N.a.v. poll, hoe "sociaal" brouw je?

Gestart door Cor, 27-03-2002 11:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoe "sociaal" brouw je? Sta je altijd alleen te brouwen en duld je geen pottenkijkers (ook letterlijk...)? Of sta je met een (studenten/scouting/...) vereniging bier te brouwen in een grote zaal?

Ik brouw altijd alleen en duld geen pottenkijkers
3 (15%)
Ik brouw meestal alleen maar mensen zijn welkom op langs te komen en toe te kijken
2 (10%)
Ik brouw meestal alleen maar mensen zijn welkom op langs te komen en mee te helpen
10 (50%)
Ik brouw meestal samen met iemand (1 persoon)
4 (20%)
Ik brouw meestal samen met 2 andere personen
0 (0%)
Ik brouw meestal samen met 3-5 andere personen, samen in 1 of 2 pannen
1 (5%)
Ik brouw meestal samen met 3-5 andere personen, maar we verdelen de pannen
0 (0%)
Ik brouw in een zaal met meer dan 5 andere personen (met jezelf erbij dus 7 of meer) en ieder brouwt alleen of met 1 of 2 anderen (per pan)
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 19

Cor

Hoi allen,

De poll bevestigt wel mijn vermoeden, dat de meeste hobbybrouwers alleen brouwen. Wel vinden de meesten het toch wel leuk als er iemand langs komt, die al dan niet meehelpt. Bierbrouwen is iets waar veel over gepraat kan worden en dus is het ook leuk om even langs te komen... en sommige brouwers vinden het toch ook leuk/makkelijk als er dan wordt meegeholpen.

Tja, en ik had ook niet verwacht dat er veel hobbybrouwers zijn die groepsgewijs brouwen zoals wij. Als er hier lezers zijn die groepsgewijs brouwen, die wij nog niet kennen, dan zou het leuk zijn om daar gedachten mee uit te wisselen.

Naar mijn mening is bierbrouwen toch ook wel heel erg geschikt als sociale activiteit. Maar je moet dan wel aan organisatorische dingetjes denken... Hoe hou je iedereen betrokken en actief? Hoe bij je het kennispeil op van mensen die het wel leuk vinden, maar niet echt heel gaaf. Kun je taken verdelen, en hoe doe je dat? Etc. Van brouwers die met z'n 2en of 3en brouwen zou ik ook graag reactie hebben. Hoe zijn de taken verdeeld? Zijn het vaste brouwmaten van je? Hoe verdeel je de kosten van de aanschaf van materiaal en grondstoffen? Hoe verdeel je het bier? Als er behoefte naar is kan ik vertellen hoe het bij ons tot nu toe geregeld is, en hoe het is ontstaan.

Groetjes, Cor.

Adrie

Hallo Cor,

Vorige week heb ik weer sociaal gebrouwen. Het is begonnen als een clubje van vier studiegenoten waar ik regelmatig mee Risk. Allengs werden bij het Risken speciale bieren gedronken, die gedurende de jaren tachtig steeds beter verkrijgbaar waren. Een maal per jaar gaan we altijd een weekend naar België, waarbij we 1 of meer brouwerijen bezoeken. Afgelopen jaar waren dat de brouwerij van Frank Boon en de Drie Fonteinen. Zeer geslaagde bezoeken waren dat!

Na de brouwerijbezoeken begonnen onze handen steeds meer te jeuken om het zelf eens te proberen. En sinds enkele jaren zijn wij in wisselende samenstelling aan het brouwen. Afgelopen maanden hebben we een brouwinstallatie van 150 liter bij elkaar gesprokkeld en in elkaar gezet, die zoals gezegd vorige week zijn vuurdoop kreeg. Zo zie je maar weer dat een oorlogszuchtig spelletje kan eindigen in vredelievend brouwen!  :engel:

Hoe wij het organiseren? Nou, twee van ons (ondergetekende is daar één van) nemen altijd het voortouw, waarbij de twee andere broeders soms aanschuiven voor een dagje brouwen. Vroeger ging dat wat lastig, met z'n vieren in een klein keukentje, maar sinds de grote installatie brouwen we in de tuin en dat gaat uitstekend. De samenwerking gaat eigenlijk altijd gesmeerd. Een van ons ontwerpt een recept en die deelt dan ook die dag de lakens uit. Er is altijd wel iets te doen voor iedereen, want er moet altijd wel schoongemaakt worden of iets aan de installatie verbeterd.

Mijn ervaring is, dat sociaal brouwen inderdaad veel leuker is dan in je eentje klooien in een keukentje.

Groeten,

Adrie.

Adrie

Hoi Cor,

Nog even over de verdeling van de kosten en het bier: wij hebben de kosten voor de installatie en de grondstoffen gewoon gedeeld door 4. Ook het bier delen we met z'n vieren.

Het kennispeil over brouwen wordt door de twee 'trekkers' gedaan. Waarom denk je anders dat ik dit forum in de gaten houd? (nog even voor Jac: alle lof voor deze site!!  :groots:

Groeten,

Adrie.

Cor

Hee leuk!

We zijn dus niet de enige sociale brouwers hier...

Ook wij kennen twee trekkers, Tom en ik, ook allebei actief zoekend op het Internet naar meer informatie. We zijn ook de trekkers in de aanschaf van materiaal.

We hebben het voordeel dat we materiaal kunnen declareren tijdens de kampen / brouwcursusjes die we organiseren. Afgelopen weekend hadden we ook een barretje en daar hebben we redelijk wat aan over gehouden... dat gaat ook naar het materiaal. De grondstoffenvoorraad is volledig van mij, tijdens activiteiten voor anderen of zelf bierbrouwen probeer ik de kosten hiervan terug te krijgen. Achteraf  (als het bier er al is) grondstofkosten laten vergoeden is niet zo'n slimme omdat het dan teveel op verkopen van bier lijkt. Dat doe ik dus ook niet meer, dan geef ik het liever weg in de hoop dat anderen op snacks trakteren...

Groetjes, Cor.

Jacques

Deze poll is oorspronkelijk gestart op 8 maart 2002 door Cor.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.