Hopbloemen of -pellets

Gestart door Jacques, 07-03-2004 21:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Van welk type hop maak je het liefste gebruik?

Alleen hopbloemen
30 (61.2%)
Alleen hoppellets
8 (16.3%)
Combinatie van beide
11 (22.4%)

Totaal aantal stemmen: 45

Jacques

Oorspronkelijk gestart op 24 Jan 2002  door Herman Holtrop.

Adrie

Beste brouwers,

Deze poll wil ik even afstoffen, omdat er naar mijn idee helaas wat weinig reacties zijn. Bovendien wil ik graag weten waarom jullie uitsluitend of liever pellets dan wel bloemen gebruiken. Geven bloemen een beter hoparoma of een fijnere bitterheid? Of heb je wat dat betreft betere ervaring met pellets?

Zelf heb ik nooit enig verschil gemerkt en gebruik ik het liefst pellets vanwege de wat grotere houdbaarheid en een kleinere absorptie van wort (en dus bierverlies). Daarnaast speelt ook mee dat Frans van de Maaslandbrouwerij tot nu toe altijd alleen maar pellets in voorraad had.

Groeten,

A3

biercees

Hallo A3,

Ik gebruik liever pallets dan korrels. Bij krijg ik probelemen met mijn hevelfiter als ik korrels gebruik.
Dit verstopt  de sleuven in het hevelfilter omdat er een "slurry" van groene hop onder in de kookketel komt te zitten.
Bij pallets blijft het bier helderder. Omdat de pallets als een soort fiter werkt en mijn hevelfiter hierdoor niet verstopt.
En ik kan het verschil nl niet proeven in de bieren die met pallets of korrels zijn gebrouwd.
Misschien hebben andere brouwers hier ook last mee.

ps De sleuven van het hevelfilter zijn om de 1 cm gezaagd in een buis van 12 mm met een ijzerzaag en heeft een doorsnede van 28 cm.

Groeten,
Biercees

Adrie

Beste BierCees,

Bedankt voor je reactie. Even voor de goede orde: met pellets bedoel ik korrels, ik neem aan dat jij hier samengeperste hopbloemen mee bedoelt?

Groeten,

A3

Huub Krekels

Hoi,

ik gebruik uitsluitend hopbloemen. Ik ben van mening dat deze het aroma en de bitterheid het beste tot uiting doen komen. Mogelijk dat dit een "buikgevoel" is, doch ik ben hier moeilijk vanaf te krijgen. Bovendien kan ik de hopbloemen gemakkelijker afscheppen alvorens het wort over te hevelen naar het hoofdvergistingsvat.

 :proost2:

Gr.

Huub.

BuBS

Hi,

Ik gebruik enkel bloemen, dit omdat bloemen een fijner hopprofiel geeft.
Pellets geeft bij mijn een hardere smaak in het bier.

Gr Kees

wim

Hopbloemen die voelen fijn en zien er niet uit als koeienvoer.

:degroeten:

Wim

Bas

Hopbloemen voor mij:
- Bevatten veel minder "gruis", blijven beter achter het gaas in de kookketel zitten, dus komt minder van in mijn pomp en gistvat terecht;
- Zien er ambachtelijker uit (zeg zelf, pellets zijn gewoon konijnenkeutels), hopbloemen voelt gewoon meer als het echte werk;
- Lijken me niet slechter houdbaar dan pellets mits je ze maar luchtdicht verpakt.

Tot nu toe heb ik slechts enkele keren pellets gebruikt. Ze vielen me tegen, want ze namen gekookt nog steeds evenveel wort op en ik kwam het fijn gemalen "gruis" daarna overal in mijn brouwopstelling tegen, wat me extra poetswerk opleverde. Ik heb het restant daarna met liefde in de kliko geknikkerd en ben gewoon weer hopbloemen gaan gebruiken.

Grt, Bas H.

Eduard

Er is weliswaar een poll-mogelijkheid maar ook ik kan het niet laten mijn mening te geven ;)

Ik gebruik pellets/korrels. Deze zijn redelijk gemakkelijk te filteren, daar gebruik ik mijn hevelfilter voor. De hop en de eiwitten blijven voor het grootste gedeelte achter in de pan, die ik vervolgens in de wc uitspoel. Er zitten meestal ook wat korreltjes in het hevelfilter en de slangen, maar die spoel ik sowieso uit, dus daar stoor ik mij niet aan. Na twee liter gefilterd wort is het wort vaak al helder. Een ander voordeel van pellets vind ik, is dat deze compacter zijn en dus minder plaats innemen in het vriesvak, wat bij ons al zo klein is. Ongeopende zakken bewaar ik in het hok op het balkon. Nu er binnenkort ook een lading hop onderweg is vanuit NL scheelt het ook nog eens ruimte in de verzending, ook een voordeel.

Verder heb ik maar 1 keer met hopbloemen gebrouwen. Ze zijn gemakkelijk bij elkaar te houden in een hopzak, maar die ene keer dat we uit gebrek aan hopzakken (veeeel hop en meerdere stortingen) de bloemen er maar los indeden liep de boel bij het pompen onherroepelijk vast. Ook filteren via een hevelfilter met zaagsnedes liep niet zo lekker. Dus, als ik hopbellen zou gebruiken, dan in elk geval met een hopzak.

Qua smaak kan ik er eigenlijk niets over zeggen.

Groeten uit donker Oslo bij -1 graad C

Eduard  samenvol

Edgar

Ik ben een echte bloemenman. Korrels geven een lading troep in het wort, bloemen blijven mooi hangen in mijn sponsje. Je verliest wel wat bier, maar dat vind ik niet erg. Het is ook niet zo veel.

Bloemen vind ik ook leuker. Lekker ambachtelijk, om dat woord nog maar eens te gebruiken. Eigenlijk dezelfde punten als Bas, zie ik nu.

 :degroeten:

Hopmans

Ik ben een grote ouwe H....., maar ik kan het niet beter verwoorden dan Bas.

Ik ben ook een bloemenman. Lang leve de Flowerpower !

Groetjes,

Hoppie

Hopmans

Wat gek trouwens, ik kan geen stem uitbrengen.
Waar zijn de ronde keuzeknopjes.
Heb ik soms een Java-probleem of zo?  :weetniet:

Groetjes,

Hoppie

Jacques

Hoi Hoppie,

Het zou kunnen dat je al eerder een stem hebt uitgebracht. In dat geval kun je niet voor de tweede keer een stem uitbrengen en krijg je alleen de resultaten te zien.

 :degroeten: Jacques

Hopmans

Hoi Jacques,

Niet dat ik weet, maar ik zal wel teveel Lowbach op hebben gedronken  ;D

Groetjes,

Hoppie


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.