Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Hulp gevraagd bij profielwerkstuk  (gelezen 9880 keer)

Offline ELLE

• Eerste berichten geplaatst
  • *
Hulp gevraagd bij profielwerkstuk
« Gepost op: 24-09-2008 21:43 u »
Hallo iedereen,

Wij zijn Lotte en Ellen. Voor ons profielwerkstuk hebben wij zelf bier gebrouwen. Het was de eerste keer dat we bier hebben gebrouwen. We hebben het recept op deze website zo goed mogelijk gevolgd.

We hadden ingrediŽnten ingekocht voor ongeveer 3 liter bier. Dit zou er dus uiteindelijk over moeten blijven. Het geval is dat we aan het einde maar ongeveer 200 mL overgehouden hebben. Weet iemand misschien waardoor dit zou kunnen komen?

Als je ons zou kunnen helpen, heel graag. Reageer alsjeblieft als je iets weet.
Alvast bedankt.

Groetjes,
Lotte en Ellen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobinB

• Super lid
  • Land: nl
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: HELP.
« Reactie #1 Gepost op: 24-09-2008 21:47 u »
Post eens precies wat je nu hebt gedaan, welk recept en de hoeveelheden mout, hop en water.
Nu kunnen we alleen maar gissen (zoals: "hebben jullie rekening gehouden met de absorptie van water door het mout" en "hebben jullie wel gespoeld"?)
Maar het is handiger als je goed beschrijft wat je echt gedaan hebt!
:)

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #2 Gepost op: 24-09-2008 21:47 u »
Hoeveel water is er totaal in het proces gegaan? Je hebt te maken met verliezen, bv. in de bostel en bij het koken. Hoeveel maischwater en spoelwater heb je gebruikt?

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #3 Gepost op: 24-09-2008 21:49 u »
Hehehe, zal een ms gescheeld hebben ;)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 24-09-2008 22:22 u »
We hadden ingrediŽnten ingekocht voor ongeveer 3 liter bier. Dit zou er dus uiteindelijk over moeten blijven.

Ja en daar ga je fout !!  Met je pan zit je met een kookverlies van een x-aantal liters per uur. Dus ik verwacht dat het bij het koken fout is gegaan. En als je 200 ml over hebt gehouden heb je volgens mij een mooie moutstroop gemaakt... ;D  Bij kleine brouwsels mag je relatief iets meer water gebruiken...

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #5 Gepost op: 24-09-2008 22:24 u »
Oscar trekt conclusies die ik niet kan delen. Meer info inderdaad!

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 24-09-2008 22:32 u »

We hadden ingrediŽnten ingekocht voor ongeveer 3 liter bier. Dit zou er dus uiteindelijk over moeten blijven. Het geval is dat we aan het einde maar ongeveer 200 mL overgehouden hebben. Weet iemand misschien waardoor dit zou kunnen komen?

Teveel geproefd tijdens het brouwen, teveel gemorst, te lang gekookt enz

Hopbier

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #7 Gepost op: 24-09-2008 22:39 u »
Kraantje van de ketel niet dicht gedaan. :lessmile: Heb ik soms ook wel eens. Denk je van, waar is al mijn bier nu naartoe.  :weetniet:

Of zullen we maar wachten op wat meer info!  :proost2:

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
Re: Help gevraagd bij profielwerkstuk
« Reactie #8 Gepost op: 25-09-2008 09:29 u »
Dus ELLE, om je goed te kunnen helpen, plaats alle details van wat je hebt gedaan en dan kunnen we iets zinnigs zeggen. Ik denk dat je geen rekening hebt gehouden met het percentage water dat achter blijft in je borstel bij het filteren.

Offline ELLE

• *
Re: Hulp gevraagd bij profielwerkstuk
« Reactie #9 Gepost op: 01-10-2008 21:10 u »
Hallo iedereen,

Wij hebben nog een vraagje:
2 weken geleden hebben wij ons brouwsel samen met de gist in een grote erlenmeyer gedaan. Natuurlijk hebben wij een plastic kurk met een waterslot erin op de erlenmeyer gedaan. Op deze site staat dat we het brouwsel nu moeten overgieten in een andere erlenmeyer met weer een waterslot. Na dit gedaan te hebben, moeten we het nog een keer 2 weken laten staan.
Onze vraag is:
Klopt dit? Moeten we ons brouwsel inderdaad in een andere erlenmeyer met waterslot doen? En moeten we ons brouwsel dan weer 2 weken laten staan voor we ons bier kunnen bottelen?

We hopen dat jullie ons kunnen helpen.
Alvast bedankt.

Groetjes,
Lotte en Ellen.

Offline Johannes

• Beheerder
  • Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #10 Gepost op: 01-10-2008 21:55 u »
Hoho,

Naar aanleiding van jullie eerste smeekbede is er een stuk of 6 keer om meer info gevraagd. Is dat vraagstuk al opgelost of zo?

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 02-10-2008 01:58 u »
LOL, Johannes is wel erg streng. Dames, jullie vragen naar de noodzaak van lagering. Dat is het proces van het scheiden van het jongbier van het grootste deel van de gist, en het verdere uitgisten, bezinken en rijpen van het bier.

Je kunt ook zonder, maar het is wel aan te bevelen om het te doen. het maakt het bottelen zonder al te veel gist in je bier straks veel gemakkelijker, en je bier zal er wat beter door smaken. Overgieten dus maar, of beter: van bovenaf afhevelen, zodat je zo weinig mogelijk gist meeneemt. Succes.

Offline ELLE

• *
« Reactie #12 Gepost op: 02-10-2008 08:30 u »
Wij zullen in het weekend ons hele recept plaatsen. We moeten er namelijk nog het ťťn en ander voor uitzoeken. Heel fijn als jullie ons het weekend weer verder willen helpen.

Over het lageren:
We hebben ons brouwsel in een erlenmeyer van 2 L gedaan die aan de bovenkant best wel smal is. Hoe kunnen we dus het beste de boel overgieten in een andere erlenmeyer? Klopt het dat de gist op de bodem ligt en we hier voorzichtig mee moeten doen zodat het niet ook in de andere erlenmeyer komt? Moeten we op een speciale manier overgieten? Kunnen we gewoon het waterslot eraf halen, overgieten en dan het waterslot er weer op zetten?
We horen het wel van jullie.
Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groetjes,
Lotte en Ellen.

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #13 Gepost op: 02-10-2008 08:34 u »
Ha dames,

Zoals Edgar al zei: je kunt het beste hevelen, van bovenaf en het onderste laagje zoveel mogelijk laten liggen. Dat is nl. vooral (dode en levende) gist en andere troep, en het hele doel van lageren/nagisten is nu juist om het bier  te laten rijpen zonder dat afval. Schenken is dus een heel slecht idee, want dan krijg je veel van die troep mee. Bovendien krijg je dan makkelijker lucht (zuurstof) in je bier, en dat wil je niet. Gewoon hevelen met een niet te groot slangetje en een niet te groot hoogteverschil (zodat de zuigkracht niet te groot is).

We zijn benieuwd naar de details van jullie recept, maar 1 ding moet je in ieder geval zeker weten: heeft er inderdaad vergisting plaatsgevonden? Bubbelde het waterslot flink, met een mooie schuimkraag op het gistende bier? Het mooiste is natuurlijk als jullie met een hydrometer de afname in soortelijk gewicht hebben gemeten. Het gaat erom dat je zeker moet weten dat de vergisting klaar is, anders heeft lageren geen zin.

Veel succes, en ik ben benieuwd naar de verdere details.

Groetjes, Jan Willem.

Offline ELLE

• *
« Reactie #14 Gepost op: 02-10-2008 08:58 u »
Toen we ons brouwsel in de erlenmeyer hebben gedaan, hebben we niks gemeten met een hydrometer. Nu meten heeft dan denk ik ook geen zin. We weten niet eens wat een hydrometer is. Wat is dat precies?

Uw verhaal over dat slangetje snappen we ook niet. Kunnen we ons brouwsel niet gewoon overhevelen met een trechter waar we filtreerpapier in leggen, zodat er geen afval in ons nieuwe brouwsel komt?

We hebben ons brouwsel nu 2 weken en 1 dag laten gisten in de erlenmeyer. Het lijkt ons dat er nu toch wel vergisting plaatsgevonden heeft. Ons brouwsel staat ergens op school, dus we hebben niet altijd kunnen zien of het waterslot aan het bubbelen was. We hebben wel gezien dat het waterslot bubbelde. Het bubbelde, maar niet de hele tijd door.

Ik hoop dat u ons kunt helpen.
We hebben er zelf natuurlijk nog niet zoveel verstand van als u en alle andere. Hierdoor is het voor ons soms moeilijk te snappen wat jullie bedoelen.
Excuses hiervoor.

Groetjes,
Lotte en Ellen.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 02-10-2008 09:07 u »
Ha dames,

Geen probleem, ik geef graag nog wat info. Met een hydrometer meet je het soortelijk gewicht van een oplossing. Dat doe je door het apparaat te laten drijven in de oplossing, en te meten hoe hoog het boven het water uitsteekt. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Hydrometer. Aangezien alcohol een lager SG heeft dan een suikeroplossing, kun je aan de hand van de afname van het SG berekenen hoeveel alcohol er is geproduceerd. Maar aangezien jullie dat in het begin niet hebben gedaan, heeft dat niet zoveel zin. Het feit dat het waterslot wel flink gebubbeld heeft, is wat dat betreft wel een goed teken. Als het nu gestopt is, moet je er misschien maar vanuit gaan dat de vergisting inderdaad heeft plaats gevonden.

Ik zou het hevelen niet doen door een filter en een trechter - het gaat dan toch snel weer spatten, en dan kan er zuurstof oplossen in het bier, wat slecht is voor de smaak. Gewoon hevelen, en stoppen boven de laat prut moet werken. Eventueel kun je zelfs een stukje kaasdoek of zo voor de ingang van het slangetje stoppen, zodat je nog wat filtert, maar ik denk niet dat dat hoeft. Als er een klein beetje troep mee komt is dat niet zo erg - als je de Erlenmeyer koud wegzet over een paar dagen, zal die troep weer netjes naar de bodem zakken, en kun je nog steeds een helder biertje krijgen.. Het gaat erom dat je de meeste troep weghaalt.

:degroeten: Jan Willem (je mag echt wel tutoyeren op dit forum, hoor!)

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 02-10-2008 10:17 u »
Uw Jullie verhaal over dat slangetje snappen we ook niet.

Hevelen of overhevelen berust op "communicerende vaten", misschien heb je die term bij natuurkunde wel eens horen waaien.

Het is niet moeilijk om te doen. Je kiest een dun slangetje, zoals JWVG al zei, waarvan je het ene einde in het te hevelen jongbier laat hangen. Niet tot op de bodem, want daar zit alle gist. Het handigste is, om ťťn kant van die erlenmeyer iets op te hogen door er iets onder te leggen, een rubberen stopje of zo. Dan heb je wat minder verlies.

Je hangt dan het slangetje met zijn opening tot enkele mm boven de gistlaag en fixeert het aan de bovenrand van de erlenmeyer met plakband of een klemmetje. De tweede erlenmeyer plaats je lager dan de eerste, zodanig dat er een ruim hoogteverschil is. Nu komt het lastigste: je zuigt dan met je mond of beter met een zuigbalgje het slangetje vol zonder luchtbellen, knijpt het dicht en plaatst het volle uiteinde in de tweede erlenmeyer. Als het uiteinde op dat moment onder het vloeistofniveau van de eerste erlenmeyer zit, zal de boel gaan stromen van de ene naar de andere erlenmeyer.

Natuurlijk moet je uitkijken voor infectie. Daarom is het aan te bevelen een watje met spiritus langs het slangetje te halen als het uit je mond komt, en niet in het rond te gaan proesten als er iets van het jongbier in je mond komt (met een beetje geluk zou het zelfs lekker moeten zijn!). Het balgje is dan ook beter.

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #17 Gepost op: 02-10-2008 10:53 u »
Gaat dit nog altijd over het 200 ml overgehouden wort (onvergist bier) ?

Ik ben benieuwd hoe je dat gaat hevelen. Je gaat dan nog minder over houden.
Kan je nog net zo'n klein jenever flesje mee bottelen.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 02-10-2008 15:36 u »
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Hydrometer.

Als de dames op dit forum kunnen komen, kunnen ze toch ook in een zoekmachine hydrometer intikken?

Ik heb het idee, dat als er jongensnamen onder het eerste bericht hadden gestaan, deze discussie heel anders gelopen zou zijn.

Hopbier (de dames mogen mij wel met mijnheer aanspreken hoor!)

Offline Drents Hopbier

• Super lid
Re: Help gevraagd bij profielwerkstuk
« Reactie #19 Gepost op: 02-10-2008 15:45 u »
Ik denk dat je geen rekening hebt gehouden met het percentage water dat achter blijft in je borstel bij het filteren.

Heb je het hier nu over de dames voor de kaptafel? Dan kun je het beter hebben over het aantal haren dat in de borstel achterblijft. :P

Hopbier

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 02-10-2008 15:52 u »
Als de dames op dit forum kunnen komen, kunnen ze toch ook in een zoekmachine hydrometer intikken?

Dat zijn inderdaad van die dingen waar ik ook steil van achterover val. Ik ben niet opgegroeid met het begrip 'zoekmachine', maar kan toch (als ik wil) praktisch alles vinden dat ik zoek. Ik kan niet snappen dat de scholieren van vandaag daar niet bedrevener in zijn. woordselecteren>rechtsklik>search is toch apesimpel...

Zou het iets met lezen of concentratie te maken hebben? Weerzin tegen tekst die geen spreek- of chattaal is? Of misschien gewoon gezelliger? :weetniet:

Ik heb het idee, dat als er jongensnamen onder het eerste bericht hadden gestaan, deze discussie heel anders gelopen zou zijn.

Goed punt. Als ze slim zijn, heten ze eigenlijk Jelle en Olaf.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #21 Gepost op: 02-10-2008 15:54 u »
Je weet toch hoe het is met die jong-en-lui van tegenwoordig.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 02-10-2008 15:57 u »
'T is inderdaad verschrikkelijk. In onze tijd... :D

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 02-10-2008 16:26 u »

Dat zijn inderdaad van die dingen waar ik ook steil van achterover val. Ik ben niet opgegroeid met het begrip 'zoekmachine', maar kan toch (als ik wil) praktisch alles vinden dat ik zoek. Ik kan niet snappen dat de scholieren van vandaag daar niet bedrevener in zijn. woordselecteren>rechtsklik>search is toch apesimpel...

Als dit soort vragen ontaarden in gemopper met een hoog ouwe-lullen gehalte en nog een paar half-seksistische opmerkingen, dan zou ik eigenlijk liever hebben dat we als beleid helemaal niet meer reageren op dit soort vragen  :P. Een beetje mopperen op elkaar, ok (graag zelfs). Maar op nietsvermoedende tieners....

:degroeten: JW.

Offline ELLE

• *
« Reactie #24 Gepost op: 02-10-2008 16:46 u »
Dat hevelen of overhevelen is voor ons veel te moeilijk. Dit is het eerste bier dat we brouwen, dus het smaakt waarschijnlijk toch niet lekker. Denken jullie dat het een heel groot probleem is als we het gewoon overgieten met een trechter in een andere erlenmeyer met waterslot? Weet iemand misschien hoe we het anders SIMPEL kunnen doen?

Groetjes,
Lotte en Ellen.

Tags: profielwerkstuk