Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: De noodzaak van een zeer nauwkeurige weegschaal  (gelezen 28978 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
De noodzaak van een zeer nauwkeurige weegschaal
« Reactie #25 Gepost op: 24-09-2008 20:53 u »
Mijn opmerking over de nauwkeurigheid van wetenschappers was prikkelend bedoeld. De bedoeling was aan te geven dat sommigen hier op het forum wel heel ver gaan bij hun benadering van de cijfermatige presentaties van experimenten.
Door de term wetenschappers te gebruiken sprak ik een bepaalde groep hier op het forum aan. Het is logisch dat die dan reageren. Overigens komen de opmerkingen ook van anderen.

Vooraf de volledige opzet van een experiment hier publiceren was ik niet van plan.
Ten eerste is het zelf bedenken hoe ik iets kan onderzoeken een groot deel van het plezier dat ik heb bij het uitvoeren van de experimenten.
Ten tweede heb ik niet altijd de beschikking over de hulpmiddelen die hier wel eens genoemd worden (naar aanleiding van de consequente opmerkingen van Edgar heb ik nu wel een telkamer aangeschaft).
En ten derde schept het vooraf discussiëren ook te veel verplichting tot het daadwerkelijk uitvoeren van een experiment. Een experiment wil ik uitvoeren wanneer ik daar zin in heb en het mij uitkomt.

Achteraf kan commentaar worden geleverd. Gelet op ervaringen uit het verleden twijfel ik er niet aan dat dit ook daadwerkelijk gebeurt. Deze opmerkingen worden al dan niet door mij meegenomen bij een volgend experiment en zo blijven we gezellig bezig.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: De noodzaak van een zeer nauwkeurige weegschaal
« Reactie #26 Gepost op: 24-09-2008 21:28 u »
In deze draad ontstond een discussie over de zin en onzin van het gebruik van zeer nauwkeurige weegschalen.

Eigenlijk ging het (ook) over hoe betrouwbaar een schijnbare nauwkeurigheid is...
Althans dat was het eerste balletje dat ik wilde opgooien, dat het daarna escaleerde naar de zin en onzin van zeer gevoelige weegschalen kon ik ook niet helpen! ;D

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #27 Gepost op: 24-09-2008 23:06 u »
Zojuist dit topic weer gezien en aan het aantal reacties vandaag te zien toch wel een 'hot' topic.

Voor wat betreft 1 specifiek onderwerp kan ik denk ik wel aannemelijk maken dat een weegschaal met een zo hoog mogelijk aantal cijfers achter de komma echt van belang is, namelijk ten behoeve van een nauwkeurige alcoholbepaling van je bier.

Een methode welke ik de afgelopen tijd heb uitgewerkt om het alcoholpercentage te bepalen is het nemen van een monster bier, daar het SG van bepalen en dan het bier inkoken tot 1/3 van het volume an dan weer aanvullen tot het oorspronkelijke gewicht en van deze oplossing weer het SG bepalen. Nu blijkt dat het verschil tussen beide SG's direkt samenhangt met het alcoholpercentage van je bier. De nauwkeurigheid van deze alcoholbepaling blijkt echter voor een groot deel bepaald te worden door de nauwkeurigheid van je SG meting. De onnauwkeurigheid tgv variabele omstandigheden (eiwitneerslag tijdens het uitkoken, achtergebleven alcohol in het uitgekookte bier etc.) bedraagt ca +/- 0.3 vol% alcohol max. Een afwijking van +/- 2 SG punten levert een afwijking op van 2 vol% alcohol. Om deze methode succesvol toe te kunnen passen moet je dus het verschil in SG tussen 2 oplossingen kunnen meten, binnen +/- een halve punt , om een nauwkeurigheid van +/- 0.5 vol% alcohol te krijgen.
Een nauwkeurige SG meting kun je doen via een weegschaaltje door een vast volume eerst onder te dompelen in zuiver water en het verplaatste gewicht te meten. Vervolgens onder te dompelen in de te meten vloeistof en dan weer het verplaatste gewicht te meten. De verhouding levert het SG. (SG 20/20)
Als je verplaatste gewicht bv 50g is in water (SG=1000.0), dan is het verplaatste gewicht van een oplossing met SG 1000.1 gelijk aan 50.005 g, m.a.w een nauwkeurigheid van 0.1 SG punt (0.1 vol% alcohol) vereist een weegschaal met een resolutie van 5 mg op een volle schaaluitslag van ca 100gram. (voor 50ml verplaatst volume heb je ca 100g meetbereik nodig)

Ik heb zelf een weegschaaltje van 120g met een resolutie van 10mgram dus kan ik daarmee het SG op ca 0.2 SG punten nauwkeurig bepalen. Daarbij moet je inderdaad goed zorgen voor een "windvrije" omgeving.

HansH

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #28 Gepost op: 24-09-2008 23:30 u »
Hans,

De door jou omschreven methode lijkt mij nogal zeer omslachtig en niet een methode die een hobbybrouwer veel zal toepassen..

Online William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #29 Gepost op: 24-09-2008 23:36 u »
Hans,

De door jou omschreven methode lijkt mij nogal zeer omslachtig en niet een methode die een hobbybrouwer veel zal toepassen..

Dit is nu juist een voorbeeld waar een hele nauwkeurige balans zin heeft omdat alle stappen redelijk nauwkeurig omschreven zijn. Niet elke hobbybrouwer zal het zo doen, maar ieder z'n hobby he.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #30 Gepost op: 25-09-2008 00:06 u »
Hans,

Dan heeft de gemiddelde hobbybrouwer zo'n nauwkeurige weegschaal dus niet nodig.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #31 Gepost op: 25-09-2008 08:16 u »
Klopt, de gemiddelde hobbybrouwer weegt alleen mout en hop af, dus dan is een weegschaal met een afwijking van ± 1 gram of zelfs ± 2 gram nauwkeurig genoeg, ook voor de meeste kruiden. Als je inderdaad brouwzouten gaat afwegen kan ik mij voorstellen dat je iets nauwkeuriger wilt. En bij experimenten kan dit inderdaad ook gewenst zijn.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #32 Gepost op: 25-09-2008 08:32 u »
Klopt, de gemiddelde hobbybrouwer weegt alleen mout en hop af, dus dan is een weegschaal met een afwijking van ± 1 gram of zelfs ± 2 gram nauwkeurig genoeg, ook voor de meeste kruiden. Als je inderdaad brouwzouten gaat afwegen kan ik mij voorstellen dat je iets nauwkeuriger wilt. En bij experimenten kan dit inderdaad ook gewenst zijn.

Juist ja. En wellicht is zelfs per 10 gram goed genoeg...

Mout is elk jaar anders en EBC waarden zijn maar ongeveer. Soms zijn de korrels groot, soms klein.
Van hop weten we het alfazuur % ook niet precies. En het schijnt in de tijd vrij snel te dalen. Met onze eigen teelt is al helemaal onduidelijk.
Zelfs ons brouwwater meten we bij 50 ºC en dat scheelt al weer een procent of wat. Wie meet dat tot op de milliliter?

En dan nog, zelfs als je al die grammen exact zou hebben kunnen meten, dan gaat je vergisting er iets van maken waar je weer weinig vat op hebt.

Eigenlijk is hobbybrouwen één pot nat!

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #33 Gepost op: 25-09-2008 23:16 u »
dan gaat je vergisting er iets van maken waar je weer weinig vat op hebt.
Ook al heb je er weinig vat op dan zou ik soms wel graag achteraf willen weten hoe eea verlopen is. Gelukkig kan een nauwkeurig weegschaaltje mij helpen om dat dan via o.a. het SG te weten te komen. Ik geef toe dat niet iedereen de behoefte heeft om het SG zo nauwkeurig mogelijk met een weegschaaltje wil meten, om na te kunnen gaan hoe de alcoholvorming of vergisting is verlopen, maar zoals William al opmerkte:  iedereen zijn hobby. Het geeft mij toch wel voldoening als ik iets theoretisch uitdenk en het blijkt in de praktijk nog te kloppen ook.
Uiteindelijk helpen de resultaten mij om te achterhalen hoe ik de volgende keer beter kan brouwen, en ook dat geeft weer voldoening.
HansH.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #34 Gepost op: 25-09-2008 23:19 u »
Ook al heb je er weinig vat op dan zou ik soms wel graag achteraf willen weten hoe eea verlopen is. Gelukkig kan een nauwkeurig weegschaaltje mij helpen om dat dan via o.a. het SG te weten te komen. Ik geef toe dat niet iedereen de behoefte heeft om het SG zo nauwkeurig mogelijk met een weegschaaltje wil meten, om na te kunnen gaan hoe de alcoholvorming of vergisting is verlopen, maar zoals William al opmerkte:  iedereen zijn hobby. Het geeft mij toch wel voldoening als ik iets theoretisch uitdenk en het blijkt in de praktijk nog te kloppen ook.
Uiteindelijk helpen de resultaten mij om te achterhalen hoe ik de volgende keer beter kan brouwen, en ook dat geeft weer voldoening.
HansH.   

Tuurlijk Hans! Houden zo, ieder beleeft zijn eigen plezier aan het brouwen.  :duimop:

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #35 Gepost op: 30-11-2008 22:01 u »
Onderstaande link heeft ook een aantal leuke nauwkeurige weegschalen die te betalen zijn.

http://www.detectorshop.nl/weegschalen/index.php

Heeft iemand hier al besteld? Ik wil wat gaan experimenteren met brouwzouten en zat aan deze te denken. Zou het wat zijn voor dat doel?

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #36 Gepost op: 30-11-2008 22:07 u »
Ik heb daar twee jaar geleden mijn weegschaaltje met 0,1 gram resolutie bestelt. Het leveren ging toen probleemloos.

En het weegschaaltje gebruik ik dagelijks als ik iets met brouwen doe. Die werkt prima.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #37 Gepost op: 30-11-2008 22:27 u »
Ongelofelijk goedkoop!
Dit is erg veel nauwkeurigheid voor je geld.

Bert

Offline Fons

• Vol lid
  • Maal met de hand, dan houd je slowfood in stand.
    • Biergilde Groningen
« Reactie #38 Gepost op: 30-11-2008 23:45 u »
Ik heb deze:
http://www.detectorshop.nl/weegschalen/pocketweegschaalmettouchscreen100001gr.php
Ik ben er zeer tevreden mee. Overigens, de eerste werkte niet goed , heb deze zonder problemen om kunnen ruilen.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #39 Gepost op: 11-12-2008 20:46 u »
Heeft iemand hier al besteld? Ik wil wat gaan experimenteren met brouwzouten en zat aan deze te denken. Zou het wat zijn voor dat doel?

Heren,

Ik heb nog geen antwoord op de vraag, brouwzoutafwegers, hoe doen jullie dat?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #40 Gepost op: 11-12-2008 20:56 u »
Dat lijkt mij een prima weegschaaltje voor een prima prijs.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 11-12-2008 22:24 u »
Ik heb er eentje die tot 500 gram weegt, in tienden grammen. Ik vind dat nauwkeurig genoeg. Ding van jou ziet er ook prima uit.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #42 Gepost op: 12-12-2008 00:59 u »
in tienden grammen.

Ach toch, nu doe ik nog niets met brouwzouten, maar als ik dat ga doen, kan ik afwegen tot 0,01g nauwkeurig... Mettler Toledo  :dansen:

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 12-12-2008 10:32 u »
kan ik afwegen tot 0,01g nauwkeurig... Mettler Toledo  :dansen:

Klopt, maar jij hebt een goede (dure) balans met windscherm. Dat maakt het getal wat op de display verschijnt betrouwbaarder.
In principe kan er van alles op het display worden weergegeven, tot wel 5 (of meer) cijfers achter de komma, maar dat maakt de betrouwbaarheid van deze cijfers niet noodzakelijkerwijs beter (eerder juist niet).

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
« Reactie #44 Gepost op: 12-11-2009 13:20 u »

De laatste paar keer brouwen ben ik aan de gang gegaan met brouwzouten. De resolutie van mijn weegschaaltje (0,1 gram) bleek te gering. Wanneer je 0,5 gram wilt afwegen, kun je er zo 10-20 % naast zitten.
Via e-Bay heb ik deze gekocht, met 0,01 gram resolutie.

Bert

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 12-11-2009 19:01 u »
Wederom moet ik benadrukken dat het feit dat het LCD-schermpje 0,01g resolutie kan weergeven, dit niet per se wil zeggen dat de weegschaal ook daardwerkelijk zo nauwkeurig is.
Mij lijkt het onmogelijk met een dergelijke weegschaal; zo goedkoop, ongeijkt en zonder windscherm.

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 12-11-2009 19:04 u »
Ach toch, nu doe ik nog niets met brouwzouten, maar als ik dat ga doen, kan ik afwegen tot 0,01g nauwkeurig... Mettler Toledo  :dansen:

Mooi spul he?  Ik heb hier ook een bovenweger van Mettler in de garage staan.  Op de kop getikt, dus met een prima prijs/kwaliteitsverhouding  :hoera:

Wilko

Offline jelle

• De Koperen Tsjettel
  • Super lid
  • worst maken ook leuk
    • de koperen tsjettel
« Reactie #47 Gepost op: 12-11-2009 19:11 u »
Wederom moet ik benadrukken dat het feit dat het LCD-schermpje 0,01g resolutie kan weergeven, dit niet per se wil zeggen dat de weegschaal ook daardwerkelijk zo nauwkeurig is.
Mij lijkt het onmogelijk met een dergelijke weegschaal; zo goedkoop, ongeijkt en zonder windscherm.
Ben ik het met eens,
Bij een weegschaal kun je het beste dan ook een ijkgewicht aanschaffen.

Groet Jelle

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
« Reactie #48 Gepost op: 12-11-2009 19:31 u »

ben ik het met eens,
bij een weegschaal kun je het beste dan ook een ijkgewicht aanschaffen.

Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest.
Ik wil niet op 0,01 gram nauwkeurig wegen, maar op 0,1 gram. Daarom wil ik een weegschaal die twee decimalen aangeeft.
Een ijkgewicht heb ik en bij deze weegschaal is een calibrering mogelijk.

Bert

Offline jelle

• De Koperen Tsjettel
  • Super lid
  • worst maken ook leuk
    • de koperen tsjettel
« Reactie #49 Gepost op: 12-11-2009 19:36 u »
Nou dan komt het helemaal goed.

Zelf heb ik ook eentje gehaald in Stadskanaal ;)
Kalibreren doe ik met behulp van de weegschaal van een collega van Adrie.

Groet Jelle

Edit deze dus http://www.detectorshop.nl/weegschalen/pocketweegschaal33301gram1tiendegram.php

Tags: