CO2 uit het slangetje boven in het potje en drukt het water naar beneden en er is een kleine constante overdruk op je gistingsvat omdat je slangetje onder water zit, dus kan er nooit lucht bij maar wel CO2 uit. Vervolgens kun je via een tweede slangetje bovenin het potje de zuivere CO2 aanzuigen en (langzaam) comprimeren, zodat je geen temperatuurverhoging krijgt door het samenpersen. (de duikcompressor gaat veel te snel hiervoor, dus die zul je sterk moeten vertragen)  Door het aanzuigen zal het waternivo in het potje stijgen en als je blijft comprimeren zal er uiteindelijk water opgezogen worden in de compressor. Je moet dus via een vlotterschakelaar in het potje de compressor voor een tijdje afschakelen totdat het nivo weer wat gezakt is door aanvoer van nieuwe CO2 vanuit het gistingsvat.
Op die manier moet het in principe lukken denk ik, maar dan praat je eerder over 100-200 ml per minuut dan 100-200 liter per minuut.
HansH

Albertus

Citaat van: hansHalberstadt op 12-03-2009  14:20 u(de duikcompressor gaat veel te snel hiervoor, dus die zul je sterk moeten vertragen)  Door het aanzuigen zal het waternivo in het potje stijgen en als je blijft comprimeren zal er uiteindelijk water opgezogen worden in de compressor. Je moet dus via een vlotterschakelaar in het potje de compressor voor een tijdje afschakelen totdat het nivo weer wat gezakt is door aanvoer van nieuwe CO2 vanuit het gistingsvat.
HansH
Een compressor voor duiklucht vertragen betekent ombouwen, dat is een forse ingreep. Verkijk je ook niet op het vermogen, je zult een 3-fase aansluiting nodig hebben. Nieuw prijs € 8000 to € 50.000 (gelukkig konden wij een aantal malen de oude compressor van de brandweer overnemen). Gebruik maken van een compressor die ook nog voor duiklucht wordt gebruikt zal op weerstand stuiten, duikers hebben liever geen CO2 in hun perslucht.
Er bestaat wel een alternatief in de duiksfeer. Een tiental jaren geleden werden er via de domeinen uit oude legervoorraden handmatig bediende zuurstofpompen gedumpt. Oorspronkelijk bedoeld om kleine zuurstofflessen te vullen vanuit grote flessen die niet vol zijn.
Door deze compressoren van een motor met vertraging te voorzien kun je heel langzaam een fles op druk brengen (tot 200 bar). Ooit heb ik zo'n ding gehad, maar omdat de afdichting met water (in plaats van olie in verband met de zuurstof) werkte was de zuurstof te vochtig.
Of dit een bezwaar is bij een tapinstallatie kan ik niet beoordelen.

Bert


Albertus

Citaat van: hansHalberstadt op 12-03-2009  14:20 uOp die manier moet het in principe lukken denk ik, maar dan praat je eerder over 100-200ml per minuut dan 100-200 liter per minuut.
HansH

Is misschien een kleine membraampomp beter geschikt? Wanneer jij gelijk hebt met die 20 bar bij -20 ºC, dan is een pomp die 20 bar kan leveren al genoeg. Bij 100-200 ml denk ik bij voorbeeld aan de pompjes die gebruikt worden voor een airbrush (geen idee overigens wat voor druk die leveren).

Bert

hansHalberstadt

Citaat van: Albertus op 12-03-2009  14:49 uIs misschien een kleine membraampomp beter geschikt? Wanneer jij gelijk hebt met die 20 bar bij -20 ºC, dan is een pomp die 20 bar kan leveren al genoeg. Bij 100-200 ml denk ik bij voorbeeld aan de pompjes die gebruikt worden voor een airbrush (geen idee overigens wat voor druk die leveren).

Bert
Zou goed kunnen. Overigens met een simpele plastic plantenspuit kun je ok al zo'n 15 BAR druk leveren, hoewel het dan wel om waterdruk gaat. Geeft wel aan denk ik dat het niet zo moeilijk hoeft te zijn als je over kleine volumes per minuut praat. Die handpomp voor duikers maakt ook wel een goede kans denk ik.
HansH

Albertus

Citaat van: hansHalberstadt op 12-03-2009  15:07 uOverigens met een simpele plastic plantenspuit kun je ok al zo'n 15 BAR druk leveren, hoewel het dan wel om waterdruk gaat.
HansH
Die druk in een plantenspuit wordt geleverd door een luchtpompje (als we over dezelfde plantenspuit praten). Als je zo'n pompje neemt heb je de zuiger en de cilinder al klaar tegen zeer beperkte kosten.

Bert

Adrie

Een compressor uit een koelkast?

hansHalberstadt

Compressor uit een koelkast zou qua druk prima kunnen, maar in zo'n compressor zit giftige olie en die komt in je koolzuur terecht.
(Ik heb zelf ook zo'n compressor voor het oppompen van fietsbanden, maar de lucht die daaruit komt ruikt echt naar olie). Misschien als je er een membraan tussenzet die wel de druk overbrengt, maar toch een gescheiden systeem blijft.
HansH

Albertus

De pompjes die ik noemde voor airbrushes zijn dezelfde compressoren als in koelkasten zitten. Ik denk dat daar een olie/water afscheider wordt toegepast.

Bert

Adrie

Zoals elders vermeld had ik vier oude drukregelaars en die had ik getest, maar degene die ik had uitverkoren vertrouwde ik toch niet helemaal. Vanmiddag heb ik ze allemaal in bad uitgetest om te kijken waar eventuele lekken zitten. Drie van de vier bleken ergens een groot of klein lek te hebben. Uit twee lekkende heb ik uiteindelijk 1 niet-lekkende kunnen fabriceren, althans, daar lijkt het op. Ik heb hem nu op de drukfles zitten, onder druk gezet en de fles weer dichtgedraaid. Als ie morgen nog steeds op druk staat, verklaar ik hem niet-lek.

Adrie

Hè, bah. Deze lekt ook nog. Grrr. :echtboos: Een dezer dagen zal ik hem nog maar eens onder water houden om te kijken of ik een lek kan ontdekken. Mijn budget voor nieuwe brouwspullen is voorlopig uitgeput, anders kocht ik wel een nieuwe. Laat ik het positief bekijken: dit geeft mij de kans om de drukregelaars van binnen en buiten te leren kennen zodat ik ze zelf kan repareren.  :P

Oscar

Citaat van: Adrie op 24-03-2009  10:49 udit geeft mij de kans om de drukregelaars van binnen en buiten te leren kennen zodat ik ze zelf kan repareren.  :P

Als je wat aardigs tegenkomt, maak dan ff een fotootje. Kunnen wij er ook nog iets van leren. :leren:

Adrie

Citaat van: Adrie op 19-02-2009  21:34 uZoals elders gemeld zitten de eerste twee bieren in hun fustjes.

De Märzen en het Rauchbier zitten nu dik twee maanden in de vaatjes en ze smaken nog even vers als toen ze op fust gezet werden. Dat is een grote opluchting en ik denk dat ze het nog wel even volhouden. Het is nog steeds een groot genot om deze bieren te tappen en te drinken (gek dan eigenlijk dat de fusten nog niet leeg zijn). Vooral het Rauchbier is toch wel een van mijn grote favorieten van alle bieren die ik ooit heb gebrouwen. Mocht ik afglijden tot alcoholisme, dan komt dat door dat bier.  ;D Zondag komen de Broeders brouwen, dus dan zullen we wel even een flink gat slaan in de voorraad.

Ik heb trouwens dinsdagavond een anderhalve literfles volgetapt met Märzen en deze meegenomen naar de clubavond. Het bier was niet gekoeld en ongeveer 13 graden bij het tappen. Dat ging met nogal veel schuim gepaard. Hierdoor verloor het bier aardig wat koolzuur, maar bij het proeven zat er nog voldoende koolzuur in. Nou, eigenlijk net iets te weinig. Dat moet beter kunnen. Een volgende keer hoop ik de koelkast om de fusten klaar te hebben zodat ik het bier eerst verder kan koelen en dan wil ik een slangetje aan de tapkraan die tot op de bodem van de fles gaat. Dat zal waarschijnlijk veel beter tappen.

Polleke

Adrie,
Als ik een weizen op fust heb staan en ik wil deze verzadigen met koolzuur, wat voor druk moet ik er dan opzetten?
Ik ken je excelbestandje wel, maar het is me niet helemaal duidelijk.
Het bier staat bij 9 graden in de koelkast, en ik heb er zo'n picknick-tapje aan. (helaas heb ik er hier niet de maten van).
Als ik dan wil tappen als het verzadigd is, moet ik toch eerst de druk aflaten?

Adrie

In de tabel kijk je bij de temperatuur en de gewenste koolzuurverzadiging in het bier. Dan geeft de tabel aan hoeveel druk je op je fust moet zetten. Dus je wilt in een Weizen bijvoorbeeld 3,0 volumes CO2 en hij staat bij 9 graden, dan moet je er 1,5 à 1,6 bar op zetten.

Bij het tappen moet je die druk erop laten, anders komt er koolzuur uit je bier en wordt je bier in de loop der tijd plat. Wel moet je zorgen dat de lengte en dikte van de bierslang bij die 1,5 à 1,6 bar passen, omdat je anders alleen maar schuim tapt. Lees DIT artikel (nog) maar eens.

Polleke

Kijk, zo wordt het me een stuk duidelijker! zo'n picknicktapje is dus eigenlijk nergens goed voor met zn korte dikke leiding?

Op wat voor manier verzadig jij je bier? Door het op druk een (lange) tijd te laten staan of door het snel met een overdruk verzadigen?

Adrie

Zo'n picknicktapje is leuk als je in korte tijd veel bier wilt tappen. Dan kun je de druk verlagen (daarom heet ie ook picknicktapje  :idea: ).

Ik verzadig door het bier op de juiste druk te zetten en anderhalf tot twee weken te laten staan. Maar je kunt het fust ook flink schudden en dan gaat het sneller. Werk je met overdruk (dus meer druk dan correspondeert met de koolzuurverzadiging die je hebben wilt), dan moet je oppassen dat je je doel niet voorbij schiet. Het is niet eenvoudig om de hoeveelheid koolzuur weer te verlagen in een vol fust.

Polleke

Ok, ik ben weer heel wat wijzer!

Adrie

Ondertussen heb ik de tapinstallatie een paar maanden in gebruik en ik ben er heel blij mee. Twee meter bierleiding met een binnendiameter van 4 mm is perfect. Met een druk van 1,2 bar, of zelfs nog iets meer als je dat zou willen, tap je heel mooie bieren zonder teveel schuim. Er komt een mooie stroom bier in het glas met een perfecte schuimkraag. En tappen is leuker dan een flesje opentrekken. Ook vrienden komen graag langs om een biertje te tappen. En als je een feestje geeft, hoef je na afloop geen tientallen flesjes te verzamelen en schoon te maken.  :P

Het bier tapt trouwens beter naarmate het kouder is. Toen ik nog geen koeling had en de temperatuur in de richting van 12, 13 graden kwam werd het bier wat wilder. Nu staat het bier koud op een graad of 8 en dat tapt perfect.

Bier uit het vat smaakt echt beter dan van de fles. Deels heeft dat te maken met een beter te regelen koolzuurconcentratie (de meeste bieren smaken beter met wat minder koolzuur, vind ik), deels door het ontbreken van hergisting (hergisting op fles geeft nog wel eens wat bijsmaakjes van gistingsnevenproducten), deels door rijping in een groter vat. Misschien dat ook meespeelt dat er relatief minder gist in het vat zit dan in de fles. Ik weet het ook niet precies, maar er lijkt toch een duidelijk smaakverschil.

Het bier blijft ook lang goed in een aangeslagen fust. En ook in een niet aangeslagen fust, trouwens. Ik heb bieren meer dan twee maanden op de tap gehad (op het laatst was het 15 graden in de kelder en waren de fusten nog niet gekoeld) zonder kwaliteitsverlies. Het zou me niets verbazen als een half jaar ook nog mogelijk is, zeker als de fusten en leidingen gekoeld zijn. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je bier bederft voordat je het op hebt. Er is dus nog ruimte genoeg om naast de fustbieren andere bieren te drinken.

Ook het op fust zetten van bier is een stuk sneller en eenvoudiger dan bottelen. Direct na gebruik maak ik een fust altijd goed schoon. Net voor het vullen nog even ontsmetten met chemipro oxi en dan vullen maar. Binnen een paar minuten zit een vat vol en vul ik nog wat flesjes als er meer bier is dan 19 liter. Een "bottel"sessie duurt zo maximaal een uurtje. Het schoonmaken van de fusten is een eitje.

Het was wat gedoe om alle onderdelen bij elkaar te schrapen, maar dat kwam ook omdat ik al wat spullen had en moest uitzoeken wat daar allemaal precies op paste. Koop je alles ineens, dan heb je daar minder last van. Let ook op dat als je tweedehands fusten koopt, je voor de zekerheid alle rubber ringen en ringetjes vervangt. De oude zullen hoogstwaarschijnlijk poreus zijn en lekken. Ook kunnen ze smaken afgeven van dranken die er eerder in hebben gezeten.

Kortom: ik kan iedereen aanraden te investeren in een tapinstallatie.

Henk oet Paiz

Hoi Adrie,

Daar was ik ook eens weer  ;). Goed om je verhaal over de houdbaarheid in fusten te lezen. Zelf heb ik een cornelius tap met 10 en 20 liter fusten. Die gebruik ik eigenlijk alleen maar voor feestjes. Stel dat ik standaard een fust aan de tap zou hebben staan, dan kan dat dus volgens jou zonder kwaliteitsverlies. Hoe zit het dan met de leidingen en het leidingdeel in de tap/koeler. Daar blijft dus gewoon bier in staan. Leidt dat niet tot problemen, of maak je die elke keer schoon?

T.a.v. de druk: ik vul altijd af op 1,5 bar als het bier is teruggekoeld naar een graad of 7 en tot 2,5 bar bij kamertemperatuur. Ik kan de schuimhoeveelheid regelen via een compensatorkraan.

Groeten,

Henk  :proost2:

Adrie

Ha Henk, leuk dat je er ook weer bent!

De leidingen maak ik alleen schoon als ik een fust verwissel. De leidingen liggen bij mij grotendeels ook in de tapkast en worden dus net zo gekoeld als de fusten. Een deel zit in de tapzuil, maar ook deze blijft vrij koud. Tot nu toe heb ik geen last gehad van bierbederf in de leidingen. Er zit natuurlijk ook maar een heel klein beetje bier in, omdat de leidingen zo dun zijn. Zolang er nergens zuurstof bij kan en alles voor er bier in komt goed schoon en ontsmet is, is het bier volgens mij veilig in leiding en fust.

René K

Dezelfde ervaringen als Adrie deel ik ook. Het bier blijft lang goed. Momenteel heb ik een bier van begin april op het fust, de smaak blijft goed. Het is net of bier van de tap iets 'romiger' of milder smaakt. De harde kantjes van een bier gaan er wat af.

Zelf gebruik ik 2,5 meter bierleiding van 4mm. Ook tap ik op 8 graden. Dit in combinatie met een koolzuurdruk van rond de 2 bar levert mooi getapte bieren op.

Na het tappen sluit ik een vat met schoon water aan. Hier zet ik een beetje druk op en spoel de leidingen even door. Vervolgens koppel ik ze los en laat de leidingen vol met water staan.

Ook ik kan het iedereen van harte aanbevelen om te investeren in een tapinstallatie!

hansHalberstadt

Ook ik gebruik net als Adrie ca 2 meter gerkoelde leiding van 4mm en ca 1.2 BAR tapdruk bij 6-8 grC. Ook bij mij blijft het bier lang goed in de fust, en smaakt veel zachter dan hetzelfde bier uit flesjes maar het eerste beetje bier uit de leiding (enkele 10tallen ml) proeft toch niet zo best, hoewel ik de leiding voor ik de fust aansluit zelfs uitstoom en de koppelingen met alcohol van 70% desinfecteer.
HansH   

DP

 :shelp:

Oké zojuist een fust aangesloten op mijn tapkoelkast en inderdaad het bier spuit om mijn oren.
Nu weet ik dat ik het moet ombouwen naar 4 mm en 200 cm leiding ...geen probleem.

MAAR... ja er is altijd een maar, ik heb twee kegerators met beide twee taphandels,
drie ervan gebruik ik voor home brewed beer.
Één taphandel wil ik gebruiken voor Grolsch, dus een schuifkoppeling.
Hier zit een bierslang opening aan voor een slang van 8,5, dwz de aansluitring met rubbertje
als ik een slang van 4 mm pak krijg ik die dus never over de slangtuig.

Waar haal ik nou een fustkoppeling aansluiting voor een standaard schuifkoppeling (bierleiding)
met een contact op de koppeling van rond 8, die een uitgang heeft voor een leiding van 4 mm. :weetniet:
Is het uitboren van een 4mm co leiding een optie?

Bij candirect weet ik het niet want de website doet het niet.  :pan:
Graag uw hulp. :degroeten:

ADRIE weet raad, hoop ik.

René K

Citaat van: DP op 26-06-2009  20:05 uWaar haal ik nou een fustkoppeling aansluiting voor een standaard schuifkoppeling (bierleiding)
met een contact op de koppeling van rond 8, die een uitgang heeft voor een leiding van 4 mm. :weetniet:
Is het uitboren van een 4mm co leiding een optie?

Hoe je de aansluiting van 8 naar 4 mm kunt maken valt te lezen in deze draad. Ergens richting het einde geloof ik. Adrie en ik maken gebruik van een klein rvs buisje om het probleem op te lossen. Ik heb nu niet meer tijd om uitgebreid te beschrijven hoe het werkt maar als het goed is staat het hier beschreven.

Succes!

Edit: Hier een link naar het bericht waarin het beschreven staat.

DP

Citaat van: René K op 26-06-2009  21:32 uHoe je de aansluiting van 8 naar 4 mm kunt maken valt te lezen in deze draad. Ergens richting het einde geloof ik. Adrie en ik maken gebruik van een klein rvs buisje om het probleem op te lossen. Ik heb nu niet meer tijd om uitgebreid te beschrijven hoe het werkt maar als het goed is staat het hier beschreven.

Succes!

Edit: Hier een link naar het bericht waarin het beschreven staat.

Hoi René,  :groots:

Bedankt voor je hulp, dat was inderdaad het probleem. Ik ga het zo oplossen zoals jij dat hebt gedaan.
dank je wel !  :degroeten:

DP

René K

Graag gedaan! Laat maar even weten of het gelukt is!

 :degroeten:

DP

Citaat van: René K op 30-06-2009  22:44 uGraag gedaan! Laat maar even weten of het gelukt is!

 :degroeten:

Samen met Wilko aan het prutsen geweest, helaas was het buisje net te smal, dus lekkage.
Vanmorgen stond kantoor blank met bier!  :echtboos:
Tja en dan ruikt bier een stuk minder lekker  :stom:

Wilko heeft net een mail gestuurd dat hij vandaag een ander busje komt brengen die hij zelf heeft gemaakt.  :duimop:
Deze gaan we straks testen, alleen moet ik wel een nieuwe fust aansluten  :duimonder: want de andere is leeg.  :bokser:

Maar omwille van het onderzoek moet dat dan maar weer  :lekkerbier:
Tenslotte moet het wel allemaal werken als hier ons feestje begint.

DP  :degroeten:

DP

Citaat van: René K op 30-06-2009  22:44 uGraag gedaan! Laat maar even weten of het gelukt is!

 :degroeten:

Vraagje !

Hoeveel orginele slang hebben jullie er nog aangelaten? Ik bedoel, vanaf de taphandel gezien loopt de slang
door de tapzuil, onderaan de tapzuil heb ik de verbinding gemaakt naar 4 mm leiding en dan nog twee meter leiding.
Hebben jullie dat ook zo?

Graag advies!
DP  :degroeten:

Adrie

Citaat van: DP op 02-07-2009  09:29 uSamen met Wilko aan het prutsen geweest, helaas was het buisje net te smal, dus lekkage.
Vanmorgen stond kantoor blank met bier!  :echtboos:

Oei. Ja, je moet een nieuwe tapinstallatie natuurlijk ook altijd eerst even uittesten met alleen water. Het is trouwens sowieso verstandig om alles eerst even met water en een ontsmettingsmiddel door te spoelen.

wilko

Citaat van: Adrie op 02-07-2009  15:01 uOei. Ja, je moet een nieuwe tapinstallatie natuurlijk ook altijd eerst even uittesten met alleen water. Het is trouwens sowieso verstandig om alles eerst even met water en een ontsmettingsmiddel door te spoelen.

In ieder geval is het lek nu opgelost, ik heb Dave net een paar zelfgemaakt verloopjes gebracht.  Daarmee kan zonder lekkage de dikke slang van de tap zelf (iets van 9 mm binnendiameter) zonder problemen worden aangesloten op de dunne leiding (iets van 4 mm binnendiameter) die op het fust zit aangesloten.  Er zit nu pakweg 2 m van de dunne leiding tussen de fust en het verloopje.  Dat verloopje zit net onder het 'barblad' zeg maar.

Wilko

DP

Citaat van: wilko op 02-07-2009  17:50 uIn ieder geval is het lek nu opgelost, ik heb Dave net een paar zelfgemaakt verloopjes gebracht.  Daarmee kan zonder lekkage de dikke slang van de tap zelf (iets van 9 mm binnendiameter) zonder problemen worden aangesloten op de dunne leiding (iets van 4 mm binnendiameter) die op het fust zit aangesloten.  Er zit nu pakweg 2 m van de dunne leiding tussen de fust en het verloopje.  Dat verloopje zit net onder het 'barblad' zeg maar.

Wilko

 :duimop: Ja gewoon helemaal top!

Service Top, kwaliteit Top, en dat nog thuis gebracht ook!  :dansen:
Dat is wel een applausje waard.  :hoera:
Dank je wel  :groots:

DP  :degroeten:

René K

Citaat van: DP op 02-07-2009  09:33 uVraagje !

Hoeveel orginele slang hebben jullie er nog aangelaten? Ik bedoel, vanaf de taphandel gezien loopt de slang
door de tapzuil, onderaan de tapzuil heb ik de verbinding gemaakt naar 4 mm leiding en dan nog twee meter leiding.
Hebben jullie dat ook zo?

Ik maak gebruik van 2,5 meter slang. Maar 2 meter moet ook prima kunnen! Als je systeem maar in balans is. Dus de juiste druk in combinatie met de lengte van de slang.

DP

Citaat van: René K op 02-07-2009  18:52 uIk maak gebruik van 2,5 meter slang. Maar 2 meter moet ook prima kunnen! Als je systeem maar in balans is. Dus de juiste druk in combinatie met de lengte van de slang.

Hallo Rene, hoeveel 8.5 mm slang zit er nog aan het systeem van de taphandel gemeten?

Groet DP  :degroeten:

Henielma

Mijn tapinstallatie is als het goed is bijna onderweg. Hierbij zit de volgende tapkraan:
tapkraan

In deze kraan zit een "Schaumtaste". Bij deze kraan heb ik een 7 mm slang van 1,5 meter gekocht met twee schroefverbindingen.

Als ik reken met 1,5 meter en 7 mm dan kom ik met de mooie Excel sheet van Adrie  :groots: op een lage druk op het vat van ongeveer 0,3 bar.

Mijn vraag is of zo'n schaumtaste op de tapkraan misschien een extra instelbare weerstand toevoegd voor het bier. Zou daarmee het tappen goed mogelijk zijn met deze 1,5 meter 7 mm leiding bij een druk op het vat van 1 bar?

Ik zal dit in ieder geval eerst gaan proberen voordat ik een restrictie in de leiding aanbreng.

hansHalberstadt

Met 7 mm slang heb je volgens de gegevens van Baetslé (vakboek voor de bierslijter) 56 g/m drukverval. Voor 1.2 Bar tapdruk afbouwen heb je dan ca 20 meter nodig. Dat gaat met 1.5 meter dus veel te snel stromen vrees ik.
HansH.  

Henielma

Dit soort lengtes komen inderdaad ook uit de Excelsheet van Adrie.

Werkt het goed om slechts op 1 plek in de leiding een restrictie te maken? Dus de bierleiding op 1 plek dunner maken. Of ontstaat er dan op die plek al schuim in de leiding?


hansHalberstadt

Ik denk dat je inderdaad schuim krijgt, omdat de druk dan heel abrubt afgebouwd wordt. Misschien zou een restrictie op meerdere plekken wel werken, maar normaal gesproken probeer je de druk zo geleidelijk mogelijk af te bouwen. Een optie is misschien om je tapleiding plat te knijpen tussen 2 plankjes met schroeven op korte afstand van elkaar over een  zo groot mogelijke afstand, bv een meter met schroeven op elke 10cm. Je krijgt dan een soort elliptische buis met een kleinere diameter over een langere afstand. Je kunt het afknijpen dan zo instellen dat je kunt tappen zonder schuim. Ik zou dan wel de fust koelen tot minstens 6 of 7 graden en de tapdruk op ca 1 Bar instellen.   
HansH

René K

Citaat van: DP op 03-07-2009  13:52 uHallo Rene, hoeveel 8.5 mm slang zit er nog aan het systeem van de taphandel gemeten?

Groet DP  :degroeten:

Niet zoveel. Misschien 10 tot 15 centimeter? Net genoeg om te kunnen koppelen in elk geval.

wilko

Citaat van: René K op 04-07-2009  21:18 uNiet zoveel. Misschien 10 tot 15 centimeter? Net genoeg om te kunnen koppelen in elk geval.

Dus jij hebt je verloopje in de tapzuil zelf zitten?  Bij Dave (DP) zit de verloop nu pakweg 5 cm onder de tapzuil, dus net onder het 'barblad' zeg maar.

Wilko

Maarten

Citaat van: Henielma op 03-07-2009  19:54 uIn deze kraan zit een "Schaumtaste". Bij deze kraan heb ik een 7 mm slang van 1,5 meter gekocht met twee schroefverbindingen.

Is er niet ook een optie om een 4 mm slang op die kraan aan te sluiten? Zo nee, kun je vast wel een verloopstukje gebruiken. 1 meter 4 mm +1 meter 7 mm of zo zal ook een ok drukverval geven, en dan heeft het bier een meter om turbulentie van het verloopstukje te verwerken. de vraag is dan of het gaat schuimen door het verloopstukje.

Henielma

Ik heb inderdaad ook 2 meter 4 mm bierslang gekocht. Deze kan ik tussen de 7 mm slang zetten. Maar ik zal eerst proberen met de 7 mm slang en de "Schaumtaste" op de tapkraan om een bier goed te tappen. Lukt dat niet dan zal ik verder gaan experimenteren met restricties en of de dunnere bierslang.

Hai

Mijn fust staat niet in een koelkast maar in de kelder 16 graden en ik heb een droogkoeler, blijft het bier zo ook lang goed?

Tsjerk

Citaat van: Maarten op 05-07-2009  06:34 uIs er niet ook een optie om een 4 mm slang op die kraan aan te sluiten? Zo nee, kun je vast wel een verloopstukje gebruiken. 1 meter 4 mm +1 meter 7 mm of zo zal ook een ok drukverval geven, en dan heeft het bier een meter om turbulentie van het verloopstukje te verwerken. de vraag is dan of het gaat schuimen door het verloopstukje.

Dan moet je deze hebben:

http://www.tapclean.nl/index.php?item=bierslang-5_8-aansluiting--1_5meter-4--mm&action=article&group_id=10000039&aid=219&lang=NL

Jacques

Citaat van: Hai's op 05-08-2011  11:17 uMijn fust staat niet in een koelkast maar in de kelder 16 graden en ik heb een droogkoeler, blijft het bier zo ook lang goed?

Als je het bier afkoppelt maakt de temperatuur niet zo veel uit. Wel zorgen dat de koppeling goed schoon is als je het bier weer aankoppeld.

Albertus

Wijs geworden door deze draad heb ik meteen 4 mm tapleiding genomen. Candirect heeft op mijn vraag keurig een sodakeg aansluiting met 4 mm aansluiting geleverd en een aansluiting op de tapkraan met 4 mm.

Bert


StevenR

Beste allemaal,

Ik ben na een heleboel googlen terecht gekomen op deze site, in dit topic. Ik heb namelijk recentelijk een tapinstallatie in elkaar gezet en ik kom een groot probleem met de tapbaarheid van het bier tegen. Omdat ik na flink wat leeswerk in dit topic door heb dat het aansluiten van een tapinstallatie toch iets wetenschappelijker in elkaar zit dan simpelweg wat leidingen en onderdelen koppelen, vermoed ik dat mijn systeem een aantal regels overtreedt.

Ik zal kort proberen te omschrijven hoe het systeem in elkaar zit en wat het probleem is. Wellicht dat iemand mij verder kan helpen aan de hand daarvan. Wanneer ik het bier aangesloten heb en onder druk heb gebracht, komt er bij het openen van de tap enkel schuim uit. Niet een klein beetje, nee alleen maar schuim. Zelf ervaren tappers krijgen er met de grootste precisie slechts een klein laagje bier uit.

Het systeem bestaat uit een CO2 fles (6 kg fles) met daaraan een drukregelaar. Deze gaat naar het fust waarna er een slang (0,7 cm binnendiameter) van ongeveer 120 cm naar de koelspiraal loopt. Het gaat om een (vierkante) koelspiraal van 10 cm bij 10 cm met een (uitgetrokken) lengte van 7 meter. De binnendiameter zal plusminus 5 of 6 mm zijn. Na de spiraal loopt het bier door een leiding van ongeveer 4,5 meter naar de tapkraan (eveneens 0,7 cm binnendiameter).

Wanneer ik hiermee ga tappen, dan krijg ik continu alleen maar schuim. Velerlei variaties van overdruk en temperatuur geven ook het gewenste resultaat niet, het wordt soms alleen maar slechter.

Na het lezen van dit topic is mij duidelijk geworden dat er een flink aantal variabelen zijn die samenhangen met de schuimvorming van het bier in je leiding. De stroomsnelheid, de temperatuur, de hoeveelheid overdruk, te overbruggen hoogteverschillen, leidingweerstanden etc. Klopt mijn theorie dat schuimvorming ontstaat wanneer de druk in de vloeistof dermate laag is dat de opgeloste CO2 gemakkelijk vrij kan komen? En dat deze lage druk sterk samenhangt met de stroomsnelheid (wet van Bernoulli, hogere stroomsnelheid geeft een lagere vloeistofdruk en vice versa)?

Als iemand mij een aantal tips zou kunnen geven, of fundamentele fouten in het systeem aan kan wijzen dan hoor ik het graag, op dit moment is het bijna onbruikbaar.

MO

Erg belangrijk is dat er alleen bier in je slangen zit. En absoluut geen koolzuurbubbels. Je moet de tapdruk (dus uit je cilinder) verhogen net zo lang er geen bubbeltjes meer in je bierslang zichtbaar zijn.
Tap je eigen gefusteld bier of commercieel bier?

Adrie

Citaat van: MO op 25-08-2011  15:03 uErg belangrijk is dat er alleen bier in je slangen zit. En absoluut geen koolzuurbubbels. Je moet de tapdruk (dus uit je cilinder) verhogen net zo lang er geen bubbeltjes meer in je bierslang zichtbaar zijn.

Ja, dat is 1. 2 is dat het drukverschil tussen buiten en in het vat overbrugd moet worden door de weerstand in de leidingen. Met het excel bestand in het eerste bericht van dit onderwerp kun je zelf berekenen of je leidingen lang genoeg zijn om daarvoor te zorgen.

Overigens: hoe dunner de leiding, hoe korter deze kan zijn. Jij gebruikt leidingen met 7 mm binnendiameter, dan heb je bij 10 graden en een druk van 1 bar al 11 m leiding (incl. koelspiraal) nodig. Een koelspiraal is van rvs en geeft waarschijnlijk minder weerstand dan een tapleiding, maar dat weet ik niet zeker.

Hoeveel druk zet je op je vat? Hergist je op vat of breng je het bier op druk met koolzuur?

StevenR

Het gaat om commercieel bier.
Wat ik apart vind, is dat het bier helder uit het fust komt, geen bubbels te zien. Maar op het moment dat het uit de koelspiraal komt, het compleet wit van het schuim ziet. De koelspiraal staat rechtop, met de uitgang naar boven en de ingang beneden, dus eventuele lucht of C02 zou meegenomen moeten worden lijkt me?

Het effect van het schuim in de leiding is zo erg dat op het moment dat er even niet getapt is, de bubbels samengaan tot een kolom lucht waardoor het bij het tappen net lijkt alsof het fust leeg is, of pas net is aangesloten.

Adrie

Op wat voor temperatuur staat het fust?

Een doorsnee bier heeft een koolzuurverzadiging van 2,5 tot 3 vol. CO2. Als het fust bij 20 graden staat, is de druk zo'n 2,8 bar. Dan moet je zo'n 30 meter leiding van 7 mm hebben. De drukval in jouw leiding+koeler gaat te snel en daardoor ontstaat schuim in het systeem.

Je kunt 3 dingen doen: het fust koud zetten of een ander tapsysteem maken met leidingen van 4 mm of je neemt compensatorkranen.

StevenR

Het fust staat op zo'n 20 graden inderdaad.
Als ik de leiding ga versmallen naar 4 mm, maakt het dan nog uit of de laatste 50 cm wel de originele 7 mm zijn? Het stuk slag wat de tapkraan ingaat kan ik namelijk niet zo makkelijk vervangen en laat ik het liefst voor wat het is. Of doe ik dan de winst geboekt met de smallere slang teniet, of vormt dit geen probleem?

In ieder geval alvast erg bedankt voor de reacties!

Adrie

Citaat van: StevenR op 25-08-2011  16:14 uHet fust staat op zo'n 20 graden inderdaad.
Als ik de leiding ga versmallen naar 4 mm, maakt het dan nog uit of de laatste 50 cm wel de originele 7 mm zijn? Het stuk slag wat de tapkraan ingaat kan ik namelijk niet zo makkelijk vervangen en laat ik het liefst voor wat het is. Of doe ik dan de winst geboekt met de smallere slang teniet, of vormt dit geen probleem?

In ieder geval alvast erg bedankt voor de reacties!

Graag gedaan.

Moet kunnen om te beginnen met 4 mm. Gebruik de spreadsheet om uit te rekenen hoe lang de leiding moet zijn, en maak hem voor de zekerheid wat langer. Inkorten kan later altijd nog.

Liemingbrouwer

Om een voorbeeld te geven dat het niet alleen berekeningen zijn die je moet maken, maar dat er soms ook nog onbekende factoren meespelen volgende;
Ik had voor de wandelclub een biertje gebrouwen en vermits er 70 starters waren had ik het bier op vat gedaan. (25 L. vat)
Normaal zou dat met mijn installatie perfect tapbaar moeten zijn, want ik heb reeds zo'n 20 - 30 vaten gevuld en die waren allemaal goed tapbaar. (ook dit vat werd reeds meermaals gebruikt)
Maar op de dag zelf kwam de aap uit de mouw; het bier was niet tapbaar, meer schuim als bier en overgieten van het ene pintje in het andere om toch iets deftig te kunnen presenteren...wat is er nu misgegaan??? Ik weet het niet, wat was er anders:  Er moest in plastieken bekers geschonken worden. En het vat werd de dag zelf nog vervoerd. Maar of dit de oorzaak zou kunnen zijn geloof ik niet.
Terloops het bier was zoals gewenst en vermits het geen bierkenners waren die moesten drinken niet te bitter en lichtjes zoet (1020). 
Ik zoek nog steeds naar de oorzaak...

Adrie

Citaat van: Liemingbrouwer op 26-08-2011  13:47 uIk zoek nog steeds naar de oorzaak...

Misschien is het bier nog een paar puntjes doorgegist op het fust. Dat heb ik ook wel eens meegemaakt en dan heb je al snel een ontapbaar bier.

Liemingbrouwer

Citaat van: Adrie op 26-08-2011  13:50 uMisschien is het bier nog een paar puntjes doorgegist op het fust. Dat heb ik ook wel eens meegemaakt en dan heb je al snel een ontapbaar bier.

Dit was ook mijn eerste idee; maar dan moet je weten dat het bier gebrouwen was op 12 mei en (weliswaar warm) gelagerd heeft van 17 mei tot 10 augustus.  Het is met 1022 in het lager-vat gegaan en met 1020 eruit gekomen.
Dan denk je toch dat het niet meer verder zal gisten.
Alhoewel dat een klein beetje lucht bij het hevelwerk dit wel kan bewerkstelligen.
Spijtig het was leeg anders zou ik het nog eens nagemeten hebben.

hansHalberstadt

Beste Liemingbrouwer,
Ook ik heb dat wel eens gehad. Veel schuim. Het bleek toch dat er te veel koolzuur in het bier zat. Steeds wat kooluur aflaten totdat de juiste druk op het fust stond (enkele uren later) en het probleem was opgelost. Ook de temperatuur van het fust doet nogal wat (ik gebruik een gekoelde fust zonder leiding koeler). Misschien kun je een beschrijven hoe jou installatie eruit ziet? Ik denk toch dat er niet veel onvoorzienbare factoren zijn.
HansH

VEMP

Een vraagje. Ik moet nu leidingen gaan kopen voor mijn droogkoeler. De koppeling voor de vaatjes heb ik gevonden (van die plastic kogelkoppelingen). Voor de CO2 moet ik nog een connector kit kopen. Maar welke koppeling heb ik nodig voor deze aansluiting op mijn droogkoeler?

MO

Normale standaard bierslangen zo te zien?

Tsjerk

Volgens mij is dat gewoon een 3/4 aansluiting.

VEMP

Ok, dan bedoelen jullie deze? http://www.tapclean.nl/index.php?item=bierslang-3_8__3_8-aansluiting-8_5-mm&action=article&group_id=10000039&aid=221&lang=NL
Maar dan moet ik voor de aansluiting op het vat een andere koppeling erop zetten. Hoe kom ik er achter of het echt een 3/8 is?

Tsjerk

Citaat van: VEMP op 28-08-2011  18:10 uVoor de CO2 moet ik nog een connector kit kopen. Maar welke koppeling heb ik nodig voor deze aansluiting op mijn droogkoeler?

Een  bierslang? Je moet toch een aansluiting voor de CO2 hebben toch?

Je hebt ook een reduceerventiel op je CO2 fles aangeschaft. Deze heeft toch een 3/4 aansluiting. Kijk even of ze even groot zijn. Dan weet je het.

EBC

Bierslang is 5/8.
CO2 is in Duitsland genormaliseerd op 3/4. in Nederland kan je 5/8 en 3/4 kopen.

Zorg voor een terugslagklep in je CO2 leiding!

VEMP

Ik heb beide nodig. De CO2 koppeling past niet op de bierleiding-toegang.

Jasper, heb je een tip waar ik die kan kopen?

MO

Terugslagklep in je CO2 leiding zit bij mij gewoon in de fustenkoppeling. Niet?

Herman

Neuh, da's een apart onderdeel met vloeistof dat er voor zorgt dat er geen bier in de koolzuurleiding komt bij 'cornelius' vaatjes.

EBC

Citaat van: MO op 02-09-2011  14:07 uTerugslagklep in je CO2 leiding zit bij mij gewoon in de fustenkoppeling. Niet?

Moderne fustenkoppelingen hebben die inderdaad meestal ingebouwd.

EBC

Citaat van: VEMP op 02-09-2011  13:48 uIk heb beide nodig. De CO2 koppeling past niet op de bierleiding-toegang.

Jasper, heb je een tip waar ik die kan kopen?

Candirect.de
bierzapfen.de
tapkoel.nl
...

VEMP


jorisstoop

Sinds een tijdje tap ik ook mijn bier uit soda kegs met een droogkoeler.
Eigenlijk is het altijd goed gegaan, maar van het weekend (zaterdag) tapte we voor het grootste deel alleen maar schuim.

- Het vat kwam uit de koelkast en heeft voor 2 uur buiten gestaan voordat we zijn begonnen met tappen.
- De leiding is een aantal meter, aangesloten op een lindr pigmy 15 met compensatorkraan.
- Het vat is verzadigd op 2 bar. De druk laat ik eigenlijk altijd staan.

Volgens mij was het probleem het volgende: Lucht in de leiding. Het bier (voor zover het bier was) kwam koel uit de tap, dus lijkt me geen koelingsprobleem. Dit was mijn eerste gedachte ivm de temperatuur van afgelopen zaterdag. Er zat in principe bier in de leiding alleen onstond er lucht in de leiding. De leiding liep eigenlijk in een rondje van hoog naar laag.

Na een aantal bier heb ik de druk opgehoogd naar 2,5 bar, om de lucht uit de leiding te krijgen. Dit ging voor een paar biertjes goed, maar toen ontstond er toch weer lucht en ging het tappen weer minder.

Volgens mij is het systeem toch redelijk luchtdicht, maar de vraag is dus hoe krijg en hou ik de lucht uit de leiding.

Mijn idee was om de leiding korter te maken, zodat deze zonder allemaal bochten rechtstreeks naar de tap gaat. De leiding is volgens mij het zwakke punt. Aangezien ik een kompensatorkraan heb lijkt me dit geen probleem.

Iemand advies?

hansHalberstadt

Citaat van: jorisstoop op 05-09-2011  12:25 u- Het vat is verzadigd op 2 bar. De druk laat ik eigenlijk altijd staan.
2 bar bij een bier uit de koelkast (7 ºC) is te veel volgens mij. Je gaat dan naar een evenwicht met 0.77% koolzuur. Ik gebruik 1 a 1.2 bar om 0.5% koolzuur te krijgen. Tijdelijk nog meer druk erop is een redmiddel om te kunnen tappen, maar daarmee maak je op den duur het probleem alleen maar erger. Oplossing is volgens mij om de koolzuur te laten ontsnappen totdat je een evenwichtsdruk van 1 bar hebt. (het duurt misschien wel een dag voordat dat evenwicht is bereikt)
HansH

jorisstoop

We verzadigen op de volgende manier.
- 2 bar koolzuur erop (buiten de koelkast)
- Daarna zetten we het geheel in de koeling (fust + CO2-meter).
- In de koeling veranderen we de druk niet, je ziet de meter dan omlaag lopen, omdat het in de koeling kouder is.
- Vat uit de koeling, dan zie je de CO2-meter weer oplopen naar 2.

De CO2 prikkeling op het bier is goed. Dit is niet heel veel.

Deze manier van verzadigen heeft eigenlijk nog nooit problemen opgeleverd.

Adrie

Er is een nieuwe versie van de Draught Beer Quality Manual uit. Een Engelstalige handleiding voor tapapparatuur, perfect tappen en schoonmaken. Download HIER.

EBC

De druk in je vaatjes moet eigenlijk gelijk zijn aan de druk waarop je wilt tappen. En dan rekening houdend met de temperatuurverschillen tussen tappen en verzadigen.

Als je meer druk in de vat hebt dan je bij tapt, dan zal je CO2 gasbellen in de slangen krijgen. Dat tapt niet fijn, dat is gegarandeerd veel schuim.

Tap je onder grotere druk dan je in je vat hebt, dan zal het bier nog meer CO2 opnemen. Afhankelijk van hoe snel het je het vat leegtapt, is dat wel of niet een probleem, anders zul je, zeker 's nachts, de CO2 kraan dicht moeten zetten.

Waarom zou je met hogere druk tappen dan je in je bier hebt? Tja, de leidinglengte of een kompensatorkraan kunnen dit vereisen.

EBC

Citaat van: jorisstoop op 05-09-2011  12:25 uSinds een tijdje tap ik ook mijn bier uit soda kegs met een droogkoeler.
Eigenlijk is het altijd goed gegaan, maar van het weekend (zaterdag) tapte we voor het grootste deel alleen maar schuim.

- Het vat kwam uit de koelkast en heeft voor 2 uur buiten gestaan voordat we zijn begonnen met tappen.
- De leiding is een aantal meter, aangesloten op een lindr pigmy 15 met compensatorkraan.
- Het vat is verzadigd op 2 bar. De druk laat ik eigenlijk altijd staan.

Volgens mij was het probleem het volgende: Lucht in de leiding. Het bier (voor zover het bier was) kwam koel uit de tap, dus lijkt me geen koelingsprobleem. Dit was mijn eerste gedachte ivm de temperatuur van afgelopen zaterdag. Er zat in principe bier in de leiding alleen onstond er lucht in de leiding. De leiding liep eigenlijk in een rondje van hoog naar laag.

Na een aantal bier heb ik de druk opgehoogd naar 2,5 bar, om de lucht uit de leiding te krijgen. Dit ging voor een paar biertjes goed, maar toen ontstond er toch weer lucht en ging het tappen weer minder.

Volgens mij is het systeem toch redelijk luchtdicht, maar de vraag is dus hoe krijg en hou ik de lucht uit de leiding.

Mijn idee was om de leiding korter te maken, zodat deze zonder allemaal bochten rechtstreeks naar de tap gaat. De leiding is volgens mij het zwakke punt. Aangezien ik een kompensatorkraan heb lijkt me dit geen probleem.

Iemand advies?

Per ongeluk al in mijn vorige post vermeld.

Je verzadigt op te hoge druk. Het bier verliest gewoon CO2 in de leiding, omdat de druk in de leiding lager is dan de verzadigingsdruk van het bier.
2 bar in de koelkast, dat is wreed veel.

hansHalberstadt

Citaat van: jorisstoop op 05-09-2011  13:53 uWe verzadigen op de volgende manier.
- 2 bar koolzuur erop (buiten de koelkast)
- Daarna zetten we het geheel in de koeling (fust + CO2-meter).
- In de koeling veranderen we de druk niet, je ziet de meter dan omlaag lopen, omdat het in de koeling kouder is.
- Vat uit de koeling, dan zie je de CO2-meter weer oplopen naar 2.

De CO2 prikkeling op het bier is goed. Dit is niet heel veel.

Deze manier van verzadigen heeft eigenlijk nog nooit problemen opgeleverd.
Lijkt me juiste methode, echter als je zegt dat je in de koeling de druk niet verandert, dan bedoel je waarschijnlijk dat je je koolzuurkraan dichtdraait, anders kun je nooit zien dat je meter terugloopt. De meter loopt waarschijnlijk terug van 2 naar iets onder de 1 bar. Dat is de druk behorend bij het koolzuur percentage dat opgelost is in je bier.
het gaat erom op welke tapdruk je tapt op het moment dat het bier gekoeld is. die zou ik dan toch niet hoger kiezen dan ca 1 bar.
HansH.

Kleine_Schriek

We zijn nu wel in de winterfase aangekomen en ik vraag me af op welke temperatuur je vaten gestaan hebben met die 2 bar druk erop. Of dat 16, 18 graden of 20 graden is, maakt nogal wat uit:

16 graden bij 2 bar geeft  2,8 vol CO2
18 graden bij 2 bar geeft  2,6 vol CO2
20 graden bij 2 bar geeft  2,4 vol CO2

En mochten ze per ongeluk in de koeling (6 graden) gestaan hebben met die 2 bar erop dan krijg je 3,8 vol CO2.



jorisstoop

Citaat van: EBC op 22-11-2011  20:52 uPer ongeluk al in mijn vorige post vermeld.

Je verzadigt op te hoge druk. Het bier verliest gewoon CO2 in de leiding, omdat de druk in de leiding lager is dan de verzadigingsdruk van het bier.
2 bar in de koelkast, dat is wreed veel.

Bedankt voor de reacties.

Vaatjes staan op kamertemperatuur.

Ondertussen weer een aantal vaatjes getapt en het was inderdaad zo dat het bier in de leiding koolzuur verloor. Wat we nu doen, en wat lijkt te werken, is:
- Vaatje 1 week op 2 bar (buiten koelkast).
- Daarna de druk eraf en soms even aansluiten om de druk constant te houden.
- Vaatje koelen
- Tappen gaat als een zonnetje.

Het lijkt erop dat het "te veel" is om het vat 2 weken of meer onder druk te zetten. Of de koelkast veel effect heeft weet ik nog niet zeker, omdat we "vroeger" ook geen problemen hadden met 1 week druk (2bar) in de koelkast. In ons geval lijkt de oplossing dus maar 1 week onder druk zetten. Als we dat tijdig doen, dan is het koolzuur ook gewoon goed in het bier.

De vaten gaan meestal vrij snel op, dus tapdruk maakt volgens mij niet zoveel verschil. Heb namelijk compensatorkraan.

koffie

Wat is nu wijsheid mbt dunne en dikke slangen?
Ik ben bezig mijn tapkast om te bouwen naar een droogkoeler en moet nu nieuwe slangen bijkopen.
Hier had ik al uitgelegd wat voor slangen ik ga gebruiken.
In het kort: 1,5 meter van fust naar koeler, 1,5 meter van koeler naar bierleiding van de tap. De bierleiding is 1,75 meter en 8,5 mm dik.

Wat is nu wijsheid mbt dikte en lengte van de leidingen? Er zal alleen maar nagistend eigen bier uit 5 liter partyvaatjes en 19 liter kegs getapt worden.
Is het verstandig om de leidingen van en naar de koeler zo dun mogelijk te houden (4 mm?) en de leiding van de tapkraan zo ver mogelijk in te korten (5 cm onder het tapblad)?

edit: Ik bedacht me ineens dat ik de 8,5 mm bierslang ook op lengte kan houden (175 cm) en deze rechtstreeks op de uitgang van de koeler, dan hoef ik alleen maar een slang van fust naar koeler te doen. Vraag blijft of deze dan 4 of 8  of 10 mm moet zijn?

hansHalberstadt

Inmiddels heb ik er nog 2 sodakeg fustjes bij en ben mijn systeem nu aan het optimaliseren. Wat voor mij niet duidelijk uit de vele berichten komt is hoe de hobbybrouwers de verbinding tussen de 6mm (4mm inwendige) tapleiding en de tapkraan doen. (tapkraan zit standaard veel dikkere slang op).

Tot nu toe had ik eea gelijmd met 2 componentenlijm, maar eea is niet voedselveilig.

Ik heb nu de volgende oplossing:
standaard pneumatische insteekkoppeling 6mm met daaraan een ingekort verloop ringetje, met daarin siliconen ringetje (afsnijden van slang met scherp mesje roterend op een boortje in de boormachine).




eea komt dan zo in de tapzuil: als je de tapkraan erop draait drukt het siliconenringetje zichzelfd vast tussen de tapkraan en het pneumatische koppelingetje, het messing deel klemt precies tegen het originele ringetje wat in de tapzuil zit om da afstand in te stellen.


Ben wel benieuwd hoe anderen dit opgelost hebben.

hansHalberstadt

o ja, en ook nog de vraag hoe andere brouwers de verbinding naar het 4 mm slangpilaartje maken wat op de koppeling van het fustje zit. je kunt daar gewoon de tapleiding op maken, maar dat vind ik onhandig want eea is niet demontabel ivm schoonmaken. Wat ik nu ga doen is ook daar een perslucht koppelingetje tussen zetten vlak bij het slangpilaartje.
eea maak ik voor gebruik schoon en maak de hele leiding + tapkraan steriel met stoom. (dan kan ik een 19.6L fustje 2 maanden gebruiken zonder kwaliteits verlies van het bier)

Pneufit C, G-verbinding 6, C00200600  conrad, (plaatje is 6-8 mm, maar zelfde principe)

 

Albertus

Voor de aansluiting van de 4 mm bierleiding gebruik ik een 4 mm slangpilaartje met wartel (van Candirect) dat rechtstreeks op de tapkraan past.

Bert

hansHalberstadt

Citaat van: Albertus op 25-01-2015  11:11 uVoor de aansluiting van de 4 mm bierleiding gebruik ik een 4 mm slangpilaartje met wartel (van Candirect) dat rechtstreeks op de tapkraan past.

Kan dit niet direct vinden op hun site. Hoe heet zoiets in het Duits of heb je een link? 

Herman


Albertus

Citaat van: Herman op 25-01-2015  21:28 uKijk hier maar:
http://www.candirect.de/V2A-Tuellen-und-2-K-Nippel-VA
Dat moet lukken lijkt mij.
Die van mij zijn enkele jaren oud en geheel van rvs met een losse afdichtring. Kennelijk heeft Candirect nu een ander type.

Bert

Albertus

Citaat van: Herman op 25-01-2015  21:28 uKijk hier maar:
http://www.candirect.de/V2A-Tuellen-und-2-K-Nippel-VA

Even opgezocht wat ik indertijd had gekocht, ze staan nog op de site.
http://www.candirect.de/Tuelle-4-mm-gerade-mit-Ansatz

Bert

Reinout

Ik ben druk bezig met het maken van mijn eigen tapkoelkast en kan wel wat hulp gebruiken.
Heb op dit forum en internet gezocht maar kan helaas geen antwoorden vinden.

Ik heb deze tapzuil aangeschaft: http://www.biertap-shop.nl/tweetaps-tapzuil-verchroomd
En nu loop ik tegen een aantal zaken aan.

Uit de tapzuil komen metalen bierleidingen met een binnenmaat van 6 mm en buitenmaat 8 mm.
Er zitten koppelingstukken bij voor de bijgeleverde slangen met een binnenmaat 6mm en buitenmaat van 10 mm.

Nu las ik in deze draad dat bierleidingen met een binnenmaat van 4 mm ideaal zijn, deze heb ik dus ook gekocht. (Buitenmaat 8 mm)

Mijn vragen:
- Hoe krijg ik de bierleiding (binnen 4, buiten 8) op de metalen bierleiding (binnen 6, buiten 8) ?
- Wat voor invloed heeft het verschil in de bierleiding van 2 mm op het uiteindelijk getapte bier?
- Hoe bereken ik nu de lengte van de bierleiding? Aangezien er een verschil in diameter zit halverwege.

Daarnaast is er een optie om de tapzuil watergekoeld te maken maar heb ik geen ruimte om een pomp in de koelkast te bouwen. Als ik een computerventilator koude lucht door de waterleiding zou laten blazen, zou dat enig effect hebben?

Alvast bedankt,
Reinout

bert braadslee

Citaat van: Reinout op 11-06-2015  12:23 uDaarnaast is er een optie om de tapzuil watergekoeld te maken maar heb ik geen ruimte om een pomp in de koelkast te bouwen. Als ik een computerventilator koude lucht door de waterleiding zou laten blazen, zou dat enig effect hebben?

Heeft geen enkel effect.
In de winter zou je eventueel kunnen koelen met kraanwater maar in de zomer heeft dat niet het gewenste resultaat  ;)

Reinout

Citaat van: bert braadslee op 11-06-2015  12:39 uHeeft geen enkel effect.
In de winter zou je eventueel kunnen koelen met kraanwater maar in de zomer heeft dat niet het gewenste resultaat  ;)

Nu zie ik op internet mini waterpompjes van 12 V of lager.
Hebben deze voldoende druk om door de leidingen heen te gaan?
En ik wil maar 1 stekker aan de koelkast, hoe kan ik de 12 V aansluiten op de stekker van de koelkast?
Als ik een platte reservoir van 2/3 liter tegen de wand van de koelkast maak met daarin een pompje, koelt dit dan voldoende voor de bierleidingen?

Ben absoluut niet handig op het gebied van elektriciteit...  :-[

bert braadslee

Citaat van: Reinout op 11-06-2015  14:19 uNu zie ik op internet mini waterpompjes van 12 V of lager.
Hebben deze voldoende druk om door de leidingen heen te gaan?
En ik wil maar 1 stekker aan de koelkast, hoe kan ik de 12 V aansluiten op de stekker van de koelkast?
Als ik een platte reservoir van 2/3 liter tegen de wand van de koelkast maak met daarin een pompje, koelt dit dan voldoende voor de bierleidingen?

Ben absoluut niet handig op het gebied van elektriciteit...  :-[

12V komt niet uit de stekker van de koelkast  ;)
Een adapter (230 V AC ---> 12V DC) is hier een handig hulpmiddel tegen.
De 12 V waterpompjes (solarpompjes ?) zijn niet echt krachtig, ik vermoed dat deze te weinig druk opbouwen om efficiënt door het koelsysteem van een tapzuil te pompen.
Een klein recipiënt in de koelkast zou een goede oplossing kunnen zijn, ik zou 'm wel iets groter maken dan 2/3 liter. 5 liter of zo en tijdens het tappen als een dolle rondpompen... misschien werkt het.
Een uitdagend knutselprojekt dat waarschijnlijk veeel duurder uitvalt dan vooraf ingeschat.
Of een tweedehands tapkoeler opsnorren en deze aan de stekker van je koelkast monteren.
 :biersmile:

Reinout

Als ik dat Google, lijkt het alsof ik er daar wel 1 thuis van zou moeten hebben liggen.
Belangrijkste is dus genoeg druk... Moet ongeveer 50 cm naar boven, zou denken dat dit geen probleem moet zijn met een mini waterpomp.
Het meest lastige is een reservoir vinden die erg plat is en genoeg liters bevat.
Dan moet dit geheel nog een schakelaar krijgen zodat ik bier kan carboniseren zonder dat de waterkoeler aan gaat.  :D

Maar eigenlijk is dit allemaal bijzaak, eerst moeten de leidingen kloppen! Hoop nog steeds dat er iemand met verstand hierover zich mee wilt bemoeien.  :proost:

bert braadslee

Citaat van: Reinout op 11-06-2015  17:20 uDan moet dit geheel nog een schakelaar krijgen zodat ik bier kan carboniseren zonder dat de waterkoeler aan gaat.

Ik zou ook willen dat ik mijn bier met een schakelaar zou kunnen carboniseren...
 :nut:

bert braadslee

Citaat van: Reinout op 11-06-2015  17:20 uAls ik dat Google, lijkt het alsof ik er daar wel 1 thuis van zou moeten hebben liggen.
Belangrijkste is dus genoeg druk... Moet ongeveer 50 cm naar boven, zou denken dat dit geen probleem moet zijn met een mini waterpomp.
Het meest lastige is een reservoir vinden die erg plat is en genoeg liters bevat.
Dan moet dit geheel nog een schakelaar krijgen zodat ik bier kan carboniseren zonder dat de waterkoeler aan gaat.  :D

Maar eigenlijk is dit allemaal bijzaak, eerst moeten de leidingen kloppen! Hoop nog steeds dat er iemand met verstand hierover zich mee wilt bemoeien.  :proost:

Misschien is dit wat?
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,28885.msg442532/topicseen.html#msg442532
 :brouwen:

Reinout

Citaat van: bert braadslee op 12-06-2015  00:18 uMisschien is dit wat?
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,28885.msg442532/topicseen.html#msg442532
 :brouwen:

Die is te groot (en te duur  ;)) voor iets wat niet per se nodig is.

Heb nu deze gekocht: http://www.aliexpress.com/snapshot/6720418326.html?orderId=67671945946073
Hij heeft een "static lift" van 1,5 meter, moet wel voldoende zijn dacht ik!

Nu nog een hoog, breed en plat waterreservoir vinden, juiste aansluitingen vinden en ik kan de tap waterkoelen.

Maar het hoofdprobleem is nog niet opgelost:

Citaat van: Reinout op 11-06-2015  12:23 uIk heb deze tapzuil aangeschaft: http://www.biertap-shop.nl/tweetaps-tapzuil-verchroomd
En nu loop ik tegen een aantal zaken aan.

Uit de tapzuil komen metalen bierleidingen met een binnenmaat van 6 mm en buitenmaat 8 mm.
Er zitten koppelingstukken bij voor de bijgeleverde slangen met een binnenmaat 6mm en buitenmaat van 10 mm.

Nu las ik in deze draad dat bierleidingen met een binnenmaat van 4 mm ideaal zijn, deze heb ik dus ook gekocht. (Buitenmaat 8 mm)

Mijn vragen:
- Hoe krijg ik de bierleiding (binnen 4, buiten 8 ) op de metalen bierleiding (binnen 6, buiten 8 ) ?
- Wat voor invloed heeft het verschil in de bierleiding van 2 mm op het uiteindelijk getapte bier?
- Hoe bereken ik nu de lengte van de bierleiding? Aangezien er een verschil in diameter zit halverwege.

hansHalberstadt

Ik had ook ooit een koeling om de tapleiding. Ben daar weer vanafgestapt omdat het ingewikkeld was, ging lekken en niet echt een voordeel had. alleen de laatste 50 cm van de leiding van 4mm inwendig zit ongekoeld ,maar omdat daar maar ca 8 ml bier inzit, dus vrijwel verwaarloosbaar. voor gebruik sluit ik stoom aan op de tap en is dan helemaal steriel. dan kan ik een maand tappen zonder enig kwaliteitsverlies, inclusief 60 cm ongekoelde slang.
 

Reinout

Citaat van: hansHalberstadt op 12-06-2015  12:48 uIk had ook ooit een koeling om de tapleiding. Ben daar weer vanafgestapt omdat het ingewikkeld was, ging lekken en niet echt een voordeel had. alleen de laatste 50 cm van de leiding van 4mm inwendig zit ongekoeld ,maar omdat daar maar ca 8 ml bier inzit, dus vrijwel verwaarloosbaar. voor gebruik sluit ik stoom aan op de tap en is dan helemaal steriel. dan kan ik een maand tappen zonder enig kwaliteitsverlies, inclusief 60 cm ongekoelde slang.

Bij deze tap is alles vanaf de fabriek ingebouwd, alleen een kwestie van aansluiten dus.
Maar me hierover dus geen zorgen. Heb een jerrycan gevonden waar 10 iter in past, deze past nog precies naast de CO2 fles en achter de corny-kegs. Dit in combinatie met een dompelpompje zou moeten werken  ;D

hansHalberstadt

Citaat van: Reinout op 12-06-2015  13:35 uBij deze tap is alles vanaf de fabriek ingebouwd, alleen een kwestie van aansluiten dus.
Maar me hierover dus geen zorgen. Heb een jerrycan gevonden waar 10 iter in past, deze past nog precies naast de CO2 fles en achter de corny-kegs. Dit in combinatie met een dompelpompje zou moeten werken  ;D
Zal dan wel werken. Wel even kijken wat de juiste stroomrichting moet zijn. Bij mij was dat water aanvoer naar tap aan onderkant, afvoer aan bovenkant. Dan gaan luchtbellen omhoog en blijven niet in de koelleiding rondom de tapleiding achter. Als een en ander goed is ontlucht heb je in principe geen hoogteverschil dus geen opvoerhoogte nodig.

Reinout

Vandaag weer zitten stoeien met de bierleidingen, maar het wil niet echt lukken.
Heb gisteren een bierleiding gehaald met een diameter van 8mm zodat ik die over het ijzer en de dunne bierleiding heen kon schuiven. Hier slangenklemmen opgezet wat totaal niet werkt.

Op het ijzer gedeelte geen probleem, maar slang op slang werkt natuurlijk niet met een slangenklem.

Ben nog steeds heel erg benieuwd of iemand hier een oplossing heeft.

Reinout

Citaat van: Reinout op 11-06-2015  12:23 uUit de tapzuil komen metalen bierleidingen met een binnenmaat van 6 mm en buitenmaat 8 mm.
Er zitten koppelingstukken bij voor de bijgeleverde slangen met een binnenmaat 6mm en buitenmaat van 10 mm.

Nu las ik in deze draad dat bierleidingen met een binnenmaat van 4 mm ideaal zijn, deze heb ik dus ook gekocht. (Buitenmaat 8 mm)

Mijn vragen:
- Hoe krijg ik de bierleiding (binnen 4 mm, buiten 8 mm) op de metalen bierleiding (binnen 6mm, buiten 8 mm) ?
- Wat voor invloed heeft het verschil in de bierleiding van 2 mm op het uiteindelijk getapte bier?
- Hoe bereken ik nu de lengte van de bierleiding? Aangezien er een verschil in diameter zit halverwege.

Alvast bedankt,
Reinout

Niemand?  :'(

Reinout

Heb zojuist 1 vraag zelf beantwoord:

Citaat van: Reinout op 11-06-2015  12:23 uMijn vragen:
- Hoe krijg ik de bierleiding (binnen 4mm, buiten 8mm) op de metalen bierleiding (binnen 6mm, buiten 8mm) ?
- Wat voor invloed heeft het verschil in de bierleiding van 2mm op het uiteindelijk getapte bier?
- Hoe bereken ik nu de lengte van de bierleiding? Aangezien er een verschil in diameter zit halverwege.

Ik heb dit gevonden:
https://tapclean.nl/index.php?item=sok-5_16&action=article&group_id=10000238&aid=14022&lang=nl#.VYFa0oFUerU

Een quick-fit sok van 5/16 naar 5/16. Dus 7,9375 mm naar 7,9375 mm
Ik ga er van uit dat de slang en rvs bierleiding geen moeite hebben dat de sok 0,0625 mm te strak zit.

bert braadslee

Citaat van: Reinout op 17-06-2015  13:42 uHeb zojuist 1 vraag zelf beantwoord:

Ik heb dit gevonden:
https://tapclean.nl/index.php?item=sok-5_16&action=article&group_id=10000238&aid=14022&lang=nl#.VYFa0oFUerU

Een quick-fit sok van 5/16 naar 5/16. Dus 7,9375 mm naar 7,9375 mm
Ik ga er van uit dat de slang en rvs bierleiding geen moeite hebben dat de sok 0,0625 mm te strak zit.

Ik vraag me af in hoeverre dit strak te noemen is. Houd de slangenklemmen paraat!
 ;)

Reinout

Citaat van: bert braadslee op 17-06-2015  15:50 uIk vraag me af in hoeverre dit strak te noemen is. Houd de slangenklemmen paraat!
 ;)

Met slangenklemmen zou een lek niet op te lossen zijn. Bekijk de link maar

Bij de tapzuil zaten al 2 van dit soort slangverbinders, helaas van 8mm naar 3/8, waardoor deze niet te gebruiken zijn. Heb ze wel getest en werken prima. Kwestie van slang erin drukken en klaar. Lang moet er dus in, niet omheen  ;)

bert braadslee

Citaat van: Reinout op 17-06-2015  15:59 uMet slangenklemmen zou een lek niet op te lossen zijn. Bekijk de link maar

Bij de tapzuil zaten al 2 van dit soort slangverbinders, helaas van 8mm naar 3/8, waardoor deze niet te gebruiken zijn. Heb ze wel getest en werken prima. Kwestie van slang erin drukken en klaar. Lang moet er dus in, niet omheen  ;)

Ah, nee, dat gaat nie werk nie met slangenklemmen. De slangen gaan in de fitting neem ik aan?
Dan hoop ik dat ze passen anders de slangen in de vriezer leggen (of bewerken met ijsklontjes).
 :brouwen:

Emile

Ik heb onlangs een professionele tapinstallatie met 3 tapkranen en een fustenkoeler kunnen overnemen. Dit komt rechtstreeks uit een café en heeft standaard flare aansluitingen, zie bijgevoegde foto.


De bierslang zelf is 9.5 mm buitendiameter en 6 mm binnendiameter. Er zitten drie tapkranen bij, die allen deze aansluitingen hebben.

Ik zou dit eigenlijk intact willen laten (zodat ik ook nog met standaard fusten kan tappen) EN ook mijn eigen gebrouwen bieren hiermee willen tappen (m.b.v. Cornelius keg, 18-19L vaatjes). Het zou mooi zijn als ik op deze bestaande slang / flare een extra 4 mm slang kan aansluiten die op de 18-19 L biervaatjes gaat passen. Ik heb dan nog ongeveer 60 cm slang extra nodig (spreadsheet van Adrie).

Ik heb dit complete topic doorgelezen en ik begrijp dat velen geworsteld hebben met vergelijkbare aansluitingsproblemen. Weet iemand dan ook of het mogelijk om een verloopstuk te hebben die op zo'n standaard flare past en uitkomt op een 4 mm slang (interne diameter)? Wat past er dus op zo'n standaard flare? En hoe kom ik vanaf daar op een 4 mm slang uit?



Emile

Ik ben inmiddels weer een klein beetje verder. Ik heb bij Tapclean een bierslang van 4 mm (binnendiameter, buiten = 8 mm) gekocht. Als je die uitboort met een 6 mm boor, dan kun je daar prima een slangtule 5 mm in kwijt. Even in heet water leggen en het past er wel op. Bij die slangtule hoort een 'wartel vleugel 3/8 binnen'. Dit past weer prima op een 'koppelstuk flare 3/8-3/8'. Zie ook de foto. Door dit koppelstuk kun je dus je het geheel aansluiten op een bestaande bierinstallatie. De andere kant is een standaard koppeling (7/16") met een slangtule van 4mm met moer die op de bekende soda-kegs past.



Samenvattend (onderdelen bij Tapclean te krijgen):
- Bierslang met binnendiameter van 4 mm: sla001
- Koppelstuk flare 3/8 - 3/8: verlo15
- slangtule RVS doorsnede 5 mm, hoog 40 mm: flare012*. De doorsnede van deze slangtule is 5 mm intern, buiten rond de 6 mm!
- wartel vleugel 3/8 binnen: flare010

Met het koolzuurdeel ben ik nog bezig, maar dat zal iets vergelijkbaars worden.

Knobby

Citaat van: Emile op 11-08-2016  20:22 uIk ben inmiddels weer een klein beetje verder. Ik heb bij Tapclean een bierslang van 4 mm (binnendiameter, buiten = 8 mm) gekocht. Als je die uitboort met een 6 mm boor, dan kun je daar prima een slangtule 5 mm in kwijt. Even in heet water leggen en het past er wel op. Bij die slangtule hoort een 'wartel vleugel 3/8 binnen'. Dit past weer prima op een 'koppelstuk flare 3/8-3/8'. Zie ook de foto. Door dit koppelstuk kun je dus je het geheel aansluiten op een bestaande bierinstallatie. De andere kant is een standaard koppeling (7/16") met een slangtule van 4mm met moer die op de bekende soda-kegs past.



Samenvattend (onderdelen bij Tapclean te krijgen):
- Bierslang met binnendiameter van 4 mm: sla001
- Koppelstuk flare 3/8 - 3/8: verlo15
- slangtule RVS doorsnede 5 mm, hoog 40 mm: flare012*. De doorsnede van deze slangtule is 5 mm intern, buiten rond de 6 mm!
- wartel vleugel 3/8 binnen: flare010

Met het koolzuurdeel ben ik nog bezig, maar dat zal iets vergelijkbaars worden.
Even wat oude topics uit de sloot halen.
Ik ben redelijk nieuw in het tappen van eigen bier en vraag me af of een tap met compensator kraan het hebben van de juiste lengte van de tapleiding kan vervangen. Met andere woorden, als ik investeer in zo'n compensator tap, moet ik me dan nog druk maken over de lengte van de tapleiding?

hansHalberstadt

Als je de druk afbouwt naar omgevingsdruk dan zou ik verwachten dat je meer schuimvorming krijgt als je dat te abrupt doet. In een compensatorkraan gebeurt dat over een paar cm en in een remleiding over een paar meter. Maar ben wel benieuwd naar de ervaringen. 

Easywoods

Citaat van: hansHalberstadt op 21-05-2018  17:25 uAls je de druk afbouwt naar omgevingsdruk dan zou ik verwachten dat je meer schuimvorming krijgt als je dat te abrupt doet. In een compensatorkraan gebeurt dat over een paar cm en in een remleiding over een paar meter. Maar ben wel benieuwd naar de ervaringen.

Ik heb mijn compensatorkraan rechtstreeks op de zwarte koppeling geschroefd om te testen en daarmee kan ik beduidend beter tappen dan met een picknicktap. Omdat ik een Keezer aan het knutselen ben ga ik er toch 2m remleiding tussen monteren  :biersmile:

hansHalberstadt

Citaat van: Easywoods op 21-05-2018  17:41 uIk heb mijn compensatorkraan rechtstreeks op de zwarte koppeling geschroefd om te testen en daarmee kan ik beduidend beter tappen dan met een picknicktap. Omdat ik een Keezer aan het knutselen ben ga ik er toch 2m remleiding tussen monteren  :biersmile:
Dan kun je het mooi vergelijken en hier het resultaat laten weten als je zover bent.

Easywoods

Citaat van: hansHalberstadt op 21-05-2018  18:04 uDan kun je het mooi vergelijken en hier het resultaat laten weten als je zover bent.

Ga ik doen, het wachten is nog op wat onderdelen en tijd om het in elkaar te zetten...... Wordt vervolgd  ;)

seed7

Eigenlijk is de compensatorkraan bedoeld om (kleine) variaties op te vangen in een vaste installatie. Dat het vaak lukt, maar soms ook niet, rechtstreeks op een keg is mooi.
Als je een vast tappunt bouwt zou ik zeker leidingen etc. optimaliseren en desondanks een compensatorkraan installeren. Je hebt dan gewoon minder problemen met variaties in carbonisatie van verschillende bieren of de temperaturen.

Ingo

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 21-05-2018  19:34 uEigenlijk is de compensatorkraan bedoeld om (kleine) variaties op te vangen in een vaste installatie.
Maar dat geeft gelijk dan al aan dat een compensatorkraan niet bedoeld is om de complete druk af te bouwen. zou wel heel simpele oplossing zijn anders die alle remleidingen overbodig zou maken.

emiel1

Citaat van: seed7 op 21-05-2018  19:34 uEigenlijk is de compensatorkraan bedoeld om (kleine) variaties op te vangen in een vaste installatie. Dat het vaak lukt, maar soms ook niet, rechtstreeks op een keg is mooi.
Als je een vast tappunt bouwt zou ik zeker leidingen etc. optimaliseren en desondanks een compensatorkraan installeren. Je hebt dan gewoon minder problemen met variaties in carbonisatie van verschillende bieren of de temperaturen.

Ingo
Maar dan moet je dus wel de leidinglengte (en -diameter) van je droog-/waterkoeler weten. En het kan aan mij liggen, maar die info lijkt praktisch onvindbaar

Easywoods

Citaat van: hansHalberstadt op 21-05-2018  19:57 uMaar dat geeft gelijk dan al aan dat een compensatorkraan niet bedoeld is om de complete druk af te bouwen. zou wel heel simpele oplossing zijn anders die alle remleidingen overbodig zou maken.

Niet bedoeld maar het werkt wel; tapdruk 1.2 bar bij 4ºC geeft met een picknicktap veel schuim. Met compensatorkraan rechtstreeks op dezelfde keg is het zelfs mogelijk zonder schuim te tappen...... wel een pis straaltje in dat geval maar met de compensator half open twee vingers schuim.

Ongetwijfeld verbeterd de prestatie nog meer als het leidingwerk op orde is en is de compensator alleen nog nodig waarvoor hij wel bedoeld is.....  ;) :biersmile:

Knobby

Citaat van: seed7 op 21-05-2018  19:34 uEigenlijk is de compensatorkraan bedoeld om (kleine) variaties op te vangen in een vaste installatie. Dat het vaak lukt, maar soms ook niet, rechtstreeks op een keg is mooi.
Als je een vast tappunt bouwt zou ik zeker leidingen etc. optimaliseren en desondanks een compensatorkraan installeren. Je hebt dan gewoon minder problemen met variaties in carbonisatie van verschillende bieren of de temperaturen.

Ingo
Dan nog lijkt me dit vele malen praktischer dan een hoop verschillende lengtes bierleiding te hebben voor alle mogelijke biertypes. Ik varieer nogal, vandaar.

Easywoods

Citaat van: Knobby op 21-05-2018  20:19 uDan nog lijkt me dit vele malen praktischer dan een hoop verschillende lengtes bierleiding te hebben voor alle mogelijke biertypes. Ik varieer nogal, vandaar.

Zo verwacht ik ook dat het gaat werken; leidingwerk aanpassen aan het maximale wat je wilt gaan tappen en een compensatorkraan om naar beneden te finetunen.

hansHalberstadt

Citaat van: Knobby op 21-05-2018  20:19 uDan nog lijkt me dit vele malen praktischer dan een hoop verschillende lengtes bierleiding te hebben voor alle mogelijke biertypes. Ik varieer nogal, vandaar.
Dat valt wel mee lijkt me. als je de installatie uitlegt op het maximale koolzuurpercentage, dan is lager percentage nooit een probleem, het kan dan hooguit zijn dat je iets langzamer tapt, maar zolang je geen 100 biertjes achter elkaar hoeft te tappen lijkt me dat niet zo'n probleem.

seed7

Citaat van: emiel1 op 21-05-2018  20:11 uMaar dan moet je dus wel de leidinglengte (en -diameter) van je droog-/waterkoeler weten. En het kan aan mij liggen, maar die info lijkt praktisch onvindbaar

Kijk eens of de leverancier het volume in de leiding vermeld en meet de diameter. Ik meen dat b.v. Lindr het volume bier in de koeler opgeeft. Anders kun je het misschien meten/benaderen door er zo'n reinigingsbolletje doorheen te jagen.

Ingo

Henielma

Jaren geleden een half jaar gewerkt met de berekende lengte bierleiding met wisselend resultaat. Sindsdien gebruik ik een compensatorkraan direct op de fusten en dat werkt perfect. Dit is dus zonder gebruik te maken van een bierleiding. Mijn advies is koop een compensatorkraan en vergeet die bierlengte berekening.

emiel1

Citaat van: seed7 op 21-05-2018  22:47 uKijk eens of de leverancier het volume in de leiding vermeld en meet de diameter. Ik meen dat b.v. Lindr het volume bier in de koeler opgeeft. Anders kun je het misschien meten/benaderen door er zo'n reinigingsbolletje doorheen te jagen.

Ingo
Voortaan misschien even GOED kijken voordat ik 'praktisch onvindbaar' roep, de lengte bleek inderdaad gewoon op de lindr site te staan :-[ (ik had echt al gekeken, met mijn neus)
En aan de hand van de koppeling en buitendiameter van de spiraal kan ik inderdaad wel een aanname doen qua binnendiameter.
Maar bedankt dat je me de goede richting in hebt gewezen ;)

EBC

Het moeilijke van tappen is niet de tapinstallatie, noch de leidinglengte, maar de verzadigingsdruk van je bier. Die heb je als hobbybrouwer eigenlijk nauwelijks onder controle. Hobbybier (lees bier met levende gist) leeft. De druk in je vat zal toenemen in de maanden na afvullen. In fles gebeurt dat ook, maar in een fles is dat niet erg. In een vat is het al snel het verschil tussen mooi tappen of enkel schuim. Hoe lang je leiding ook is, en al doe je er twee compensatorkranen tussen.

Mijn advies: hou de druk in je vaten in de gaten. Koop een manometer. En zorg dat je vaten hebt waar je de druk van kan aflaten.
En dan kan je tappen, net als Henielma (en ik ook) met een compensatorkraan rechtstreeks op je vat, en zelfs met een picknickkraantje.

Oja, ik stond gisteren weer op een lokaal festival. 's Morgens tapte ik met 1,8 bar druk, 's middags met 3,0 bar. Tja het bier werd warm van het mooie weer.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 22-05-2018  09:54 uHet moeilijke van tappen is niet de tapinstallatie, noch de leidinglengte, maar de verzadigingsdruk van je bier.

 's Morgens tapte ik met 1,8 bar druk, 's middags met 3,0 bar. Tja het bier werd warm van het mooie weer.

Dus naast verzadiging is ook de temperatuur heel belangrijk. Ik gebruik altijd 7 graden en 1 BAR en 2 meter remleiding 4mm. Nooit problemen met tappen, dus blijkbaar is bij mij de koolzuurverzadiging toch wel goed onder controle, met hergisting op fust. Vraag me even af wat je zelf gebruikt? Compensatorkraan met remleiding of alleen compensatorkraan.
 

EBC

Ik heb 4 droogkoelers, en gebruik ook een kraan rechtstreeks op het vat.

Koud bier is minder gevoelig voor temperatuur en druk. Ik een kegerator zal het gemakkelijker gaan.
Maar ga je mobiel met een droogkoeler, dan wordt de conditie van het vat belangrijker.

Easywoods

Citaat van: hansHalberstadt op 21-05-2018  18:04 uDan kun je het mooi vergelijken en hier het resultaat laten weten als je zover bent.

Citaat van: Easywoods op 21-05-2018  18:45 uGa ik doen, het wachten is nog op wat onderdelen en tijd om het in elkaar te zetten...... Wordt vervolgd  ;)

Vandaag eindelijk mijn manifold binnengekomen uit China. Echter hebben ze een "luxe" versie gestuurd met 7/16" aansluitingen ipv 4 mm tules. Die tules nog even bestellen bij Menno dus samen met wat oorklemmetjes en dan is de hardware compleet en kunnen we eindelijk testen.  ;D

Dirtbag

Citaat van: Easywoods op 19-06-2018  10:49 uVandaag eindelijk mijn manifold binnengekomen uit China. Echter hebben ze een "luxe" versie gestuurd met 7/16" aansluitingen ipv 4mm tules. Die tules nog even bestellen bij Menno dus samen met wat oorklemmetjes en dan is de hardware compleet en kunnen we eindelijk testen.  ;D

Als je nog wat meer geduld hebt en enigszins gemeen wil spelen kun je gaan klagen bij de verkoper. Bij de meeste systemen met recensies kun je een berichtje sturen, foto er bij en dat je nu erg ontevreden bent dan heb je kans dat het jouw in ieder geval geen extra geld hoeft te kosten.

Laatste keer kon ik trouwens geen kleine klemoortjes bestellen bij Menno. Heb ze maar bij de wildkamp gekocht. Echter geen RVS.

db

Easywoods

Citaat van: Dirtbag op 19-06-2018  21:22 uAls je nog wat meer geduld hebt en enigszins gemeen wil spelen kun je gaan klagen bij de verkoper. Bij de meeste systemen met recensies kun je een berichtje sturen, foto er bij en dat je nu erg ontevreden bent dan heb je kans dat het jouw in ieder geval geen extra geld hoeft te kosten.

Laatste keer kon ik trouwens geen kleine klemoortjes bestellen bij Menno. Heb ze maar bij de wildkamp gekocht. Echter geen RVS.

db

Nuhhh, op deze manier kan ik nog eens makkelijk een CO2 leiding wisselen en ik heb 'm voor heel weinig....... die Chinees moet z'n kinderen ook een boterham kunnen geven. Heb net contact gehad met Menno over de klemmetjes inderdaad, die worden geregeld  ;)

Easywoods

Voor wie nog op zoek is naar een mooie aansluiting van een bierkraan naar 4mm leiding moeten dit zien... Bij Menno vond ik de 4mm versie van de standaard aansluiting zowel 90 graden als recht  :groots:





http://www.hobbybrouwshop.nl/slangtule-7mm-recht

http://www.hobbybrouwshop.nl/slangtule-4mm-90


hansHalberstadt

Perfect.
Blijkbaar is Menno een van de weinige leveranciers die echt moeite doet en begrijpt welke problemen hobbybrouwers op moeten lossen in hun tapsystemen en daarop inspeelt. :groots:

tieskewieske

Hallo iedereen,

Even een vraagje. Ik 'bottel' mijn bier in 5 L partyvaatjes (werkt tot nu toe prima mbt lekkages). Ik voeg (zoals elders besproken op het forum) max 4 g/L suiker toe. Dat betekent dat er wel wat koolzuur ontstaat door hergisting op het vat. De rest van de koolzuur zal ik moeten oplossen door middel van saturatie in de biertap (omgebouwde Wunderbar met CO2 fles en compensatorkraan).

Stel ik het correct wanneer ik zeg dat: Het gewenste koolzuur 0,5 gew% moet zijn (weizen), de 4 g/L suiker 0,19 gew% oplevert en ik dus door middel van op koolzuur zetten in de tap  0,31 gew% (1,71 L/L koolzuur) moet gaan oplossen? Hierbij hoort dan een druk van 0,42 bar (Rekencentrum BrouwVisie)?

Hieruit volgt dat ik dan een bierleiding 4 mm (hoogteverschil kraan en bovenkant partyvat is 0 cm) van 45 cm nodig heb? Of moet ik uitgaan van het totale koolzuur? Dan heb ik wel ineens bijna 1 meter meer bierleiding nodig en dat gaat moeilijk passen in mijn Wunderbar.

Hoe lang dien ik het bier op deze druk (0,42 bar) laten staan met (8 graden) om het gewenste CO2 opgelost te krijgen in mijn bier?

Hoe werkt het corrigeren met een compensatorkraan precies eigenlijk?

Oscar

Citaat van: tieskewieske op 17-06-2019  15:32 uHoe lang dien ik het bier op deze druk (0,42 bar) laten staan met (8 graden) om het gewenste CO2 opgelost te krijgen in mijn bier?

Dat hangt er vanaf... Je kunt ook af en toe je fustje even schudden of rollen om zo het koolzuur sneller op te lossen. Je kunt dit ook doen met een hogere druk om zo sneller je koolzuurgehalte in je bier te krijgen. E.e.a vergt wel wat ervaring.

Citaat van: tieskewieske op 17-06-2019  15:32 uHoe werkt het corrigeren met een compensatorkraan precies eigenlijk?

Druk op je fust omhoog en je straal uit je leiding knijpen... ;)

hansHalberstadt

Citaat van: tieskewieske op 17-06-2019  15:32 uHallo iedereen,

Even een vraagje. Ik 'bottel' mijn bier in 5 L partyvaatjes (werkt tot nu toe prima mbt lekkages). Ik voeg (zoals elders besproken op het forum) max 4 g/L suiker toe. Dat betekent dat er wel wat koolzuur ontstaat door hergisting op het vat. De rest van de koolzuur zal ik moeten oplossen door middel van saturatie in de biertap (omgebouwde Wunderbar met CO2 fles en compensatorkraan).

Stel ik het correct wanneer ik zeg dat: Het gewenste koolzuur 0,5 gew% moet zijn (weizen), de 4 g/L suiker 0,19 gew% oplevert en ik dus door middel van op koolzuur zetten in de tap  0,31 gew% (1,71 L/L koolzuur) moet gaan oplossen? Hierbij hoort dan een druk van 0,42 bar (Rekencentrum BrouwVisie)?

Hieruit volgt dat ik dan een bierleiding 4 mm (hoogteverschil kraan en bovenkant partyvat is 0 cm) van 45 cm nodig heb? Of moet ik uitgaan van het totale koolzuur? Dan heb ik wel ineens bijna 1 meter meer bierleiding nodig en dat gaat moeilijk passen in mijn Wunderbar.

Hoe lang dien ik het bier op deze druk (0,42 bar) laten staan met (8 graden) om het gewenste CO2 opgelost te krijgen in mijn bier?

Hoe werkt het corrigeren met een compensatorkraan precies eigenlijk?
Er is een verband tussen evenwichtsdruk, temperatuur en opgelost koolzuur. Als je 0.5% koolzuur in je bier wilt brengen dan hoort daar bij 20 graden een druk bij van 2 BAR, of bv 1.2 BAR bij 10 graden. Vervolgens duurt het dan nog een tijd voor de koolzuur daadwerkelijk is opgelost. Die koolzuur breng je er in door een overdruk in te stellen op je reduceerventiel. Via hoogte van je leiding zou theoretisch wel kunnen, maar voor 1.2 BAR is 12 meter hoogte nodig dus niet praktisch.

Vazeel

Hallo,

Nieuw hier op dit forum, maar meteen maar geregistreerd om een vraag te kunnen stellen.
Ik heb een tapsysteem met een spiraal in een waterkoeler overgenomen en ben dit nu terug in orde aan het zetten. Met de spiraal lukt alles aardig, ik heb leidingen van 6,7mm diameter gekocht, wat ook de diameter is van de spiraal. Tappen gaat dan ook vrij vlot.

Nu wil ik ook kunnen tappen vanuit een koelkast. Ik heb gemerkt dat de leidingen van 6,7 mm hiervoor vrij dik zijn en dat ik al gauw veel schuim of heel snel ga tappen. Leidingen van 4 mm zijn dan ook beter geschikt. Ik heb gezien in de gegeven excel dat ik aan 8 m leiding kom van 6,7 mm, terwijl dit bij 4 mm slechts 1,25 m is.
Mijn vraag is of het een probleem is om een combinatie van diktes te gebruiken. Kan je bijvoorbeeld in je koelkast gebruik maken van 4mm leiding en die dan laten overgaan naar de 6,7 mm doorvoerleiding naar de tapkraan? Of gaat dit het probleem niet oplossen? Voor een compensatorkraan is momenteel nog geen budget :)

Alvast bedankt voor de hulp!

EBC

Citaat van: Vazeel op 19-06-2019  09:19 uHallo,

Nieuw hier op dit forum, maar meteen maar geregistreerd om een vraag te kunnen stellen.
Ik heb een tapsysteem met een spiraal in een waterkoeler overgenomen en ben dit nu terug in orde aan het zetten. Met de spiraal lukt alles aardig, ik heb leidingen van 6,7mm diameter gekocht, wat ook de diameter is van de spiraal. Tappen gaat dan ook vrij vlot.

Nu wil ik ook kunnen tappen vanuit een koelkast. Ik heb gemerkt dat de leidingen van 6,7 mm hiervoor vrij dik zijn en dat ik al gauw veel schuim of heel snel ga tappen. Leidingen van 4 mm zijn dan ook beter geschikt. Ik heb gezien in de gegeven excel dat ik aan 8 m leiding kom van 6,7 mm, terwijl dit bij 4 mm slechts 1,25 m is.
Mijn vraag is of het een probleem is om een combinatie van diktes te gebruiken. Kan je bijvoorbeeld in je koelkast gebruik maken van 4mm leiding en die dan laten overgaan naar de 6,7 mm doorvoerleiding naar de tapkraan? Of gaat dit het probleem niet oplossen? Voor een compensatorkraan is momenteel nog geen budget :)

Alvast bedankt voor de hulp!

Als je bier in een koelkast staat, mag je de tapdruk lager instellen, dan gaat het minder snel.

Je kan verschillende leidingdiktes gebruiken, maar het reinigen met sponsballetje wordt dan weer lastiger.

Is je bier niet oververzadigd? Dat is in 99 % van de gevallen de oorzaak van te snel en met veel schuim tappen. Leidinglengte gaat dat probleem niet oplossen.

Vazeel

Citaat van: EBC op 19-06-2019  10:36 uAls je bier in een koelkast staat, mag je de tapdruk lager instellen, dan gaat het minder snel.

Je kan verschillende leidingdiktes gebruiken, maar het reinigen met sponsballetje wordt dan weer lastiger.

Is je bier niet oververzadigd? Dat is in 99 % van de gevallen de oorzaak van te snel en met veel schuim tappen. Leidinglengte gaat dat probleem niet oplossen.



Dit is de berekening die ik gebruik. Met 6,7 mm leiding zou ik dus op een 8-tal meter komen. Of is het volume CO2 veel te hoog?

EBC

Al die berekeningen werken wellicht prima voor commercieel bier. Bier dat gepasteuriseerd is, gefilterd, voorzien van Anguss tegen gushing, van ... tegen ik weet niet wat voor mogelijke problemen allemaal. Jaja zo gaat dat in de commerce. Het zijn berekeningen voor de 'open/dicht' kranen die in café's gebruikt worden.

Jullie ambachtelijk bier gedraagt zich zo niet. Je kan de carbonisatie niet behoorlijk controleren. Na twee weken is alles ok, maar na 2 maanden is het lastiger. Na 6 maanden valt het echt niet meer te tappen. Nou ja, dat kan gebeuren.

Neem een compensatorkraan, en zet je tapdruk op 2 tot 3 bar. Dan heb je geen problemen. Die hoge druk in het tapsysteem zorgt ervoor dat het CO2 in het bier blijft. Wel die 3 bar er niet constant op laten staan! 's Avonds kraantje dicht en wat afblazen. Zorg ook dat je doorzichtige bierleidingen hebt. Zie je daar gasbellen in ontstaan, zet je tapdruk dan hoger.

Tap ook liefst met een dubbele drukregelaar. De eerste reduceert van flesdruk naar ca 5 bar. De tweede van 5 bar naar tapdruk. Dat maakt je bier veel rustiger.

hansHalberstadt

Ik vond hier nog een mooie link die je kunt gebruiken om tapleidingen te berekenen. https://www.tlv.com/global/NL/calculator/water-pressure-loss-through-piping.html?advanced=on
Kwam ik toevallig tegen omdat iemand iets vroeg over een dompelpomp.
https://www.wetenschapsforum.nl/viewtopic.php?p=1167768#p1167768
 

bravebunny

Nadat ik zo'n twee jaar probleemloos heb getapt (kegland series x) met gewone nukatap kreeg ik toch in toenemende mate schuim problemen. Bij wijze van paniekvoetbal heb ik drie nukatap fc kranen besteld en wat denk je? Nog steeds en zo niet nog meer schuim!

Toen pas gaan lezen en lezen en lezen, waaronder dit mooie topic. Uiteindelijk bleek dat ik semi onbewust de CO2 druk steeds iets verder ben gaan opvoeren voor de carbonisatie, en de tap druk gelijk houdend in combinatie met een iets hogere temperatuur (want wie drinkt er nu speciaalbier op 4 graden ;-)) van de kast. Ik heb inmiddels het probleem kunnen oplossen door flink CO2 te "burpen" bij de aangesloten fustjes. Ik heb nu nog steeds lekker prikkelend koolzuur in mijn getapte biertjes maar toch geen overmatig schuim meer gelukkig. Ook zet ik nu na elke tapsessie de CO2 kraan weer dicht (niet vergeten! Niet vergeten!).

Hoewel mijn problemen (ik heb er nog 99 maar geen tapprobleem meer  :proost:) nu zijn opgelost, zou ik het toch wel leuk en interessant vinden om Arie's excelbestandje te hebben om mee te spelen en te experimenteren. Echter... Is het bestandje via de genoemde link niet meer te downloaden. Heeft iemand anders hem toevallig nog voor mij? Of zie ik een bestandsbibliotheek van dit forum over het hoofd?

tdp

Grappig, ik kwam dus afgelopen week ook op dit topic uit, aangezien een fustje wat 2 weken geleden nog heel goed te tappen was, nu ineens alleen maar schuim opleverde. De fustjes staan in de berging, waar het tussen de 16 en 20 graden is, afhankelijk of ik de verwarming wel of niet opengedraaid heb. Dit temperatuurverschil is volgens mij de reden dat ik zo slecht kon tappen, en er ook 'valse lucht' leek mee te komen bij het tappen. Iets meer druk deed wonderen, zo leek. Vanavond maar even zekerheidshalve testen of dit echt de oplossing is geweest ;)

bravebunny

Citaat van: tdp op 27-02-2024  15:37 uVanavond maar even zekerheidshalve testen of dit echt de oplossing is geweest ;)

Haha om deze laatste zin moest ik echt lachen... Ik heb behalve in vakanties de regel dat de tap alleen in het weekend open mag, maar die regel laat ik momenteel even varen om te kijken of mijn oplossing nu ook duurzaam blijkt  :beersmiley:  ;D heb voor het eten koken even eentje getapt, en lijkt nog steeds goed te gaan! Laten we elkaar de komende dagen op de hoogte houden :proost:

tdp

Citaat van: bravebunny op 27-02-2024  17:22 uHaha om deze laatste zin moest ik echt lachen... Ik heb behalve in vakanties de regel dat de tap alleen in het weekend open mag, maar die regel laat ik momenteel even varen om te kijken of mijn oplossing nu ook duurzaam blijkt  :beersmiley:  ;D heb voor het eten koken even eentje getapt, en lijkt nog steeds goed te gaan! Laten we elkaar de komende dagen op de hoogte houden :proost:

Moest de deur uit gisteren maar ik beloof plechtig om vanavond even te testen!

Moet zeggen dat ik eigenlijk heel weinig tap buiten feestjes e.d. om. Ben echter weer vader geworden en vind het dan wel leuk om een zelf getapt biertje te kunnen schenken. Goed excuus, zeg maar ;)

hansHalberstadt

Citaat van: bravebunny op 27-02-2024  15:33 uzou ik het toch wel leuk en interessant vinden om Arie's excelbestandje te hebben om mee te spelen en te experimenteren. Echter... Is het bestandje via de genoemde link niet meer te downloaden.
Weet je nog wat die sheet dan kon berekenen? Waarschijnlijk zijn die berekeningen wel elders in software aanwezig of snel te reconstrueren.

Arthur B

Citaat van: tdp op 28-02-2024  09:20 uBen echter weer vader geworden en vind het dan wel leuk om een zelf getapt biertje te kunnen schenken. Goed excuus, zeg maar ;)

Van harte! Ik ben ergens in de komende weken aan de beurt. Ook om te tappen. 😉

bravebunny

Citaat van: hansHalberstadt op 28-02-2024  11:57 uWeet je nog wat die sheet dan kon berekenen? Waarschijnlijk zijn die berekeningen wel elders in software aanwezig of snel te reconstrueren.

Hoi Hans, in het begin van deze lange draad schrijf je:
Citaat van: hansHalberstadt op 08-10-2008  00:17 uIk krijg deze foutmelding ook. Misschien een te nieuwe versie van Exel waarmee het bestand gemaakt is?
HansH

Ik heb zo'n gevoel dat je het betreffende bestand vast nog ergens op je disk hebt staan. Als je die wilt delen, dan kan ik kijken of ik hem wel kan openen en converteren naar een formaat zodat we er allemaal mee kunnen prutsen. Volgens mij heeft Adrie het bestand destijds in openoffice-formaat beschikbaar gesteld, zoiets heb ik ook gelezen aan het begin van dit draadje. Wellicht was dat destijds de oorzaak dat jij en ook Oscar (Eanske) het bestand niet konden openen.

tdp

Citaat van: Arthur B op 28-02-2024  12:54 uVan harte! Ik ben ergens in de komende weken aan de beurt. Ook om te tappen. 😉

Dank u! Ik zie het brouwen van geboortebier en het op fust trekken ook als een soort van nesteldrang, maar dan voor (in mijn geval) mannen ;)

hansHalberstadt

Citaat van: bravebunny op 28-02-2024  13:01 uIk heb zo'n gevoel dat jij het betreffende bestand vast nog ergens op je disk hebt staan.
Ja, misschien. Als ik een naam van het bestand had dan zoekt het wat makkelijker. Maar de naam kan ik niet uit het topic halen. 

bravebunny

Citaat van: hansHalberstadt op 28-02-2024  14:09 uJa, misschien. Als ik een naam van het bestand had dan zoekt het wat makkelijker. Maar de naam kan ik niet uit het topic halen. 

Nee ik kon de bestandsnaam ook niet achterhalen helaas.

hansHalberstadt

Citaat van: bravebunny op 28-02-2024  14:11 uNee ik kon de bestandsnaam ook niet achterhalen helaas.
Oké, maar wat wil je dan berekenen? Misschien kunnen we dat zo oplossen ipv tijd besteden om een bestand op te zoeken wat misschien niet eens te openen is.

bravebunny

Citaat van: hansHalberstadt op 28-02-2024  15:52 uOké, maar wat wil je dan berekenen? Misschien kunnen we dat zo oplossen ipv tijd besteden om een bestand op te zoeken wat misschien niet eens te openen is.

Ik heb dus geen idee hoe het bestandje van Adrie er destijds uit heeft gezien, maar volgens mij werd er een advies gegeven op basis van een aantal in te vullen parameters. Ik heb een voorbeeldje voorbereid hier: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1CFmq3iarNwKnvamoQYJEzto5oSi4Zbr9y-WgbUArKNs/edit?usp=sharing en als je via PM je eventuele google-account met mij deelt dan geef ik je bewerkingsrechten zodat we samen een gebruiksvriendelijk indicatief tooltje kunnen ontwikkelen.

In jouw bijdragen sprak je zo nu en dan ook over interne wrijving van de bierleiding. Ik heb zelf evabarrier slangen maar daar kan ik zo geen wrijvingscoëfficient van vinden.

hansHalberstadt

Citaat van: bravebunny op 28-02-2024  16:44 uals je via PM je eventuele google-account met mij deelt dan geef ik je bewerkingsrechten zodat we samen een gebruiksvriendelijk indicatief tooltje kunnen ontwikkelen.
Ik ben niet zo thuis in het werken met dat soort cloud tooltjes. Maar het gaat je dus blijkbaar om de juiste tapdruk in te kunnen stellen bij een bepaalde leidingkeuze en temperatuur. Ik kan wel de basis daarvoor in een Excel filetje stoppen denk ik. 

bravebunny

Citaat van: hansHalberstadt op 28-02-2024  17:25 uIk ben niet zo thuis in het werken met dat soort cloud tooltjes. Maar het gaat je dus blijkbaar om de juiste tapdruk in te kunnen stellen bij een bepaalde leidingkeuze en temperatuur. Ik kan wel de basis daarvoor in een Excel filetje stoppen denk ik. 

Helemaal top! De link die ik deelde is een alleen-lezen link, zo kun je zien wat ik een beetje voor ogen heb of: wat ik dacht hoe Adrie zijn Excelsheet er destijds uit moet hebben gezien ongeveer. Ik ben er zelf ook al wat in aan het knutselen en wat onderzoek aan het doen, maar ik kan wel wat hulp gebruiken, dus heel hartelijk dank daarvoor.

henkie


hansHalberstadt

Citaat van: henkie op 28-02-2024  20:06 uDeze?
Ik denk van wel. Die file staat bij mij ook op de computer gedownload in 2008.

bravebunny

Citaat van: henkie op 28-02-2024  20:06 uDeze?
Citaat van: hansHalberstadt op 28-02-2024  20:38 uIk denk van wel. Die file staat bij mij ook op de computer gedownload in 2008.
Hoera! Hoera! Hoera! Yes! Mooi! Hartstikke bedankt Henkie! Ik ga er lekker mee prutsen en de formules aan de genoemde Google Spreadsheet toevoegen. Hier ben ik echt blij mee, nogmaals bedankt.

tdp

Bij deze het bewijs dat ik mijn plicht heb volbracht:
Tap.jpg

Proost :)

bravebunny

Citaat van: tdp op 28-02-2024  21:44 uBij deze het bewijs dat ik mijn plicht heb volbracht:
Tap.jpg

Proost :)
Tsjoch!!! En proficiat!


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.