Welk type gistingstank?

Gestart door Pieter S, 23-09-2008 08:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pieter S

Hallo,

We zijn bezig met het bouwen van onze installatie, en we vinden globaal gezien een drietal soorten gistingsmogelijkheden terug.
Een vat in inox, de glazen flessen en ten slotte plastieken vaten.
Heeft het ene bepaalde voordelen tov het andere. Is er iets absoluut aan of af te raden?

Alvast bedankt!

Oscar

Citaat van: Pieter S op 23-09-2008  08:47 uIs er iets absoluut aan of af te raden?

Wat is je budget ?  ;D  Een rvs/INOX gistvat  (CCT) is natuurlijk erg mooi, maar voor wat minder geld heb je natuurlijk een plastic vat en een glazen bolfles. In deze situatie doe ik altijd de hoofdvergisting in het plastic vat en de navergisting/lagering in de glazen bolfles.


Adrie

Inox is geweldig goed, maar duur. Het is gemakkelijk schoon te maken en te ontsmetten.
Glas is ook gemakkelijk schoon te maken, maar breekbaar.
Plastic is licht, maar heeft als nadeel dat er krasjes in kunnen komen bij het schoonmaken waar bacteriƫn in kunnen gaan groeien die je er niet zo gemakkelijk uit krijgt. In de praktijk valt dat best mee als je alles na gebruik goed schoonmaakt en droog opslaat.

Ik heb een gamel van rvs waar ik soms in vergist, maar meestal is ie te klein en dan gebruik ik een plastic vat van 50 liter (gebruik voor de hoofdvergisting altijd een vat dat ten minste twee keer zo groot is als het volume van je bier). Voor de nagisting/lagering gebruik ik glazen flessen.

Brouwbedrijf

Glazen flessen hebben vaak ook een nauwere opening. Om goed schoon te maken vind ik het handig om een vat met een gat te hebben waar ik met mijn arm in kan. Dan kom ik dus al snel bij kunststof. Kunststof is relatief goedkoop. Als een vat "versleten" is (als dat al kan), koop ik wel een nieuwe...

Jeroen Mulder  :gistsmile:

Oscar

Maar B.O.T. : Ik ga voor de CCT! Mijn rvs-tankje staat nu lekker in de keuken en hij "boert" lekker door. Enig "nadeel" er zit geen kijkglas in, en het is ook wel leuk om even het bier zelf te zien..

Hopmans


Ik ga voor de CCT !!
Ik ook!
Een CCT van glas.
 :brouwen:

Albertus

Citaat van: Hopmans op 25-09-2008  12:17 uIk ga voor de CCT !!
Ik ook!
Een CCT van glas.

Nog even wat andere zaken afmaken, dan wil ik ook een glazen CCT maken (met dank aan Hopmans  :groots:).

Bert

Hopmans


De glazen zelfbouw CCT is te zien op de hobbybrouwdag te Oss.
Daarna zal ik eea posten.



 :degroeten:

Albertus

Citaat van: Hopmans op 25-09-2008  14:48 uDe glazen zelfbouw CCT is te zien op de hobbybrouwdag te Oss.

Ha! Dan kan ik het wonder met eigen ogen aanschouwen. :hoera:

Bert

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.