Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: De noodzaak van een zeer nauwkeurige weegschaal  (gelezen 27926 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
De noodzaak van een zeer nauwkeurige weegschaal
« Gepost op: 23-09-2008 20:41 u »
Naar aanleiding van deze draad ontstond een discussie over de zin en onzin van nauwkeurige weegschalen. Deze discussie is afgesplitst en hieronder te lezen.

Onlangs heb ik via e-bay een digitale weegschaal gekocht die een nauwkeurigheid heeft van 0,01 gram. Ik heb deze gekocht in verband met mijn gistexperimenten. Het ding kostte 7,90 en de verzendkosten vanuit Hongkong ook nog eens 7,90. Een echt koopje dus.

Als je ook in een iets nauwkeurige weegschaal genteresseerd bent moet je zoeken naar "digitalwaage" bij e-bay. Echte koopjes kun je hebben als biedt op een veiling. Bij voorbeeld deze. Op dit moment een startbod van 1. De veiling loop nog zo'n 22 uur. Als jullie allemaal gaan bieden gaat de prijs snel omhoog. Dat moet je dus niet doen. Gewoon wachten op de volgende aanbieding. Voor de hoogte van de verzendkosten moet je contact opnemen met de verkoper.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #1 Gepost op: 23-09-2008 21:30 u »
Jacques, heb je die weegschaal al? Hoe is de variatie? Ik ervaar hetzelfde als William met mijn curver apparaat (dacht ik). Als ik 5 gram koriander afweeg, kan ik er een berg opgooien. Als ik dan beetje voor beetje alles er weer afhaal, staat ie nog op 5 gram (dat varieert). Ik leg meest een schoteltje erop voor ik tarreer. Dan kom ik beter in het meetbereik van de weegschaal, maar dan nog. Ik denk dat je dan meer hebt aan het Ebay balansje. Kost net zo veel.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #2 Gepost op: 23-09-2008 21:42 u »
@Gerb:
Voor dergelijke hoeveelheden kan je ook goed deze halen. Ook niet echt duur en erg precies, fijn om mee te werken!
Tenzij die van Jacques een vergelijkbare (of betere) is voor minder, dan moet je die natuurlijk doen.
Maar 0.01g nauwkeurig is denk ik meer schijn voor dat geld want dan heb je al een goede labweegschaal en die zijn flink duurder... ???

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #3 Gepost op: 23-09-2008 21:52 u »
Onderstaande link heeft ook een aantal leuke nauwkeurige weegschalen die te betalen zijn.

http://www.detectorshop.nl/weegschalen/index.php

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #4 Gepost op: 23-09-2008 22:00 u »
Wouw, dat ziet er niet verkeerd uit henielma! Misschien dat ik hier ook wel iets ga bestellen voor het afwegen van mijn brouwzouten :brouwen:.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 23-09-2008 22:49 u »
Jacques, heb je die weegschaal al? Hoe is de variatie? Ik ervaar hetzelfde als William met mijn curver apparaat (dacht ik). Als ik 5 gram koriander afweeg, kan ik er een berg opgooien. Als ik dan beetje voor beetje alles er weer afhaal, staat ie nog op 5 gram (dat varieert). Ik leg meest een schoteltje erop voor ik tarreer. Dan kom ik beter in het meetbereik van de weegschaal, maar dan nog. Ik denk dat je dan meer hebt aan het Ebay balansje. Kost net zo veel.

Ja, ik heb de weegschaal al. Ik heb net een paar korreltjes kristalsuiker gewogen. Prompt gaf de weegschaal 0,14 gram aan. Het lijkt er op dat het een prima koop is.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 24-09-2008 10:02 u »
@Jacques en Henielma:
Het lijkt goed te werken en een mooie link naar schijnbaar (qua specificaties) mooie balansen, maar ik vraag me af hoe nauwkeurig ze in de praktijk cht zijn?
Bij dergelijke gevoeligheden gaan namelijk ook luchtstromingen de meting vertroebelen. Vandaar dat zulke gevoelige balansen doorgaans met een windscherm zijn uitgevoerd:

Deze is dan ook 1200+

En dan moet je nog na het dichtdoen van het scherm even wachten tot hij uitgeschommeld is, voor je de waarde afleest. Als deze open balansen (bijna)meteen een waarde geven en verder nauwelijks/niet schommelen in de 0.0x regio, denk ik dat het inderdaad richting schijnzekerheid gaat...

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 24-09-2008 10:07 u »
Die zekerheidsfactor is natuurlijk alleen van belang bij professionele laboratoria en niet bij hobbybrouwers. Maar dan kun je je natuurlijk ook afvragen.
Wat het nut is van 2 cijfers achter de komma? Of je moet weten (kunnen inschatten) wat de afwijking is... :weetbeter:

Ik heb trouwens een oudere versie van zo'n professionele weegschaal in mijn schuurtje staan.. :)

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 24-09-2008 10:18 u »
Maar dan kun je je natuurlijk ook afvragen wat het nut is van 2 cijfes achter de comma..

Juist! Dat is ook het punt wat ik wil maken :)

Citaat
Ik heb trouwens een oudere versie van zo'n proffesionele weegschaal in mijn schuurtje staan.. :)

Mooie dingen hoor!  :duimop:

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #9 Gepost op: 24-09-2008 11:16 u »
Die huishoud-kiloweegschalen-per-gram zijn vaak minder gevoelig en nauwkeurig in de onderste regionen. Als het gaat om het wegen van brouwzouten, is een echte grammenweegschaal zoals van de link van Henielma noodzakelijk. Bij hop maakt 30 of 35 gram natuurlijk niet zo veel uit.

Offline JWVG

• Super lid
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #10 Gepost op: 24-09-2008 11:19 u »
Ik gebruik voor brouwzouten afwegen nog steeds zo'n balansje dat ik ooit heb gekocht bij Brouwland. Ik heb het een paar keer gecheckt - daar zit ik tot op minder dan 0.2 g nauwkeurig, en dat is genoeg voor mij. Maar tegenwoordig is zo'n electronische weegschaal natuurlijk prima. Maar ja, ik vind zo'n balansje wel gezellig.....

Waarschijnlijk wordt het op een gegeven moment aantrekkelijker om wat geld te stoppen in een blok steen om die weegschaal op te zetten (zoals in laboratoria), dan om nog meer geld uit geven aan een nauwkeuriger weegschaal.

:degroeten: JW.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 24-09-2008 11:28 u »
Daar zeg je wat, zo'n klein balansje is natuurlijk het leukst. Nadeel: je kunt je vergissen in de gewichtjes en het is wat lastiger werken dan zo'n precisieding waar je tot 500 gr (die van mij althans) op kunt gooien.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 24-09-2008 11:34 u »
Ja, daarnaast heb ik zo'n huishoudding waar je tot een paar kilo behoorlijk precies (in de praktijk lijkt een gram of 2-3 haalbaar in de onderste regionen) kunt afwegen. En dus de balans erbij voor de leut.

Voor mijn werk weeg ik regelmatig monsters af op 1-10 g precies. Dan wil je thuis niet te moeilijk doen  ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 24-09-2008 12:06 u »
Ik heb  nu drie weegschalen.

Een grammenwegen die op 2 gram nauwkeurig is voor het afwegen van mout. Dat hoeft namelijk niet zo nauwkeurig.
Een weegschaal die het gewicht op 0,1 gram weergeeft. Deze gebruik ik vooral voor het afwegen van hop, brouwzouten en meer van dat soort zaken.
De weegschaal die ik nu gekocht heb met weergave van 0,01 gram heb ik gekocht omdat ik bij het afwegen van voedingzouten meerdere keren heb gemerkt dat de weegschaal met de weergave van 0,1 gram vaak pas een gewicht weergeeft als er al wat meer op de weegschaal ligt. Met andere woorden: hij is niet zo nauwkeurig.

Omdat ik van alle opmerkingen van onze echte wetenschappers af wou zijn over de betrouwbaarheid van mijn gistonderzoeken heb ik nu een nauwkeurigere weegsschaal en een telkamer gekocht. Uiteraard wist ik op voorhand dat er weer opmerkingen zouden komen over het feit dat de laboratoriumweegschalen betrouwbaarder zijn. Wetenschappers willen alles nu eenmaal alles minstens vier cijfers achter de komma.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 24-09-2008 12:12 u »
. Uiteraard wist ik op voorhand dat er weer opmerkingen zouden komen over het feit dat de laboratoriumweegschalen betrouwbaarder zijn. Wetenschappers willen alles nu eenmaal alles minstens vier cijfers achter de komma.

[Even happen] Dat is een misvatting: wetenschappers willen alles weten met het JUISTE (significante) aantal cijfers achter de komma  >:D. Dat wordt mooi geillustreerd door mijn opmerking hierboven dat ik het thuis niet zo nauw neem met de nauwkeurigheid, omdat dat niet nodig is.

Een pH meting met 3 cijfers achter de komma of een grammeting met 3 cijfers achter de komma zul je sneller zien bij niet-wetenschappers dan bij wetenschappers. Als het goede wetenschappers betreft natuurlijk  >:D

Sorry voor je frustratie over wetenschappers, Jacques. Zo heeft iedereen weer zijn minpuntjes. Zo erger ik me wel eens aan jouw nadruk op regelhandhaving. Deed jij daar niet iets mee op je werk?  ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 24-09-2008 13:24 u »
Ja, ik ben handhavingsjurist (milieuwetgeving). Voordat ik aan een rechtenstudie begon heb ik nog een tijd op een hogere laboratoriumschool gezeten. Zodoende weet ik toch wel het een en ander over chemie en de wijze waarop je een onderzoek hoort uit te voeren. Ook ik heb gewerkt met weegschalen die zo nauwkeurig zijn dat voor een goede bepaling een omkasting vereist is. In mijn huidige werk komt mijn kennis over chemie en belangstelling voor techniek vaak goed van pas.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 24-09-2008 14:32 u »
Het gaat zoals JW al verwoord niet zozeer om de hoeheelheid cijfers achter de komma, maar de waarde van deze cijfers!  :weetbeter:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #17 Gepost op: 24-09-2008 14:47 u »
Wetenschappers hechten vaak pas waarde aan cijfertjes als ze op vier cijfers achter de komma nauwkeurig zijn.  :bokser: Daar word je soms als hobbyonderzoeker erg simpel van.  :(  Om de resultaten van mijn gistonderzoekjes meer waarde te geven heb ik nu een paar meer nauwkeurige hulpmiddeltjes aangeschaft.
En net als bij het brouwen van bier moet je soms bepaalde bepalingen een aantal keren hebben gedaan om er meer handigheid in te krijgen. Op die manier worden mijn onderzoekjes ook meer reproduceerbaar.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 24-09-2008 14:52 u »
Wetenschappers hechten vaak pas waarde aan cijfertjes als ze op vier cijfers achter de komma nauwkeurig zijn.  :bokser:
Dat klopt niet (per se), zie boven. Bij bepaalde berekeningen kan het soms wel gaan om cijfertjes ver achter de komma, maar bij een simpele meting met niet gecalibreerde apparatuur zeggen die cijfertjes me juist niks...

Citaat
Om de resultaten van mijn gistonderzoekjes meer waarde te geven heb ik nu een paar meer nauwkeurige hulpmiddeltjes aangeschaft.
En net als bij het brouwen van bier moet je soms bepaalde bepalingen een aantal keren hebben gedaan om er meer handigheid in te krijgen. Op die manier worden mijn onderzoekjes ook meer reproduceerbaar.

Dat is alleen maar te waarderen!  :duimop:
En het klopt dat een experiment meer/alleen wat zegt wanneer het reproduceerbaar is.

Offline JeroenCV

• Super lid
  • Brouwen = verslavend
    • PINT
« Reactie #19 Gepost op: 24-09-2008 15:08 u »
Wetenschappers hechten vaak pas waarde aan cijfertjes als ze op vier cijfers achter de komma nauwkeurig zijn.  :bokser:

Jacques, wat een onzin.

Ja soms is het nodig om 0.01 microgram nauwkeurig te werken; alleen in de echt lage spooranalyses op mijn werk. Maar vaak is 0.1 gram ook voldoende.

Als hobbybrouwer is de afwijking van 5 gram prima. Wat maakt het uit als je 7548 of 7543 gram pilsmout hebt? dat is wel geteld 0.066%. Dat verdwijnt gewoon in je brouwzaalrendement.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 24-09-2008 15:25 u »
Ha fijn, ik maak iets los.

De nauwkeurige weegschaal is voor mijn gistexperimentjes. Het gaat daarbij om kleine hoeveelheden.

Uiteraard gebruik ik die weegschaal niet voor het afwegen van mout. Dat is natuurlijk onzin.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #21 Gepost op: 24-09-2008 18:39 u »
De nauwkeurige weegschaal is voor mijn gistexperimentjes. Het gaat daarbij om kleine hoeveelheden.

Een leuk topic dat ik na een dagje werken nu pas lees.

Vooral bij de experimenten zoals wij die als hobbyisten uitvoeren moet je oppassen dat je geen schijnnauwkeurigheid nastreeft. De nauwkeurigheid wordt doorgaans bepaald door de meest onnauwkeurige stap en dat is meestal een stap waarvan we niet eens weten dat deze van belang was. Omdat we op dat moment nog onwetend waren.  :weetbeter:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 24-09-2008 20:12 u »
Hoi William,

Bij het plaatsen van mijn prikkelend bericht had ik een aantal leden in gedachten die wel eens zouden kunnen reageren. Jij was de laatste die nog niet gereageerd had.

Mijn experimenten zijn juist gericht op het zoeken naar hetgeen wezenlijk van belang is bij de groei van de gist. Er is veel literatuur maar wat is deze waard? Ik hoop daar meer duidelijkheid over te krijgen. Daarbij word ik geholpen door jullie door jullie kritische opmerkingen maar soms vind ik de opmerkingen wat te ver gezocht. In ieder geval wil ik zo goed als dat mogelijk is mijn experimentjes uitvoeren zonder dat de uitkomsten teveel benvloed worden door onnauwkeurige meetapparatuur of werkwijze. Een nauwkeurigere weegschaal is stap in die richting. En voor wat betreft de gevolgde werkwijze zie ik jullie opmerkingen wel...

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 24-09-2008 20:20 u »
Ha Jacques,

je vindt duidelijk dat iedereen reageerde zoals jij in gedachten had, maar toch vraag ik me af of jij de opmerkingen van 'de wetenschappers' wel recht doet. Er is echt geen sprake van dat wetenschappers alles tot 4 cijfers achter de komma willen weten. Zoals gezegd: we hebben geleerd om wat meer na te denken over het juiste aantal decimalen. Ik trek bij mijn studenten eerder punten af bij teveel decimalen dan bij te weinig, omdat schijnzekerheid erger is dan (bekende) onnauwkeurigheid. Mijn indruk is dat het (opbouwende, hoop ik) commentaar op jouw (leuke) experimentjes veel vaker betrekking heeft op de opzet en op statistische overwegingen dan op het gebrek aan cijfers achter de komma.

:degroeten: JW

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 24-09-2008 20:26 u »
Als je dan van te voren tips wilt, schrijf dan je beoogde opzet, materiaal en methodes eens op vr je begint. Dan kunnen we hier al met zn allen op schieten voordat het te laat is!
Want je weet, achteraf kijk je een koe in zijn kont! ;)

Maar ff serieus, alles is hier op hobbyniveau en daarmee moet je rekening houden. Door eerst te zeggen wat je gaat doen, vervolgens doen wat je zegt, controlleren of je gedaan hebt wat je zou doen en een eventueel volgend experiment bijsturen naar aanleiding van je resultaten ben je wel degelijk bezig lijkt me! ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #25 Gepost op: 24-09-2008 20:53 u »
Mijn opmerking over de nauwkeurigheid van wetenschappers was prikkelend bedoeld. De bedoeling was aan te geven dat sommigen hier op het forum wel heel ver gaan bij hun benadering van de cijfermatige presentaties van experimenten.
Door de term wetenschappers te gebruiken sprak ik een bepaalde groep hier op het forum aan. Het is logisch dat die dan reageren. Overigens komen de opmerkingen ook van anderen.

Vooraf de volledige opzet van een experiment hier publiceren was ik niet van plan.
Ten eerste is het zelf bedenken hoe ik iets kan onderzoeken een groot deel van het plezier dat ik heb bij het uitvoeren van de experimenten.
Ten tweede heb ik niet altijd de beschikking over de hulpmiddelen die hier wel eens genoemd worden (naar aanleiding van de consequente opmerkingen van Edgar heb ik nu wel een telkamer aangeschaft).
En ten derde schept het vooraf discussiren ook te veel verplichting tot het daadwerkelijk uitvoeren van een experiment. Een experiment wil ik uitvoeren wanneer ik daar zin in heb en het mij uitkomt.

Achteraf kan commentaar worden geleverd. Gelet op ervaringen uit het verleden twijfel ik er niet aan dat dit ook daadwerkelijk gebeurt. Deze opmerkingen worden al dan niet door mij meegenomen bij een volgend experiment en zo blijven we gezellig bezig.

Offline RobinB

• Super lid
Re: De noodzaak van een zeer nauwkeurige weegschaal
« Reactie #26 Gepost op: 24-09-2008 21:28 u »
In deze draad ontstond een discussie over de zin en onzin van het gebruik van zeer nauwkeurige weegschalen.

Eigenlijk ging het (ook) over hoe betrouwbaar een schijnbare nauwkeurigheid is...
Althans dat was het eerste balletje dat ik wilde opgooien, dat het daarna escaleerde naar de zin en onzin van zeer gevoelige weegschalen kon ik ook niet helpen! ;D

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #27 Gepost op: 24-09-2008 23:06 u »
Zojuist dit topic weer gezien en aan het aantal reacties vandaag te zien toch wel een 'hot' topic.

Voor wat betreft 1 specifiek onderwerp kan ik denk ik wel aannemelijk maken dat een weegschaal met een zo hoog mogelijk aantal cijfers achter de komma echt van belang is, namelijk ten behoeve van een nauwkeurige alcoholbepaling van je bier.

Een methode welke ik de afgelopen tijd heb uitgewerkt om het alcoholpercentage te bepalen is het nemen van een monster bier, daar het SG van bepalen en dan het bier inkoken tot 1/3 van het volume an dan weer aanvullen tot het oorspronkelijke gewicht en van deze oplossing weer het SG bepalen. Nu blijkt dat het verschil tussen beide SG's direkt samenhangt met het alcoholpercentage van je bier. De nauwkeurigheid van deze alcoholbepaling blijkt echter voor een groot deel bepaald te worden door de nauwkeurigheid van je SG meting. De onnauwkeurigheid tgv variabele omstandigheden (eiwitneerslag tijdens het uitkoken, achtergebleven alcohol in het uitgekookte bier etc.) bedraagt ca +/- 0.3 vol% alcohol max. Een afwijking van +/- 2 SG punten levert een afwijking op van 2 vol% alcohol. Om deze methode succesvol toe te kunnen passen moet je dus het verschil in SG tussen 2 oplossingen kunnen meten, binnen +/- een halve punt , om een nauwkeurigheid van +/- 0.5 vol% alcohol te krijgen.
Een nauwkeurige SG meting kun je doen via een weegschaaltje door een vast volume eerst onder te dompelen in zuiver water en het verplaatste gewicht te meten. Vervolgens onder te dompelen in de te meten vloeistof en dan weer het verplaatste gewicht te meten. De verhouding levert het SG. (SG 20/20)
Als je verplaatste gewicht bv 50g is in water (SG=1000.0), dan is het verplaatste gewicht van een oplossing met SG 1000.1 gelijk aan 50.005 g, m.a.w een nauwkeurigheid van 0.1 SG punt (0.1 vol% alcohol) vereist een weegschaal met een resolutie van 5 mg op een volle schaaluitslag van ca 100gram. (voor 50ml verplaatst volume heb je ca 100g meetbereik nodig)

Ik heb zelf een weegschaaltje van 120g met een resolutie van 10mgram dus kan ik daarmee het SG op ca 0.2 SG punten nauwkeurig bepalen. Daarbij moet je inderdaad goed zorgen voor een "windvrije" omgeving.

HansH

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #28 Gepost op: 24-09-2008 23:30 u »
Hans,

De door jou omschreven methode lijkt mij nogal zeer omslachtig en niet een methode die een hobbybrouwer veel zal toepassen..

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #29 Gepost op: 24-09-2008 23:36 u »
Hans,

De door jou omschreven methode lijkt mij nogal zeer omslachtig en niet een methode die een hobbybrouwer veel zal toepassen..

Dit is nu juist een voorbeeld waar een hele nauwkeurige balans zin heeft omdat alle stappen redelijk nauwkeurig omschreven zijn. Niet elke hobbybrouwer zal het zo doen, maar ieder z'n hobby he.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #30 Gepost op: 25-09-2008 00:06 u »
Hans,

Dan heeft de gemiddelde hobbybrouwer zo'n nauwkeurige weegschaal dus niet nodig.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #31 Gepost op: 25-09-2008 08:16 u »
Klopt, de gemiddelde hobbybrouwer weegt alleen mout en hop af, dus dan is een weegschaal met een afwijking van 1 gram of zelfs 2 gram nauwkeurig genoeg, ook voor de meeste kruiden. Als je inderdaad brouwzouten gaat afwegen kan ik mij voorstellen dat je iets nauwkeuriger wilt. En bij experimenten kan dit inderdaad ook gewenst zijn.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #32 Gepost op: 25-09-2008 08:32 u »
Klopt, de gemiddelde hobbybrouwer weegt alleen mout en hop af, dus dan is een weegschaal met een afwijking van 1 gram of zelfs 2 gram nauwkeurig genoeg, ook voor de meeste kruiden. Als je inderdaad brouwzouten gaat afwegen kan ik mij voorstellen dat je iets nauwkeuriger wilt. En bij experimenten kan dit inderdaad ook gewenst zijn.

Juist ja. En wellicht is zelfs per 10 gram goed genoeg...

Mout is elk jaar anders en EBC waarden zijn maar ongeveer. Soms zijn de korrels groot, soms klein.
Van hop weten we het alfazuur % ook niet precies. En het schijnt in de tijd vrij snel te dalen. Met onze eigen teelt is al helemaal onduidelijk.
Zelfs ons brouwwater meten we bij 50 C en dat scheelt al weer een procent of wat. Wie meet dat tot op de milliliter?

En dan nog, zelfs als je al die grammen exact zou hebben kunnen meten, dan gaat je vergisting er iets van maken waar je weer weinig vat op hebt.

Eigenlijk is hobbybrouwen n pot nat!

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #33 Gepost op: 25-09-2008 23:16 u »
dan gaat je vergisting er iets van maken waar je weer weinig vat op hebt.
Ook al heb je er weinig vat op dan zou ik soms wel graag achteraf willen weten hoe eea verlopen is. Gelukkig kan een nauwkeurig weegschaaltje mij helpen om dat dan via o.a. het SG te weten te komen. Ik geef toe dat niet iedereen de behoefte heeft om het SG zo nauwkeurig mogelijk met een weegschaaltje wil meten, om na te kunnen gaan hoe de alcoholvorming of vergisting is verlopen, maar zoals William al opmerkte:  iedereen zijn hobby. Het geeft mij toch wel voldoening als ik iets theoretisch uitdenk en het blijkt in de praktijk nog te kloppen ook.
Uiteindelijk helpen de resultaten mij om te achterhalen hoe ik de volgende keer beter kan brouwen, en ook dat geeft weer voldoening.
HansH.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #34 Gepost op: 25-09-2008 23:19 u »
Ook al heb je er weinig vat op dan zou ik soms wel graag achteraf willen weten hoe eea verlopen is. Gelukkig kan een nauwkeurig weegschaaltje mij helpen om dat dan via o.a. het SG te weten te komen. Ik geef toe dat niet iedereen de behoefte heeft om het SG zo nauwkeurig mogelijk met een weegschaaltje wil meten, om na te kunnen gaan hoe de alcoholvorming of vergisting is verlopen, maar zoals William al opmerkte:  iedereen zijn hobby. Het geeft mij toch wel voldoening als ik iets theoretisch uitdenk en het blijkt in de praktijk nog te kloppen ook.
Uiteindelijk helpen de resultaten mij om te achterhalen hoe ik de volgende keer beter kan brouwen, en ook dat geeft weer voldoening.
HansH.   

Tuurlijk Hans! Houden zo, ieder beleeft zijn eigen plezier aan het brouwen.  :duimop:

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #35 Gepost op: 30-11-2008 22:01 u »
Onderstaande link heeft ook een aantal leuke nauwkeurige weegschalen die te betalen zijn.

Heeft iemand hier al besteld? Ik wil wat gaan experimenteren met brouwzouten en zat aan deze te denken. Zou het wat zijn voor dat doel?

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #36 Gepost op: 30-11-2008 22:07 u »
Ik heb daar twee jaar geleden mijn weegschaaltje met 0,1 gram resolutie bestelt. Het leveren ging toen probleemloos.

En het weegschaaltje gebruik ik dagelijks als ik iets met brouwen doe. Die werkt prima.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #37 Gepost op: 30-11-2008 22:27 u »
Ongelofelijk goedkoop!
Dit is erg veel nauwkeurigheid voor je geld.

Bert

Offline Fons

• Vol lid
  • Maal met de hand, dan houd je slowfood in stand.
    • Biergilde Groningen
« Reactie #38 Gepost op: 30-11-2008 23:45 u »
Ik heb deze:
http://www.detectorshop.nl/weegschalen/pocketweegschaalmettouchscreen100001gr.php
Ik ben er zeer tevreden mee. Overigens, de eerste werkte niet goed , heb deze zonder problemen om kunnen ruilen.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #39 Gepost op: 11-12-2008 20:46 u »
Heeft iemand hier al besteld? Ik wil wat gaan experimenteren met brouwzouten en zat aan deze te denken. Zou het wat zijn voor dat doel?

Heren,

Ik heb nog geen antwoord op de vraag, brouwzoutafwegers, hoe doen jullie dat?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #40 Gepost op: 11-12-2008 20:56 u »
Dat lijkt mij een prima weegschaaltje voor een prima prijs.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 11-12-2008 22:24 u »
Ik heb er eentje die tot 500 gram weegt, in tienden grammen. Ik vind dat nauwkeurig genoeg. Ding van jou ziet er ook prima uit.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #42 Gepost op: 12-12-2008 00:59 u »
in tienden grammen.

Ach toch, nu doe ik nog niets met brouwzouten, maar als ik dat ga doen, kan ik afwegen tot 0,01g nauwkeurig... Mettler Toledo  :dansen:

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #43 Gepost op: 12-12-2008 10:32 u »
kan ik afwegen tot 0,01g nauwkeurig... Mettler Toledo  :dansen:

Klopt, maar jij hebt een goede (dure) balans met windscherm. Dat maakt het getal wat op de display verschijnt betrouwbaarder.
In principe kan er van alles op het display worden weergegeven, tot wel 5 (of meer) cijfers achter de komma, maar dat maakt de betrouwbaarheid van deze cijfers niet noodzakelijkerwijs beter (eerder juist niet).

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
« Reactie #44 Gepost op: 12-11-2009 13:20 u »

De laatste paar keer brouwen ben ik aan de gang gegaan met brouwzouten. De resolutie van mijn weegschaaltje (0,1 gram) bleek te gering. Wanneer je 0,5 gram wilt afwegen, kun je er zo 10-20 % naast zitten.
Via e-Bay heb ik deze gekocht, met 0,01 gram resolutie.

Bert

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 12-11-2009 19:01 u »
Wederom moet ik benadrukken dat het feit dat het LCD-schermpje 0,01g resolutie kan weergeven, dit niet per se wil zeggen dat de weegschaal ook daardwerkelijk zo nauwkeurig is.
Mij lijkt het onmogelijk met een dergelijke weegschaal; zo goedkoop, ongeijkt en zonder windscherm.

Offline wilko

• Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 12-11-2009 19:04 u »
Ach toch, nu doe ik nog niets met brouwzouten, maar als ik dat ga doen, kan ik afwegen tot 0,01g nauwkeurig... Mettler Toledo  :dansen:

Mooi spul he?  Ik heb hier ook een bovenweger van Mettler in de garage staan.  Op de kop getikt, dus met een prima prijs/kwaliteitsverhouding  :hoera:

Wilko

Offline jelle

• De Koperen Tsjettel
  • Super lid
  • worst maken ook leuk
    • de koperen tsjettel
« Reactie #47 Gepost op: 12-11-2009 19:11 u »
Wederom moet ik benadrukken dat het feit dat het LCD-schermpje 0,01g resolutie kan weergeven, dit niet per se wil zeggen dat de weegschaal ook daardwerkelijk zo nauwkeurig is.
Mij lijkt het onmogelijk met een dergelijke weegschaal; zo goedkoop, ongeijkt en zonder windscherm.
Ben ik het met eens,
Bij een weegschaal kun je het beste dan ook een ijkgewicht aanschaffen.

Groet Jelle

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
« Reactie #48 Gepost op: 12-11-2009 19:31 u »

ben ik het met eens,
bij een weegschaal kun je het beste dan ook een ijkgewicht aanschaffen.

Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest.
Ik wil niet op 0,01 gram nauwkeurig wegen, maar op 0,1 gram. Daarom wil ik een weegschaal die twee decimalen aangeeft.
Een ijkgewicht heb ik en bij deze weegschaal is een calibrering mogelijk.

Bert

Offline jelle

• De Koperen Tsjettel
  • Super lid
  • worst maken ook leuk
    • de koperen tsjettel
« Reactie #49 Gepost op: 12-11-2009 19:36 u »
Nou dan komt het helemaal goed.

Zelf heb ik ook eentje gehaald in Stadskanaal ;)
Kalibreren doe ik met behulp van de weegschaal van een collega van Adrie.

Groet Jelle

Edit deze dus http://www.detectorshop.nl/weegschalen/pocketweegschaal33301gram1tiendegram.php

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #50 Gepost op: 12-11-2009 19:39 u »
Het zijn mooie weegschaaltjes voor onze hobby. Ik heb een 0,1 gram digitaal weegschaaltje. Daar heb ik nog genoeg aan. Een paar tiende gram gistvoedingszout afwegen voor de starter gaat hiermee prima.

Dat de weegschaaltjes geen ijkrapport hebben wil niet zeggen dat ze niet gecalibreerd zijn. De truck van dit type meetapparaatjes is om zoveel mogelijk variabelen weg te calibreren en deze info op te slaan in het apparaatje. Tijdens het automatische productieproces worden ze gecalibreerd of ze zijn voorzien van een nauwkeurige referentie.

Een resolutie van 0,01 gram wil inderdaad niet zeggen dat de nauwkeurigheid 0,01 gram is. Bij een digitaal systeem is die sowieso plus minus 1 digit. Maar de nauwkeurigheid zal groter zijn dan van een vergelijkbare weegschaal met 0,1 gram resolutie. En je kan doseren tussen de tiende grammen.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #51 Gepost op: 12-11-2009 20:50 u »
Zojuist heb ik er ook eentje besteld, 0,1 gram nauwkeurig... in ieder geval een stuk nauwkeuriger dan mijn keukenweegschaal :verbergen:.

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #52 Gepost op: 12-11-2009 21:50 u »
0,1 gram resolutie,   :pan: maar zeker ook heel fijn.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #53 Gepost op: 12-11-2009 22:25 u »
Met 0,1 gram en enige vindingrijkheid (indien nodig een oplossing maken of een hoeveelheid 'visueel' verdelen) kom je echt een heel eind. Even uitgaande van een betrouwbare nauwkeurigheid. 0,01 is natuurlijk 'beter', maar niet noodzakelijk.

Offline Robertw

• Vol lid
  • Straat vernoemd naar mijn grootvader.
« Reactie #54 Gepost op: 14-11-2009 23:34 u »
Is het misschien een idee, indien iemand een aantal ijkgewichtjes kan regelen/maken deze een keer op een hobby brouwdag neerzet zodat iedereen de nauwkeurigheid van zijn weegschaal kan bepalen?

Dan wordt tevens duidelijk (of niet) welke weegschaal het beste waar voor geld is.

Mijn exemplaar kost $ 11,57 inclusief verzendkosten uit Honkong, 100g / 0,01g resolutie:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15002

Offline wimb

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #55 Gepost op: 15-11-2009 10:15 u »
Ik ben een beetje werkzaam overdag met industriele weegschalen.
Een weegschaal controleren is iets meer als er een gewichtje opzetten.
Maar ik ben best bereid om ergens langs te komen met een set gewichten om jullie weegschalen eens te controleren.
Dus als daar interesse in is laat maar weten wanneer en waar.

Wim

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #56 Gepost op: 15-11-2009 10:45 u »
Hoi Wim,

Dat is een mooi aanbod. Ik weet bijna wel zeker dat er diverse hobbybrouwers zijn die daarvan gebruik zouden willen maken. In ieder geval ken ik er n . :)

Het zou leuk zijn als dit gecombineerd kan worden met een bijeenkomst waar veel hobbybrouwers komen bijvoorbeeld het ONK of de Hobbybrouwendag in Oss. Dan moeten we nog een tijdje wachten maar dat is niet zo'n probleem ljkt mij.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #57 Gepost op: 15-11-2009 10:46 u »
Ik bepaal mijn hoeveelheid brouwzouten altijd in grammen... ik weet zeker dat werkelijk niemand een verschil van 0,1 gram kan waarnemen op 30 liter bier.. 

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #58 Gepost op: 15-11-2009 21:36 u »
OK, actiepunt voor de volgende hobbybrouwdag.

Offline j3r03nq

• Senior lid
  • Q-Brew
« Reactie #59 Gepost op: 27-11-2009 09:16 u »

Bedankt voor de tip.

Van de week deze besteld en de volgende dag al in huis.

http://www.detectorshop.nl/weegschalen/pocketweegschaal111001gram1honderstegram.php

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #60 Gepost op: 02-08-2010 15:36 u »
Zaterdag kreeg ik DEZE weegschaal binnen. Voor 19,50 geen geld. Mooi dingetje. Vrijdag besteld, zaterdag afgeleverd. Wist je dat een treinkaartje 1,47 gram weegt? Hier ga ik veel lol aan beleven voor het afwegen van mijn brouwzouten, gistvoeding en hop bij kleine brouwhoeveelheden.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #61 Gepost op: 02-08-2010 15:39 u »
Gaf hij bij die meting een vast getal aan?
Ziet er in ieder geval wel mooi uit! :)

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #62 Gepost op: 02-08-2010 16:02 u »
Gaf hij bij die meting een vast getal aan?

Ja, mits tochtvrij en op een stabiele ondergrond (in mijn geval een stenen aanrechtblad). Maar je moet er niet boven staan zuchten, kuchen en niezen, want dan gaat ie zwabberen (en waaien je brouwzouten weg). Zo op het eerste gezicht werkt ie prima.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
« Reactie #63 Gepost op: 02-08-2010 16:10 u »
Ik bepaal mijn hoeveelheid brouwzouten altijd in grammen... ik weet zeker dat werkelijk niemand een verschil van 0,1 gram kan waarnemen op 30 liter bier.. 

Daar ben ik het mee eens. Maar om 3 gram echt 3 gram te laten zijn, en geen 2 of 4 gram, heb je dat getal achter de komma nodig.

Bert

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #64 Gepost op: 02-08-2010 16:27 u »
Ik heb ook een weegschaaltje voor tiende grammen, ben er erg tevreden mee!

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #65 Gepost op: 02-08-2010 16:30 u »
Ja, mits tochtvrij en op een stabiele ondergrond (in mijn geval een stenen aanrechtblad). Maar je moet er niet boven staan zuchten, kuchen en niezen, want dan gaat ie zwabberen (en waaien je brouwzouten weg). Zo op het eerste gezicht werkt ie prima.

Klinkt goed!

Offline Broeder Tuk

• Super lid
« Reactie #66 Gepost op: 02-08-2010 17:29 u »
http://www.dealextreme.com/products.dx/category.406

Ik heb dr al 1 binnen en werkt best goed.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #67 Gepost op: 05-08-2010 20:57 u »
Ik gaf het onlangs al eerder aan in een andere draad. Voor degenen die het gemist hebben:

Weegschaaltjes die op 0,01 gram wegen zijn tegenwoordig zeer voordelig te koop via e-bay.

Zie hier.
Voor slechts zo'n 5 6 heb je zo'n weegschaal in huis (dus inclusief verzendkosten)!

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #68 Gepost op: 09-02-2011 21:15 u »
Citaat
Weegschaaltjes die op 0,01 gram wegen zijn tegenwoordig zeer voordelig te koop via e-bay.
Zie hier.
Voor slechts zo'n 5 6 heb je zo'n weegschaal in huis (dus inclusief verzendkosten)!

Bedankt Jaques voor de tip :hoera:. Ik nam de proef op de som en voor 5,01 kreeg ik vandaag na 2 weken een compact digitaal weegschaaltje (0,01 g nauwkeurig) vanuit China toegestuurd. Dit inclusief ruim 2 aan verzendkosten, hoe is het mogelijk!

Offline assebasie

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #69 Gepost op: 09-02-2011 21:57 u »
Logistieke wegen zijn ondoorgrondelijk  :nut:

Tags: