Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Russian Imperial Stout  (gelezen 14735 keer)

Offline Caspar

• Super lid
  • Land: nl
  • Back in business!
Re: Russian Imperial Stout
« Reactie #25 Gepost op: 08-12-2008 21:10 u »
Nou jongens., ik heb een nieuw dieptepunt bereikt... De Russian Imperial Stout is blijven hangen op een eind SG van 1032 :huilen:. Volgende keer haal ik absoluut weer de bruissteentjes te voorschijn voor de starter... ik ben nu 100% overtuigd van het nut hiervan :-[ !

Door de snoei-harde bitterheid is het bier nog verrassend drinkbaar. Hopelijk worden het geen granaten :-\.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #26 Gepost op: 08-12-2008 21:48 u »
Nou jongens., ik heb een nieuw dieptepunt bereikt... De Russian Imperial Stout is blijven hangen op een eind SG van 1032 :huilen:. Volgende keer haal ik absoluut weer de bruissteentjes te voorschijn voor de starter... ik ben nu 100% overtuigd van het nut hiervan :-[ !

Om veel gist te krijgen zou je eerst een kleine starter kunnen maken die je roert met een magneetroerder. Daarna doorstarten in een grote mandfles en continu beluchten. Op die manier krijg je erg veel gist heb ik gemerkt. Uiteraard bij het wort voor de starter voldoende gistvoeding toevoegen. Verder heeft het aanzuren van de starter met fosforzuur tot een pH tussen de 5,1 en 4,8 ook een duidelijk positief effect.

Offline thibolleke

• Super lid
  • Land: be
  • beerteam world press
« Reactie #27 Gepost op: 08-12-2008 23:26 u »

Ik heb nu een Imperial Russian 2 weken in lager staan. Bij het overhevelen na 5 dagen hoofdvergisting is hij van 1102 naar 1022 gegaan.
Volgens mij gaat dit bier op een 1016-1018 uitkomen, want hij staat nog steeds wat te blubben.
Deze is ook geŽnt met een onbeluchte starter. (En het hoofdwort ook niet belucht)

Wat ik nu maar wil duidelijk maken, het is allemaal zo relatief. Je kan je niet baseren op 1 mislukking.
En trouwens; volgens mij gaat die van jouw een lekker volle Imperial Russian worden  ;) (= lekker  :lekkerbier:)

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #28 Gepost op: 09-12-2008 09:05 u »
Hi Thibo,

Ik was gisteren een beetje gepikeerd en dan reageer ik vaak behoorlijk heftig. Hij is zeker drinkbaar gebleven ondanks het hoge eind SG en er zijn veel Amerikaanse voorbeelden met soortgelijke eind SG's (check maar eens het boek Brewing Classic Styles).

Er spelen bij mijn Russian Imperial Stout natuurlijk ook andere factoren mee, je hebt gelijk Thibo:

- Gemaischt met een verhouding 1:2.8
- 1,5 kilo aan speciaalmouten die niet vergistbaar zijn

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 09-12-2008 09:46 u »

Ik begin steeds meer overtuigd te raken van mijn maischmodelletje, die voorspelt een eind SG van 1032.

En ik begin er ook steeds meer van overtuigd te raken dat vaak ten onrechte een slechte vergisting wordt verweten aan de giststarter en/of beluchting etc. En dat de invloed van het maisschen (schema +dikte +tijd) en de stort onderschat wordt.

Er spelen bij mijn RIS natuurlijk ook andere factoren mee, je hebt gelijk Thibo:

- Gemaisch met een verhouding 1:2.8
Precies!

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #30 Gepost op: 09-12-2008 10:45 u »
Ik begin steeds meer overtuigd te raken van mijn maischmodelletje, die voorspelt een eind SG van 1032.

Kan je die eens uitleggen Geert? Ik heb even wat posts gemist vrees ik ;D.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 09-12-2008 10:53 u »
Zie hier.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,11153.msg139547/topicseen.html#new

Overigens is de voorspelling 1031 met beslagdikte 2,8 en begin sg 1090, ik was uitgegaan van 2,3 en 1087. Maar goed, dat doet er verder niet toe.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 09-12-2008 13:39 u »

Ik denk dat ook van een speciaalmout wel zetmeel omgezet kan worden. Of het moet chocolade- of zwartmout zijn.

Hopbier

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 09-12-2008 13:42 u »
Ik ook, maar minder.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #34 Gepost op: 09-12-2008 17:05 u »
Crystal mout is niet goed vergistbaar volgens mij...

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 09-12-2008 17:22 u »
Crystal mout is niet goed vergistbaar volgens mij...

Vaak wordt gerekend met ca. 70 % extract waarvan 60 % vergistbaar is.
En bij pilsmout is dat dan ca. 81  % extract waarvan 65 % vergistbaar.

Hopbier

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #36 Gepost op: 11-12-2008 10:39 u »

Correctie 1:2,3.

Volgende keer ga ik maar eens wat minder brouwen, zodat ik wat dunner kan maischen.

Offline De-Geert

• Super lid
« Reactie #37 Gepost op: 11-12-2008 10:53 u »
Je zou langer kunnen maisschen om het dikke beslag deels te kunnen compenseren.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #38 Gepost op: 17-12-2008 19:15 u »
Ik zit nu aan het Simcoe proefbrouwseltje. Netjes gecarboniseerd, maar de smaak gaat veel meer richting een IPA dan een Russian Imperial Stout, ondanks de gebrande mouten.

Het bier is natuurlijk nog extreem jong (1,5 week), maar ik weet niet precies wat ik nou moet denken van het hoparoma en smaak.

Simcoe is een extreme uitvoering van Amarillo, qua fruitigheid. Ik moet denken aan mango, grapefruit en perzik maar in de geur ruik ik ook kattenpis (veel sterker dan Amarillo waar ik dat ook een beetje heb)... echt daar lieg ik niets over, mijn katertjes zijn gisteren gecastreerd en die scheiden dezelfde lucht af. Een bijzonder bier, maar ik laat hem nog een maandje of twee met rust ;).

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #39 Gepost op: 21-12-2008 16:54 u »
Ook de RIS is gecarboniseerd na twee weken, ik hoop echt dat het geen gushers worden... maar het lijkt er tot dusver niet op. Het CO2 gehalte is gewoon zoals het hoort te zijn met 6,5 gr/l bottelsuiker. Ik heb verse bottelgist 4 dagen voor het bottelen toegevoegd om te kijken of er weer activiteit zou ontstaan in het waterslot en dit was niet het geval.

Ik ben echt heel erg tevreden over de smaak: Vol, koffie-achtig, dropperig, hoppig en zeer bitter. De hoge (mout?) bitterheid verbloemt het hoge deel restsuikers... hij smaakt precies hetzelfde qua basis als de Amerikaanse voorbeelden die ik voor ogen had: Gonzo Imperial Porter, Yeti stout en Left Hand Imperial Stout :duimop:.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #40 Gepost op: 01-01-2009 18:03 u »
Simcoe is een extreme uitvoering van Amarillo, qua fruitigheid. Ik moet denken aan mango, grapefruit en perzik maar in de geur ruik ik ook kattenpis (veel sterker dan Amarillo waar ik dat ook een beetje heb)...

De sterke kattenpis lucht is alweer aan het verdwijnen... maar Simcoe lijkt nog steeds veel te fruitig voor een stout. Mango en koffie is nog steeds niet zo'n beste combi, deze hop past beter in een IPA of blonde.

Tags: