De noodzaak van een zeer nauwkeurige weegschaal

Gestart door Jacques, 23-09-2008 20:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Henielma

Het zijn mooie weegschaaltjes voor onze hobby. Ik heb een 0,1 gram digitaal weegschaaltje. Daar heb ik nog genoeg aan. Een paar tiende gram gistvoedingszout afwegen voor de starter gaat hiermee prima.

Dat de weegschaaltjes geen ijkrapport hebben wil niet zeggen dat ze niet gecalibreerd zijn. De truck van dit type meetapparaatjes is om zoveel mogelijk variabelen weg te calibreren en deze info op te slaan in het apparaatje. Tijdens het automatische productieproces worden ze gecalibreerd of ze zijn voorzien van een nauwkeurige referentie.

Een resolutie van 0,01 gram wil inderdaad niet zeggen dat de nauwkeurigheid 0,01 gram is. Bij een digitaal systeem is die sowieso plus minus 1 digit. Maar de nauwkeurigheid zal groter zijn dan van een vergelijkbare weegschaal met 0,1 gram resolutie. En je kan doseren tussen de tiende grammen.

Caspar

Zojuist heb ik er ook eentje besteld, 0,1 gram nauwkeurig... in ieder geval een stuk nauwkeuriger dan mijn keukenweegschaal :verbergen:.

Henielma

0,1 gram resolutie,   :pan: maar zeker ook heel fijn.

Edgar

Met 0,1 gram en enige vindingrijkheid (indien nodig een oplossing maken of een hoeveelheid 'visueel' verdelen) kom je echt een heel eind. Even uitgaande van een betrouwbare nauwkeurigheid. 0,01 is natuurlijk 'beter', maar niet noodzakelijk.

Robertw

Is het misschien een idee, indien iemand een aantal ijkgewichtjes kan regelen/maken deze een keer op een hobby brouwdag neerzet zodat iedereen de nauwkeurigheid van zijn weegschaal kan bepalen?

Dan wordt tevens duidelijk (of niet) welke weegschaal het beste waar voor geld is.

Mijn exemplaar kost $ 11,57 inclusief verzendkosten uit Honkong, 100g / 0,01g resolutie:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15002

wimb

Ik ben een beetje werkzaam overdag met industriele weegschalen.
Een weegschaal controleren is iets meer als er een gewichtje opzetten.
Maar ik ben best bereid om ergens langs te komen met een set gewichten om jullie weegschalen eens te controleren.
Dus als daar interesse in is laat maar weten wanneer en waar.

Wim

Jacques

Hoi Wim,

Dat is een mooi aanbod. Ik weet bijna wel zeker dat er diverse hobbybrouwers zijn die daarvan gebruik zouden willen maken. In ieder geval ken ik er één . :)

Het zou leuk zijn als dit gecombineerd kan worden met een bijeenkomst waar veel hobbybrouwers komen bijvoorbeeld het ONK of de Hobbybrouwendag in Oss. Dan moeten we nog een tijdje wachten maar dat is niet zo'n probleem ljkt mij.

Caspar

Ik bepaal mijn hoeveelheid brouwzouten altijd in grammen... ik weet zeker dat werkelijk niemand een verschil van 0,1 gram kan waarnemen op 30 liter bier.. 

MO

OK, actiepunt voor de volgende hobbybrouwdag.

j3r03nq

Citaat van: Henielma op 23-09-2008  21:52 uOnderstaande link heeft ook een aantal leuke nauwkeurige weegschalen die te betalen zijn.

http://www.detectorshop.nl/weegschalen/index.php

Bedankt voor de tip.

Van de week deze besteld en de volgende dag al in huis.

http://www.detectorshop.nl/weegschalen/pocketweegschaal111001gram1honderstegram.php


Adrie

Zaterdag kreeg ik DEZE weegschaal binnen. Voor €19,50 geen geld. Mooi dingetje. Vrijdag besteld, zaterdag afgeleverd. Wist je dat een treinkaartje 1,47 gram weegt? Hier ga ik veel lol aan beleven voor het afwegen van mijn brouwzouten, gistvoeding en hop bij kleine brouwhoeveelheden.


RobinB

Gaf hij bij die meting een vast getal aan?
Ziet er in ieder geval wel mooi uit! :)

Adrie

Citaat van: RobinB op 02-08-2010  15:39 uGaf hij bij die meting een vast getal aan?

Ja, mits tochtvrij en op een stabiele ondergrond (in mijn geval een stenen aanrechtblad). Maar je moet er niet boven staan zuchten, kuchen en niezen, want dan gaat ie zwabberen (en waaien je brouwzouten weg). Zo op het eerste gezicht werkt ie prima.

Albertus

Citaat van: Caspar op 15-11-2009  10:46 uIk bepaal mijn hoeveelheid brouwzouten altijd in grammen... ik weet zeker dat werkelijk niemand een verschil van 0,1 gram kan waarnemen op 30 liter bier.. 

Daar ben ik het mee eens. Maar om 3 gram echt 3 gram te laten zijn, en geen 2 of 4 gram, heb je dat getal achter de komma nodig.

Bert

Caspar

Ik heb ook een weegschaaltje voor tiende grammen, ben er erg tevreden mee!

RobinB

Citaat van: Adrie op 02-08-2010  16:02 uJa, mits tochtvrij en op een stabiele ondergrond (in mijn geval een stenen aanrechtblad). Maar je moet er niet boven staan zuchten, kuchen en niezen, want dan gaat ie zwabberen (en waaien je brouwzouten weg). Zo op het eerste gezicht werkt ie prima.

Klinkt goed!

Broeder Tuk


Jacques

Ik gaf het onlangs al eerder aan in een andere draad. Voor degenen die het gemist hebben:

Weegschaaltjes die op 0,01 gram wegen zijn tegenwoordig zeer voordelig te koop via e-bay.

Zie hier.
Voor slechts zo'n € 5 à 6 heb je zo'n weegschaal in huis (dus inclusief verzendkosten)!

Robert1968

CiteerWeegschaaltjes die op 0,01 gram wegen zijn tegenwoordig zeer voordelig te koop via e-bay.
Zie hier.
Voor slechts zo'n € 5 à 6 heb je zo'n weegschaal in huis (dus inclusief verzendkosten)!

Bedankt Jaques voor de tip :hoera:. Ik nam de proef op de som en voor € 5,01 kreeg ik vandaag na 2 weken een compact digitaal weegschaaltje (0,01 g nauwkeurig) vanuit China toegestuurd. Dit inclusief ruim € 2 aan verzendkosten, hoe is het mogelijk!


assebasie

Logistieke wegen zijn ondoorgrondelijk  :nut:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.